امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283881
۲۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

بخشش ارث چگونه صورت می گیرد؟

از جمله تصرفات حقوقی هر فرد در سهم الارث، بخشیدن آن به دیگری است.

بخشش ارث چگونه صورت می گیرد؟

بخشش ارث، در شرایطی که ارث، برای فردی که قصد بخشیدن آن را دارد، به صورت قطعی، محقق شده باشد و او از اهلیت قانونی انجام این‌ام، برخوردار باشد، به موجب عقد هبه یا صلح و با تنظیم قرارداد شفاهی و یا کتبی این عقود، ممکن و میسر است و از جمله مدارک لازم برای این امر، گواهی حصر وراثت است.  

یکی از رایج‌ترین مسائل حقوقی‌ای که هر شخص، ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود، مسئله ارث می‌باشد و چنانچه به صورت قهری، سهم الارثی به فرد تعلق گیرد، مختار است تا به هر نحو که تمایل دارد، در آن، تصرف کند تا جایی که با حقوق دیگر افراد و قانون، در تعارض نباشد.

از جمله تصرفات حقوقی هر فرد در سهم الارث می‌تواند، بخشیدن آن به دیگری باشد. بخشش ارث، به شخص دیگر یا سایر وراث، یکی از مواردی است که قانون گذار، آن را پیش بینی نموده و البته، انجام این امر، تنها در صورتی دارای اثر حقوقی تملیک می‌باشد که بر اساس شرایط و نحوه مد نظر قانون گذار، انجام شود و از همین رو، آشنایی با شرایط و قواعد این امر، ضروری است.

شرایط بخشش ارث

فردی که اقدام به بخشش ارث می‌کند، باید از اهلیت قانونی برای انجام این امر، یعنی از عقل، بلوغ و رشد، برخوردار باشد.

فرد باید، با رضایت و قصد و نه از سر اکراه و اجبار، اقدام به بخشش ارث یا همان سهم الارث خود نماید.

بخشش ارث باید، با جهت مشروع و قانونی و نه با قصد و نیتی همچون، فرار از دین، صورت گیرد.

موضوع ارثی که بخشیده می‌شود، باید به طور دقیق و معین، روشن شود.

چنانچه فرد، به موجب عقد هبه یا صلح، اقدام به بخشش ارث می‌نماید؛ اولا باید، موضوع هبه یا صلح، محقق گردیده باشد یعنی، فرد، به طور قانونی، از سهم الارث، برخوردار شده باشد و نخواهد، یک امر ظنی و احتمالی را صلح یا هبه نماید.

ثانیا، در هریک از این دو عقد، فرد باید، حق تصرف در مال را داشته باشد و مالک مال موضوع هبه یا صلح باشد؛

ثالثا، در بخشش ارث به موجب عقد هبه، قبض و قبول، توسط هبه گیرنده یا همان متهب، انجام شود (فوت واهب و یا متهب، قبل از قبض، سبب بطلان بخشش ارث به موجب عقد هبه خواهد شد). شایان ذکر است، در صورتی که شخصی که ارث به او صلح می‌شود، محجور باشد، ولی یا قیم او، باید قبول را انجام دهد.

مراحل و نحوه بخشش ارث

بخشش ارث، به موجب انعقاد قرارداد شفاهی عقد هبه یا صلح

بدین صورت که فردی که قصد دارد سهم الارث خود را به دیگری ببخشد، به صورت شفاهی، قصد و اراده خود بر صلح یا هبه سهم الارث خود به دیگری را به وی اعلام می‌دارد و در صورتی که طرف مقابل نیز این امر را قبول کند، عقد، محقق شده و بخشش ارث، صورت خواهد گرفت (در عقد هبه، قبض مال بخشیده شده یا همان عین موهوبه، توسط متهب، شرط تحقق عقد می‌باشد.)

بخشش ارث، به موجب قرارداد کتبی عقد هبه یا صلح

قرارداد کتبی هبه یا صلح سهم الارث، هم می‌تواند به صورت دستی (به موجب سند عادی) و هم می‌تواند با مراجعه به دفترخانه (به موجب یک سند رسمی)، تنظیم گردد. در قرارداد دست نویس هبه یا صلح سهم الارث، طرفین، مشخصات هویتی خود را نوشته، موضوع عقد هبه یا صلح را به طور دقیق شرح داده و پس از درج شروط ضمن عقد و تاریخ انعقاد قرارداد، ذیل آن را امضا می‌نمایند تا سند عادی تنظیمی، از اعتبار اسناد عادی، برخوردار گردد.

در تنظیم قرارداد رسمی بخشش سهم الارث، طرفین با در دست داشتن مدارک هویتی و مدارک مثبت مالکیت و حق تصرف فرد در سهم الارث (گواهی حصر وراثت، رای تقسیم ترکه و…)، به دفاتر اسناد رسمی رفته و پس از اینکه دفترخانه، مدارک و اسناد را بررسی نمود و اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، تاریخ انعقاد عقد، شروط ضمن عقد و… را در سندهای چاپی ممهور به مهر دفاتر اسناد رسمی، درج کرد، طرفین ذیل آن را امضا نموده و هرکدام، یک نسخه از آن را تحویل می‌گیرند.

شایان ذکر است، در شرایطی که فردی بخواهد، قبل از فوت مورث، اقدام به بخشش سهم الارث، خود نماید، این امر امکان پذیر نخواهد بود؛ چرا که تحقق ارث، منوط بر فوت است و تا قبل از فوت مورث، ارث برای هیچ شخصی، محقق نمی‌گردد. خود مورث نیز، قبل از فوت، نمی‌تواند اقدام به تقسیم ارث و بخشش آن نماید بلکه تنها می‌تواند، به موجب هبه یا بیع یا صلح عمری، اموال خود را به اشخاص مد نظر خود، منتقل کند.

مدارک لازم برای بخشش ارث

• اسناد و اوراق هویتی

• گواهی انحصار وراثت

• رای دادگاه در خصوص تقسیم ترکه یا در صورتی که محجور میان وراث نبوده، تقسیم نامه تنظیمی میان وراث

• مدارک مربوط به پرداخت مالیات بر ارث؛

• مدارک مثبت مالکیت فرد بر مال موضوع ارث که قصد بخشش آن را دارد؛ اعم از سند رسمی، مبایعه نامه و…

  • منبع
  • میزان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید