امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287979
۱۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

اکونومیست از ترامپ باورانی می گوید که معتقدند ترامپ فرستاده خدا و مثل کوروش هخامنشی است

در سال ۲۰۱۶، یک پیامبر خودخوانده به نام لنس والنائو، ایده‌ای داشت. او می‌گفت: رئیس جمهور بعدی، کوروش، امپراتور ایرانی است که اگرچه یهودی نبود، اما توسط خدا برای رهایی یهودیان از اسارت برگزیده شد. والنائو، ترامپ را که در آن زمان نامزد جمهوری خواهان بود، کوروش رویاهایش معرفی کرد.

اکونومیست از ترامپ باورانی می گوید که معتقدند ترامپ فرستاده خدا و مثل کوروش هخامنشی است

اکونومیست نوشت: مردم با شنیدن کلمه «حواری»، مردانی سرسخت که هاله ای از نور صورتشان را احاطه کرده به ذهنشان متبادر می شود و به نام هایی مانند پیتر یا جان فکر می کنند، نه جوانی به نام گِرِگ از می سی سی پی. بر خلاف آن حواریون، گرگ شلوار جین و چکمه های کابویی را ترجیح می دهد. تفاوت دیگر اینکه، گرگ در شام آخر شرکت نکرده و کاملا زنده است.

در ادمه این مطلب آمده است: گرگ هود، مردی مهربان و تنومند با سر تراشیده است که اغلب می‌توان او را در محل یک شرکت مواد غذایی ارگانیک در شهر فرانکلین ایالت تنسی یافت. آقای هود سازمان و مدرسه خود یعنی «دانشگاه پادشاهی[الهی]» را از اینجا اداره می کند.

او پشت یک تریبون در یک گاراژ تغییر کاربری یافته در پشت ساختمان ایستاده و در حال تدریس الهیات فرقه خود است. فرقه او، یک جنبش کاریزماتیک پنطیکاستی  است که قصد دارد امریکا را یک کشور مسیحی کند. پشت سر او یک تخته وایت برد و تابلوهایی وجود دارد که «کالج‌های» مختلف مدرسه را تبلیغ می کنند: تجارت، دولت و «مطالعات پادشاهی».

او 15 شاگرد سیاه پوست و سفید پوست دارد. اکثر آنها میانسال هستند و شال و پیراهن های فلانل می پوشند. البته تعداد کمی از آنها نیز زنان جوانی هستند که شلوار جین زاپ دار پوشیده اند. آنها پشت میزهای تاشو، با کتاب‌های درسی، لپ تاپ و لیوان های پلاستیکی کوچک حاوی چند قطره شراب می نشینند. یک دوربین روی سه پایه سمینار را برای افرادی که به صورت آنلاین تماشا می کنند پخش می کند. کلاس با دعا و صداهای عجیب و غریب شروع می شود.

آقای هود می گوید: «ما آموخته ایم که عیسی نیامده تا به ما دین بدهد، درست است؟». «او فقط به ما وعده پادشاهی داده بود.» همانطور که او از انجیل متی جملاتی را نقل می کند، شاگردانش، صفحه مربوطه از کتاب مقدس خود را باز می کنند. هود ادامه می دهد: «پدر ما که در ملکوتی، نام تو مقدس باد». آقای هود از کلاس می خواهد که آیه را کامل کنند و می پرسد «چه چیز تو فرا رسد؟». شاگردان  می گویند: «پادشاهی تو فرا رسد». آقای هود سرش را تکان می دهد و می خواند: «پادشاهی تو فرا رسد و اراده تو بر زمین، همانند اراده ات در آسمان، انجام شود».

گرگ هود با لحنی عامیانه، تفسیری عجیب از این آیه معروف ارائه می کند. او می گوید:«خدا مذهبی نیست. شاید بتوان گفت او یک دولتمرد است.» و ادمه می دهد: «او یک پادشاه است، یک حاکم! قدرت او به دروازه های کلیسا ختم نمی شود، در دالان های دولت نیز جریان دارد».

او معتقد است امریکا به عنوان یک کشور مسیحی تأسیس شده و قرار است دوباره به یک کشور مسیحی تبدیل شود. هود می گوید، این بدان معنا نیست که «ما به دنبال تصرف دولت هستیم»، اما مؤمنان باید سیاستمدارانی «عادل» را انتخاب کنند که به اندازه کافی شجاع باشند تا «تمام ساختارهایی را که مطابق پادشاهی الهی نیستند به لرزه درآورند، تا این ساختارها را از بین ببرند». این ممکن است به معنای رأی دادن به کسی باشد که اهل کلیسا نیست. او می گوید: «من لزوماً یک رئیس جمهور مسیحی نمی خواهم... ما به یک معلم معارف دینی نیاز نداریم، بلکه یک آدم بی پروا می خواهیم».

 چرا مسیحیان محافظه کار مشتاقانه از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند؟

سالهاست محققان تلاش می کنند توضیح دهند که چرا مسیحیان محافظه کار اینقدر مشتاقانه از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند، آن هم در حالی که ترامپ بیشتر از اینکه محتوای کتاب مقدس را بداند، با هفت گناه کبیره آیین مسیحیت آشناست. برخی علت آن را سیاست های محافظه کارانه ترامپ می دانند.

او قضاتی را منصوب کرد که اختیار ممنوع کردن سقط جنین را به ایالت ها بازگرداندند. برخی دیگر فکر می کنند که این دسته از مسیحیان با نوستالژی ترامپ نسبت به گذشته آمریکا همدل هستند؛ دورانی که مسیحیان سفید پوست بر کشور تسلط داشتند. با این حال، عامل دیگری نیز ممکن است نقش داشته باشد: اعتقاد به اینکه دونالد ترامپ توسط خداوند برای رهبری کشور برگزیده شده است.

در سال 2016، یک پیامبر خودخوانده به نام لنس والنائو، ایده ای داشت. او می گفت: رئیس جمهور بعدی، کوروش، امپراتور ایرانی است که اگرچه یهودی نبود، اما توسط خدا برای رهایی یهودیان از اسارت برگزیده شد. والنائو، ترامپ را که در آن زمان نامزد جمهوری خواهان بود، کوروش رویاهایش معرفی کرد. متیو تیلور، عضو «مؤسسه مطالعات اسلامی، مسیحی و یهودی» در مریلند می گوید: پیام این حرف این بود که با وجود اینکه ترامپ مسیحی انجیلی نیست، ولی «او از طرف خدا فرستاده شده است تا مسیحیان محافظه کار را از تبعید فرهنگی بازگرداند».

والنائو و هود رهبران یک جنبش احیای مسیحی هستند که به نام «جنبش حواری» یا جنبش «اصلاحات حواریون جدید» شناخته می شود و در دهه 1990 پایه گذری شده است. آقای هود تعلق به این جنبش را انکار می‌کند، اما از اعتقادات آنان دفاع می کند.

طرفداران این جنبش معتقدند خدا از آنها می‌خواهد که پادشاهی اش را بر روی زمین بنا نهند و شیاطینی که بر بخش های وسیعی از سیاره حکومت می کنند، مانع آنها می شوند. بنا به استعاره مورد علاقه آقای والنائو، این شیاطین، هفت کوهستان را کنترل می کنند که هر کدام نماد حوزه ای از زندگی هستند: خانواده، مذهب، آموزش، رسانه، سرگرمی، تجارت و دولت.

آنها بر این عقیده اند که برای غلبه بر شیاطین، مؤمنان باید کلیسا را اصلاح کنند. بوروکراسی پروتستانیسم باید کنار گذاشته شود و در عوض، کلیسا باید توسط رسولان و پیامبران مستقل و با استعداد ماوراء طبیعی اداره شود، همانطور که در روزهای اولیه آن اینگونه بوده است.

تیلور می گوید، تنها رسولان و پیامبران آخرالزمان هستند که دارای جذابیت، پویایی و اقتدار معنوی برای برافروختن شور و اشتیاق لازم برای مقابله با شیاطین هستند. رسولان و پیروانشان با به راه انداختن جنگ روحانی علیه ژنرال های شیطان، هفت کوه را بازپس می گیرند و پرچم خدا را به اهتزاز در خواهند آورد.

تخمین تعداد پیروان این فرقه سازمان یافته، سخت است. با این حال نشانه هایی وجود دارد که نشان دهنده محبوبیت آنهاست. کلیساهایی که به مذهب خاصی از مسیحیت تعلق ندارند و اصطلاحا کلیساهای غیرمذهبی خوانده می شوند، تنها شاخه مسیحیت در آمریکا هستند که در حال رشدند.

این همان مقوله ای است که جنبش حواری به آن تعلق دارد. برای مثال، سازمان «Harvest International Ministry»، شبکه ای که حدود 30 سال پیش توسط یک واعظ راه‌اندازی شد، ادعا می کند که بیش از 25000 عضو در سراسر جهان دارد و «کنوانسیون باپتیست جنوبی»، دومین گروه بزرگ مسیحی در ایالات متحده پس از کلیسای کاتولیک است.

بسیاری از امریکایی ها با اصول نهضت حواری موافق هستند. یک مطالعه در سال 2023 توسط پل جوپ از دانشگاه دنیسون در اوهایو نشان داد که یک چهارم امریکایی ها به وعاظ این فرقه ها و پیشگویی هایشان اعتقاد دارند. نظرسنجی اندیشکده پیو در سال 2021 نشان می دهد، بیش از یک سوم انجیلی های سفیدپوست بر این عقیده هستند که دولت باید از سیاست جدایی کلیسا و دولت دست بردارد.

این واعظان به همین منظور به فعالیت سیاسی می پردازند. آنها از حزب دموکرات اجتناب می کنند (گرگ هود نوشته است، عضویت در این حزب، نوعی «پرستش شیطانی» است) و روابط خود را با جمهوری خواهان توسعه می دهند. از بین اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، مارجری تیلور گرین، لورن بوبرت و مایک جانسون، رئیس جدید مجلس، به این جنبش وابستگی دارند. همچنین دونالد ترامپ در برنامه های این جنبش، نقشی اساسی دارد.

در طول رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 2016، والنو شاهد این بود که ترامپ قبلاً از «کوه» های رسانه و تجارت بالا رفته است و گفت خداوند پیش بینی کرده که او قله دولت را نیز فتح خواهد کرد. سایر اعضای جنبش حواری به سرعت از ترامپ حمایت کردند. چند تن از رهبران این جنبش، در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به او مشاوره دادند و یک «نیروی ضربه گیر معنوی» به نام سپر پوتوس برای محافظت از او در برابر شیطان تشکیل دادند.

بسیاری از آنها پیشگویی کردند که او در سال 2020 مجدداً در انتخابات پیروز خواهد شد و پیروانشان این وعده را باور کردند. بر اساس بررسی که توسط پل جوپ، کمی قبل از انتخابات انجام شد، از هر ده امریکایی سه نفر معتقد بودند که ترامپ «از طرف خدا برگزیده شده است تا رئیس جمهور شود».

پس از شکست ترامپ، واعظی به نام داچ شیتس برنامه ای به نام «عملیات والکری»(Valkyrie)  راه انداخت. او به ایالت های موسوم به نوسانی که همواره طرفدار یکی از دو حزب اصلی امریکا نیستند و در ادوار مختلف به یکی از آنها رای می دهند، سفر کرد تا از «تسلط شیطان بر مردم» جلوگیری کند.

تیلور در پادکستی درباره این موضوع گفت: «تا اواخر نوامبر و اوایل دسامبر سال، داچ شیتس و گروه وعاظ او، خشم و خیزش کاریزماتیکی ایجاد کردند و به هواداران اطمینان می دادند که خدا در این امر مداخله خواهد کرد». صدها هزار بیننده در اواخر سال 2020 پخش زنده این تجمعات را تماشا می کردند.

در 6 ژانویه 2021، روزی که حامیان ترامپ به کنگره حمله کردند، بسیاری از آنها مخاطب این فراخوان ها بودند. یک کارشناس به نام اندرو سیدل، نوشت: «ناسیونالیسم مسیحی نیروی محرکه اصلی آن روز بود».

واعظان این فرقه، با دعا به جنگ ارواح شیطانی که در کاپیتول(ساختمان کنگره) جای گرفته بودند، رفتند. معترضان در شیپورهایی از شاخ قوچ دمیدند، چراکه معتقد بودند چنین کاری نیروهای ملکوتی را به نفع آنها آزاد می کند. بسیاری از معترضان پرچم هایی را به اهتزاز درآوردند که روی آن عبارت «توسل به ملکوت» نقش بسته بود.

نه داچ شیتس و نه گرگ هود، هیچکدام در زمان یورش شورشیان به ساختمان کنگره، در آنجا حضور نداشنتد، اما در یک کنفرانس مجازی  با حضور 4000 نفر از حامیان و شاگردانشان حاضر شدند و هود گفت: «آمریکا، تو در حال نجات یافتن هستی. تو داری برمی خیزی، می ایستی، از خاکستر بیرون می آیی». او افزود: خداوند می گوید: «این روزی است که به شما وعده داده ام».

خوشا به حال صابران؟

گرگ هود به شاگردانش گفت: «نمی دانم نام هنگ ردای سیاه را شنیده‌اید یا نه». آنها گروهی از روحانیون مسیحی بودند که در قرن 18 به نفع استقلال امریکا از بریتانیا موعظه می کردند. گرگ هود ادعا می کند که آنها مانند ابرمردهای دوران انقلاب، لباس ارتش را زیر ردای خود می پوشیدند و «هنگام موعظه، تپانچه های خود را روی منبر خود می گذاشتند».

وی افزود: «شاید ما کمی به این نیاز داشته باشیم... این واعظان، بعد از اینکه موعظه کردند، مردان خود را به نبرد علیه سلطنت انگلیس هدایت کردند... چه تعداد از روحانیان امروز حاضرند بایستند و آنچه را که معتقدند درست است بگویند؟»

بسیاری از واعظان این فرقه ها، خشونت را نفی می کنند، اما به نظر می رسد عملا  مشوق خشونت ها هستند. پیش از این، گرگ هود به شاگردانش گفته بود: «وقتی در خیابان ها آشفتگی می بینید و شهرها می سوزند... برای قلب پادشاه(خدا) بجنگید».

بعداً  او توضیح داد که وقتی از جنگ صحبت می کند، منظورش جنگ علیه شیطان است. و افزود: «من معتقد نیستم که خدا اساسا شورش در کاپیتول را تأیید کرده باشد». گرگ هود ادامه داد: «ما باید واقعا مراقب باشیم. گاهی این تقصیر ماست... گاهی اوقات وقتی در مکان‌های عمومی تر صحبت می کنیم متوجه نیستیم که کسانی که مسیحی نیستند ادبیات مسیحی را نمی فهمند».

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید