امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276536
۱۶۷۶
۱
۰
نسخه چاپی
Premenstrual syndrome

سندرم پیش از قاعدگی | سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها را جدی بگیرید!

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS بیماری است که بر احساسات، سلامت جسمی و رفتار یک زن در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی، به عبارتی درست قبل از شروع قاعدگی، تأثیر می‌گذارد

سندرم پیش از قاعدگی | سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها را جدی بگیرید!

سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی PMS یک بیماری بسیار شایع است. علائم PMS بیش از ۹۰ درصد زنان در سن قاعدگی را درگیر می‌کند.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS بیماری است که بر احساسات، سلامت جسمی و رفتار یک زن در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی، به عبارتی درست قبل از شروع قاعدگی، تأثیر می‌گذارد.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS نشانه ها و علائم متنوعی مانند تغییرات خلقی، حساسیت سینه ها، هوس کردن برخی غذاها، خستگی، کج خلقی وتحریک پذیری و افسردگی دارد. علائم PMS پنج تا ۱۱ روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و به طور معمول با شروع آن از بین می‌رود.

البته گروه اندکی از زنان مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی علائم ناتوان کننده و بازدارنده‌ای را هر ماه تجربه می‌کنند. این نوع از PMS را اختلال ناخوشی پیش قاعدگی premenstrual dysphoric disorder) PMDD) می‌نامند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی با یک الگوی قابل پیش بینی خود را نشان می دهد. ولی تغییرات فیزیکی و احساسی که فرد با این سندرم تجربه می کند می تواند خفیف یا شدید باشد. با این حال نباید اجازه داد که این مشکلات زندگی فرد را کنترل کند. برخی روش های درمانی و راهکارها می توانند به مدیریت این علائم کمک کنند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

لیست بلند بالایی برای علائم و نشانه های بالقوه سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد ولی اکثر زنان تنها برخی از این علائم را تجربه می کنند. علائم و نشانه های احساسی و رفتاری به شرح زیر است:

نشانه های احساسی سندرم پیش از قاعدگی

- اضطراب و تنش
- اختلالات خلقی و افسردگی
- گریه کردن
- حساس شدن و تحریک پذیری و عصبانیت
- تغییر در اشتها و هوس کردن غذاهای خاص
- اختلال در خوابیدن و بی خوابی
- مشکلاتی در اجتماع
- عدم توانایی در تمرکز کردن
- تغییر در میل جنسی

نشانه های فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی

- درد مفاصل و ماهیچه ها
- سر درد
- خستگی
- افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات در بدن
- نفخ شکم
- حساسیت سینه ها
- ایجاد جوش و آکنه
- یبوست یا اسهال
- عدم تحمل الکل

در برخی افراد دردهای فیزیکی و استرس های احساسی به اندازه کافی شدید است که بر فعالیت های روزمره تاثیر بگذارد. این علائم ظرف چهار روز بعد از شروع قاعدگی در اکثر زنان از بین می رود.

عوامل خطر سندرم پیش از قاعدگی

- سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی، مانند افسردگی پس از زایمان یا اختلال دو قطبی
- سابقه خانوادگی PMS
- سابقه خانوادگی افسردگی
- خشونت خانگی
- سوء مصرف مواد
- آسیب فیزیکی
- ضربه عاطفی

اختلالات مرتبط شامل:

- دیسمنوره
- اختلال افسردگی اساسی
- اختلال عاطفی فصلی
- اختلال اضطراب عمومی
- اسکیزوفرنی

سندرم پیش از قاعدگی | سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها را جدی بگیرید!

تشخیص سندروم پیش قاعدگی یا PMS

اگر درد جسمی، تغییرات خلقی و سایر علائم PMS در زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد یا علائم برطرف نشود، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت وجود بیش از یک علامت که باعث اختلال شده و بین قاعدگی و تخمک‌گذاری هم قابل مشاهده نیست، پزشک تشخیص این بیماری را خواهد داد. پزشک همچنین سایر علل را نیز مد نظر قرار می‌دهد، از جمله:

- کم خونی

- آندومتریوز

- بیماری تیروئید

- سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

- سندرم خستگی مزمن

- بیماری‌های بافت همبند یا روماتولوژی

پزشک در مورد هرگونه سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی در خانواده سوال می‌کند تا مشخص شود که آیا علائم PMS است یا بیماری دیگر. برخی از بیماری ها مانند IBS، کم کاری تیروئید و بارداری علائمی مشابه PMS دارند.

پزشک ممکن است آزمایش هورمون تیروئید را برای اطمینان از عملکرد صحیح غده تیروئید، تست بارداری و احتمالاً معاینه لگن را برای بررسی هرگونه مشکلات مربوط به زنان و زایمان انجام دهد.

یادداشت برداری از علائم PMS خود یکی دیگر از راه‌های تشخیص ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی است. برای ثبت علائم و قاعدگی هر ماه از تقویم استفاده کنید. اگر علائم شما هر ماه تقریباً در همان زمان شروع شود، احتمالاً سندرم پیش از قاعدگی دلیل اصلی آن است.

علل سندرم پیش از قاعدگی

اینکه چه عواملی موجب سندرم پیش از قاعدگی می شوند می توان به فاکتورهای زیادی اشاره کرد:

- تغییرات دوره ای هورمونی – نشانه ها و علائم سندرم پیش از قاعدگی با تغییرات هورمونی تغییر می کنند و با بارداری و یائسگی از بین می روند.

- تغییرات شیمیایی در مغز – تغییر در سطح سروتونین ( یک ماده شیمیایی در مغز که نقشی اساسی در حالات روحی فرد ایفا می کند) می تواند به منجر به بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی شود. سروتونین ناکافی می تواند منجر به افسردگی پیش از قاعدگی، خستگی، هوس کردن غذاهای خاص و اختلال در خواب شود.

- افسردگی – برخی زنان که به نوع شدیدی از سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستند، از طرفی دیگر به افسردگی هم مبتلا هستند. البته افسردگی تمامی علائم این سندرم را موجب نمی شود.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

دارو درمانی

توجه داشته باشید که برای درمان دارویی فقط با صلاحدید پزشک اقدام کنید.

برای بسیاری از زنان، تغییرات شیوه ی زندگی می تواند به کاهش علائم PMS کمک کند. اما بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است یک یا چند دارو برای سندرم پیش از قاعدگی تجویز کند.

تاثیرگذاری داروها در کاهش علائم در میان زنان متفاوت است. معمولا داروهای تجویز شده برای سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی مهار کننده ی باز جذب سروتونین (SSRI): شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و غیره هستند، که در کاهش علائم خلقی موفق بوده اند. SSRI درمان خط اول برای PMS شدید و یا PMDD هستند و روزانه مصرف می شوند. اما برای بعضی از زنان مبتلا به PMS، مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است فقط به دو هفته قبل از شروع قاعدگی محدود شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID): مصرف NSAID ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می تواند باعث کاهش درد و ناراحتی در پستان شود.

دیورتیک ها: وقتی ورزش و محدود کردن مصرف نمک برای کاهش وزن، تورم و بادکردن و نفخ PMS کافی نیست، مصرف قرص های ادرارآور (دیورتیک ها) می تواند به بدن کمک کند که مایع اضافی را از طریق کلیه ها دفع کند. Spironolactone یک دیورتیک است که می تواند به کاهش برخی علائم PMS کمک کند.

قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری: این داروهای تجویزی مانع تخمک گذاری می شوند، که ممکن است سبب تسکین علائم PMS شود.

تغییر شیوه‌ی زندگی و درمان خانگی

گاهی اوقات می توانید با تغییر در نحوه ی غذا خوردن، ورزش کردن و کنترل زندگی روزمره خود علائم سندروم پیش از قاعدگی را کنترل کنید یا آنها را کاهش دهید. این نکات را امتحان کنید:

- تغذیه خود را تغییر دهید.

- خوردن وعده های غذایی کوچکتر به تعداد بیشتر برای کاهش نفخ و احساس سیری.

- محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور برای کاهش نفخ و احتباس مایعات.

- مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل

- مصرف غذاهای غنی از کلسیم. اگر به علت عدم تحمل لبنیات قادر به مصرف محصولات لبنی نیستید یا کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، یک مکمل کلسیم روزانه ممکن است کمک کند.

- اجتناب از کافئین و الکل

- ورزش را در برنامه معمول و روزانه خود بگنجانید.

خود را متعهد سازید که در بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های هوازی دیگر را انجام دهید. ورزش منظم روزانه می تواند به بهبود کلی سلامت شما و کاهش علائمی مانند خستگی و خلق و خوی افسرده کمک کند.

راه کارهای کاهش استرس در سندروم پیش از قاعدگی

- به اندازه ی کافی بخوابید.

- تمرین آرامش و ریلکس کردن عضلانی و یا تنفس عمیق برای کمک به کاهش سردرد، اضطراب یا مشکلات خواب (بی خوابی).

- یوگا یا ماساژ برای استراحت و تسکین استرس را امتحان کنید.

علائم PMS را برای چند ماه ثبت کنید

ثبت پیشینه و یادداشت برداری از علائم تان برای شناسایی محرک ها و زمانبندی نشانه ها و علائم تان، به شما این امکان را می دهد که راهکارهایی که به کاهش علائم کمک می کند را پیدا کرده و به کار ببرید.

دیگر درمان ها

در این قسمت در مورد اثربخشی داروهای مکمل استفاده شده برای تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی برایتان توضیح داده خواهد شد:

مکمل های ویتامین: گزارش شده است که کلسیم، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B-6 علائم را تسکین می دهند، اما شواهد برای اثبات این موضوع کافی نیست

داروهای گیاهی: برخی از زنان با استفاده از گیاهانی مانند زنجبیل، مخمر و روغن گل پامچال از علائم PMS رهایی می یابند. با این حال، تعداد کمی از مطالعات علمی نشان داده اند که گیاهان دارویی برای تسکین علائم PMS مؤثر هستند.

همچنین داروهای گیاهی توسط اداره ی غذا و داروی تایید نشده است، بنابراین هیچ مدرکی از ایمنی و اثربخشی این محصولات وجود ندارد. قبل از مصرف هر نوع محصول گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

طب سوزنی: طب سوزنی، فرو کردن سوزن های فولادی ضد زنگ به پوست در نقاط خاصی از بدن است. بعضی از زنان پس از درمان طب سوزنی، شاهد کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده اند.

  • منبع
  • دکتر اعظم السادات موسوی
  • دکتر تو
  • درمانکده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید