امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277257
۳۳۶۴
۲
۰
نسخه چاپی

بایدها و نبایدهای نحوه حرف زدن و رفتار در دادگاه | چگونه باید با قاضی در دادگاه صحبت کرد؟

بایدها و نبایدهای نحوه حرف زدن و رفتار در دادگاه | چگونه باید با قاضی در دادگاه صحبت کرد؟

نحوه حرف زدن و رفتار در دادگاه

همه مردم متوجه هستند دادگاه مکان شلوغ وپرتنشی است.لازم است در دادگاه حق و نوبت را در همه مراحل رعایت کنیم یعنی مردم خودشان باید بدانند اگر میخواهند کارشان زود تر پیش رود ملزم به رعایت یک سری نکات هستند در دادگاه شیوه صحبت کردن مردم عادی بسیاراهمیت دارد همان طور که شیوه صحبت کردن وکلا مهم است.باید کلمات مناسبی در دادگاه هنگامی که مقابل قضات و دادستان هستیم بتوانیم ادا کنیم...

نحوه صحبت کردن در دادگاه امر بسیارمهمی است و ممکن است بی نهایت تاثیرگذار باشد برای رویه قضایی و امور دادگاه. نوع صحبت کردن ممکن است پرونده را به نفع شما کند یا شما را در پرونده متضرر کند.

یک سری نکات موجود است که دانستن آن ها برای حضور در دادگاه و صحبت کردن خالی از لطف نیست که شامل موارد زیر است:

1- سوالات خود را از هر اتاق دادگاه نپرسید، زیرا وقتی به یک ساختمان قضایی رجوع کنیم هر کدام از آنها اتاق اطلاعات دارند در این صورت کارمندان و کارکنان را خسته نمی کنید.
2- با کارکنانی که در دادگاه مشغول به کار هستند با تندی و زبان تلخ صحبت نکنید.
3- از کارمندان و کارکنان در حد توانایی و حیطه کاری آنها انتظار داشته باشید. و اگر انتظار شما بیش از حیطه کاری آنها باشد ممکن است که سیر و مسیر پرونده را متوقف کند.
4- برای رفتن به دادگاه ها تلفن خود را خاموش کرده و در راهروهای دادگاه با تلفن همراه صحبت نکنید.
5- وقتی در سالن انتظار هستید به توصیه های دیگران گوش نکنید چرا که در قالب قانون ممکن است که از شما سوء استفاده کنند.
6- بدون اجازه قاضی وارد اتاق او نشوید. همچنین صحبت های طرف مقابل خودتان را قطع نکنید به هیچکس بی احترامی نکنید و سعی کنید که فقط از خود دفاع کنید.
7- درب اتاق قاضی را نیمه باز نگذارید و از لای درب اتاق قاضی را نگاه نکنید. در اتاق قاضی و یا بیرون از اتاق قاضی تجمع نکنید.
8- با اشاره و تکان دادن سر، منشی، قاضی و یا افراد دیگر را به بیرون فرا نخوانید که این عمل قاضی را بسیار عصبانی می کند. عمل صحیح این است که شما با اجازه قاضی از او بخواهید که با منشی او قصد صحبت کردن دارید.
9- هیچ وقت دنبال این که بستگان قاضی را پیدا کنید و از طریق آن ها حرف های تان را به قاضی برسانید نباشید زیرا این عمل بسیار زشت می باشد.
10- از اینکه قاضی را در سالن ببینید و از او در مورد پرونده خود سوال کنید بپرهیزید، اجازه دهید قاضی و کارمندان به اتاق خود برگردند و بعد از آن از آنها سوال کنید.
11- هر اقدامی که قاضی انجام می دهد و یا هر رایی که می دهد بر اساس قانون می باشد نیاز نیست دلیل آن را برای شما بازگو کند.
12- با کسی که در مورد قاضی با شما صحبت می‌کند و از قاضی بدگویی می کند صحبت نکنید زیرا این کار باعث ذهنیت منفی از قاضی در ذهن شما می گردد.
13- این قضیه که قاضی صبور میباشد درست است اما امکان دارد که قبل از شما با اشخاص دیگری درگیر شده باشد و یا آن را عصبانی کرده باشند در این صورت لحظه‌ای سکوت کنید و بعد خواسته خود را بیان کنید.
14- تا جایی که امکان دارد سلام کسی را به قاضی نرسانید چون این قضیه ایجاد بار منفی در ذهن قاضی می کند.
15- ممکن است که به صورت تصادفی قاضی پرونده در محل شما زندگی کند و یا یکی از دوستان دوران کودکی شما باشد که در این صورت صدا کردن او به اسم کوچک کار قشنگی نمی باشد.
16- اگر که قصد این را دارید که از کسی شکایت کنید باید در زمانی که شکایت را مطرح می‌کنید، مبلغ هزینه دادرسی را هم پرداخت کنید.
17- اگر یک زمانی پرونده شما به طول انجامید این را بدانید که در پاسخگویی به قاضی تاخیر کرده‌اند؛ به عنوان مثال قاضی از کارشناس یا پزشکی قانونی جوابی را خواسته ولی هنوز به دست قاضی نرسیده است.
18- شهادت دادن بستگان، در پرونده مورد نظر چندان تاثیری ندارد مگر قاضی آنها را احضار کرده باشد.
19- این را باید بدانید که مقاماتی که در دادسرا مشغول به کار هستند عبارتند از: دادستان، معاون دادستان، بازپرس، دادیار و مقامات قضایی دادگاه هم عبارتند از: رئیس دادگاه، دادرس دادگاه، مستشار یا مشاور دادگاه.
20- اگر بخواهید از کسی شکایت کنید باید مدارک و ادله کافی داشته باشید به همین دلیل قاضی نمی‌تواند به درستی رای را برای شما صادر کند زیرا نمی‌توان به محض تشکیل پرونده و شکایت تعقیب شخص مقابل شروع شود پس باید برای گفته های خود دلیل و مدرک داشته باشید.
21- اگر به دادگاه می روید باید شماره پرونده خود را حفظ کنید و یا آن را یادداشت کنید زیرا در مراحل بعدی پیدا کردن پرونده شما بدون شماره پرونده مشکل و دشوار میباشد.
22- به موقع و سر وقت رسیدن در دادگاه بسیار مهم می باشد؛ زیرا بعد از شما، زمان رسیدگی به پرونده دیگری می باشد.
23- گاهی قاضی پرونده خارج از نوبت دفتر، وقت رسیدگی می دهد که در این مواقع باید از خود قاضی یا وکیل سوال کرد.
24- در وقت قانونی و اداری می توانید از کارمندان سوال کنید و در غیر این صورت آنها وظیفه برای پاسخ دادن به این سوالات ندارند.
25- درخواست هایی که از قاضی داری باید به صورت کتبی باشد.
26- هیچگاه فرزندان کوچک خود را به دادگاه نبرید.

چگونه می توانیم در دادگاه از حق خود دفاع کنیم؟

دستگاه های قضایی بدون هیچ گونه تعصب و قصد دفاع کردن از کسی حکم صادر میکنند. و با توجه به شواهد و مدارکی که در پرونده وجود دارد حکم خود را صادر می‌کنند. پس وقتی که حکمی بر علیه شخصی صادر شود نباید بر صادرکننده حکم خرده گرفت، زیرا در بعضی از موارد به دلیل نداشتن دلایل قانونی و ناقص بودن قانون در بعضی موارد اتفاق می افتاد.

پس مردم باید یک آشنایی مختصر نسبت به موارد قانونی و دلایل قانونی و قضایی داشته باشند.

به طور مثال شخصی برای گرفتن حق خود باید به موارد زیر آشنایی داشته باشد:

اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی

- اقرار یکی از اصلی‌ترین دلایل قانون بوده و در ثابت کردن موضوع بسیار مهم می باشد. اقرار بسیار نافذ و معتبر می باشد، مگر اینکه با بررسی کردن پرونده طرف مقابل، قاضی پرونده شواهد و مدارک را بر خلاف اقرار ببیند که در این صورت دادگاه تحقیقات لازم را انجام می‌دهد و در زمان صادر کردن رای مدارکی را که خلاف اقرار بود را ذکر می‌کند.
- ماده قانونی اقرار این دو ماده می باشند ماده ۱۶۶ و ۱۶۷ قانون مجازات اسلامی اقرار باید با لفظ یا نوشتن باشد و در غیر این صورت با فعل از قبیل اشاره نیز واقع می شود و در هر صورت باید روشن و بدون ابهام باشد. همچنین اقرار باید قطعی باشد و اقرار معلق و مشروط معتبر نیست.
- اقرار در صورتی نافذ است که اقرار کننده در حین اقرار، عاقل، بالغ و مختار باشد و اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی گرفته شود، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد نماید.
- شهادت یک دلیل دیگر در اثبات امور کیفری می باشد به این معنی است که شخص دیگری غیر از کسانی که طرفین دعوا هستند آنچه را که دیده و یا اتفاق افتاده است و به آن واقف است را برای قاضی تعریف می کند.
- سوگند هم یکی دیگر از ادله اثبات دعوا میباشد که ماده قانونی آن به شرح زیر است بر اساس ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی سوگند عبارت از گواه دادن خداوند بر درستی گفتار ادا کننده سوگند است.
- علم قاضی آخرین دلیل برای اثبات ادله می باشد که ماده قانونی آن به شرح زیر است: ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی آورده است: یقین حاصل از مستندات روشن در امری که نزد وی مطرح می شود و در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و دلایل واضح مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند.

چگونه باید با قاضی در دادگاه صحبت کرد؟

صحبت کردن شما در دادگاه به قدری موثر میباشد که ممکن است شما پیروز یا بازنده پرونده شوید.

مواردی که باید در صحبت کردن با قاضی پرونده رعایت شود:

1- صحبت کردن درزمان مشخص شده و تعیین شده(مقرر شده)

زمانی که وقت کافی موجود نمیباشد و فضای دادگاه به گونه ای هست که به دلیل روزانه تعداد زیادی پرونده معمولا وقت کافی وجود ندارد برای صحبت های اضافه طرفین،در اینجور مواقع باید حرف هایی را که در محضر دادگاه ذکر و بیان نکردید را به یاد داشته باشید و این حرف ها روی تکه کاغذی یادداشت کنید تا یادتان نرود سپس آن برگه را به منشی قاضی که در دادگاه حضور دارد بدهید تا سخن های شما را به دست قاضی پرونده برساند و در حق شما خدای ناکرده ناحقی صورت نگیرد.

2- مواردی همچون پارتی بازی و آشنا بازی را لطفا انجام ندهید:

متاسفانه در جامعه ما این دید وجود دارد که داشتن آشنا در دادگاه میتواند کمک بسیار بزرگی جهت روال پرونده کند و حتی یکسری از افراد سوء استفاده هایی در این مورد انجام میدهند و با دروغگویی و گرفتن مبالغ بالا نه تنها کمکی به روند پرونده نمیکنند بلکه باعث میشود که شما دچار مشکلات جدیدی در طی پرونده شوید،یکی از این مشکلات این موضوع میباشد که شما با صحبت کردن قاضی پرونده در خارج از  دادگاه یا اقوام قاضی پرونده این دید را برای خود بوجود میاوردید که شما در این پرونده مقصر هستید،پس به جای طی کردن روش های فردی اجازه دهید پرونده روند قانونی خود را طی کند هرچند که روند پرونده طولانی باشد.

3- قسم نخورید:

قسم های زیاد و بیجا و بیهوده نه تنها در روند پرونده موثر نخواهد بود بلکه باعث یکسری از مشکلات برای شما میشود پس نیازی به قسم خوردن نمیباشد مگر اینکه در مواردی که قاضی پرونده صلاح ببنید که شما در خصوص پرونده قسم یاد کنید که تمام حرف هایتان راست باشد،معمولا افراد شاهد با در دست داشتن قرآن قسم یاد میکنند که حرف راست را در محضر دادگاه و افراد بگویند.

4- کشی نکنید:

برای اثبات سخن خود فقط شاهد های لازم را به محضر دادگاه معرفی کنید نیازی نمیباشد تمام افرادی را که میشناسید به محضر دادگاه بیاوردید از جمله اقوام، همسایه و غیره......پس سعی کنید در صورت نیاز فقط افرادی که واقعا شاهد موضوع پرونده بودند را همراه خود به دادگاه ببرید تیم کشی کردن در دادگاه خیلی صورت خوشی نخواهد داشت.

5- فحش ندهید و درمحضر دادگاه الفاظ نامناسب را به کار نبرید:

قاضی های پرونده در مورد این موضوع بسیار حساس میباشند،که شما با ادب مناسب سخن بگویید به یاد داشته باشید که شما در مکانی حضور دارید که در آنجا عدالت اجرا میشود،پس در این مکان حتی اگر رای پرونده به سود شما نباشد فوش ندهید،فحاشی خود جرمی جداگانه دارد و حتی ممکن است که قاضی پرونده به خاطر فحاشی شما را به زندان بیندازد یا حتی فحاشی میتواند در رای پرونده موثر باشد ،پس با فحاشی کار را بر خود سخت نکنید و سعی کنید با روانی آرام به سمت دادگاه بروید.

6- در موقعیت مناسب صحبت کردن در محضر دادگاه را قبل از رفتن به دادگاه یاد بگیرید:

معمولا حتی در یکسری از فیلم ها درمورد پرونده های حقوقی دیده اید که افراد وسط صحبت قاضی یا وکیل صحبت میکنند،این کار عملی زشت و ناپسند میباشد و قاضی برای ایجاد نظم در دادگاه روی این مورد بسیار حساس میباشد و گرنه افراد شاکی پرونده با هرج و مرج نظم دادگاه را برهم میزنند و باعث میشوند که پرونده روند طولانی تری را طی کند؛پس زمانی که قاضی به شما اجازه سخن گفتن را داد صحبت کنید و زمانی که به شما داده شده را مدیریت کنید برای این کار میتوانید از قبل سخنان خود را یادداشت کنید و سخنان را در ذهنتان مرور کنید.معمولا در دادگاه ممکن است شما با شرایطی روبرو شوید که طرف مقابل خود با دروغ گویی بخواهد روند پرونده را متفاوت کند در این جور مواقع ناراحت نباشید و بگذارید صحبت هلی خود را بیان کند و وسط حرف آن شخص سخن نگویید شاید هدف آن شخص این باشد که شما را تحریک کند پس بر اعصاب خود مسلط باشد و بگذارید آن شخص خیالپردازی های خود را در محضر دادگاه بگوید.

7- شماره پرونده خود را به همراه و به یاد داشته باشید سعی کنید آن را در جایی یادداشت کنید:

در مراجعات بعدی شما نیاز به شماره پرونده دارید و نداشتن آن باعث میشود که ساعت زیادی در دادگاه معطل شوید.

8- نام قاضی را یادداشت کنید

یادتان باشد که مقامات قضایی دادسرا عبارتند از دادستان، معاون دادستان، بازپرس و دادیار. مقامات قضایی دادگاه هم عبارت‌اند از رئیس دادگاه، دادرس دادگاه، مستشار یا مشاور دادگاه. اگر عنوان دقیق مقام قضایی را که بالای در اتاقش نوشته شده است نمی‌دانید، خودتان را عذاب ندهید بلکه او را جناب قاضی خطاب کنید.

  • منبع
  • دادسرایار
  • وکیل تاپ
  • اطلاع نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید