امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279228
۴۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

انجام طلاق توافقی در گروه وکلای پاسارگاد

انجام طلاق توافقی به چه صورت است؟ شرایط و مراحل انجام آن کدامند؟ طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن و مرد با توجه به هر علتی به این نتیجه می‌رسند که احتمال ادامه زندگی برای آنها امکان پذیر نیست و قصد طلاق توافقی و آغاز مراحل آن را دارند. بدین جهت در خصوص با تمام مسائل مرتبط به زندگی مشترک، تکالیف، مسئولیت ها و... با همدیگر به توافق می رسند. در حقیقت شرایط انجام این نوع طلاق همانگونه که از اسمش مشخص است به صورت کامل به توافقات و سازش میان دو طرف بستگی دارد که اصلی ترین آنها شامل حضانت فرزند، نفقه زن و فرزندان، اجرت المثل دوره زوجیت و مهمترین همه مهریه می باشند.

مواردی که زوج و زوجه در خصوص آن موافق هستند برای دادگاه هم قابل احترام است و در حکم دادگاه نام برده می شود.

روال گروه وکلای پاسارگاد بدین صورت می باشد که نخست کلیه توافقات و سازش های دو طرف را ثبت کرده و به امضاء آن ها می رسانند و بصورت دقیقی این سازش ها را در دادگاه طرح می کنند و در حکم دادگاه مکتوب می شوند. همه مراحل و مبادرات لازم و جلسات دادگاه به وسیله وکلای این گروه بدون احتیاج به حضور زوج یا زوجه صورت می گیرد.

انجام طلاق توافقی در گروه وکلای پاسارگاد

آشنایی با شرایط انجام طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوج و زوجه بایستی در خصوص مواردی نظیر  مطالبه مهریه به وسیله زوجه، نفقه ایام عده، اجرت المثل، حضانت فرزندان و...،  با همدیگر به سازش برسند و شرایط انجام طلاق توافقی را قبول کنند. برای مثال زوجه مهریه را به همسر خود می بخشد یا به میزان کمی از کل آن رضایت دارد. همچنین تعیین زمان بندی ملاقات با فرزند برای پدر یا مادر و پرداخت نفقه و هزینه تحصیل فرزند باید در توافق نام طلاق توافقی گنجانده شود و به طوری باشد که قابل بازگشت و تغییر نباشد تا حقوق دو طرف به طور کامل رعایت شود.

مراحل متنوع انجام طلاق توافقی

طلاق توافقی می تواند توسط خود زوجین با طی کردن پروسه طولانی و یا توسط وکیل طلاق توافقی در مدت زمان بسیار کمتر (حدود ۱۰ روز) انجام شود.  مراحل انجام طلاق توافقی عبارتند از:

  • ثبت دادخواست طلاق توافقی

نخست بایستی جهت ثبت شکایت به وسیله یکی از دو طرف، با در اختیار داشتن سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه جهت ثبت شکایت با مبحث صدور گواهی عدم سازش به دفتر خدمات قضایی رجوع نمایند و با ثبت اطلاعات خود در سامانه معمولا یک کد رهگیری به طرفین داده می شود. طرفین باید با در اختیار داشتن اسناد خود به دفاتر خدمات قضایی رجوع نموده و داده های خود را درج می کنند. پس از آن نشانی دادگاه و شعبه مورد نظر برای دو طرف به شکل پیامک فرستاده می شود و آنها در زمان مشخص شده جهت رسیدگی به مشکلشان حضور می یابند و تقاضای خود را جهت طرح می کنند.

  • ارجاع به مشاوره

دادگاه، طرفین را به مرکز مشاوره که در خود شعبه واقع است می فرستد و مشاور تلاش می کند سازش را میان دو طرف برقرار نماید و نتیجه رای کارشناسی خود را نوشته و به دادگاه گزارش می دهد.

  • اخذ گواهی عدم امکان سازش

از دیگر مراحل انجام طلاق توافقی، دریافت گواهی عدم امکان سازش می باشد. پس از دریافت رای کارشناسی مشاور دادگاه، دادرس آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و به صدور گواهی امکان سازش طرفین می پردازد. همچنین  زوج و زوجه بایستی خود را از حق تجدید نظر محروم کنند تا حکم قطعی دادگاه صدور یابد.

  • رجوع به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

در این مرحله از انجام طلاق توافقی، طرفین با در اختیار داشتن گواهی عدم امکان سازش صدور یافته از دادگاه که تنها ۳ ماه دارای اعتبار است با اسناد و مدارک ضروری (مانند گواهی عدم بارداری و یا در صورت لزوم گواهی وجود بکارت برای حذف نام همسر از شناسنامه) به یکی از دفترهای ثبت ازدواج و طلاق رجوع نموده و جدایی خود را ثبت می کنند. در این نوع طلاق هم مانند طلاق عادی طرفین می توانند وکیل داشته باشند. چنانچه از وکیل استفاده کردند ، انجام طلاق حدود ۷ الی ۱۰ روز به طول می انجامد. در این شرایط حتی احتیاجی به حضور دو طرف نیست. در حقیقت وکیل در همه مراحل از مشاوره گرفته تا انجام طلاق می تواند به جای دو طرف حضور به عمل آورد. در صورتی که انجام مراحل طلاق توافقی خود را به گروه وکلای پاسارگاد بسپارید طی مدت زمانی کمی می توان  این مراحل را به پایان رساند.

مراحل طلاق توافقی 0 تا 100

مدت زمان انجام طلاق توافقی

مدت زمان انجام طلاق توافقی به دو طرف و شناخت و آشنایی زوجین با روند قانونی طلاق بستگی دارد ولی این کار برای اشخاص معمولی تقریبا ۳ ماه و به وسیله وکیل مجرب و ماهر تقریبا ۷ الی ۱۰ روز طول می کشد.

ضوابط جدیدی که در خصوص امور خانواده به ثبت رسیده است شرایط انجام طلاق توافقی را آسان کرده، به صورتی که از سال ۱۳۹۷ وضع شده دو طرف در نخستین گام به سامانه رجوع نمایند. این سامانه به قصد وساطت مراکز وابسته در طلاق زن و مرد راه اندازی شده  است. بعد از آنکه دو طرف در خصوص انجام طلاق توافقی به نتیجه رسیدند بایستی به سامانه مذکور رجوع نموده و داده های هویتی خود را در آن وارد نمایند.

این سامانه مرکز مشاوره ای را به دو طرف معرفی می کند و بایستی حدود ۴۵ روز در جلسه های مشاوره حضور به عمل آورند. امکان دارد شمار جلسات میان ۱ الی ۵ جلسه باشد. در مشاوره هایی که صورت می گیرد چنانچه دو طرف از طلاق منصرف نشدند در این صورت برای آنها گواهی عدم انصراف از طلاق صدور می یابد و بایستی شکایت خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به تصویب برسانند.

با ملاحظه به اینکه زوج و زوجه در این نوع طلاق در خصوص موضوعات متنوع نظیر مهریه، نفقه، حضانت ، اجرت المثل و .... به سازش می رسند، دادگاه این سازش را به رسمیت می شناسد و رای طلاق را صادر می کند. بعد از صادر شدن رای طلاق، دو طرف می توانند طی ۳ ماه به دفتر طلاق رجوع و طلاق خود را ثبت نمایند.

نکات مهم در خصوص انجام طلاق توافقی

در این مبحث می خواهیم به چند نکته مهم در خصوص انجام طلاق توافقی بپردازیم :

  • چنانچه دو طرف خود را از حق تجدید نظر خواهی، پایان و اعاده دادرسی محروم نمایند گواهی صدور یافته، قطعیت می یابد و احتمال ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق امکان پذیر است.
  • چنانچه زن وکالت در طلاق را طی سازش هایی در خصوص مهریه و دیگر حقوق مالی از شوهر دریافت کرده باشد انجام طلاق در دفاتر رسمی طلاق امکان پذیر است.
  • سازش های دو طرف در رابطه با طلاق حاوی حقوق مالی من جمله مهریه، نفقه معوقه، نفقه ایام عده، حضانت فرزند یا فرزندان، ملاقات، اجرت المثل و .... می باشند که دادگاه وظیفه دارد تکلیف تمام این موارد را روشن کند.
  • چنانچه دو طرف بخواهند به وسیله وکیل دادگستری روند کار را به جلو ببرند، وساطت دو وکیل یکی وکیل زن و دیگری وکیل مرد اجباری بوده و یک وکیل نمی تواند وکالت هر دو نفر را قبول کند.
  • برای حذف نام همسر از شناسنامه لازم است زوجه دارای بکارت باشد و با طی پروسه آن از طریق ارایه دادخواست به دادگاه می توان اقدام برای حذف و یا پاک کردن کرد.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید