امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280352
۶۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

این غذاها را به هیچ وجه در دوران باداری نخورید!

خانم های باردار باید در این دوران یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. رعایت یک رژیم غذایی سالم در رشد بهتر جنین به مادران باردار کمک می کند. تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند. خانم های باردار باید از مصرف غذاهای ناسالم و بدون ارزش غذایی پرهیز کنند.

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

لیست غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

خوردن وعده‌های غذایی متعادل در همه زمان‌ها مهم است، اما هنگام بارداری، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری وجود دارد که کودک در حال رشد به آنها نیاز دارد. بیشتر غذاها بی خطر هستند. با این حال، غذاهای خاصی وجود دارد که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید.

گوشت خام

در دوران بارداری باید ازغذاهای دریایی نپخته و گوشت گاو یا مرغ کمیاب یا نیم پز به دلیل خطر آلودگی با باکتری های کلیفرم، توکسوپلاسموز و سالمونلا اجتناب شود. در خانه، دما باید برای تکه های کامل گوشت حداقل به ۱۴۵ درجه فارنهایت ، برای گوشت چرخ کرده مانند همبرگر به ۱۶۰ درجه فارنهایت و برای سینه مرغ به ۱۶۵ درجه فارنهایت برسد.

گوشت اغذیه فروشی

اغذیه فروشی ها به لیستریا آلوده هستند که می تواند باعث سقط جنین شود. لیستریا توانایی عبور از جفت را دارد و ممکن است نوزاد را آلوده کند، که این امر می تواند منجر به عفونت یا مسمومیت خون شود و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. اگر باردار هستید و به خوردن گوشت اغذیه فروشی فکر می کنید، مطمئن شوید که گوشت را دوباره گرم کنید تا آلودگی نداشته باشد.

ماهی های دارای جیوه

از خوردن ماهی هایی که دارای سطوح بالایی از جیوه هستند باید اجتناب شود. جیوه مصرف شده در دوران بارداری با تاخیر در رشد و آسیب مغزی جنین مرتبط است. نمونه ای از این نوع ماهی ها شامل کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی هستند. ماهی تن سبک کنسرو شده معمولاً نسبت به سایر ماهی‌های تن جیوه کمتری دارد، اما همچنان باید در حد اعتدال مصرف شود. همچنین باید از انواع خاصی از ماهی های مورد استفاده در سوشی به دلیل مقادیر بالای جیوه اجتناب شود.

غذاهای دریایی دودی

از غذاهای دریایی دودی شده باید اجتناب شود زیرا ممکن است به لیستریا آلوده باشند. (این نوع ماهی ها زمانی که در یکی از مواد غذایی پخته شده مانند کاسرول قرار دارند، بی خطر هستند.) این نوع ماهی ها اغلب در بخش اغذیه فروشی های فروشگاه مواد غذایی یافت می شوند. غذاهای دریایی دودی کنسرو شده یا ایمن معمولاً برای خوردن مناسب هستند.

ماهی هایی که در معرض آلاینده های صنعتی قرار دارند

از ماهی های دریاچه ها و رودخانه های آلوده که ممکن است در معرض سطوح بالای بی فنیل های پلی کلر قرار بگیرند، خودداری کنید. این موضوع در درجه اول برای کسانی است که در دریاچه ها و رودخانه های محلی ماهی می گیرند، مهم است. این ماهی ها عبارت از ماهی آبی، باس راه راه، ماهی قزل آلا، پایک، قزل آلا، و وال آی هستند. برای تعیین اینکه کدام ماهی برای خوردن در منطقه شما بی خطر است، با اداره بهداشت محلی یا آژانس حفاظت از محیط زیست تماس بگیرید. به یاد داشته باشید، این مربوط به ماهی‌هایی است که در آب‌های محلی صید می‌شوند و نه ماهی‌های فروشگاه مواد غذایی محلی.

صدف خام

بیشتر بیماری های ناشی از غذاهای دریایی ناشی از صدف های نیم پز، صدف دوکفه ای و صدف سیاه است. پخت و پز به جلوگیری از برخی از انواع عفونت کمک می کند، اما از عفونت های مرتبط با جلبک، جلوگیری نمی کند. مصرف صدف های خام برای همه نگران کننده است و باید به طور کلی از مصرف آنها در دوران بارداری اجتناب کرد.

تخم مرغ خام

از تخم مرغ خام یا هر غذای حاوی تخم مرغ خام به دلیل قرار گرفتن در معرض احتمالی سالمونلا باید اجتناب شود. برخی از سس‌های سزار خانگی، سس مایونز، بستنی یا کاستارد خانگی و سس‌های هلندی ممکن است با تخم‌مرغ خام درست شوند. اما اگر تخم مرغ پخته شود، باعث کاهش قرار گرفتن در معرض سالمونلا می شود. بستنی، سس و تخم مرغ که به صورت تجاری تولید می شوند با تخم مرغ پاستوریزه تهیه شده و باعث ابتلا به سالمونلا نمی شوند.

با عرض پوزش، اما اگر خمیر کلوچه خام حاوی تخم مرغ خام است، احتمالاً باید از خوردن آن اجتناب کنید. رستوران ها باید در هر دستور پختی که با تخم مرغ خام تهیه می شود، مانند سس ها از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنند.

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

پنیرهای نرم

پنیرهای نرم وارداتی ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. بهتر است از مصرف پنیرهای نرم مانند بری، کامامبر، روکفور، فتا، گورگونزولا و پنیرهای سبک مکزیکی خودداری کنید، مگر اینکه به وضوح بیان کنند که از شیر پاستوریزه تهیه شده‌اند. تمام پنیرهای نرم غیروارداتی که با شیر پاستوریزه تهیه می شوند برای خوردن بی خطر هستند.

شیر غیر پاستوریزه

شیر غیر پاستوریزه ممکن است حاوی لیستریا باشد. اطمینان حاصل کنید که شیری که می نوشید پاستوریزه باشد.

پاته

باید از مصرف پاته در یخچال یا اسپری های گوشت اجتناب شود زیرا ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. پاته کنسرو شده یا اسپری های گوشت ایمن قابل مصرف هستند.

آبمیوه تازه

زنان باردار باید آبمیوه پاستوریزه را انتخاب کنند. آب میوه تازه در رستوران‌ها، آب‌میوه‌ فروشی ها یا غرفه‌های مزرعه ممکن است حاوی باکتری‌های مضر، از جمله سالمونلا و ای کلی، باشند. برخی از بازارها آب میوه خام و غیر پاستوریزه را نیز در یخچال می فروشند. حتما قبل از مصرف برچسب روی شیشه را چک کنید . آب میوه موجود در جعبه ها و بطری های داخل قفسه سوپرمارکت نیز بی خطر است.

کافئین

اگرچه اکثر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کافئین در حد متعادل مجاز است، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف کافئین ممکن است با سقط جنین مرتبط باشد. برای کاهش احتمال سقط جنین در سه ماهه اول از مصرف کافئین خودداری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، کافئین در دوران بارداری باید به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود شود. این میزان به اندازه یک فنجان قهوه ۱۲ اونسی است.

کافئین ادرارآور است، به این معنی که به دفع مایعات از بدن کمک می کند. فراموش نکنید، نوشابه، شکلات یا نوشیدنی انرژی زا مورد علاقه شما احتمالا حاوی کافئین است. این می تواند منجر به از دست دادن آب و کلسیم شود. بنابراین باید به جای نوشیدنی های کافئین دار، آب، آب میوه و شیر فراوان بنوشید. برخی تحقیقات نشان می دهد که مقادیر زیاد کافئین با سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و علائم ترک در نوزادان مرتبط است. ایمن ترین کار این است که از مصرف کافئین خودداری کنید.

الکل

هیچ مقدار الکلی وجود ندارد که در دوران بارداری بی خطر باشد، بنابراین باید از مصرف الکل در دوران بارداری اجتناب کرد. قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد می تواند در رشد سالم کودک اختلال ایجاد کند. بسته به مقدار، زمان و الگوی مصرف، مصرف الکل در دوران بارداری می تواند منجر به سندرم جنین الکلی یا سایر اختلالات رشدی شود.

اگر قبل از اینکه بفهمید باردار هستید الکل مصرف کرده اید، الکل را متوقف کنید. در دوران شیردهی نیز باید از مصرف الکل خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض الکل برای نوزاد خطرات مضری دارد و الکل از طریق شیردهی به نوزاد منتقل می شود.

سبزیجات شسته نشده

سبزیجات بی خطر و بخشی ضروری از یک رژیم غذایی متعادل هستند. با این حال، برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض احتمالی توکسوپلاسموز، اطمینان از شسته شدن آنها ضروری است. توکسوپلاسموز ممکن است خاک محل رشد سبزیجات را آلوده کند.

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

جوانه خام

هیچ گونه جوانه خام از جمله یونجه، شبدر و تربچه را نخورید. باکتری ها می توانند قبل از شروع رشد جوانه ها وارد دانه ها شوند و شستن این میکروب ها تقریبا غیرممکن است. در اغذیه فروشی، ساندویچ ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی جوانه خام نیستند. در خانه، جوانه ها را کاملا بپزید تا باکتری های موجود در آن ها از بین بروند.

شیرین بیان

مصرف شیرین بیان در بارداری با آسیب به رشد و سلامت جنین همراه است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف شیرین بیان در بارداری بر ضریب هوشی جنین تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر آن مصرف این گیاه در بارداری منجر به افزایش فشار خون و زایمان زودرس می شود. بهتر است از مصرف شیرین بیان در تمام دوران بارداری خودداری کنید.

غذاهای مانده

خانم های باردار باید از مصرف غذاهای گرم یا سرد که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده، خودداری کنند. مواد غذایی باقی مانده احتمالاً دارای باکتریهای زیادی هستند. تا حد امکان فقط از غذاهای تازه و پخته شده استفاده کنید.

شیرین بیان

مصرف شیرین بیان در بارداری با آسیب به رشد و سلامت جنین همراه است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف شیرین بیان در بارداری بر ضریب هوشی جنین تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر آن مصرف این گیاه در بارداری منجر به افزایش فشار خون و زایمان زودرس می شود. بهتر است از مصرف شیرین بیان در تمام دوران بارداری خودداری کنید.

غذاهای مانده

خانم های باردار باید از مصرف غذاهای گرم یا سرد که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده، خودداری کنند. مواد غذایی باقی مانده احتمالاً دارای باکتریهای زیادی هستند. تا حد امکان فقط از غذاهای تازه و پخته شده استفاده کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین ها

در طول بارداری باید میزان مصرف برخی مواد مغذی مانند اسید فولیک، آهن و کلسیم را افزایش دهید. اما در مورد دوزهای توصیه شده مراقب باشید. از مصرف دوزهای اضافه ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب خودداری کنید. ویتامین های محلول در چربی اضافه، در کبد ذخیره شده و باعث آسیب به سلامت مادر و جنین می شوند.  به همین ترتیب، ویتامین های محلول در آب که بیش از حد نیاز مصرف می شوند، دارای اثرات تحریک کنندگی بر روی دستگاه گوارش هستند. سعی کنید تا حد امکان با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، ویتامین ها را از منابع  طبیعی آن دریافت کنید. مصرف هر گونه مکمل در بارداری باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

شیرینی های خانگی

کلوچه های خانگی تهیه شده از خمیر خام ممکن است دارای باکتری بوده و منجر به مسمومیت غذایی شود. این مسئله حتی در مورد بستنی های خانگی نیز صادق است.

برای تهیه شرینی های خانگی از مواد غذایی بی خطر مانند جو دوسر، کره بدون نمک، شیر پاستوریزه، میوه های خشک و دارچین استفاده کنید.

شیرین کننده های مصنوعی

خانم های باردار باید مصرف شیرین کننده های مصنوعی، از جمله آسپارتام و ساخارین را در بارداری کاهش دهند. به خصوص مادران باردار مبتلا به بیماری ژنتیکی فنیل کتونوریا (PKU) باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند. زیرا بدن این بیماران نمی تواند فنیل آلانین را هضم کند. در نتیجه این ترکیب هضم نشده می تواند منجر به نقایص مادرزادی در جنین شود.

از قندهای طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. حتی در مصرف قندهای طبیعی هم مراقب اعتدال در مصرف باشید.

غذاهای چرب

از مصرف چربی های ترانس یا چربی های هیدروژنه از جمله فست فودها، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی مانند کراکر، کلوچه، پیتزای منجمد، غذاهای سرخ شده و مارگارین خودداری کنید. مصرف زیاد غذاهای چرب باعث ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، چاقی شدید، افزایش رشد جنین و زایمان زودرس می شود.

برای مصرف غذاهای کم چرب با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ، ۶ ، ۹ به خصوص در دوران بارداری حیاتی است.  این چربی های سالم در مواد غذایی مانند زیتون، آجیل، آووکادو، دانه های کتان و ماهی به وفور یافت می شوند.

غذاهای غنی از نیترات

از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، سالامی و هات داگ خودداری کنید زیرا حاوی نیترات هستند. نیترات باعث رنگ و جلای بهتر غذا شده و ماندگاری غذا را بهبود می بخشد. نیترات ها بلافاصله بعد از مصرف در بدن به نیتروزامین تبدیل می شوند. این سم خطرناک احتمال ابتلا مادران باردار به سرطان را افزایش می دهد. همچنین نیترات باعث ابتلا جنین به ناهنجاری های مادرزادی می شود. غذاهای غنی از نیترات حاوی سدیم و چربی های اشباع زیادی هستند که برای سلامت مادر و جنین مضر است.

از مواد غذایی کم چرب و کاملا پخته شده استفاده کنید تا مصرف نیترات را به حداقل برسانید.

غذاهای سرشار از شکر

مصرف غذاهای سرشار از شکر مانند دسر، آب نبات، کیک، بستنی و بیسکویت را در دوران بارداری کاهش دهید. مصرف این مواد غذایی باعث افزایش حالت تهوع، استفراغ، یبوست و سوزش سر دل در خانم های باردار می شود. علاوه بر آن مصرف زیاد مواد غذایی شیرین خطر ابتلا به دیابت، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف زیاد شکر با خطر سندرم متابولیک در نوزادان مرتبط است.

مصرف مواد غذایی شیرین مانند کلوچه ها که دارای قندهای افزوده هستند، را کاهش دهید. گزینه های غذایی سالم مانند گلابی، گریپ فروت، خرما و زردآلو را جایگزین مصرف شکر کنید.

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

غذاهای خیابانی

ممکن است گاهی هوس غذاهای شیرین، ترش و پر ادویه را داشته باشید. این غذاها می توانند خطر عفونت، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را افزایش دهند. مصرف این غذاها به دلیل رعایت نکردن استانداردهای بهداشتی آب و غذا مضر است. غذاهای خیابانی شامل هات داگ، آب نبات چوبی، ذرت مکزیکی و انواع لواشک ها هستند.

اگر غذاهای خیابانی را دوست دارید، دستورالعمل این غذاها را به صورت آنلاین پیدا کرده و آنها را در خانه درست کنید.

غذاهای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده، از جمله میوه ها و سبزیجات بسیار مضر هستند. پوشش قوطی های کنسرو حاوی ماده ای سمی به نام بیس فنول است. بیس فنول بر فعالیت غدد درون ریز تأثیر گذاشته و باعث مشکلات باروری، سرطان، بیماری های کبد و بیماری های قلبی عروقی در زنان باردار می شود. ماکارونی، سوپ و شیر خشک های کنسرو شده حاوی مقادیر بالایی از بیس فنول (BPA) هستند.

تا حد امکان برای مصرف از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید. کنسرو میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف کاملاً بشویید.

دمنوش های گیاهی

گیاهانی که به عنوان دمنوش استفاده می شوند می توانند به سلامت مادر و جنین آسیب برسانند. گیاهان خاصی مانند گلپر از محرک های رحم هستند که باید در دوران بارداری کاملاً از آنها اجتناب شود. مصرف دمنوش شنبلیله و ریشه شیرین بیان نیز با خطر سقط جنین مرتبط است.  بهتر است به جای دمنوش های گیاهی یک فنجان چای سیاه بخورید. اگرچه تحقیقات کافی در مورد چای سبز وجود ندارد، اما می توانید آن را به میزان یک یا دو فنجان در روز میل کنید.

غذاهایی که باعث آلرژی می شوند

مواد غذایی مانند سویا، گندم، شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی و صدف فقط در صورت عدم حساسیت باید مصرف شوند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف این مواد غذایی در اوایل بارداری ممکن است احتمال ابتلای کودک به آلرژی و آسم را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. در صورت ابتلا به آلرژی بهتر است از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید.

سالادهای رستورانی

در سالادهای رستورانی معمولا از گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون استفاده می شود. همچنین، این سالادها حاوی سس مایونز بوده و تخم مرغ، نمک و شکر زیادی دارند.

مصرف تخم مرغ های خام و سبزیجات آلوده مورد استفاده در سالادها می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. خوردن سالاد آلوده علائمی شبیه آنفلوانزا در مادر ایجاد می کند. تا حد امکان سالادها را در خانه تهیه کنید. میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف با آب فراوان شستشو دهید.  و گوشت و تخم مرغ را قبل از استفاده در سالاد کاملا بپزید.

آب غیر پاستوریزه

آب آلوده و غیر پاستوریزه ممکن است حاوی باکتری های مضر E.coli و سالمونلا باشد. ابتلا به این بیماری ها خطرات زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد.

آب پاستوریزه مصرف کنید. در صورتی که آب پاستوریزه در دسترس نباشد آب را قبل از مصرف بجوشانید. میوه ها و سبزیجات را کاملاً در زیر آب روان بشویید. با استفاده از برس، خاک روی میوه ها را خراشیده و قسمت های خراب و کبود میوه را جدا کنید.

  • منبع
  • دکتر دکتر
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید