امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279148
۴۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

افراز ملک مشاع

از جمله پربحث ترین موضوعات حقوقی که با آن زیاد مواجه می شویم، افراز ملک مشاع است. در یک نگاه کلی می توانیم اینطور بیان کنیم که افراز به معنای تقسیم مال غیرمنقول مشاع است که این تقسیم بین شرکا انجام خواهد گرفت و نشان دهنده سهم آن ها از یکدیگر است.

 همچنین مال مشاع نیز به مالی می گویند که چند نفر به صورت همزمان در جزء به جزء آن مشارکت داشته باشند. به منظور درخواست برای افراز نیاز است تا شرایط مختلفی را داشته باشید. همچنین به منظور تسریع در انجام کارها می توانید از یک وکیل استفاده کنید. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت؛ پس همراه ما باشید.

با تعریف افراز آشنا شوید

با تعریف افراز آشنا شوید

پیش از اینکه به شرایط کلی و مدارک مورد نیاز بپردازیم، نیاز است تا یک دیدگاه کلی درباره افراز به دست بیاورید. افراز جدا نمودن و مشخص کردن سهم شرکاء بر اساس قدر السهم هریک از آن ها در مال غیرمنقول مشاعی است.

این تقسیم در مورد ملکی انجام می شود که تمام ملک هم کیفیت باشد و با تقسیم ارزش آن کم نشود، به این ترتیب به هر شریکی سهمی با کیفیت مشابه سایر شکاء تعلق می گیرد، در غیر این صورت ملک غیرقابل افراز است و برای تقسیم آن باید از راه های دیگری استفاده شود.

شرایط درخواست  افراز ملک مشاع

زمانی که دو نفر و یا بیشتر در مال مشاع که به صورت غیر منقولی است، شریک باشند اگر تمامی این افراد راضی باشند تا مال مربوطه را تقسیم کنند و همچنین در نحوه تقسیم و یا میزان آن هیچگونه اختلافی با یکدیگر نداشته باشند، می توانند این فرایند را نهایی کرده و به تقسیم بپردازند.

حالا زمانی که هیچ کدام از افراد در روند تقسیم و میزان آن با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند، هر یک از افراد می توانند نسبت به افراز ملک اقدام کنند. البته در روند انجام این کار باید یک سری از شرایط را دارا باشند.

شرایط درخواست  افراز ملک مشاع

مدارک لازم برای درخواست افراز ملک مشاع

برای اینکه برای افراز ملک درخواست دهید، نیاز به ارائه یک سری از مدارک است. هر یک از این مدارک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به صورت کامل نسبت به تهیه آن ها اقدام کنید. از جمله این مدارک می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

  • شماره ثبت ملک که در دفتر املاک وجود دارد باید تحویل داده شود.
  • درخواست مبنی بر افراز را باید تحویل دهید.
  • تهیه یک کپی از کارت ملی ضرورت دارد.

این مدارک برای زمانی هستند که فرد از طریق اداره ثبت برای افراز ملک مشاع درخواست می کند. زمانی که این فرایند از طرف دادگاه به ثبت برسد، مدارک نیز کمی متفاوت خواهند بود. این مدارک شامل گزینه های زیر می شوند:

  • تصویر برابر اصل شده سند مالکیت
  • گواهی اداره ثبت مبنی بر عدم امکان افراز
  • تصویر برابر اصل شده مدارک مثبت محجور بودن یا مفقودالاثر بودن شریک
  • جلب نظر کارشناس
  • معاینه محلی
  • درخواست استعلام

مدارک لازم برای درخواست افراز ملک مشاع

برای افراز ملک مشاع چه کاری انجام دهیم؟

اگر می خواهید فرایند انجام این کار هر چه سریع تر و بدون مشکلی پیش برود، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از یک وکیل حقوقی بهره ببرید.

این وکلا با بهره مندی از تخصص و تجارب مختلف می توانند به شما کمک کنند تا کارهای دعوی را هر چه زودتر به انجام برسانید و نگرانی خاصی درباره این موضوع نداشته باشید. فقط باید به دنبال بهترین وکیل مرتبط در این زمینه باشید.

 مجموعه حامیان عدالت یک مرجع مناسب برای شما به منظور پیدا کردن یک وکیل ملکی خوب است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی که در سایت درج شده اند، بهره ببرید.

برای افراز ملک مشاع چه کاری انجام دهیم؟

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا نکاتی را به منظور درخواست افراز ملک مشاع آشنا کنیم. برای ثبت درخواست نیاز است تا مدارک مختلفی را در این زمینه تهیه کنید. البته با توجه به اینکه درخواست شما در کجا به ثبت می رسد، مدارک نیز متفاوت خواهند بود. در این مطلب این مدارک را به صورت کامل با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر می خواهید فرایند انجام کار شما بدون اتلاف وقت و هزینه انجام شود، می توانید از بهترین وکیل حقوقی در تهران استفاده کنید. مجموعه حامیان عدالت متشکل از یک تیم حقوقی بسیار قوی بوده که تجربه و دانش حرف اول را در آن می زند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید