امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280547
۷۱۷
۱
۰
نسخه چاپی

باورهای غلط رایج در مورد علائم اولیه بارداری و پیشگیری از بارداری اضطراری

باورهای غلط در مورد بارداری

افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اند یا با نارسایی کاندوم مواجه شده اند، گاهی اوقات به دنبال راه هایی هستند تا بفهمند باردار هستند یا خیر.

متأسفانه، هیچ علامتی وجود ندارد که به طور قطع نشان دهد که شما باردار هستید. به غیر از پریود شدن کامل بعدی، هیچ علامتی مبنی بر اینکه شما باردار نیستید وجود ندارد.

با این حال، ممکن است در مورد علائم اولیه بارداری که ممکن است بلافاصله پس از لقاح ظاهر شوند، سردرگمی زیادی وجود داشته باشد، همچنین در مورد اینکه چگونه فردی می تواند در صورت مشاهده یا عدم تجربه این علائم از خود در برابر بارداری ناخواسته محافظت کند.

بهترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، استفاده منظم  از یک روش قابل اعتماد برای کنترل بارداری است.

شناخته‌شده‌ترین شکل پیشگیری از بارداری اضطراری شامل قرص حاوی هورمون لوونورژسترل، یک پروژسترون مصنوعی شبیه به پروژسترونی است که بدن به طور طبیعی برای تنظیم چرخه قاعدگی تولید می‌کند.

این هورمون تخمک‌گذاری را مهار می‌کند یا به تأخیر می‌اندازد، به همین دلیل، اگر بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از آن استفاده کنید، بعید است که باردار شوید.

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر علائم خود را برای ارزیابی اینکه آیا بعد از رابطه جنسی محافظت نشده باردار شده اند یا خیر را بررسی کنند، ممکن است نیازی به پیشگیری از بارداری اضطراری نداشته باشند. اما این روش دقیقی برای ارزیابی وضعیت شما نیست.

باورهای غلط در مورد بارداری

باورهای غلط در مورد بارداری

1. من علائم PMS را تجربه می کنم، بنابراین مطمئن هستم که باردار نیستم

برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) که زنان در اواخر چرخه خود تجربه می کنند مانند نفخ، احتباس آب، تغییرات خلق و خو، تغییر در اشتها و... ممکن است نشان دهنده نزدیک شدن دوره قاعدگی آنها باشد. اما مسئله این است که این علائم همچنین می تواند بسیار شبیه به علائمی باشد که زنان در اوایل بارداری تجربه می کنند.

همه این علائم نتیجه نوسانات هورمونی است. پس فرض اینکه علائم هورمونی شما PMS باشد، روش دقیقی برای رد بارداری نیست.

2. من چند روز بعد از پاره شدن کاندوم تست بارداری دادم و منفی بود، بنابراین باردار نیستم

تست های بارداری خانگی می توانند بسیار دقیق باشند اگر در زمان مناسب انجام شوند. اما خیلی زود پس از مقاربت، بعید است که حاملگی را آشکار کنند.

تست های بارداری خانگی با اندازه گیری هورمون hCG در ادرار شما کار می کنند. به طور کلی مقدار کافی از این هورمون برای آزمایش وجود دارد که بتواند بارداری را دو روز قبل از پریود مورد انتظار تشخیص دهد. این بدان معناست که ممکن است تا دو هفته پس از پارگی کاندوم (از آنجایی که تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می افتد) طول می کشد تا تست بارداری مثبت شود.

اگر کاندوم تنها روش پیشگیری از بارداری بود که استفاده می‌کردید، یک یا دو روز پس از پارگی کاندوم به پیشگیری از بارداری اضطراری روی آورید، احتمال بارداری شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

3. پیشگیری از بارداری اورژانسی یک دردسر و هزینه است

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی قبل از بارداری با تاخیر در تخمک گذاری عمل می کنند. آنها بارداری را بعد از باردار شدن شما از بین نمی برند. در واقع، این قرص زمانی بهترین اثر را دارد که در عرض سه روز پس از مقاربت محافظت نشده مصرف شود. همچنین این دارو زمانی موثرتر است که ظرف 24 ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شود.

این برنامه به این معنی است که پیشگیری از بارداری اورژانسی باید قبل از قاعدگی انجام شود.

خوشبختانه، دسترسی به پیشگیری از بارداری اورژانسی آسان تر از چیزی است که بسیاری از زنان فکر می کنند. این دارو بدون نسخه برای بزرگسالان در دسترس است.

4. من پریود سبکی داشتم، بنابراین مطمئن هستم که باردار نیستم

مقدار کمی از خونریزی ممکن است در واقع یک دوره سبک باشد. اما می تواند نشانه ای از بارداری زودرس نیز باشد.

این اتفاق به این دلیل است که وقتی یک تخمک بارور شده در رحم شما کاشته می شود، در یکی از مراحل اولیه بارداری، می تواند باعث آزاد شدن مقدار کمی خون شود (یک علامت که گاهی اوقات خونریزی لانه گزینی نامیده می شود). لکه بینی در بارداری معمولاً حدود 6 تا 12 روز پس از بارداری شروع می شود.

اگر قصد دارید از پیشگیری اضطراری استفاده کنید، انتظار برای خونریزی هرگز ایده خوبی نیست، زیرا همیشه خارج از پنجره اثربخشی قرص رخ می دهد.

توجه داشته باشید که بعد از مصرف اورژانس پیشگیری از بارداری، قاعدگی بعدی شما ممکن است مانند همیشه باشد و کمی متفاوت باشد، کمی زودتر یا دیرتر بیاید، یا سنگین تر یا سبک تر شود.

باورهای غلط در مورد بارداری

5. من نگران هستم که پیشگیری از بارداری اضطراری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین فقط دست روی دست می گذارم و به بهترین ها امیدوار هستم

پیشگیری از بارداری اورژانسی بسیار ایمن است. هیچ موردی مبنی بر مشکلات جدی در همه افرادی که در طول سال ها آن را مصرف کرده اند گزارش نشده است.

برخی از زنان پس از مصرف قرص دچار سردرد یا حالت تهوع می‌شوند، در حالی که تعداد کمی نیز ممکن است خسته یا دچار سرگیجه شوند یا حساسیت سینه‌ها یا درد شکم را تجربه کنند. همه این عوارض جانبی در مدت کوتاهی خود به خود برطرف می شوند.

چند دارو وجود دارد که با قرص پیشگیری از بارداری اضطراری لوونورژسترل تداخل پیدا کرده و آن را کم اثر می کند. اینها شامل آنتی بیوتیک ریفامپین (اما نه سایر آنتی بیوتیک ها)، برخی از داروهای HIV یا ضد تشنج، و گیاه خار مریم است. اگر هر یک از این موارد را مصرف می کنید و به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز دارید، با پزشک خود بهداشتی خود صحبت کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید