امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278200
۷۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین راه برای طلاق توافقی چیست؟

بهترین راه برای طلاق توافقی چیست؟

متاسفانه در حال حاضر، در جامعه ما به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است. به طوری که اگر نگاهی به اطرافیان دور و نزدیک، دوستان و همکاران و ... بیندازید، زوجین بسیاری را می‌بینید که یا جدا شده‌اند و یا در حال جدایی هستند. نکته بسیار مهم اینجاست، که در حال حاضر اکثر زوجین، تمایل به طلاق توافقی دارند. چرا که این نوع از طلاق را با توجه به شرایط موجود، بهترین راهکار می‌دانند تا آسیب کمتری به هر دو وارد شود.

طلاق توافقی شاید بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار برای جدایی زوجین باشد، چرا که بسیاری از دعاوی میان زوجین نظیر مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، جهیزیه و ... با همین پرونده، تعیین تکلیف می‌گردد. در این مقاله، به بررسی شرایط و مراحل طلاق توافقی و نکات حقوقی مهم آن می‌پردازیم.

مراحل طلاق توافقی در ایران

برای انجام طلاق توافقی در ایران، باید مراحل مختلفی را طی نمود. با توجه به تصویب قانون حمایت از خانواده و به دلیل جلوگیری از آمار بی رویه طلاق، قانونگذار شرایط ویژه‌ای را برای مراحل طلاق توافقی در ایران درنظر گرفته است.

• مهمترین بخش این مراحل، انجام مشاوره قبل از طلاق زیر نظر روانشناسان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی است. در واقع زوجین، قبل از انجام هر گونه کار قضایی می‌بایست با ثبت نام در سامانه تصمیم، نسبت به اخذ نوبت مشاوره قبل از طلاق اقدام کنند. با ارجاع زوجین به روانشناس، حداقل باید 5 جلسه زوج درمانی برگزار گردد. پس از طی جلسات، چنانچه روانشناس نتواند زوجین را به ادامه زندگی مشترک ترغیب کند، با تنظیم گواهی عدم انصراف از طلاق و ثبت آن در سامانه زوجین را برای ادامه مراحل طلاق توافقی به دادگاه ارجاع می‌دهد.

• با دریافت گواهی فوق، زوجین با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند، دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند تا براساس آدرس ثبت شده در سامانه ثنا به دادگاه صالح ارجاع شود.

• دادگاه با بررسی ادله زوجین و نیز نامه بهزیستی زوجین را به داوری ارجاع داده تا در آنجا، توافقات آن‌ها در مورد مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، جهیزیه و ... مکتوب گردیده و به امضای طرفین برسد. با انشای رای داوری، دادگاه رای عدم سازش را صادر خواهد نمود.

• چنانچه زوجین به رای اعتراض نداشته باشند، رای قطعی و تا 3 ماه برای اجرا در دفترخانه طلاق معتبر خواهد بود.

نقش وکیل طلاق توافقی در روند پرونده

پرونده طلاق توافقی به گونه ای است که حضور وکیل در تسریع روند آن بسیار تاثیرگذار است. وکیل طلاق توافقی با اطلاع از رویه طلاق و نیز شرایط مشاوره می‌تواند شما را در انجام سریع‌تر پرونده یاری کند. همچنین در برخی موارد وکیل طلاق توافقی می‌تواند روند مشاوره قبل از طلاق را حذف نماید. این کار باعث می‌شود که مدت زمان طلاق توافقی از حدود 4 ماه به یک ماه کاهش یابد.

علاوه بر این نقش وکیل طلاق توافقی در روند پرونده و حصول یک توافق دو جانبه و به نفع طرفین بسیار مبرهن است. در بسیاری از موارد زوجین، به دلیل اختلافات شدیدی که دارند، نمی‌توانند به یک توافق جامع برسند. به خصوص در مورد مهریه (به دلیل قیمت بالای سکه) و حضانت (به دلیل عاطفه زوجین نسبت به فرزندان) این توافق سخت‌تر است. در این مواقع، وکیل طلاق توافقی متخصص با رعایت مصلحت دو طرف و نیز قدرت مذاکره و توانایی اقناعی خود تلاش می‌کند تا زوجین بدون درگیری و تنش به توافق برسند.

از طرفی حضور وکیل طلاق توافقی در پرونده موجب کاهش زمان دادرسی و هزینه ناشی از اتلاف وقت زوجین می‌گردد. به خصوص در شهر تهران، اکثر مردم به دلیل مشغله زیاد، امکان حضور در جلسات دادگاه و یا مشاوره را ندارند و به همین دلیل تمایل دارند که در پرونده طلاق توافقی از وکیل متخصص استفاده نمایند. بنابراین، به طور خلاصه، مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی عبارتند از:

• کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده

• کاهش هزینه در نتیجه عدم اتلاف وقت

• عدم استرس و دغدغه ناشی از طلاق

• حصول توافق به نفع هر دوی زوجین

بهترین راهکار انتخاب وکیل طلاق

طلاق، در هر نوع خود اعم از طلاق توافقی و یا یکطرفه دارای پیچیدگی‌هایی است که بهتر است توسط یک وکیل طلاق متخصص انجام شود. برای انتخاب یک وکیل طلاق راه‌های بسیاری وجود دارد. اما قبل از هر انتخابی باید به این مساله توجه کرد که انتخاب وکیل تابع شرایط مختلفی نظیر نوع طلاق، میزان سرسختی زوجین در روند دادرسی، شهر محل پرونده، سابقه وکیل، بودجه شما برای حق الوکاله و ... می‌باشد.

بهترین راهکار انتخاب وکیل طلاق، جستجو در سایت‌های معتبر و نیز دوستان و آشنایانی است که قبلا از خدمات یک وکیل خوب استفاده کرده‌اند. به یاد داشته باشید که در حرفه وکالت، رزومه وکیل حرف اول را می‌زند. همچنین وکالت امری تخصصی است. در واقع، ممکن است که یک وکیل در دعاوی مالی نظیر مطالبه وجه چک و یا اموری کیفری بسیار زبردست باشد، اما در مقام یک وکیل خانواده نتواند از حقوق موکل خود دفاع کند.

گروه وکلای آپادانا با 5 سال سابقه تخصصی در زمینه دعاوی خانواده و بهره‌گیری از وکلای مجرب در تهران، انواع خدمات از قبیل مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی و قبول وکالت را با افتخار می‌پذیرد.

لینک کوتاه https://b2n.ir/n89533

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید