امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282809
۶۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

با رایج ترین بیماری های دوران بارداری آشنا شوید

برخی بیماری های دوران بارداری مانند ویار، سرگیجه و نفخ رایج بوده و آسیبی به مادر و جنین وارد نمی‌کنند. اما برخی دیگر از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی برای مادر و جنین خطرناک هستند. به آزمایش‌های زمان بارداری توجه داشته باشید و در صورت بروز علائم مشکوک حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیماری های دوران بارداری

بیماری های دوران بارداری

در دوره بارداری شاهد تغییرات زیادی خواهید بود. در کنار تغییرات فیزیکی افکار و احساسات شما هم تغییر می‌کنند. زمان بارداری ممکن است نگران ابتلا به هر یک از بیماری های دوران بارداری باشید. عوارض بارداری زیادی وجود دارد که ممکن است در این دوران گریبان‌گیر شما شوند، اما اکثر این عوارض چندان جدی نیستند و به مرحله بیماری نمی‌رسند. بهتر است بدانید که تنها حدود ۸٪ از حاملگی‌ها با بیماری جدی همراه هستند. برخی از این بیماری‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند به مادر یا جنین آسیب وارد کنند.

اگر قبل از بارداری دچار بیماری خاصی بوده‌اید، ممکن است علائم آن در دوره بارداری شدت پیدا کند. گاهی هم بیماری‌ها غیرمنتظره ظاهر شده و ارتباطی به سابقه پزشکی شما ندارند.

اگر در طول بارداری با علائم مشکوکی مواجه شدید یا در آزمایش‌های شما موردی تشخیص داده شد، حتما برای انجام اقدامات درمانی به متخصص زنان مراجعه کنید. در برخی از انواع بیماری، درمان به‌موقع می‌تواند از آسیب به شما یا جنین جلوگیری کند.

در ادامه به انواع بیماری های دوران بارداری اشاره شده است.

1. ویار

ویار بارداری یکی از بیماری های رایج دوران بارداری است. بسیاری از خانم‌ها در بارداری هوس غذایی یا تنفر غذایی دارند. ممکن است در این دوره به غذایی تمایل پیدا کنید که قبلا آن را دوست نداشتید. گاهی هم از غذایی متنفر می‌شوید که قبل از بارداری آن غذا را می‌خوردید. تغییرات هورمونی در این دوره روی تمایل به غذا و حس بویایی تاثیر دارد. حس بویایی زنان باردار قوی‌تر بوده و به همین دلیل ممکن است غذاهایی با بوی تند را دوست نداشته باشند. از رایج‌ترین ویارها در دوره بارداری می‌توان به ویار شکلات، شیرینی‌جات، فست‌فود، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و لبنیات اشاره کرد.

ویار در بارداری خطری نداشته و نیازی به اقدامات درمانی ندارد. اما اگر ویار شما باعث پرخوری شود یا هوس مواد غیرخوراکی مانند گچ یا صابون را کنید، باید برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

2. افسردگی و اضطراب

احتمالا عبارت “افسردگی پس از زایمان” را زیاد شنیده‌اید. اما افسردگی و اضطراب فقط مختص پس از زایمان نیست. زنان باردار ممکن است در طول بارداری هم دچار اضطراب و افسردگی شوند. تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، استرس و تغییرات در ساختار مغز همگی می‌توانند روی اضطراب و سایر مشکلات روانی در طول بارداری تاثیر بگذارند.

گاهی حتی ممکن است افسردگی به جنین هم آسیب وارد کند. برخی افراد به الکل و تنباکو روی می‌آورند. از طرفی غم و ناراحتی می‌تواند شرایط جدی ایجاد کند.

3. آرتروز در بارداری

در دوره بارداری به دلیل افزایش وزن و رشد جنین فشار به مفاصل و استخوان‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی احتباس مایعات در پاها باعث سفت‌شدن مچ پا و زانو می‌شود. در نتیجه احتمال پارگی و ساییدگی مفاصل و استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر از قبل سابقه آرتروز دارید، ممکن است علائم آرتروز در بارداری افزایش پیدا کند. برخی افراد نیز بدون سابقه بیماری، در دوره حاملگی به دلیل افزایش وزن دچار آرتروز در بارداری و سایر مشکلات استخوان می‌شوند.

4. نفخ در بارداری

نفخ در بارداری از رایج‌ترین بیماری های دوران بارداری است. بسیاری از خانم‌ها از ماه‌های اول دچار این عارضه می‌شوند. معمولا نفخ در بارداری تا زمان زایمان ادامه دارد. افزایش تولید هورمون پروژسترون و فشار رحم به حفره شکم باعث کندشدن هضم در روده شده و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. به همین دلیل بسیاری از زنان باردار نفخ، درد شکم و آروغ را تجربه می‌کنند.

نفخ در حاملگی مشکلی ایجاد نکرده و خطری ندارد. اما برای کاهش این عارضه می‌توان تغییراتی در رژیم غذایی و عادات غذایی ایجاد کرد. مواد غذایی مانند گل‌کلم، کلم، غذاهای سرخ‌شده و حبوبات باعث افزایش نفخ می‌شوند.

معمولا نفخ در بارداری تا زمان زایمان ادامه دارد. افزایش تولید هورمون پروژسترون و فشار رحم به حفره شکم باعث کندشدن هضم در روده شده و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

5. کم خونی (فقر آهن)

زمانی که گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد، شخص دچار کم خونی می‌شود. شایع‌ترین نوع کم‌خونی فقر آهن است. برای حمل اکسیژن در خون به آهن نیاز است. آهن بخشی از هموگلوبین است. زنان باردار برای خون‌رسانی به بدن خود و جنین درحال‌رشد به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل ممکن است در این دوره دچار کم‌خونی شوند.

از علائم کم‌خونی و فقر آهن می‌توان به احساس خستگی و ضعف، رنگ‌پریدگی، احساس ضعف و تنگی نفس اشاره کرد. معمولا در این شرایط پزشک مکمل‌های آهن و اسیدفولیک تجویز می‌کند.

6. مشکلات جنینی

برخی از مشکلات ممکن است در طول بارداری برای جنین ایجاد شود. در معاینات پیش از تولد در هفته ۲۸ بارداری امکان تشخیص برخی مشکلات وجود دارد. کاهش حرکت جنین و اندازه کوچک‌تر از حد طبیعی از مشکلاتی هستند که باید بررسی شوند. برای تشخیص این مشکلات آزمایش سونوگرافی، تست‌های بدون استرس و پروفایل‌های بیوفیزیکی انجام می‌شود. گاهی ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد.

7. جفت سر راهی

یکی از بیماری های دوران بارداری جفت سر راهی است. جفت اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رساند. در حالت طبیعی باید به قسمت بالایی رحم بچسبد. اما جفت سرراهی ممکن است رحم را کامل یا تا قسمت دهانه رحم بپوشاند. این بیماری گاهی هیچ علامتی نداشته و در برخی از زنان با خونریزی واژینال و درد و گرفتگی شکم همراه است.

اگر فیبروم دارید یا در جراحی‌ها و بارداری قبلی جای زخمی روی رحم مانده باشد، احتمال ایجاد جفت سرراهی بیشتر می‌شود. معمولا این افراد نیاز به زایمان سزارین پیدا می‌کنند. سزارین باید ۲ تا ۴ هفته قبل از موعد زایمان انجام شود. اگر شخص خونریزی واژینال داشته باشد، نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان است.

بیماری های دوران بارداری

8. جدا شدگی جفت

برخی مواقع ممکن است جفت از دیواره داخلی رحم جدا شود. میزان جداشدگی جفت می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اگر شدت بیماری بالا باشد، جنین نمی‌تواند به مقدار کافی اکسیژن و مواد مغذی برای زنده ماندن دریافت کند. در این شرایط احتمال سقط جنین وجود دارد. گاهی ممکن است پزشک باتوجه‌به مدت‌زمان بارداری و احتمال سقط جنین، زایمان زودرس را توصیه کند.

9. سقط جنین

یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در زمان بارداری احتمال سقط جنین است. در هر یک از هفته‌های بارداری احتمال سقط جنین وجود دارد. معمولا علت سقط جنین در سه‌ماهه اول مشکلات کروموزومی است. اگر علائمی مانند خونریزی واژینال و گرفتگی شکم دارید، باید برای بررسی احتمال سقط به متخصص زنان مراجعه کنید.

10. دیابت بارداری

یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است. در این وضعیت تجزیه قند در بدن با مشکل روبرو می‌شود. دیابت بارداری خطرات مختلفی داشته که یکی از آنها رشد زیاد جنین است. به این شرایط ماکروزومی می‌گویند. زمانی که نوزاد بیش از حد طبیعی رشد کند، ممکن است در حین زایمان طبیعی شانه‌ها گیر کرده و مشکل‌ساز شود. پزشک در این شرایط زایمان سزارین را توصیه می‌کند.

این بیماری هیچ علامتی ندارد. در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید آزمایش‌های لازم انجام شود. انجام آزمایش در زنان دارای اضافه‌وزن یا سابقه دیابت بارداری ضروری است. برای کنترل دیابت در بارداری باید رژیم غذایی مناسب داشت. برخی زنان باردار نیاز به مصرف دارو به شکل قرص یا حتی تزریق انسولین دارند.

دیابت بارداری هیچ علامتی ندارد. در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید آزمایش‌های لازم انجام شود. انجام آزمایش در زنان دارای اضافه‌وزن یا سابقه دیابت بارداری ضروری است.

11. فشار خون بالا در بارداری

یکی از بیماری های دوران بارداری فشار خون در بارداری است. اگر در طول بارداری فشارخون به طور مزمن بالا باشد و کنترل نشود، خطر مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، جداشدن جفت و دیابت بارداری افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این افراد خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و سقط جنین بیشتر است. حتما پیش از اقدام برای بارداری فشارخون را بررسی کنید. اگر فشارخون شما بالا است، باید اقدامات پزشکی لازم برای کنترل آن انجام شود.

12. پره اکلامپسی

یکی از بیماری های دوران بارداری که معمولا بعد از هفته ۲۰ ظاهر می‌شود، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری است. این وضعیت باعث افزایش بیش از حد فشارخون می‌شود. پره اکلامپسی خطرناک بوده و گاهی ممکن است تهدیدکننده زندگی باشد.

از علائم این بیماری می‌توان به سردرد شدید، تغییرات بینایی و درد زیر دنده‌ها اشاره کرد. اما بسیاری از این بیماران هم علامتی نداشته و زمانی که برای معاینات قبل تولد به پزشک مراجعه می‌کنند، متوجه فشارخون بالا می‌شوند. پزشک باید در این شرایط آزمایش‌هایی برای بررسی عملکرد کلیه و کبد تجویز کند. در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود که شخص دچار پره اکلامپسی است یا فقط فشارخون بالایی دارد.

معمولا افراد چاق، دارای فشارخون بالا یا مادران بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض این بیماری هستند. این عارضه بعد از زایمان از بین می‌رود. به همین دلیل گاهی ممکن است زایمان زودتر از موعد انجام شود. البته زایمان زودرس ممکن است نوزاد را در خطر قرار دهد.

13. عفونت های دوران بارداری

عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی ممکن است در دوران بارداری ایجاد شوند. این نوع عفونت‌ها هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک هستند. برخی از آنها در زمان زایمان و پس از تولد به نوزاد آسیب می‌زنند. به‌عنوان‌مثال ویروس HIV ممکن است در طول بارداری، زایمان یا شیردهی به نوزاد منتقل شود.

اگر علائم مشکوکی دارید یا به هر دلیلی حدس می‌زنید که شما یا همسرتان دچار بیماری مقاربتی هستید، باید سریعا معاینه شوید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

برخی عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا ممکن است باعث زایمان زودرس و پارگی غشای اطراف جنین شوند. به همین دلیل احتمال بروز این عوارض باید در این بیماران طی بارداری بررسی شود.

14. عفونت مجاری ادرار در بارداری

عفونت مجاری ادراری و به‌طورکلی عفونت دستگاه ادراری در زمان بارداری شایع است. در این دوره به دلیل بزرگ‌شدن رحم و تولید هورمون‌های بارداری جریان ادرار در مجاری ادراری کند می‌شود. در این شرایط احتمال تجمع باکتری‌ها وجود داشته و خطر عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند. عفونت ادراری ممکن است باعث زایمان زودرس یا پارگی زودرس غشای اطراف جنین شود.

این بیماری ممکن است علائمی ایجاد کند. علائم شامل سوزش ادرار، تب، خستگی، احساس فشار در شکم و بوی بد ادرار می‌شود. اما در بسیاری از زنان باردار علامتی ندارد. به همین دلیل باید نمونه ادرار گرفته شود تا وجود باکتری بررسی شود. معمولا برای درمان عفونت ادراری داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. برخی از این داروها فقط در سه‌ماهه اول بارداری مجاز هستند. اگر عفونت به مثانه یا کلیه رسیده باشد، احتمالا پزشک برای تمام دوره بارداری داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا از عفونت‌های بعدی جلوگیری شود.

بیماری های دوران بارداری

15. هایپر استفراغ بارداری

حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی و ویار جز عوارض طبیعی بارداری بوده و بسیاری از خانم‌ها این عارضه را تجربه می‌کنند. اما هایپر استفراغ بارداری نوعی بیماری است که باعث حالت تهوع شدید می‌شود. حالت تهوع صبحگاهی در این شرایط چندین برابر حالت تهوع معمول در زنان باردار است و استفراغ مکرر باعث کاهش وزن قابل‌توجه می‌شود.

گاهی این بیماری به‌ قدری شدید است که باید شخص در بیمارستان بستری شود. علامت اصلی آن حالت تهوع و استفراغ شدید است. در نتیجه شخص دچار کم‌آبی و کاهش وزن می‌شود. افزایش وزن در بارداری طبیعی بوده و با رشد جنین وزن بالاتر می‌رود. اما در این افراد ممکن است وزن از زمان قبل بارداری هم پایین‌تر بیاید. در برخی خانم‌ها علائم بیماری در هفته بیستم بارداری برطرف شده و برخی دیگر تا پایان بارداری علائم را تجربه می‌کنند.

16. زایمان زودرس

اگر نوزاد در هفته ۳۹ یا ۴۰ بارداری به دنیا بیاید، عملکرد بهتری داشته و رشد کامل شده است. در هفته‌های ۳۷ تا ۳۹ بارداری اندام‌هایی مانند ریه، کبد و مغز جنین درحال‌رشد است. اگر نوزاد قبل از هفته ۳۷ بارداری به دنیا بیاید یا به هر دلیلی مجبور به زایمان زودتر از موعد شوید، عوارض مختلفی نوزاد را تهدید کرده و ممکن است در آینده برای شما هم مشکلاتی ایجاد شود.

گاهی ممکن است خطری مادر یا جنین را تهدید کند. در این شرایط قبل از هفته ۳۹ بارداری زایمان زودرس انجام می‌شود. اما برای داشتن بارداری سالم با حداقل عوارض بهتر است تا هفته ۳۹ بارداری صبر کرد. درصورتی‌که علائم مربوط به زایمان زودرس را دارید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

17. تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از عفونت‌های مقاربتی جدی است که روی بارداری تاثیر دارد. اگر مبتلا به این بیماری هستید، در زمان زایمان تب‌خال به نوزاد منتقل می‌شود. این عفونت تاول و زخم‌هایی را در دهان و ناحیه تناسلی ایجاد می‌کند. تب‌خال تناسلی درمان ندارد و گاهی ممکن است تاول‌های دردناک و زخم‌های باز در ناحیه تناسلی ایجاد کند.

اگر در زمان زایمان تب‌خال تناسلی فعال باشد باعث عفونت کشنده در نوزاد می‌شود. به همین دلیل در این شرایط زایمان سزارین توصیه می‌شود. سزارین احتمال عفونت نوزاد را تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورد.

18. بیماری سرخجه در بارداری

بیماری سرخجه جز بیماری‌های نادر در زمان بارداری است. به دلیل واکسیناسیون احتمال ابتلا به این بیماری پایین است. اما اگر در ۴ ماه اول بارداری به سرخجه مبتلا شوید، احتمال بروز عوارض جدی مانند نقص مادرزادی و سقط جنین وجود دارد. اگر دچار بثورات پوستی هستید یا با شخص مبتلا به سرخجه در تماس بوده‌اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص این بیماری آزمایش خون را تجویز می‌کند.

19. چاقی و افزایش وزن

اگر قبل از بارداری دچار اضافه‌وزن بوده‌اید، در زمان حاملگی احتمال بروز مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، مرده‌زایی و نیاز به زایمان سزارین بیشتر می‌شود. در طول بارداری افزایش وزن طبیعی است. اما اگر پزشک تشخیص دهد که میزان افزایش وزن بیش از حد طبیعی است، باید با رژیم غذایی و فعالیت روزانه این مشکل را برطرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، زمانی که زنان چاق پیش از اقدام برای بارداری مقداری از وزن خود را از دست می‌دهند، بارداری سالم‌تری خواهند داشت.

20. عفونت واژن در بارداری

زنان در طول دوره بارداری ممکن است دچار عفونت واژن شوند. ابتلا به واژینوز باکتریال و عفونت باکتریایی استرپتوکوکوس از دیگر انواع عفونت رایج‌تر است. عفونت واژن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا باعث ترشحات غیرطبیعی و بوی نامطبوع شود. گاهی عفونت می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

عفونت مخمری یا کاندیدیاز ولو واژینال معمولا در بارداری به دلیل سطوح بالای استروژن و محتوای گلیکوژن در ترشحات واژن رخ می‌دهد. داروی ضدقارچ آزول موضعی به‌عنوان اولین گزینه درمان تجویز می‌شود. این دارو به جنین آسیبی وارد نمی‌کند.

21. واژینوز باکتریال در دوران بارداری

واژینوز باکتریال وضعیتی است که باکتری‌های طبیعی واژن بیش از حد رشد کرده و باعث عفونت می‌شوند. از علائم این عارضه می‌توان به سوزش ادرار، خارش واژن و بوی بد واژن اشاره کرد. واژینوز باکتریال یکی از بیماری های دوران بارداری است. اما افراد غیر باردار هم به این مشکل دچار می‌شوند.

اگر در زمان بارداری دچار علائم واژینوز باکتریال شدید، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. این بیماری خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌دهد. پزشک برای درمان داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

22. ترومبوز وریدی عمقی در بارداری

ترومبوز وریدی عمقی یکی از بیماری های دوران بارداری است. اما خوشبختانه این بیماری نادر بوده و در تعداد کمی از خانم‌های باردار دیده می‌شود. اما باید گفت احتمال ابتلا به آن در طول بارداری و تا ۶ هفته بعد از تولد نوزاد نسبت به زنانی که در همان سن باردار نیستند، بیشتر است.

این بیماری جدی بوده و باعث ایجاد لخته خون در ورید عمیق بدن به‌ویژه در ساق پا می‌شود. معمولا ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی ندارد. اگر این لخته، رگ‌های خونی در ریه را مسدود کند، باعث وضعیتی به نام آمبولی ریه می‌شود که خطرناک است. در بارداری بالای ۳۵ سال، افراد چاق، حاملگی چندقلو و عفونت شدید احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

23. خارش پوست و کلستاز داخل کبدی در بارداری

خارش پوست جز عوارض شایع در بارداری است. در دوره حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و کشیده‌شدن پوست شکم، این ناحیه و دیگر قسمت‌های بدن دچار خارش می‌شود. اما گاهی خارش پوست در بارداری می‌تواند نشانه یک بیماری دوره حاملگی به نام کلستاز داخل کبدی بارداری باشد. گاهی به این بیماری کلستاز زایمان هم گفته می‌شود.

در بیماری کلستاز داخل کبدی بارداری، اسید صفراوی در بدن تجمع پیدا می‌کند. این بیماری درمانی نداشته و بعد از زایمان برطرف می‌شود.

از هر ۱۴۰ زن باردار ممکن است یک نفر به این بیماری مبتلا شود. کلستاز داخل کبدی باعث خارش بیشتر در دست و پا و گاهی نواحی دیگر بدن می‌شود. معمولا خارش شب‌ها شدیدتر است. از علائم دیگر می‌توان به ادرار تیره و زردی پوست اشاره کرد. معمولا علائم آن از هفته ۳۰ بارداری شروع می‌شود. اما گاهی ممکن است از هفته ۸ شروع شود.

در این بیماران احتمال سقط جنین و تولد نارس وجود دارد.

24. کم کاری تیروئید در بارداری

برخی از زنان باردار ممکن است دچار کم کاری تیروئید شوند یا از قبل سابقه این بیماری را داشته باشند. کم‌کاری تیروئید با علائمی مانند خستگی، تورم صورت، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و گرفتگی عضلات همراه است. این بیماری در ماه‌های اول بارداری می‌تواند روی رشد جنین و رشد مغز او تاثیر داشته باشد. برخی عوارض آن نیز طولانی‌مدت است. همچنین کم‌کاری تیروئید احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین علت این بیماری در دوران بارداری بیماری هاشیموتو است. هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی است. از هر ۱۰۰ زن باردار ممکن است ۲ یا ۳ نفر دچار این بیماری شوند.

25. پرکاری تیروئید در بارداری

گاهی ممکن است زنان باردار دچار پرکاری تیروئید در بارداری شوند. این بیماری شایع نبوده اما در برخی زنان بارداری دیده می‌شود. احساس گرما، خستگی و اضطراب از علائم این بیماری است. مهم‌ترین علت پرکاری تیروئید در بارداری بیماری گریوز است. در این بیماری بدن علیه غده تیروئید آنتی‌بادی ساخته و به آن حمله می‌کند. معمولا این مشکل چند ماه بعد از زایمان برطرف می‌شود.

26. بیماری های دستگاه گوارش

برخی مشکلات و بیماری های گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، رفلاکس معده به مری و سنگ کیسه صفرا در بارداری شایع است. گاهی هم ممکن است پیش از بارداری دچار بیماری مانند کولیت اولسراتیو یا کرون باشید و متوجه آن نشوید. این نوع بیماری‌های زمینه‌ای در زمان بارداری علائم شدیدتری ایجاد می‌کنند.

در دوره بارداری تغییرات هورمونی روی حرکت دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و این موضوع باعث مشکلات گوارشی می‌شود. چاقی، رژیم غذایی نامناسب، اختلالات تیروئید، نداشتن تحرک، عدم تحمل غذایی و عفونت می‌توانند علائم مربوط به مشکلات گوارشی را بیشتر کنند.

بیماری های دوران بارداری

27. سوزش سر دل و رفلاکس معده در دوران بارداری

رفلاکس معده به مری در سه‌ماهه اول و دوم بارداری شایع است. این بیماری باعث سوزش سر دل و سوءهاضمه اسیدی در بارداری می‌شود. در این وضعیت اسفنکتر تحتانی مری ماهیچه بین مری و معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اسید از معده وارد مری می‌شود.

از علائم دیگر رفلاکس معده به مری می‌توان به سوزش گلو، درد قفسه سینه، بازگشت غذا یا اسید، طعم اسیدی در دهان، مشکل در بلع و سرفه خشک اشاره کرد. معمولا این اختلال شدید نیست و از طریق تغییر رژیم غذایی می‌توان آن را برطرف کرد. اگر در بارداری اول خود دچار رفلاکس معده یا سوزش سر دل شدید، احتمال دارد در بارداری بعدی دوباره دچار این عارضه شوید.

28. هموروئید در بارداری

هموروئید یا بواسیر از بیماری های دوران بارداری است که از هر ۴ زن باردار ۱ نفر به آن مبتلا می‌شود. در این بیماری سیاهرگ‌های اطراف مقعد متورم می‌شوند. اگر هموروئید داخلی باشد، درد نداشته و ممکن است خونریزی جزئی داشته باشد. اما اگر از نوع خارجی باشد، با علائمی مانند درد، خونریزی و خارش همراه است. اگر بعد از اجابت مزاج روی دستمال کاغذی خون دیدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نشانه بواسیر باشد.

در دوره بارداری افزایش حجم رحم و افزایش جریان خون روی وریدهای رکتوم فشار وارد می‌کند. این فشار در ماه‌های آخر بارداری بیشتر می‌شود. علاوه بر این احتمال یبوست در بارداری زیاد بوده و این عارضه به ایجاد بواسیر کمک می‌کند. بواسیر بیشتر در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می‌شود. با درمان یبوست درد این عارضه کمتر می‌شود.

از هر ۴ زن باردار ۱ نفر دچار بواسیر می‌شود. در دوره بارداری افزایش حجم رحم و افزایش جریان خون روی وریدهای رکتوم فشار وارد می‌کند. این فشار در ماه‌های آخر بارداری بیشتر می‌شود.

29. کرامپ ساق پا در بارداری

کرامپ ساق پا یا گرفتگی عضلات پا یکی از مشکلات شایع در بارداری است که بیشتر در سه‌ماهه دوم و سوم ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به پادرد در بارداری شود. معمولا در شب اتفاق افتاده و انقباض عضلات ممکن است تا ده دقیقه طول بکشد. تغییر در گردش خون و تغییرات هورمونی می‌تواند علت بروز این عارضه باشد. سعی کنید در این شرایط ماهیچه را به‌آرامی مالش دهید.

30. تکرر ادرار در بارداری

تغییرات هورمونی و فیزیکی در طول بارداری باعث تکرر ادرار می‌شود. در این دوره فضا برای مثانه و روده کمتر شده و نیاز به دفع ادرار و مدفوع بیشتر می‌شود. همچنین در دوره بارداری مایعات بیشتری مصرف کرده و ادرار بیشتری هم تولید می‌کنید.

31. سردرد در بارداری

سردرد عارضه‌ای است که بیشتر در اوایل بارداری به وجود می‌آید و به‌مرور از بین می‌رود. اما اگر بعد از هفته ۲۰ بارداری دچار این عارضه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد. سردرد از آن دسته عوارضی است که نه تنها در بارداری بلکه بعد از آن هم ممکن است ادامه داشته باشد. سردرد بعد از زایمان دلایل مختلفی دارد و راه‌های زیادی برای درمان وجود دارد. برای رفع سردرد مایعات بیشتر مصرف کنید و به اندازه کافی بخوابید.

32. سرگیجه در دوران بارداری

سرگیجه از بیماری های شایع در دوران بارداری است. تغییرات هورمونی در طول ۹ ماه بارداری از علل اصلی سرگیجه است. در اواسط سه‌ماهه دوم فشارخون در کمترین حالت قرار داشته و شخص بیشتر دچار سرگیجه می‌شود. سعی کنید به‌سرعت از جای خود بلند نشوید. به پهلو دراز بکشید. تغذیه مناسب داشته باشید و حتما روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. کم‌خونی در بارداری شایع بوده و این بیماری هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.

33. کبد چرب در بارداری

کبد چرب یکی از بیماری های دوران حاملگی است که در ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‌شود. در این بیماری چربی بیش از حد طبیعی در سلول‌های کبد و اطراف آن جمع می‌شود. کبد چرب در بارداری نادر بوده و از هر صدهزار زن باردار پنج نفر دچار این مشکل می‌شوند.

تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی و زردی پوست از علائم این بیماری هستند. این بیماری خطرناک بوده و می‌تواند باعث نارسایی کبد و کلیه شود. تنها راه درمان آن زایمان در زودترین زمان ممکن است.

  • منبع
  • دکترتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید