امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286689
۳۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین روش‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم؛ ۸ راه ساده

تخم‌مرغ یکی از مواد پروتئینی عالی است که در خود ویتامین‌های زیادی مثل A و E را به همراه انواع پروتئین و مواد معدنی مختلف جای داده است. متخصصین تغذیه می‌گویند هر فرد بالغ می‌تواند روزانه یک تخم‌مرغ و در هفته ۵ تخم‌مرغ مصرف کند. اما دسترسی به تمام این مواد مغذی در صورتی امکان‌پذیر است که تخم‌مرغ تازه و سالم مصرف کنید. اما شاید از خودتان بپرسید چگونه بفهمیم تخم مرغ سالم است؟

بهترین روش‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم؛ ۸ راه ساده

راه‌های تشخیص تخم مرغ سالم

تمام تخم‌مرغ‌هایی که این روزها در فروشگاه‌ها وجود دارند یک فرآیند بازرسی بهداشتی مناسب را گذرانده‌اند و سالم هستند. اما انتخاب تخم‌مرغ با کیفیت بالاتر از بین این‌ها نیاز به بررسی چند نکته دارد که در این بخش آن‌ها را یاد می‌گیرید.

• اولین روش تشخیص تخم مرغ سالم، بررسی محل نگهداری آن است. همیشه تخم‌مرغ‌هایی را انتخاب کنید که در یخچال نگهداری می‌شوند. قرار داشتن تخم‌مرغ در دمای بیش از ۷ درجه باعث فساد و همچنین ایجاد بیماری‌هایی مثل سالمونلا (شایع‌ترین عامل مسمومیت غذایی) می‌شود.

• ساده‌ترین راه تشخیص تخم مرغ سالم، ظاهر آن است. تخم‌مرغ‌هایی با پوست ترک خورده را انتخاب نکنید. سالمونلا می‌تواند به از طریق همین ترک‌ها به داخل تخم‌مرغ نفوذ کند.

• برای تشخیص تخم مرغ سالم از ناسالم، تاریخ پخش آن را بررسی کنید. هرچه خرید شما به تاریخ پخش نزدیک‌تر باشد، کیفیت تخم‌مرغ بالاتر است. همچنین بعد از خرید می‌توانید تا ۵ هفته تخم‌مرغ‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

• تخم‌مرغ را بو بکشید، اگر بوی عجیب و نامطبوعی نداشت یعنی سالم است.

• برای تشخیص تخم مرغ خراب، آان را تکان دهید و به صدایش گوش کنید. اگر صدایی نداشته باشد یعنی سالم است، اما وقتی در حال تکان خوردن صدا می‌دهد، یعنی فاسد شده است.

• برای تشخیص سالم بودن تخم مرغ آن را در یک لیوان آب قرار دهید. اگر به کف لیوان رفت و کمی زاویه‌دار ایستاد یعنی بسیار تازه بوده و نهایتا ۱ هفته از تولید آن گذشته است. اگر سمت باریک‌تر آن به سمت ته ظرف قرار گرفت و همان‌جا باقی ماند یعنی ۳ هفته از تولید آن گذشته است. اما اگر روی آب ماند و پایین نرفت یعنی فاسد شده و نباید آن را مصرف کنید.

• اگر بعد از شکستن تخم‌مرغ متوجه وجود لکه‌ی خون در آن شدید یا زرده و سفیده با هم مخلوط شده بودند، از مصرف آن خودداری کنید.

• تخم‌مرغ را روی یک سطح صاف بچرخانید، اگر به راحتی چرخید سالم است در غیر این صورت تخم‌مرغ فاسد شده است.

بهترین روش نگهداری از تخم‌مرغ

نگهداری تخم‌مرغ در یخچال یکی از بهترین روش‌ها برای تازه نگه داشتن آن است. دمای ۴ تا ۴.۵ سانتی‌گراد بهترین دما برای نگهداری تخم‌مرغ‌ها است. تخم‌مرغ‌ها را از جعبه‌ی خود خارج کرده و در یک ظرف، دور از مواد غذایی با عطر و بوی تند، قرار دهید.

برای جلوگیری از فساد تخم‌مرغ نباید آن را از قبل بشویید. تخم‌مرغ‌ها را بدون شست‌وشو در یخچال بگذارید و هر زمانی که قرار بود مصرف کنید پوست آن‌ها را بشویید. اگر آلودگی روی پوست وجود دارد می‌توانید با یک دستمال خشک پاک کنید.

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید