امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282654
۶۴۶
۳
۰
نسخه چاپی

انواع طلاق در قانون ایران و شرایط هر کدام آنها

انواع طلاق در قانون ایران و شرایط هر کدام آنها

در دین اسلام و قوانین کشورمان ایران، قواعد کاملا مشخصی برای ازدواج و طلاق وجود دارد. اگر ادامه زندگی مشترک برای زوجین میسر نباشد، طلاق راهکار نهایی برای حل این مشکل است. بسته به شرایط زوجین، انواع مختلفی از طلاق وجود دارد که در ادامه بصورت  به تشریح آنها خواهیم پرداخت. طلاق در ایران به دو شکل زیر وجود دارد:

  • طلاق از نوع رجعی
  • طلاق از نوع بائن

که هر کدام از موارد فوق، دارای جزئیات خاص یا اقسام مختلفی هستند.

طلاق رجعی چیست؟

حتما نام عده زن را شنیده اید. عده زن، مدت زمانی است که پس از قطع رابطه با همسر خود، طی آن سه بار عادت ماهانه انجام شود که حدود سه ماه است. اگر طلاق از نوع رجعی باشد امکان بازگشت به زندگی مشترک در طی زمان عده وجود دارد و در این حالت، دیگر نیازی به جاری شدن عقد مجدد وجود ندارد. در واقع کلمه رجعی از ارجاع یا همان بازگشت، سرچمشه می گیرد.

طلاق بائن چیست؟

در این نوع، امکان بازگشت به زندگی مشترک بصورت رجعی یا همان بازگشت به زندگی مشترک در زمان عده وجود ندارد. زیرا این حالت طلاق برای زنان یائسه یا دوشیزه قابل انجام است.

طلاق بائن دو نوع دارد: طلاق خلع و طلاق مبارات.

طلاق خلع چیست؟

در این حالت، زن به ازای چشم پوشی یا بذل تمام یا بخشی از مهریه یا مال خود به مرد می تواند از رجوع مرد جلوگیری نماید. در صورتی که زن از این موضوع منصرف شود، حقوق رجوع برای مرد محفوظ خواهد بود. یکی از متداول ترین طلاق های در قالب خلع، اصطلاحا طلاق توافقی است که میان مردم متداول شده است و عبارت طلاق توافقی در قانون وجود ندارد.

کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی دو روش اجرایی با وکیل و بدون وکیل وجود دارد. در حالت اول یعنی با وکیل، کار بسیار ساده است و نیازی به مراجعه حضوری به جلسات مشاوره زوجین و همچنین دادگاه وجود ندارد. اما در حالت دوم یعنی بدون وکیل، کار بسیار فرسایشی بوده و علاوه بر طولانی بودن مراحل آن، الزام به مراجعه حضوری زوجین وجود دارد.

اگر به وکیل طلاق توافقی نیاز دارید کافیست به سایت گروه وکلای دادور مراجعه نموده و از خدمات آن بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی، میزان هزینه وکیل و روند انجام کار به صفحه زیر مراجعه نمایید:

طلاق مبارات چیست؟

طلاق مبارات تا حدی شبیه به طلاع خلع است اما با این تفاوت که زن و مرد از یکدیگر کراهت دارند. همچنین در حالت مبارات، امکان بخشش زن بیش از ارزش مهریه وجود ندارد. برای این نوع طلاق، عده زن می بایست سپری شود اما امکان رجوع در زمان عده زن زن وجود ندارد.

ضرورت کسب مشاوره از وکیل طلاق

قبل از انجام هر کاری که مربوط به قانون و حقوق است می بایست با یک وکیل خوب و مجرب، مشورت نماییم. اینکار موجب جلوگیری از بروز مشکلات و آسیب هایی خواهد که در اکثر مواقع، امکان جبران آن وجود ندارد. وکیل با دانستن چهاچوب و جزئیات قانونی به شما کمک خواهد کرد که بهترین و کوتاه ترین راه را برای رسیدن به حقوق خود طی نمایید. در مواردی نیز که کار تخصصی است می توانید وکالت خود را به وکیل بسپارید تا مراحل کار به ایده آل ترین شکل ممکن صورت پذیرد.

اگر به دنبال کسب مشاوره یا اخذ وکیل در انواع حوزه ها بخصوص طلاق توافقی هستید می توانید با شماره های زیر، تماس حاصل فرمایید. ما در دادور، خود را متعهد می دانیم که امور محوله را به بهترین شکل ممکن در چهارچوب قانون پیگیری نماییم.

دفتر شرق تهران: ۰۲۱۷۷۰۵۷۶۰۵

دفتر غرب تهران: ۰۹۱۲۶۳۸۶۹۵۴

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید