امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284083
۲۹۳
۱
۰
نسخه چاپی

با این ترفندها میوه‌ های عید را تازه و طولانی مدت نگه داریم

یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها این است که چگونه میوه ایام نوروز را مدت بیشتری در خانه نگهداری کنند؛ این کار چندان سخت نیست، فقط کافی است اطلاعات لازم را در این باره داشته باشند.

ترفندهایی برای نگهداری طولانی مدت میوه

ترفندهایی برای نگهداری طولانی مدت میوه

نگهداری و تازه نگه داشتن سبزیجات و میوه هم کار چندانی سختی نیست، اگر به برخی نکات برای نگهداری آن‌ها آگاه باشید:

توت‌ها

برای نگهداری انواع توت‌ها بهتر است آن‌ها را با سرکه شست‌وشو دهید؛ قبل از اینکه آن‌ها را در یخچال نگه دارید، با ترکیبی از سرکه و آب بشویید. این روش ضد عفونی طول عمر توت‌ها را به مدت چند هفته افزایش می‌دهد. سپس با آب بشویید و کاملا آن‌ها را خشک کنید.

سیب

حتما سیب‌های کوچک انتخاب کنید تا مدت زمان طولانی‌تری سالم بمانند. بعضی از سیب‌ها روی خود لکه یا فرورفتگی یا کرم خوردگی دارند که اگر خیلی شدید باشد، باید آن ها را دور بیندازید. اگر می‌خواهید این میوه عمر زیادی داشته باشد، هنگام خرید دقت کنید که زیاد رسیده نباشد. کمی باید سفت‌تر باشد و روی آن هیچ لکه‌ای دیده نشود. در کل نگه داشتن سیب‌ها در یک محیط خنک به تازه ماندن آن ها کمک می‌کند.

نگهداری سیب در جای خنک و تاریک آن‌ها را ترد و تازه نگه می‌دارد. بهترین جا برای نگهداری سیب‌ها در کشوهای خشک یخچال و در پلاستیک‌های جداگانه است.

اگر سیب را به صورت جعبه‌ای برای نوروز خریداری می‌کنید، جعبه و تراشه چوب هم برای ذخیره کردن این میوه خوب است. تراشه‌ها باید از چوب سخت باشد. با این روش سیب برای مدت طولانی خراب نخواهد شد.

پرتقال

سیب و پرتقال باید در محلی جدا نگهداری شوند. میوه‌ها گازی به نام اتیلن تولید می‌کنند که نقش مهمی در رسیدن آن‌ها دارد. از آنجا که این گاز می‌تواند موجب پوسیدگی دیگر میوه‌ها شود، بهتر است سیب و پرتقال را جدا نگهداری کنید. برای پرتقال، بهتر است که شما آن‌ها را در کیسه‌ای توری قرار دهید تا هوا جریان داشته باشد. کیسه‌های پلاستیکی سبب پوسیدگی پرتقال می‌شوند.

در کل برای آنکه بتوانید مرکبات را به مدت بیشتری نگه دارید، آن‌هایی را که وزنشان نسبت به اندازه‌شان سنگین‌تر است انتخاب کنید. این نوع مرکبات آبدارتر هستند و دیرتر تازگی خود را از دست می‌دهند.

کیوی

اگر قصد دارید کیوی‌ها را برای مدت طولانی‌تری یعنی حدود یک تا چندین هفته نگهداری کنید، باید آن‌ها را در یخچال بگذارید. کیوی‌هایی که رسیده باشند، برای هفته‌ها در یخچال سالم باقی می‌مانند؛ اما اگر می‌خواهید کیوی‌ها را برای مدت بسیار طولانی‌تر نگهداری کنید، باید آن‌ها را در فریزر بگذارید.

اگر کیوی‌هایی که خریداری کردید و قصد نگهداری طولانی آن‌ها را دارید، کال و سفت هستند، ۳ تا ۷ روز آن‌ها را در گوشه‌ای از آشپزخانه روی کانتر قرار دهید تا کاملاً برسند.

خیار

بهتر است خیار را از میوه‌های دیگر جدا کنید. بسیاری از میوه‌ها مانند گوجه فرنگی، موز و هندوانه گاز اتیلن تولید می‌کنند. خیار میوه‌ای است که به این گاز حساس است، بنابراین باید آن را در جایی دور از میوه‌های دیگر نگه دارید. جالب است بدانید که برای نگهداری بیشتر خیار می‌توانید آن را در قابله‌های روحی بچینید. در این روش خیارها را بشویید و کاملا خشک کنید، در کف قابلمه یک پارچه نخی بیندازید به صورتی که اضافه‌های پارچه از اطراف قابلمه بیرون بزند. خیارها را در قابلمه بچینید و قسمت‌های اضافه پارچه را روی خیارها برگردانید، سپس در قابلمه را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید.

موز

موزها به طور همزمان می‌رسند. بهتر است که ابتدا آن‌ها را از هم جدا کنید. یعنی برخی از موزها را روی کابینت بگذارید و باقی را در یخچال نگه دارید تا دیرتر برسند. همچنین موز در زمان رسیدن، گاز اتیلن تولید می‌کند. با پوشاندن ساقه با فویل پلاستیکی یا آلومینیومی، می‌توانید از پخش شدن آن به سایر قسمت‌های میوه و همچنین از نرم شدن سریع ساقه موز جلوگیری کنید. برای حفظ موز رسیده هم، پوست آن را جدا کنید، آن را از وسط برش دهید و در یک کیسه محفوظ از هوا قرار دهید. سپس آن‌ها را در فریزر بگذارید.

نارنگی

اگر می‌خواهید نارنگی‌ها را در یخچال نگه دارید، باید آن‌ها را در یک جعبه مخصوص یا در قفسه پایین در یک جعبه، تور یا سبد قرار دهید. کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری نارنگی مناسب نیستند. نارنگی در کیسه پلاستیکی به هوا دسترسی ندارد، در نتیجه شروع به پوسیدن می‌کند. بهتر است نارنگی‌ها را با تعداد زیاد و فشرده در ظرف نچینید تا له نشوند.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید