امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286567
۵۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

بازی لگو؛ ۵ فایده برای پرورش مهارت‌های کودکان و رشد خلاقیت آن‌ها

چند نفر از شما بازی کردن با لگو در دوران کودکی‌تان را به یاد می‌آورید؟ تقریبا همه ما با این قطعات رنگی که در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند، آشنا هستیم؛ اما، آیا می‌دانستید که لگوها بیشتر از این‌که فقط یک سرگرمی باشند، یک ابزار آموزشی شگفت‌انگیز برای بچه‌ها هم هستند؟ یک ابزار آموزشی عالی که بدون سر رفتن حوصله،‌ باعث پیشرفت و بهبود مهارت‌های مهم در آن‌ها می‌شود.

 

1. تشویق به خلاقیت

کنار هم قرار دادن قطعات لگو یک بازی بی‌پایان است و کنجکاوی طبیعی کودکان را تحریک می‌کند. آن‌ها مدام فکر می‌کنند که به چه شکلی می‌توانند این آجرها را کنار هم بچینند و شکل‌های مختلفی درست کنند.

با این‌که اکثر بازی‌های لگو حاوی یک دفترچه‌ی راهنما برای ساختن الگوهای مختلف هستند، اما معمولا کودکان نوپا دفترچه را به کنار پرتاب می‌کنند و شروع به ساخت تصورات خود می‌کنند. این کاری بود که کودک چهارساله‌ی من با لگو کرد. باید به بچه‌ها اجازه بدهیم تا از ذهن و خلاقیتشان استفاده کنند، و بفهمند که با این قطعات زیبا چه چیزهایی می‌توانند بسازند. در آخر آن‌ها با ساخته‌هایشان شما را شگفت‌زده می‌کنند.

2. بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف

بازی کردن با لگو فواید فیزیکی هم دارد. از آن‌جایی که قطعات لگو در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته و به روش‌های گوناگونی به هم وصل می‌شوند؛ مهارت‌های حرکتی ظریف فرزندتان، در هنگام تلاش برای فهمیدن ساختن چیزها با لگو تقویت می‌شود. کودک یاد می‌گیرد تا با چنگ انداختن قطعات را بردارد، برای چسباندن آن‌ها به هم، قطعات رو بچرخاند و یا برعکس کند. این باعث می‌شود که عضلات مهمی در بازوها، دست‌ها و انگشتان آن‌ها، منعطف‌تر و قدرتمندتر شود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید لگوها می‌تواند مهارت گرفتن خودکار در کودکان پیش‌دبستانی را نیز افزایش دهند.

3. تقویت مهارت حل مسئله

سومین فایده‌ی بازی لگو برای بچه‌ها، تقویت مهارت حل مسئله است. در حقیقت کودکان هنگام بازی کردن با قطعات لگو، باید منطقی‌تر فکر کنند. برای مثال با ریختن قطعات لگوی ساخته شده، کودک متوجه می‌شود که باید بار دیگر این قطعات را به شکل خاصی بچیند، تا یک پایه‌ی قدرتمند ایجاد شود و از ریختن آجرها جلوگیری کند. بچه‌ها از آزمون و خطا برای پیدا کردن روش بهتر ساخت تصورات خود استفاده می‌کنند.

همچنین آن‌ها یاد می‌گیرند که قبل از ساخت و کنار هم قرار دادن آجرها، باید به‌خوبی به تصویر ذهنی خود و راه درست کردن آن، فکر کنند. علاوه بر این‌ها، اگر با لگوهای تم‌دار بازی می‌کنند، یاد می‌گیرند تا به دستورالعمل‌های بازی، برای ساخت یک سازه‌ی جالب و از پیش طراحی شده عمل کنند.

نتیجه چه می‌شود؟ کودک شما در نهایت مهارت‌های شناختی قوی‌ای پیدا می‌کند و می‌تواند به تنهایی روی مشکلاتش کار کند.

4. ایجاد اعتماد به نفس و فردیت

رها کردن کودکان برای جست‌وجو یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش اعتماد به نفس طبیعی آن‌هاست. آزمون و خطا کردن با لگو به آن‌ها کمک می‌کند، تا استعدادهایشان را پیدا کنند و ساختارهای مختلفی را بسازند و بعد به آن‌چه انجام داده‌اند افتخار کنند. زمانی که آن‌های سعی می‌کنند محدودیت قبلی‌شان را دور بزنند و بفهمند که چه کارهای جدیدی می‌توانند با لگوها انجام دهند، در همان زمان، ریسک‌پذیری آن‌ها افزایش یافته و ترس از طرد شدن در آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

آن لحظه‌ی خوشحالی، وقتی چشم‌هایشان از رضایت برق می‌زند و شاهکارشان را به شما نشان می‌دهند، بی‌نظیر است. تشویق و توجه به آن‌ها به خاطر تلاش‌شان در ساخت این شاهکارها، به آن‌ها یاد می‌دهد که متفاوت بودن عیبی ندارد و فردیت مفهومی قابل افتخار است. به نظرتان این فوق‌العاده نیست؟

5. آموزش صبر و پشتکار

آیا از این‌که کل روز به دنبال کودک بازیگوش خود می‌دوید خسته شده‌اید؟ به بچه‌ها چند قطعه‌ی لگو بدهید و ببینید چطور از یک کودک شیطان، به یک فرشته‌ی آرام تبدیل می‌شوند و شروع به ساختن چیزی بزرگ می‌کنند. صبر، پشتکار و استقامت، ویژگی‌هایی هستند که هر پدر و مادری می‌خواهد در فرزندان خود ایجاد کند و لگو می‌تواند در این موضوع به شما کمک بزرگی کند.

اجازه دهید این فایده‌ی بازی لگو را کمی بیشتر توضیح دهم. وقتی کودکان درک می‌کنند که برای ساختن چیزهای خوب و قابل توجه، نیاز به زمان دارند و ممکن است چند بار شکست بخورند، صبر کردن را یاد می‌گیرند. پشتکار نیز به خاطر مرتب کردن و پیدا کردن قطعاتی که مناسب آن سازه است، به وجود می‌آید. در نهایت با تسلیم نشدن بعد از هر بار ریختن لگوها و ادامه دادن نیز، با استقامت آشنا می‌شوند.

اگر فرزند شما هم مثل من کمی کج‌خلق است، زمان آن رسیده است که لگوهای رنگی‌رنگی را وارد زندگی‌اش کنید. این ۵ فایده‌ی بازی لگو، از بهترین مهارت‌هایی هستند که کودکان می‌توانند یاد بگیرند. لگو نه تنها یک اسباب‌بازی بسیار محبوب است، بلکه امروزه قسمت مهمی از آموزش مبتنی بر STEM در سراسر جهان است. با این وجود، اغلب مربیان از این روش در مدارس استفاده نمی‌کنند و همچنان پایبند روش‌های مرسوم و سنتی هستند.

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید