امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280621
۶۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

بررسی رابطه نامشروع زن شوهردار در قانون جمهوری اسلامی

روابط نامشروع، از هر نوعی که باشد، حرام بوده و قانون مجازات اسلامی، به تبعیت از شرع مقدس، آن را جرم دانسته است. این روابط، می توانند به صورت های مختلفی، اعم از روابط نامشروع زنا و دون زنا رخ دهند و یکی از مصادیق خیانت، در روابط زناشویی میان افراد و علت از هم پاشیدن زندگی مشترک باشند.

رابطه نامشروع زن شوهردار

رابطه نامشروع زن شوهردار

رابطه نامشروع یکی از جرایم منافی عفت است که حتی برای شروع به تعقیب و رسیدگی به آن در محاکم کیفری  نیاز به شکایت  شاکی خصوصی ندارد چرا که رابطه نامشروع باعث از بین رفتن نظم عمومی و عفت عمومی می‌شود.

به موجب ماده630 قانون مجازات اسلامی هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند در صورتی که زن مکره باشد فقط مرد را میتواند به قتل برساند حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.

منظور از رابطه نامشروع زن شوهر دار چگونه است؟

همانطور که می دانیم رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می‌گیرد. یعنی اگر زن و مردی باشند که به سن بلوغ رسیده اند و از طریق قانونی و شرعی یعنی انجام صیغه عقد رابطه برقرار کنند آن رابطه مشروع است. و اگر این شرایط رعایت نشد یعنی بین دو زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند بدون جهت شرعی و قانونی و بدون وجود صیغه عقد رابطه ای شکل گرفت دیگر مشروع نیست و نا مشروع تلقی می‌شود. 

بنابراین رابطه نامشروع رابطه ای است که از حدود متعارف خود خارج شده است که مصادیقی مثل بوسیدن بغل کردن را شامل می‌شود. 

منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار نیز رابطه ای است که در آن زنی که شوهر دارد با مردی به غیر از شوهر خود که هیچ گونه نسبت قانونی و شرعی بین آن‌ها برقرار نمی باشد رابطه هایی چه به صورت بغل کردن، بوسیدن و چه خود زنا برقرار می‌کند.  در این رابطه چند حالت را می‌توان متصور شد: رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا.

رابطه نامشروع دون زنا

منظور از رابطه نامشروع دون زنا این است که بین زن ومرد نامحرم رابطه ای صورت بگیرد بدون اینکه الزاماً زنا باشد. مثلا اینکه زن و مردی در زیر یک روانداز یا ملحفه باشند یا زن و مردی در حال انجام اعمالی مثل بغل کردن، بوسیدن باشند یا حتی رابطه نامشروع از طریق پیامک را هم می شود مصداق رابطه نامشروع دون زنا قرار داد.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در صورتی که رابطه دون زنا از قبیل بغل کردن، بوسیدن از روی هوس اثبات شود به ۳۱ تا ۷۴ ضربه تا نهایتاً ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌شود علاوه بر این شوهر زن می‌تواند طلاق به دلیل رابطه نامشروع را نیز از دادگاه بخواهد.  آقایان باید دقت کنند که  از روی شک، توهم، خیال پردازی و حساسیت‌های بیش از حد این اتهام را نسبت به همسر خود وارد نکنند چون در صورتی که نتوانند ادعای خود را در دادگاه ثابت کنند، زن می تواند طبق قانون ادعای حیثیت کند.

همچنین این موضوع که فردی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد طبق قانون می تواند مصداق جرم قذف نیز واقع شود و در صورتی که ادعای کسی که قذف کرده ثابت نشود برای وی مجازات در پی خواهد داشت. البته باید توجه داشت که صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم نیست حال چه در منزل باشد یا وسیله نقلیه یا هر جای دیگر.

رابطه نامشروع زنا

مجازات رابطه نامشروع زن شوهر دار  در صورتی که رابطه جنسی برقرار کرده باشد و همچنین رابطه از نوع زنا در دادگاه اثبات شود رَجم (اعدام) خواهد بود.

نحوه اثبات جرم خیانت زن شوهردار

نحوه اثبات جرم خیانت زن شوهردار، بسته به اینکه تحقق جرم، به صورت رابطه نامشروع زنا باشد یا دون زنا، بر اساس مواد قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری، به صورت زیر خواهد بود:

• اقرار: یکی از راه های اثبات جرم رابطه نامشروع زنا و دون زنا، اقرار مرتکب جرم است. اقرار باید، توسط خود متهم، در حضور مقام رسمی دادگاه باشد تا اعتبار یابد. برای اثبات رابطه نامشروع زنا، مرتکب باید، 4 مرتبه اقرار کند.

• شهادت شهود: برای اثبات رابطه نامشروع دون زنا، شهادت دو مرد عادل، کافی است. برای اثبات رابطه نامشروع زنا، 4 شاهد عادل مرد یا سه شاهد مرد و دو زن، لازم است. شهود زنا، باید هم زمان، هنگام وقوع زنا، در محل، حضور داشته و دخول را دیده باشند؛ در غیر این صورت، شهادت آن ها، پذیرفته نخواهد شد.

• ارائه عکس یا فیلم و فایل صوتی یا هر نوع نوشته: شایان ذکر است، این موارد، اماره بوده و صرفا به علم قاضی، کمک می کنند و به عنوان دلیل، مبنای صدور حکم، قرار نمی گیرند.

حکم خیانت زن شوهر دار

از آنجا که جرم خیانت زن شوهردار، به شکل رابطه نامشروع زنا و دون زنا اتفاق می افتد و به علت فرق رابطه نامشروع و زنا، بسته به مصداق جرم، حکم مجازات نیز متفاوت خواهد بود. این مجازات ها، عبارتند از:

• حکم خیانت زن به شوهر، در صورتی که جرم، رابطه نامشروع دون زنا باشد: بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی، حکم رابطه نامشروع دون زنا، تا 99 ضربه شلاق تعزیری می باشد.

• حکم خیانت زن به شوهر، در صورتی که جرم، زنا باشد: اگر زن شوهردار، بدون وجود شرایط احصان، اقدام به زنا کند، مجازات او صد ضربه شلاق حدی خواهد بود. حکم زنای زن متاهل، با وجود شرایط احصان، مجازات اعدام است. احصان، عبارت است از داشتن همسر شرعی و دائمی که بالغ باشد و در سن بلوغ، رابطه جنسی، از طریق واژن، با او صورت گرفته باشد، و هر زمان که زن بخواهد، بتواند، با او رابطه جنسی برقرار کند.

شایان ذکر است، شلاق رابطه نامشروع دون زنا، تعزیری بوده و در صورت وجود جهات تخفیف، قابل تبدیل و تخفیف، خواهد بود.

آیا اثبات رابطه نامشروع موجب سلب حضانت فرزند از مادر می‌شود یا خیر؟

 آنچه که اهمیت دارد نظر قاضی و مصلحت طفل است. ولی اگر مادر شهرت به فساد پیدا کند قطعاً باعث سلب حضانت وی از فرزند خواهد شد. زیرا در چنین حالتی مادر، دیگر صلاحیت تربیت فرزند را ندارد. ولی در جایی که موجب مشهور شدن به فساد اخلاق نیست، به نظر می‌رسد جزئیات موضوع و نوع رابطه در نظر قاضی تاثیر گذار باشد و با این وضع نمی‌توان نتیجه کلی گرفت و نظر قطعی در این خصوص داد. همچنین اگر رابطه نامشروع زن شوهردار ثابت شود این رابطه وی را از تمکین خارج می‌کند و دیگر نفقه به زن تعلق نمی گیرد.

عدم پرداخت مهریه زن خیانت کار

در خصوص مهریه زن خیانتکار، باید گفت، از آنجا که مهریه، جزو حقوق مالی زن می باشد و زن، به محض وقوع عقد نکاح، مالک آن شده و حق هر گونه دخل و تصرفی را در آن دارد، حتی در صورت ارتکاب جرم خیانت نیز همچنان، از آن، برخوردار بوده و پرداخت آن، همچون دینی، بر عهده همسر وی خواهد بود. به عبارتی، حتی اگر زن شوهردار به همسر خود خیانت کند، باز هم مستحق مهریه است.

  • منبع
  • فرهنگ تفاهم
  • وکیل وند
  • دینا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید