امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281015
۴۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

بررسی نکات حقوقی در مورد طلاق زن باردار

بررسی نکات حقوقی در مورد طلاق زن باردار

اگر مقصود از طلاق زن باردار به توافق زوجین این باشد که اراده زن و مرد به یک اندازه در طلاق موثر باشد و به منزله یک قرارداد بین زوجین تلقی شود در قانون مدنی پذیرفته نیست زیرا طلاق را حق و اختیار مرد دانسته ­اند.

در قانون مدنی از طلاق خلع و مبارات بحث شده که نوعی طلاق به توافق طرفین است. در طلاق خلع و مبارات زن مالی به شوهر می­ دهد و موافقت او را برای طلاق زن باردار جلب می­ کند.

طلاق زن باردار

در مواردی که زن و  شوهر خواهان طلاق می­ شوند قانون گذار به دادگاه اجازه می­ دهد که پس از نا امید شدن از اصلاح بین آن دو حکم به طلاق زن باردار دهد. اگر زن و شوهر هر دو از یکدیگر کراهت داشته و جدایی را راه حل مشکل خود بدانند بر این امر به نحوی توافق نموده دعوایی تحت عنوان طلاق توافقی در دادگاه مطرح نمایند و اگر یکی از آن دو طلاق را به عنوان حل مشکل خود در ادامه زندگی انتخاب نماید در اینجا خود به تنهایی اقدام نمود.

• اگر زوج باشد می­بایست کلیه حقوق مالی زوجه را پرداخت و با نظر دادگاه و تشریفات خاص مبادرت به طلاق زوج نماید.

• اگر زوجه باشد می­بایست عسروحرج خود در ادامه زندگی و یا تخلف زوج از شرایط ضمن عقد را اثبات نماید و لازم است موارد مذکور توسط قاضی محکمه احراز شود تا جواز رهایی برای وی صادر گردد.

اما در طلاق توافقی تمامی موارد از جمله حق و حقوق زوجه، حضانت و ملاقات فرزندان و سایر موارد تماماً با توافق طرفین تعیین می شود و اگر توافقی حاصل نشد دیگر نمی توان به آن طلاق توافقی اطلاق نمود. وقتی زنی از شوهرشطلاق زن باردار می گیرد و یا شوهرش فوت می کند و یا به هر دلیلی جدایی بین زن و مرد به وجود می آید زن برای اینکه بتواند ازدواج مجدد داشته باشد باید طبق احکام دین و نظر فقها عده نگه دارد.

چه کسانی عده ندارد؟

زنی که از همسرش جدا شده است، اگر 9 سالش تمام نشده باشد؛ و همچنین زن یائسه، عده ندارد. عده نداشتن زن به این معناست که اگر چه شوهرش با او نزدیکی کرده باشد، بعد از طلاق زن باردار می تواند فوراً شوهر کند.

از این بیان می توان دریافت زنی که شوهرش با او نزدیکی نکرده است نیز عده ندارد؛ اگر شوهر زنش را پیش از نزدیکی با او طلاق زن باردار دهد، عده ندارد و زن می تواند بعد از طلاق فوراً شوهر کند.

مسئله عده زنان، فلسفه های متعددى دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نیست؛ لذا در تمام مواردى که شرع گفته است، زن باید عده نگه دارد، هرچند عقیم و نازا باشد، یا رحم خود را برداشته باشد یا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مى کند؛ در تمام این صورت ها باید عده نگهدارد»

عده طلاق

زنی که 9 سالش تمام شده و یائسه نیست، اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد، بعد از طلاق زن باردار باید عده نگه دارد؛ یعنی بعد از آن که در پاکی طلاقش داد، به قدری صبر کند که دوباره حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم را دید، عده او تمام می شود و می تواند شوهر کند. در حقیقت ملاک عده در طلاق، دو بار پاک شدن از حیض است و بار سوم که حیض دیده شد، عده به اتمام رسیده است.

اما ممکن است زن جزو کسانی باشد که حیض نمی بینند؛ در این شرایط زنی که حیض نمی بیند اگر در سن زن هایی باشد که حیض می بینند، چنان چه شوهرش بعد از نزدیکی کردن او را طلاق دهد، باید بعد از طلاق تا سه ماه عده نگه دارد.

منظور از سه ماه آن است که اگر اول ماه است، سه ماه تمام هلالی و اگر روز دیگری از ماه است مانند پنجم یا دهم، هنگامی که پنجم یا دهم ماه چهارم شود، عده او تمام است؛ مثلاً اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوال عده او تمام است.

زن، در پایان زمان عقد موقت نیز، ملزم به نگهداشتن عده است. عده عقد موقت برای زنی که عادت ماهانه می بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمی بیند، چهل و پنج روز تمام است.

  • منبع
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید