امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280341
۴۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

با کاکه ایبو، پس انداز جالب و کارآمد ژاپنی، آشنا شوید

فناوری‌های پرداخت مدرن مانند کارت‌های نقدی، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و… عمل فیزیکی صرف کردن پول را بدون زحمت انجام داده‌اند. اما در حالی که فناوری مدرن راحت است، می‌تواند منجر به خرج‌های بی‌اهمیت شود و پس انداز را دشوار کند. سنت ژاپنی استفاده از کاکه ایبو، راه‌حلی آسان برای ترک عادت خرج کردن بی هدف ارائه می‌دهد.

با کاکه ایبو، پس انداز جالب و کارآمد ژاپنی، آشنا شوید

کاکه ایبو چیست؟

کاکه ایبو در سال 1904 توسط‌هانی موتوکو، اولین روزنامه نگار زن ژاپنی اختراع شد. یک سیستم حسابداری است که در اصل برای خانم‌های خانه‌دار طراحی شده است، اما تقریباً هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. کاکه ایبو طراحی شده است تا کنترل بودجه خود را به آن بسپارید و شما را از عادات خرج کردن آگاه کند.

اگرچه کاکه ایبو یک دفتر کل ساده است، اما می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد، به ویژه برای افرادی که عادت به پیگیری امور مالی در رایانه و تلفن همراه دارند. این سیستم از شما می‌خواهد هر چیزی را که می‌خرید یادداشت کنید و با گروه‌بندی خریدها به چهار دسته، بودجه خود را بهینه کنید:

• چیزهایی که بدون آنها نمی‌توانید زندگی کنید، مانند مواد غذایی.

• خریدهایی که از آن لذت می‌برید اما به آنها نیاز ندارید، مانند یک وعده غذای بیرون یا یک جفت کفش جدید.

• چیزهایی مانند کتاب و بازدید از موزه.

• هزینه‌هایی که پیش‌بینی نمی‌کردید، مانند ویزیت پزشک یا تعمیر خودرو.

سیستم چهار دسته‌ای به کاربران کاکه ایبو کمک می‌کند تا بیشتر مراقب عادت‌های خرج کردن خود باشند و از هدر دادن پول برای چیزهایی که با اهدافشان همخوانی ندارد اجتناب کنند.

فواید کاکه ایبو

کاکه ایبو یک ابزار عالی برای کسانی است که به بودجه بندی علاقه دارند. توجه ویژه آن به تمرکز حواس، آن را از سایر سیستم های بودجه بندی جدا می کند، و آن را برای کسانی که می خواهند مطمئن شوند پولشان به سمت چیزهایی می رود که به زندگی شان شادی می بخشد، مناسب است. کاکه ایبو ترکیبی از برنامه ریزی، یادداشت برداری، و نگه داشتن دفتر کل است تا توجه و هدف را به عادت های خرج کردن شما اضافه کند. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای استفاده از کاکه ایبو آورده شده است. مزایای مرتبط زیادی برای استفاده از کاکه ایبو وجود دارد:

• با گروه بندی مخارج به چهار دسته مجزا، امور مالی را ساده می کند.

• شما را به دستیابی به اهداف واقعی پس انداز ماهانه ترغیب می کند.

• به حال، گذشته و آینده توجه دارد.

• شما را به صرفه جویی در مقادیر کم روزانه به جای مبالغ زیاد پراکنده سوق میدهد.

• باعث لذت بردن از دستاوردهای کوچک می شود.

کاکه ایبو

نکات مهم کاکه ایبو

با استفاده از درس های کاکه ایبو؛ می توانیم با تمرکز بر زمان حال خرج کنیم. کاکه ایبو کمکتان می کند با تمرکز بر زمان حال و به دور از احساسات و افکار اشتباه برای خرج کردن تصمیم بگیریم. قبل از خرید هر چیزی به نکات زیر دقت کنید:

1. به تعویق انداختن خرید

۲۴ ساعت خرید را به تعویق بیندازید. بعضی از خریدها هیجانی اند و از روی نیاز واقعی انجام نمی شوند. فقط بحثِ نیاز نیست. گاهی خریدها آن قدرها هم حالمان را خوب نمی کنند و شادی برایمان به همراه نمی آورند تا روحیه مان عوض شود. اگر قصد خرید کردید، زود و سریع دست به کار نشوید. دست کم به خودتان ۲۴ ساعت زمان بدهید که مشخص شود، میلتان به خرید آنی و هیجانی بوده است یا خیر.

2. عدم تأثیر پذیری از حراج ها

تحت تأثیر حراج های بزرگ قرار نگیرید. حراج برندها و تخفیف ها هم از آن تله هایی اند که می توانند جیبمان را خالی کنند. گاهی تخفیف های زیاد ما را وادار به خرید چیزهایی می کنند که به آنها نیاز نداریم و به احتمال زیاد استفاده ای هم نخواهند داشت. همیشه در خرید از برندها در تخفیف و حراج از خود بپرسید که اگر کالایی با قیمت واقعی اش به فروش می رفت، بازهم آن را لازم داشتید و می خریدید یا نه.

3. حساب و کتاب پول ها

مدام حساب پول هایتان در حساب بانکی را داشته باشید. البته لازم نیست دچار اضطراب شوید و بررسی مداوم حسابتان به شما فشار روانی وارد کند. هدف از این کار، داشتن تسلط و کنترل بر امور مالی تان است. این کار به کاهش استرس مالی کمک می کند. اگر ندانید چقدر پول دارید و چقدر پول خرج می کنید، مدیریت مالی از دست هایتان خارج می شود.

4. دسته بندی مخارج

مخارجتان را گروه بندی و دسته بندی کنید. با داشتن حساب مخارج و بررسی چیزهایی که در طول بازه های زمانی مختلف (مثلا ماهانه) می خرید، مدیریت مالی تان بهتر می شود. پس از آن هم باید مخارج مختلفتان را دسته بندی کنید. می توانید از دسته بندی زیر کمک بگیرید:

• هزینه های عمومی: هزینه غذا، قبوض، اینترنت، سلامت و… در این دسته قرار می گیرند.

• هزینه های فرهنگی: خرید کتاب، پرداخت اشتراک مجله یا چیزهایی ازاین دست نیز هزینه فرهنگی است.

• هزینه های تفریحی: رفتن به رستوران، مسافرت، خرید هدیه و… هم در دسته مخارج تفریحی قرار می گیرد.

• هزینه های غیرمنتظره: در زندگی همه ما هزینه هایی پیش می آیند که انتظارشان را نداریم. باید مبلغی هم به آنها اختصاص بدهیم.

5. هدفمند بودن

هدفمند باشید و بدانید چه می کنید. با در دست داشتن حساب هزینه های زندگی، می توانید هدف هایی مالی برای خود تعیین کنید. کنترل و مدیریتی که کاکه ایبو به شما می دهد باعث می شود امکان تدارک دیدن برنامه هایی در زندگی تان فراهم شود که نیاز به پول دارند، مثل سفر رفتن.

6. همراه داشتن پول نقد

پول نقد داشته باشید و خرج کنید. این روزها همه کارت اعتباری دارند و با آن خرج می کنند. منتها برای اینکه حساب خرج کردن هایتان از دست درنرود، به داشتن پول نقد فکر کنید. اگر پولتان به طور فیزیکی در دستتان باشد، کمتر آن را خرج خواهید کرد. حساب کنید و ببینید در هر روز چقدر پول لازم دارید، مبلغ را از عابربانک بگیرید و خرج کردن از کارت را کنار بگذارید.

7. ایجاد علامت هشداردهنده

برای خود علامت هشداردهنده بگذارید. روی کیف پولتان، روی شیشه ماشین یا هر جای دیگری علامتی هشداردهنده برای درست خرج کردن بگذارید؛ برای مثال، می توانید روی یک برچسب بنویسید: «درست و عاقلانه خرج کن.» بعد این برچسب را روی کیف پولتان بچسبانید. با خودتان جدی باشید و یادآوری کنید نباید بی حساب وکتاب پول خرج کنید.

8. قرار نگرفتن در معرض خرید

خود را در معرض خریدکردن قرار ندهید. گاهی محیط پیرامون باعث می شود به خریدکردن بیهوده مشغول شویم. اگر گشت وگذار در فروشگاه های اینستاگرامی باعث می شود میل به خرید پیدا کنید و چیزهایی بخرید که نیاز ندارید، از آن صفحه ها بیرون بیایید و دنبالشان نکنید. اگر در مسیر پیاده روی شما فروشگاه هایی وجود دارد که شما را برای خرید وسوسه می کنند، مسیرتان را تغییر بدهید.

کاکه ایبو

تسلط بر روش کاکه ایبو

تمرین بودجه بندی و پس انداز

مهم است تا آنجا که ممکن است ثابت قدم باشید. در اینجا چند نکته دیگر برای قرار دادن کاکه ایبو در زندگی مالی شما آورده شده است.

به یاد داشته باشید که مراقب باشید

چیزی که کاکه ایبو را منحصربه‌فرد می‌کند، مولفه اضافه‌شده ذهن‌آگاهی است. به مخارج خود بسیار توجه کنید و به این فکر کنید که آیا خریدهایتان شما را خوشحال می‌کند و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند یا خیر؟

در هر لحظه هزینه‌های خود را یادداشت کنید

دفتر یادداشت خود را در طول روز همراه خود داشته باشید و هزینه‌های خود را هنگام خرید یادداشت کنید. این به شما کمک می‌کند تا حواستان به نحوه خرج کردن پولتان باشد.

پذیرای شکست باشید و نا امید نشوید

آیا به اهداف یک ماهه خود نرسیدید؟ سعی کنید ناامید نشوید. دلایل خود را برای خرج کردن بیش از حد در نظربگیرد و به آن‌ها فکر کنید، بدون قضاوت به جلو بروید.

مطمئن شوید که خانواده شما به آن ملحق می‌شوند

کاکه ایبو به عنوان یک سیستم بودجه بندی شخصی بهترین کار را دارد، اما این بدان معنا نیست که شریک یا فرزندان شما نمی‌توانند به آن بپیوندند. یک مرحله اضافی در ابتدای ماه اضافه کنید تا به هر فرد بودجه هزینه و هدف پس انداز اختصاص دهید. هر کس می‌تواند کاکه ایبو خود را تا زمانی که اهداف خود را داشته باشد حفظ کند.

  • منبع
  • همکاران سیستم
  • ساعدنیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید