امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285266
۵۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

اگر این نشانه‌ ها را ندارید، سراغ رابطه عاطفی جدید نروید!

وقتی رابطه‌ای به بن‌بست می‌خورد، پریشانی عاطفی و سردرگمی دو طرف را به‌سمت تصمیمات عجولانه سوق می‌دهد؛ تصمیمی مثل شروع رابطه جدید وقتی زخم‌های رابطه قبلی هنوز التیام نیافته‌اند. اگر قصد دارید بلافاصله پس از جدایی رابطه‌ای جدید را شروع کنید، چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها بخوانید که متوجه شوید بهبود درونی شما قبل از شروع دوباره چقدر مهم است.

شروع رابطه جدید

زمان مناسب برای شروع رابطه جدید

هیچ قانون سفت‌و‌سختی برای زمان مناسب شروع رابطه جدید بعد از جدایی وجود ندارد، چون در این مورد «زمان» عامل تعیین‌کننده‌ نیست؛ فکر و احساس درونی فرد است که نقطه شروع دوباره را مشخص می‌کند. بعضی‌ها ۲ هفته پس از ختم رابطه‌ای ۲ساله، رابطه‌ای جدید را آغاز می‌کنند و بعضی دیگر بعد از ۲ سال هم نمی‌توانند به شخص دیگری فکر کنند. آنچه واضح است، دوران نقاهت باید گذشته باشد و به خود واقعی‌تان بازگشته باشید. بازگشت خنده، شادی، امید به زندگی و انگیزه شروط اصلی شروع دوباره‌اند.

نشانه‌های آمادگی برای شروع مجدد

1. مسئولیت و نقش خود در جدایی قبلی را پذیرفته‌اید

تصدیق نقش و مسئولیت خود در جدایی، فارغ از اینکه شخصیت شرور یا قهرمان ماجرا بوده‌اید، اولین قدم برای پشت‌سرگذاشتن رابطه قبلی است. جدایی پیشنهاد شما بود یا مطرح شد و شما پذیرفتید؟ کدام رفتارها و واکنش‌های شما در رسیدن به جدایی دخیل بودند؟ وقتی اشتباهات خود را می‌دانید و آماده‌اید ضعف‌های خود را اصلاح کنید، رشد شخصی و فکری خود را نشان می‌دهید و اعلام می‌کنید در موقعیت بهتری برای مقابله با موقعیت‌ها و درگیری‌های مشابه هستید.

2. برای خود مرز تعیین کرده‌اید

جدایی نتیجه ناسازگاری‌هاست. خواسته‌ها و نخواسته‌هایی که نتوانستید مطرح کنید، امروز شما را به جدایی رسانده‌اند. بنابراین عاقلانه است قبل از شروع رابطه جدید، یاد بگیرید چگونه مرز تعیین کنید و از نیازهای خود حرف بزنید. در واقع با این کار خود را از دل‌شکستگی‌های بعدی نجات می‌دهید.

3. حرف‌زدن درباره جدایی قبلی شما را عصبانی نمی‌کند

اگر بعد از جدایی عصبی هستید، کسی به شما خرده نمی‌گیرد. خشم حق طبیعی شماست، اما باید دید با این خشم چه می‌کنید؛ می‌توانید بدون عصبانیت از این تجربه تلخ حرف بزنید یا اگر صحبت آن به میان آمد و زبانی به بدگویی از شریکتان باز شد، می‌توانید بی‌طرف بمانید یا حتی از او دفاع کنید؟

4. مدت‌هاست حرفی از رابطه قبلی نمی‌زنید

در دوران گذر از رابطه‌ای جدی، دو طرف خواسته یا ناخواسته تا مدت‌ها اسم یکدیگر را به زبان می‌آورند. اصلا تمام حرف‌هایشان پیرامون رابطه قبلی است. گاهی برای فراموش‌کردنش رابطه تازه‌ای را شروع می‌کنند، اما در قرار ملاقات با شخص جدید باز هم از خوبی‌ها و بدی‌های رابطه قبلی می‌گویند. امید به برگرداندن رابطه‌ی تمام‌شده یا تمایل به برقراری ارتباط مجدد با نفر قبلی نشان می‌دهد هنوز به او وابسته‌اید.

5. حالتان با خودتان خوب است

مهم‌ترین نشانه اعتماد‌به‌نفس زیاد است. حالا ارزش خود را خوب می‌دانید و دیگر نمی‌خواهید به هرچه پیش آمد رضایت دهید. اینجا بهترین نقطه برای شروع ارتباط بعدی است، جایی که مطمئنید برای خوشبختی به هیچ‌کس جز خودتان نیاز ندارید و به زندگی عادی برگشته‌اید.

6. از شروع دوباره نمی‌ترسید

جدایی کاری با دو طرف می‌کند که حتی از فکرکردن به شروع دوباره می‌ترسند. این ترس کاملا طبیعی است و نباید خودتان را بابتش سرزنش کنید. به‌محض اینکه سپرهای دفاعی دور خود را برای ملاقات با غریبه‌ای پایین بیاورید و مشتاقانه منتظر ملاقات با شخص جدیدی باشید، می‌توان گفت از گذشته تاریک خود قدمی به جلو برداشته‌اید. البته انگیزه شما هم مهم است. تلاش برای دوست‌یابی نباید برای پرت‌کردن حواستان از رابطه قبلی باشد.

7. کاملا بهبود یافته‌اید

جدایی معمولا با غم‌و‌غصه و گاهی با افسردگی همراه است. زمانی که اندوه کم‌رنگ و احساس آزادی پررنگ شود، دوران نقاهت را به پایان رسانده‌اید و آماده شناخت خود واقعی‌تان هستید. شاید مهارت یا سرگرمی تازه‌ای پیدا کنید و دست به فعالیت‌هایی بزنید که در رابطه قبلی آدمِ انجام‌دادنشان نبودید.

8. شخصی نظرتان را جلب کرده است

کسی توانسته نظرتان را جلب کند؟ اگر بله، این نشانه‌ای مثبت است. کسی که فکروذکرش در رابطه‌ای جا مانده است، هنوز آدم‌ها را با نفر قبلی مقایسه می‌کند. اما اگر نگاه تحسین‌آمیز دیگران برایتان لذت‌بخش است، احتمالا آماده شروع دوباره هستید.

چند نکته مهم برای شروع رابطه جدید

1. از آمادگی برای شروع دوباره مطمئن شوید

اگر نمی‌خواهید در قرار اول کارتان به گریه و تعریف خاطرات تلخ گذشته بکشد، مطمئن شوید برای شروع دوباره آماده‌اید. غریبه‌ها نمی‌توانند شما را از فکر نفر قبلی بیرون بیاورند؛ این به کنار، به فرد مقابل هم فکر کنید که امیدوار به شروع رابطه‌ای مطمئن است. اگر هنوز از رابطه قبلی نگذشته‌اید، وقت خود و دیگران را تلف نکنید. مدتی را تنها بگذرانید و ببینید چه انتظاری از رابطه موفق دارید.

2. شروع دوباره همیشه سخت است

گاهی اوقات قرارگذاشتنِ بعد از جدایی احساسی مانند خیانت را القا می‌کند. این اولین مانع است و وظیفه دارید آن را از میان بردارید. درباره گذشته خود صادق باشید، اما نیازی به تعریف همه‌چیز نیست. با کمترین اطلاعات ممکن فرد مقابل را از وضعیت خود مطلع کنید تا بداند زخم جدایی هنوز باز و تازه است.

3. انتظارات خود را بشناسید

حواستان به درس‌هایی که از رابطه قبلی گرفته‌اید باشد. رک و واضح انتظارات خود را بیان کنید و درباره مسائلی که ممکن است بعدها به مشکلات بزرگ‌تر تبدیل شوند، سازش نکنید. یک برگ کاغذ بردارید، در یک سمتش ویژگی‌های مثبت و منفی شریک قبلی و در سمت دیگر ارزش‌های اصلی خود را بنویسید. به‌کمک این برگه می‌توانید شخصیت دلخواه خود را تعریف کنید.

4. واقع‌بین باشید

حالا که بعد از شکستی تلخ سرپا شده‌اید و به‌دنبال آدم مناسب می‌گردید، بدانید که این فرایند برای شما کمی زمان‌بر است. به آدم‌ها حق بدهید نخواهند با نزدیک‌شدن به شخصی که به‌تازگی از رابطه عاطفی بیرون آمده است، خود را در معرض آسیب قرار دهند. واقع‌بین باشید و اگر شخصی نظرتان را جلب کرده است، به او فرصت اعتماد‌کردن بدهید.

5. خودتان باشید

گاهی زخم‌های گذشته وادارمان می‌کنند خود واقعی‌مان را از شخصی که تازه با او آشنا شده‌ایم، پنهان کنیم. در حالی که شرط اصلی برای رابطه جدی، برداشتن این نقاب ظاهری و نمایش خود واقعی است. این‌طوری خودمان را هم بهتر می‌شناسیم و نقاط ضعف و قوتمان را ارزیابی می‌کنیم. از طردشدن نترسید و امیدوار باشید.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید