امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284975
۳۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

افسانه وحشتناک کوچیساکه اونا، زن دهان چاک خورده ژاپنی

 افسانه وحشتناک کوچیساکه اونا، زن دهان چاک خورده ژاپنی

ژاپن کشور افسانه‌های و داستان‌های متفاوت، از جمله داستان‌های هیولا و ارواحی است که در کمتر فرهنگ دیگر وجود دارد. اما تعداد کمی به اندازه افسانه ژانین کوچیساکه اونا kuchisake onna، زن دهان شکاف، ترسناک هستند.

طبق این افسانه وحشتناک، کوچیساکه اونا در برابر افرادی که در شب به تنهایی راه ‌می‌روند ظاهر می‌شود. در نگاه اول به نظر می‌رسد که او یک زن جوان و جذاب است که قسمت پایین صورت خود را با ماسک یا نقاب پوشانده است.

او به قربانی خود نزدیک می‌شود و یک سوال ساده می‌پرسد: “واتاشی، کری؟” یا “آیا من زیبا هستم؟”

اگر قربانی بگوید بله، کوچیساکه اونا تمام صورت او را آشکار می‌کند و  دهان چاک خورده در حال خونریزی‌اش را آشکار می‌کند. او یک بار دیگر خواهد پرسید: “آیا من هنوز زیبا هستم؟” اگر قربانی او «نه» بگوید یا فریاد بزند، کوچیساکه اونا به دهان قربانیش حمله می‌کند و آن را می‌برد تا مانند دهان او شود. اگر قربانی او بگوید بله، ممکن است آن‌ها را تنها بگذارد  یا آن‌ها را تا خانه دنبال کند و آن‌ها را به قتل برساند.

این افسانه وهم‌آور می‌تواند لرزه بر ستون فقرات شما بیاورد.

منشا این افسانه از کچا بوده؟ و چگونه کسی می‌تواند از برخورد با کوچیساکه اونا جان سالم به در ببرد؟

مانند بسیاری از افسانه‌ها، ردیابی منشا کوچیساکه اونا دشوار است. اعتقاد بر این است که این داستان برای اولین بار در دوره هیان (۷۹۴ قبل از میلاد تا ۱۱۸۵ پس از میلاد) پدیدار شد.

کوچیساکه اونا ممکن است زمانی همسر یک سامورایی بوده باشد که او را پس از خیانت مثله کرده باشند.

در نسخه‌های دیگری از داستان آمده است که زنی حسود به خاطر زیبایی‌اش به او حمله کرده است، یا اینکه در طی یک عمل پزشکی چهره‌اش بدشکل شده است یا دهانش پر از دندان‌های تیز است.

در هر صورت، زن مورد بحث در نهایت تبدیل به یک روح انتقام جو یا یک اونریو شد. نام او از اجزایی ساخته شده کوچی به معنای دهان، ساکه به معنای پاره کردن یا شکافتن و اونا به معنای زن می‌رسد. بنابراین، وجه تسمیه کوچیساکه اونا این است.

یک پایگاه داده آنلاین از فولکلور ژاپنی به نام یوکای توضیح می‌دهد: «روح مردگانی که به شیوه‌های خاص خشونت‌آمیز کشته شده باشند، همسران آزار دیده، اسیران شکنجه شده، دشمنان شکست خورده – اغلب آرام نمی‌گیرند. تصور می‌شود که کوچیساکه اونا یکی از این زنان باشد.»

(به صورت تخیلی) چگونه می‌توانید از ملاقات با او زنده بمانید؟

سوال خطرناک روح این است: “واتاشی، کری؟”

همان طور که گفتیم اگر قربانی در وهله اول نه بگوید، آنگاه روح انتقام جو بلافاصله با یک سلاح تیز به آن‌ها حمله کرده و آن‌ها را می‌کشد، که گاهی با یک جفت قیچی و گاهی اوقات با چاقوی قصاب این کار صورت بگیرد. اگر آن‌ها بگویند بله، او ماسک یا نقاب خود را پایین می‌آورد و دهان خون آلود و مثله شده‌اش را نشان می‌دهد.

بعد می‌پرسد: حتی حالا؟

اگر قربانی او فریاد بزند یا فریاد بزند “نه!” کوچیساکه اونا آن‌ها را مثله می‌کند تا شبیه او شوند. اگر آن‌ها بگویند بله، ممکن است آن‌ها را ر‌ها کند. اما در طول شب، او برمی گردد و آن‌ها را به قتل می‌رساند.

پس وقتی هر پاسخی بدهید بلایی سرتان می‌آید. اصلا چرا جواب بدهید؟!

Business Standard راهنمایی می‌کند که می‌توانید به روح بگویید که قیافه‌اش «متوسط» است یا آب‌نبات‌های سفت به نام bekko-ame را به سمت او پرتاب کنید!

افسانه کوچیساکه اونا در ژاپن مدرن

اگرچه این افسانه یک افسانه باستانی است، اما داستان‌های کوچیساکه اونا صد‌ها سال دوام آورده است.. در قرن بیستم، این افسانه ترسناک، تجدید حیات یافته.

داستان‌های یک زن دهان شکاف مرموز در سال ۱۹۷۸ پخش شد. ایم مصادف با زمانی بود که بسیاری از کودکان ژاپنی شروع به تحصیل در مدارس دور کردند.

ایکورا یوشیوک، دانشیار دانشگاه کوکوگاکوین که در زمینه ادبیات شفاهی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «پیش از این، شایعات به ندرت به  بچه مدرسه‌ای‌ها  می‌رسید. اما مدرسه‌های کوچک کودکان را از مناطق مختلف گرد هم آوردند و داستان‌هایی را که از بچه‌های مدارس دیگر شنیده بودند دهان به دهان می‌جرخید.»

به موازات همه‌گیر شدن روش‌های ارتباطی پیشرفته‌تر – مانند اینترنت – افسانه کوچیساکه اونا حتی بیشتر گسترش یافت. در نتیجه، برخی از بخش‌های این افسانه وهم‌آور ویژگی‌های جدید و منطقه‌ای به خود گرفت.

ایکورا توضیح داد: «وقتی داستانی را به صورت شفاهی منتقل می‌کنید، همیشه از خاطره استفاده می‌کنید، بنابراین حتی اگر تغییرات کوچکی وجود داشته باشد، جزئیات اصلی ثابت می‌مانند. اما به صورت آنلاین همه‌چیز سریع‌تر و به شتاب کپی پیست می‌شود.»

بنابراین این افسانه پیچ و تاب بیشتر یافته و در بعضی جا‌ها گفته می‌شود که روح انتقام جو ماسک سرخ می‌پوشد. در برخی دیگر گفته شده که فقط می تواند در یک خط مستقیم حرکت کنند، بنابراین کوچیساکه اونا به این صورت توصیف می‌شود که نمی‌تواند به گوشه‌ای بپیچد یا کسی را از پله‌ها تعقیب کند. در برخی دیگر، او حتی با دوست پسری همراه است که او نیز دهانش بریده است و او نیز ماسک‌زده است.

افسانه کوچیساکه پیچیدگی افسانه‌های ژاپنی را نشان می‌دهد و اینکه چقدر ترس‌های شرق دور برای ما خامورمیانه‌ای‌ها هم می‌تواند ترسناک باشند.

کمترین درسی که از این افسانه می‌گیریم این است که حتی اگر خونریزی‌ای عملی‌ای در کار نباشد در پاسخ به سوال اینکه آیا من زیبا هستم، بسیار محافظه‌کار باشیم!

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید