امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284066
۶۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر باشد

این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر باشد

آیا آنزیمی که مسئول تجزیه و حذف الکل از بدن ما است، می‌تواند به ما کمک کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم؟ دانشمندان مکانیسم مولکولی را کشف کرده‌اند که می‌تواند نویدبخش این کار باشد.

در یافته‌ای غافلگیرکننده، محققان دانشگاه ویرجینیا (UVA) دریافتند که نقش الکل دهیدروژناز در سم‌زدایی بدن از گلیسرول و گلیسرآلدئید – محصولات جانبی مضر چربی که در طول زمان ایجاد می‌شوند – ممکن است بهترین رویکرد را برای سم‌زدایی باشد و نه‌تنها عمر را افزایش دهد، بلکه باعث شود در شرایط سالم‌تر، پیر شویم.

یک فرضیه این است که راز طول عم،ر فعال شدن یک فرآیند جوان‌سازی سلولی به نام اتوفاژی است و یافته جدید می‌تواند به منزله پیدا کردن مکانیسم ناشناخته‌ای برای افزایش سلامت و طول عمر باشد.

دانشمندان نام این مکانیسم را AMAR گذاشته‌اند که محفف پاسخ ضد پیری با واسطه الکل یا آلدئید، که در ضمن کلمه سانسکریت برای جاودانگی نیز هست، محققان با فعال کردن ژن adh-1 پاسخ‌های شگفت‌انگیزی را مشاهده کردند که به تولید بیشتر آنزیم الکل دهیدروژناز توسط ژن منجر می‌شود و سمیت ناشی از گلیسرول و به طور غیرمستقیم گلیسرآلدئید را محدود می‌کند.

فعال کردن این مکانیسم AMAR در کرم‌های میکروسکوپی باعث می‌شود که آنها نه‌تنها ۵۰ درصد بیشتر عمر می‌کنند، بلکه علائم سلامتی بهتری نیز داشته باشند.

کرم C. elegans مدل ارجح برای مطالعات پیری است. عمر دو تا سه هفته ای کرم های میکروسکوپی ساکن در خاک نتایج قابل اندازه‌گیری را به دانشمندان ارائه می دهد. آنها در ضمن بیش از ۷۰ درصد از مشابهت ژنتیکی با انسان‌ها دارند.

پیش از این هم دانشمندان با بررسی این کرم‌ها، با مسدود کردن یک آنزیم خاص ، طول عمر آنها را افزایش داده‌اند، نتایج مثبتی را با ترکیبی از داروها مشاهده کرده‌اند ، رابطه روده-مغز با پیری را بررسی کرده‌اند  و از آنها برای بررسی اینکه چرا جاودانگی تا این ممکن است، استفاده کرده‌اند .

محققان دریافته‌اند که این مکانیسم ضد پیری مزایای مشابهی در مورد دیگر آزمایشگاهی، مخمر، دارد. آنها سپس به مطالعات روی دیگران، از جمله انسان‌ها، که تحت روزه‌داری یا محدودیت کالری قرار گرفته‌اند، که هر دو نقشی در زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر ماندن، داشت.

دانشمندان گمان می کنند که از آنجایی که گلیسرول و گلیسرآلدئید سمی هستند و محصولات فرعی چربی برای سلامتی هستند و با افزایش سن بیشتر ذخیره می‌شوند، آنها می‌توانند با گذشت زمان سلامتی ما را با خطر مواجه کنند. اما AMAR ممکن است با تجمع محصولات جانبی مضر مبارزه کند و آنها را از بین ببرد که منجر به هدیه سالهای بیشتری به ما توام با سلامتی می‌شود. علاوه بر این، فعال شدن adh-1 توانایی مقابله با افزایش وزن و حتی کاهش وزن را نشان داد.

این تیم تحقیقاتی اکنون قصد دارد که آزمایش کند که آیا فعال شدن ژنتیکی این آنزیم طول عمر موش ها را افزایش می دهد یا خیر و سپس تحقیقات آزمایشگاهی با سلول های کشت شده انسانی انجام دهند تا بررسی کنند که آیا فعال شدن adh-1 نشانگرهای سلولی پیری را کاهش می‌دهد یا به تاخیر می اندازد.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید