امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286655
۲۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

انسان از چه زمانی برای آشپزی از ادویه استفاده کرد؟

انسان از چه زمانی برای آشپزی از ادویه استفاده کرد؟

امروزه تصور پخت غذا و دنیای بدون ادویه کاری سخت است. رشد سریع تجارت جهانی اجازه واردات و صادرات انواع چاشنی ها و ادویه ها را داده است و تقریبا همه مردم در هر گوشه ای از دنیا می توانند ادویه های مختلف هندی، چینی، ویتنامی، مالزیایی، سریلانکایی و … را در غذاهای خود استفاده کنند.

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌ دهد: تجارت ادویه برای استفاده در آشپزی حدود ۲ هزار سال پیش آغاز شد. به نظر می ‌رسد، قدیمی ‌ترین شواهد ساخت ادویه کاری مربوط به جنوب شرقی آسیا و سایت باستانی  Oc Eo در جنوب ویتنام باشد. باستان شناسان در این حفاری هشت نوع ادویه منحصربه‌ فرد پیدا کردند که در اصل از منابع مختلف تهیه و احتمالاً برای آماده سازی ادویه کاری استفاده می‌ شدند. در این میان نکته جالب این است که برخی از این مواد می توانستند چندین هزار کیلومتر از طریق دریا حمل شوند.

گفتنی است، باستان شناسان طی این مطالعاتی در ابتدا روی ادویه کاری متمرکز نبوده و قصد داشتند عملکرد برخی ابزارهای سنگی را مورد بررسی قرار دهند. مطالعات بعدی نشان داد: این ابزارهای سنگی برای آسیاب کردن ادویه ها استفاده می شده و سپس شواهدی از تجارت باستانی ادویه به دست آمده و در نهایت مسیر مطالعات به سمت بررسی تاریخچه ادویه و نحوه تولید آن کشیده شد.

باستان شناسان برای بررسی دقیق تر این موضوع، با استفاده از تکنیکی به نام آنالیز دانه ها، مواد کشف شده را به طور میکروسکوپی تجزیه و تحلیل کرده و بقایای بازیابی شده از طیف وسیعی از ابزارهای سنگ زنی و کوبنده حفاری شده از سایت Oc Eo استخراج شد. بیشتر این ابزارها توسط باستان شناسان طی کاوش های سال ۲۰۱۷  تا ۲۰۱۹ حفاری شده بود.

نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود طیف وسیعی از ادویه های مورد استفاده توسط مردم روزگار باستان بوده و از ۴۰ ابزاری که تجزیه و تحلیل شد، مشخص شد ۱۲ مورد طیفی از ادویه ها از جمله زردچوبه را تولید کردند. در سایر موارد نیز بقایای زنجبیل، میخک، جوز هندی و دارچین به دست آمده و این نمونه ها برای تاریخ گذاری و سن یابی به آزمایشگاه ارسال شد. نتایج سن یابی ۲۹ نمونه جداگانه از مواد آلی نشان می دهد این منطقه بین قرون اول تا هشتم میلادی تحت سکونت قرار داشت.

امروزه ما می دانیم که تجارت جهانی ادویه، فرهنگ ها و اقتصاد های مختلف آسیا، آفریقا و اروپا را در طول تاریخ به هم مرتبط کرده است. با این حال، قبل از این مطالعه، شواهد محدودی از مستندات باستان شناسی در اختیار داشتیم. مطالعات جدید نشان می دهد همانطور که انتظار می رود، هندوستان منشا اولیه تولید و تجارت ادویه در جهان باشد و اسناد باستانی نشان می دهد این ادویه به چین و روم نیز صادر می شد.

  • منبع
  • سیناپرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید