امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276481
۱۲۲۸
۱
۰
نسخه چاپی
Vitamin E

20 خواص ویتامین E | خطرات کمبود ویتامین E

ویتامین ای (E) یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد نیاز است و برای کند کردن روند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است.

ویتامین E

ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد. دانشمندان در سال ۱۹۳۶ میلادی موفق شدند گونه‌ای از ویتامین E را از جوانه‌ی گندم استخراج کنند و نام آن را «آلفا-توکوفرول» گذاشتند. بعدها انواع دیگری از این ویتامین با نام‌های «بتا-توکوفرول» و «گاما-توکوفرول» هم کشف شد که البته از نظر تاثیرگذاری ضعیف‌تر بودند.

این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن ما قادر نیست تولید کند. بنابراین باید با خوردن غذاها یا مکمل‌ها آن را به بدن خود برسانیم. کمبود ویتامین E را می‌توان با مصرف مواد غذایی از جمله انواع آجیل، روغن‌های گیاهی و برخی از سبزیجات، یا از طریق مکمل‌هایی مثل قرص ویتامین E برطرف کرد.

ویتامین E به طور طبیعی در ۸ فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها «آلفا-توکوفرول» تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامین E شامل موارد زیر هستند.

• دانه آفتابگردان

• روغن زیتون

• بادام

• فندق

• بادام زمینی

• انبه

• آووکادو

• بروکلی

• اسفناج

• کیوی

• گوجه فرنگی

همچنین می‌توان ویتامین E را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای ۴۰۰، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.

20 خواص ویتامین E

1. مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیشروی بیماری

رادیکال های آزاد به مبارزه می پردازند و سلول های سالم را در بدن شما تجزیه می کنند و موجب بیماری قلبی و سرطان می شود. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می شود و وقتی اکسید می شوند خسارات جدی ایجاد می کنند.

برخی از ایزومرهای ویتامین E آنتی اکسیدان قوی هستند و توانایی کاهش آسیب های رادیکال های آزاد دارند، از التهاب جلوگیری می کنند، باعث کاهش سرعت پیری می شوند و از بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

مطالعات نشان داده است ویتامین ای باعث افزایش ایمنی، کمک به جلوگیری از بیماری های جدی می شود.

2. تعادل کلسترول

کلسترول یک ماده طبیعی است که توسط کبد تولید می شود و بدن برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها به آن نیاز دارد. هنگامی که سطح کلسترول در وضعیت طبیعی قرار دارد، متعادل، طبیعی و سالم است. وقتی کلسترول اکسید می شود خطرناک می شود.

مطالعات نشان داده اند ایزومرهای خاصی از ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظتی به مبارزه با اکسیداسیون کلسترول می پردازند. این به این دلیل است که آنها می توانند با آسیب های رادیکال آزاد در بدن، که منجر به اکسیداسیون کلسترول می شود، مبارزه کنند.

ایزومرهای توکوترینول ویتامین E سه پیوند دوگانه دارد که به دلیل توانایی آنها در کاهش فعالیت آنزیمی که تولید / سنتز کلسترول را کنترل می کند (HMG-CoA ردوکتاز) اثر مثبت بر سلامت قلب و عروق دارد.

ایزومرهای توکوترینول همچنین می توانند از چسبندگی سلول جلوگیری کنند و بنابراین پیشرفت آترواسکلروز یا سخت شدن / ضخیم شدن شریان ها را کاهش می دهند. توجه داشته باشید که ویتامین E مصنوعی مزایای ویتامین ای طبیعی را ندارد.

3. خاصیت ضد پیری

وینامین ای استحکام دیواره ی مویرگی وخاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهد؛ مانند  ماده ای ضدپیری عمل می کند و تاثیر مثبتی بر پوست دارد. ویتامین E بازسازی و احیای سلول ها را افزایش می‌دهد و برای درمان زخم، جوش و چین و چروک پوست هم استفاده می‌شود.

به دلیل وجود همین خاصیت ضد پیری است که در اکثر کرم های دور چشم و کرم های ضد پیری، از ویتامین E استفاده می شود.

4. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

ویتامین E می‌تواند با تنظیم کردن تعادل هورمونی، چرخه‌ی قاعدگی را منظم کند.

علاوه بر این، چنانچه دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز بعد از شروع دوره‌ی قاعدگی از قرص ویتامین E استفاده کنید، ممکن است شاهد کاهش علائمی مانند گرفتگی، ناراحتی و غم، میل به خوردن برخی از خوراکی‌ها و دیگر علائم سندرم قاعدگی باشید.

همچنین این ویتامین می‌تواند شدت و مدت درد را کاهش دهد و خونریزی قاعدگی را کم کند.

تنظیم طبیعی هورمون‌ها توسط ویتامین ای باعث می‌شود چرخه قاعدگی شما منظم نگه داشته شود.

5. ضخیم شدن مو

از آنجا که ویتامین E آنتی‌اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب‌های محیطی به موهای شما کمک می‌کند. همچنین می‌تواند گردش خون را به پوست سر افزایش دهد. روغن ویتامین E می‌تواند رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ کند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. این روغن همچنین باعث می‌شود موهای شما سالم‌تر و تازه‌تر شود. اگر حس می‌کنید موهایتان خشک هستند می‌توانید چند قطره روغن ویتامین E روی آنها بمالید.

ویتامین E

6. تعادل هورمونی

ویتامین E می‌تواند نقش مهمی در حفظ تعادل سیستم غدد درون ریز و عصبی داشته باشد. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS، افزایش وزن، آلرژی، عفونت‌های دستگاه ادراری، تغییرات در پوست، اضطراب و خستگی باشد. با تعادل هورمونی، وزن شما ثابت می‌ماند، چرخه قاعدگی منظمی خواهید داشت و احساس انرژی بیشتری می‌کنید.

7. بهبود بینایی

ویتامین E به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می‌کند که علت شایع نابینایی است. به خاطر داشته باشید، برای تاثیر مناسب ویتامین E، باید ویتامین C، بتا کاروتن و روی به مقدار کافی مصرف شود. همچنین مشخص شده است که مصرف روزانه ویتامین E و ویتامین A به مقدار زیاد باعث بهبود بینایی در افرادی که لیزیک چشمی انجام داده اند،می‌شود.

8. ترمیم پوست آسیب دیده

ویتامین E به استحکام دیواره‌های مویرگ‌های پوستی و تقویت رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و به عنوان یک ماده‌ی مغذی طبیعی ضدِ پیری در بدن عمل می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند. مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C، با التهابات پوستی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش مبارزه می‌کند و همچنین می‌تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما هم مؤثر باشد. از آنجا که ویتامین E بازسازی سلول‌ها را سرعت می‌بخشد، می‌تواند برای درمان زخم‌ها، آکنه و چین و چروک مورد استفاده قرار گیرد و باعث شود که پوست سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

9. خاصیت ضد التهابی

طبق مطالعات انجام شده، ویتامین ای برای پوست مفید است. ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم ها علاوه بر کاهش التهابات درونی بدن، باعث حفظ سلامت و جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود.

استفاده کردن از کرم حاوی ویتامین  E، قبل از قرارگرفتن زیرنور خورشید،باعث محافظت از پوست شما در برابر اشعه های ماورای بنفش خواهدشد. این کرم به روند التیام پوست هم کمک می‌کنند و با جذب از طریق لایه‌ی اپیدرم پوست، موجب درمان آفتاب سوختگی می‌شوند. استفاده از این کرم ها احتمال ایجاد چین و چروک و تومور های سرطانی را کاهش میدهد و در کاهش علائمی مانند جوش و اگزما هم مفید است.

10. کاهش خطر ابتلا به سرطان و تقویت درمان دارویی

گاهی ویتامین ای برای کاهش عوارض ناشی از درمان سرطان، مانند عوارض ناشی از پرتودرمانی یا دیالیز استفاده می‌شود. این ویتامین می‌تواند عوارض ناخواسته‌ی برخی از داروهایی که موجب ریزش مو و آسیب به ریه می‌شوند را کاهش دهد.

این ماده به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد درون بدن مبارزه می‌کند. برخی از ایزومرهای ویتامین ای توانایی پیشگیری از سرطان را دارند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با مصرف دوزهای خوراکی از توکوترینول رشد تومورها سرکوب شده‌اند.

با وجود این که مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است ولی تصور می‌شود برخی از مکانیزم‌ها از جمله مرگ سلول‌های سرطانی، خاموش کردن ژن‌های مرتبط با سرطان و مهار رگ‌زایی (رشد غیرطبیعی رگ‌های خون) درون تومور توسط توکوترینول‌ها تقویت می‌شود.

در مطالعات مربوط به حیوانات، توانایی جلوگیری از سرطان در اندام‌هایی مانند سینه، پروستات، کبد و پوست دیده شده است.

11. افزایش استقامت فیزیکی و قدرت ماهیچه‌ها

ویتامین ای می‌تواند استقامت فیزیکی بدن را تقویت کند، انرژی بدنی را افزایش دهد و فشار اکسیداتیو ماهیچه بعد از تمرینات ورزشی را کم کند. به همین دلیل ویتامین E در تغذیه‌ی ورزشی به ویژه در ورزش‌هایی مانند بدنسازی جایگاه مهمی دارد.

این ویتامین قدرت عضلات را افزایش می‌دهد، با افزایش جریان خون خستگی را از بین می‌برد، استحکام دیواره‌ی مویرگ‌ها را بالا می‌برد و سلول‌های بدن را تغذیه می‌کند.

12. خاصیت مرطوب کنندگی پوست و مو

ویتامین  E قشرنازک پوست را مقاوم می کند و رطوبت پوست شما را حفظ می کند. و با کمک کردن به ملانین سازی مو به جوان سازی مو و همچنین مرطوب کردن مو کمک می کند.

13. تحریک کننده  حرکات زیرپوستی

ویتامین E با تحریک سلول های رگ های خونی باعث می شودحرکات زیرپوستی افزایش یابد و به عبارتی خون را زیر پوست به جریان می اندازد.

ویتامین ای در درمان انواع سرطان مانند پروستات، پوست و دهان موثر بوده است.

14. خاصیت ضدانعقادی

این ویتامین خاصیت ضدانعقادی دارد و باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون می شود. همچنین این ویتامین به افراد غیر سیگاری کمک میکند تا دچار سکته مغزی نشوند ولی کمکی به افراد سیگاری نخواهد کرد.

برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها در بدن ضروری است. این ویتامین می تواند با رادیکال های آزاد در بدن که باعث اکسیدشدن کلسترول می شوند، مقابله کند.

15. بهبود  اثر درمان‌های پزشکی

ویتامین E گاهی برای کاهش اثرات مخرب درمان‌های پزشکی مانند رادیوتراپی و دیالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این دلیل که ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند. همچنین برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته‌ی داروها که ممکن است منجر به ریزش موی ناشی از آسیب ریوی شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

16. کمک به رشد در بارداری

ویتامین E در دوران بارداری و رشد نوزادان و کودکان بسیار مهم است زیرا از اسیدهای چرب ضروری محافظت می کند و به کنترل التهاب کمک می کند.

برخی از کارشناسان معتقدند ویتامین E در مراحل اولیه رشد مغز و اعصاب تأثیر می گذارد. به همین دلیل توصیه می شود زنان باردار، مادران شیرده و کودکان تا سن ۲ سالگی یک مکمل طبیعی ویتامین ای مبتنی بر غذا مصرف کنند.

17. پیشگیری از بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت ضد التهابی توکوترینول‌ها در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است.

ویتامین ای همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بنابراین این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

همچنین به نظر می‌رسد مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تاثیر آن در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری‌های زوال عقل و جنون را افزایش می‌دهد.

18. درمان آفتاب سوختگی با خواص فوق العاده ویتامین e

ویتامین E می تواند به بهبود سریع آفتاب سوختگی کمک نماید فقط کافی است که چند قطره از ویتامین E را در محل سوختی خود بمالید تا بزودی درمان شود.

19. ویتامین E بهبود دهنده ناخن های خشک

روغن ویتامین E یک درمان موثر برای ناخن های خشک و ترک خورده می باشد و چند قطره از این ویتامین روی ناخن های خشک و ماساژ می توانید به راحتی به ناخن های خودتان جانی دوباره ببخشید.

20. اثرات آنتی‌اکسیدانی

با رادیکال‌های آزاد به مبارزه می‌پردازند رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم را در بدن شما تجزیه می‌کنند و موجب بیماری قلبی و سرطان می‌شود. این مولکول‌ها به‌طور طبیعی در بدن شما ایجاد می‌شود و وقتی اکسید می‌شوند خسارات جدی ایجاد می‌کنند. برخی از ایزومرهای ویتامین E آنتی‌اکسیدان قوی هستند و توانایی کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد دارند، از التهاب جلوگیری می‌کنند، باعث کاهش سرعت پیری می‌شوند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده است ویتامین‌ E باعث افزایش ایمنی، کمک به جلوگیری از بیماری‌های جدی می‌شود.

Vitamin E

خطرات کمبود ویتامین E در بدن

ویتامین E ماده ای مغذی ضروری برای سلامت و پیشرفت و نگهداری بدن انسان است. کمبود ویتامین E در به این صورت ها بروز پیدا می کند:

• خشکی پوست

• آب مروارید

• کم خونی شدید

• کاهش میل جنسی

• مشکلات تولید مثل و باروری

• گرفتگی عضلات پا

• مشکلات گوارشی

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E

مصرف زیاد ویتامین E شامل مصرف خوراکی یا مصرف موضعی آن می شود. هنگام مصرف خوراکی آن، توصیه می شود دوز را به 15 میلی گرم در روز محدود کنید.

مصرف بیش از این حدش، ممکن است عوارض جانبی جدی را ایجاد کند. همچنین افراد مبتلا به مشکلات سلامتی که در زیر آورده شده است، باید از مصرف ویتامینهای خوراکی اجتناب کنند:

دیابت

 ویتامین E می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.

سطح کم ویتامین K

می تواند مشکلات لخته شدن خون در باره با مسئله کمبود ویتامین K را بدتر کند.

داشتن سابقه مسائل قلبی

ویتامین E می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را در افراد مبتلا به سابقه مشکلات مرتبط با قلب افزایش دهد.

سرطان قلب و گردن

افراد مبتلا به سرطان گردن یا قلب باید از مصرف بیش از 400 iu ویتامین E در روز جلوگیری کنند.

رتینیتیس پیگمنتوسا

مکمل های ویتامین E مصنوعی می توانند باعث کاهش بینایی در بیماران مبتلا به رتینیتس های رنگدانه شود. با این حال، مقدار پایین تر از (3 IU /در روز) و دوز کنترل شده آن، با این حال، بی ضرر است.

جراحی ها

 از آنجا که ویتامین E رقیق کننده خون است، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و از این رو نباید قبل و بعد از عمل جراحی مصرف شود.

ویتامین E

مقدار توصیه شده‌ برای مصرف روزانه‌ی ویتامین E

مقدار مجاز توصیه شده‌ی ویتامین E، شامل ویتامین Eی دریافتی شما از غذایی که می‌خورید، به همراه مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، است. مقدار دریافت روزانه بر حسب میلی‌گرم است.

کودکان:

• ۱ تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم روزانه

• ۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم روزانه

• ۹ تا ۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم روزانه

زنان:

• ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

• بارداری: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

• شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم روزانه

مردان:

• ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

بیشینه‌ی مقدار دریافتیِ قابل تحملِ ویتامین E، بیشترین مقداری است که اکثر افراد می‌توانند به طور بی‌خطر دریافت کنند. دوزهای بالاتر ممکن است برای درمان کمبود ویتامین E استفاده شود. در نتیجه مشورت با یک پزشک پیش از مصرف بیش از حد ویتامین E مهم و ضروری است.

• ۱ تا ۳ سال: ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه

• ۴ تا ۸ سال: ۳۰۰ میلی‌گرم روزانه

• ۹ تا ۱۳ سال: ۶۰۰ میلی‌گرم روزانه

• ۱۴ تا ۱۸ سال: ۸۰۰ میلی‌گرم روزانه

• ۱۸ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم روزانه

  • منبع
  • نمناک
  • دیجی کالا
  • دنیای اقتصاد
  • فردا مارکت
  • مجله سلامت
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید