امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279828
۱۴۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

بهزیستی ذهنی چیست؟

بهزیستی ذهنی چیست؟

بهزیستی ذهنی چیست؟

بهزیستی ذهنی که به عنوان بهزیستی گزارش شده نیز شناخته می شود، به نحوه تجربه و ارزیابی افراد جنبه های مختلف زندگی خود اشاره دارد. اغلب برای اندازه گیری سلامت روان و شادی استفاده می شود و می تواند پیش بینی کننده مهمی برای سلامت، تندرستی و طول عمر فردی باشد.

این موضوع به معیار مفیدی برای سنجش سلامت جامعه تبدیل شده است. علاوه بر ارائه راهی برای روانشناسان برای ارزیابی احساس مردم در مورد زندگی خود، همچنین بینش هایی را ارائه می دهد که می تواند برای هدایت سیاست های بهداشت عمومی، اقتصادی و اجتماعی استفاده شود. سیاست گذاران از ارزیابی های رفاه ذهنی برای سنجش سلامت جوامع و اندازه گیری تأثیر سیاست های اجتماعی استفاده می کنند.

تاریخچه بهزیستی ذهنی

در سال 1984، روانشناس اد دینر مدلی از بهزیستی ذهنی را معرفی کرد که از سه جزء تشکیل شده بود. بر اساس این مدل، سه جنبه متمایز اما مرتبط از نحوه درک افراد از رفاه خود وجود دارد:

  • عاطفه مثبت مکرر: این شامل تجربه مکرر احساسات و حالات مثبت است.
  • عاطفه منفی نادر: این شامل تجربه نکردن احساسات یا خلق و خوی منفی اغلب است.
  • ارزیابی های شناختی: این جنبه از مدل به نحوه تفکر مردم در مورد زندگی خود و رضایت کلی از زندگی مربوط می شود.

به گفته داینر، این سه عامل نحوه تجربه مردم از کیفیت زندگی خود را کنترل می کنند. همچنین شامل واکنش‌های احساسی افراد و قضاوت‌های شناختی آن‌ها در مورد تجربیات زندگی خود می‌شود.

از زمان آغاز اولیه آن در اواسط دهه 1980، بهزیستی ذهنی به عنوان معیاری برای سنجش رضایت کلی از زندگی، شادی و رفاه به طور فزاینده ای رایج شده است. اغلب به عنوان معیاری در تحقیقات روانشناختی و به عنوان نشانگر سلامت فردی استفاده می شود. داده‌های مربوط به رفاه ذهنی گروه‌ها نیز می‌تواند برای اندازه‌گیری اثربخشی طرح‌های مختلف بهداشت عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

نشانه های بهزیستی ذهنی

داینر در تحقیقات خود دریافت که اکثر مردم به طور کلی احساسات مثبتی را در مورد بهزیستی خود گزارش می دهند. در مطالعاتی که بر روی افراد بسیار شاد انجام شد، محققان دریافتند که در حالی که هیچ عامل واحدی شادی را تعیین نمی کند، افرادی که بالاترین سطح رفاه ذهنی را گزارش می کنند، زندگی اجتماعی رضایت بخشی داشتند و به ندرت تنها بودند.

علائم فرعی از بهزیستی ذهنی عبارتند از:

  • پذیرفتن افراد دیگر
  • درگیر اجتماعی بودن
  • تعلق داشتن و پذیرفته شدن توسط دیگران
  • حمایت و منابع جامعه
  • احساس معنا و هدف را تجربه کنید
  • احساس استقلال
  • احساس می کنید زندگی شما به چیزی که به عنوان زندگی ایده آل فکر می کنید نزدیک است
  • احساس می کنید که شرایط زندگی شما عالی است
  • از زندگی خود احساس رضایت کنید
  • احساس می کنید چیزهایی را که در زندگی می خواهید بدست آورده اید
  • داشتن احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی
  • داشتن فرصت هایی برای شرکت در اعمال معنوی
  • تسلط بر مناطقی که برای شما مهم هستند
  • سلامت جسمانی مانند احساس خواب کافی، ورزش و غذای مغذی
  • خودپذیری

انواع بهزیستی ذهنی

همانطور که در ابتدا توسط داینر تصور شد، بهزیستی ذهنی در درجه اول بر بهزیستی عاطفی و شناختی متمرکز بود. محققان دیگر پیشنهاد کرده‌اند که جنبه دیگری از بهزیستی که بر حس هدف و معنا متمرکز است نیز نقش مهمی در احساس مردم نسبت به زندگی خود دارد.

بهزیستی تجربه شده

بهزیستی تجربه شده به این اشاره دارد که افراد چقدر و با چه شدتی احساس شادی و شادی دارند. این نوع رفاه اغلب به عنوان رفاه لذت‌گرا نیز شناخته می‌شود. این شامل ارزیابی های عاطفی و شناختی از بهزیستی کلی است.

این نوع بهزیستی همچنین می تواند نقش قدرتمندی در سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشتر احساسات مثبت را تجربه می کنند، سیستم ایمنی قوی تری دارند.

بهزیستی Eudaimonic

بهزیستی ذهنی در درجه اول بر بهزیستی تجربه شده متمرکز است. با این حال، نوع دیگری از رفاه که می تواند به ارزیابی افراد از زندگی و شادی خود کمک کند، بهزیستی eudaimonic یا اودایمونیک شناخته می شود.

بهزیستی Eudaimonic از داشتن یک زندگی معنادار ناشی می شود. تلاش برای رسیدن به اهداف، مراقبت از دیگران، یافتن احساس هدف و زندگی بر اساس ایده آل های شخصی خود، مؤلفه های مهم این نوع رفاه ذهنی هستند.

علل بهزیستی ذهنی

بهزیستی ذهنی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. این تأثیرات می تواند شامل آنهایی باشد که درونی هستند، مانند شخصیت، یا بیرونی، مانند محیط یا فرهنگی که یک فرد در آن زندگی می کند.

احساسی که نسبت به زندگی خود دارید اغلب از خلق و خوی ذاتی و دیدگاه کلی شما ناشی می شود، اما شرایطی که در آن زندگی می کنید نیز نقش مهمی در میزان احساس شادی و رضایت شما دارد. هر کس از نظر اینکه چه چیزی برای آنها شادی می آورد متفاوت است، بنابراین عاملی که برای یک فرد مهم است ممکن است برای دیگری وزن کمتری داشته باشد.

با این حال، محققان برخی از دلایل کلیدی را که نقش مهمی در بهزیستی ذهنی کلی بازی می‌کنند شناسایی کرده‌اند:

منابع اولیه: داشتن آنچه در زندگی به آن نیاز دارید، اعم از پول، مسکن یا مراقبت های بهداشتی، بخش مهمی از احساس ذهنی شما از بهزیستی است.

شخصیت و خلق و خو: خلق و خوی ذاتی شما می تواند بر سطح شادی شما در طول زندگی تأثیر بگذارد. شخصیت شما یکی دیگر از اجزای کلیدی است. ویژگی‌هایی مانند برون‌گرایی با احساسات مثبت‌تری نسبت به زندگی مرتبط است، در حالی که روان رنجورخویی با دیدگاه منفی‌تری مرتبط است.

ذهنیت و انعطاف پذیری: افرادی که ذهنیت مثبتی دارند و دارای حس قوی تاب آوری هستند، حتی در مواجهه با رویدادهای دشوار زندگی، احساس خوش بینی بیشتری دارند.

حمایت اجتماعی: تحقیقات نشان داده است که داشتن حمایت اجتماعی تاثیر قدرتمندی بر سلامت جسمی و روانی دارد.

عوامل اجتماعی: ویژگی‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، از جمله اینکه آیا جامعه تحت تأثیر مشکلاتی مانند جنایت، جنگ، فقر یا درگیری است، می‌تواند بر احساس شما در مورد زندگی‌تان نیز تأثیر بگذارد.

تأثیر بهزیستی ذهنی

بهزیستی ذهنی فقط به شما کمک نمی کند تا احساس خوبی در مورد زندگی خود داشته باشید. همچنین تاثیر قدرتمندی بر سلامتی شما در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. در واقع، بهزیستی ذهنی ممکن است یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های سلامت و شادی کلی باشد.

فواید سلامتی

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بهزیستی ذهنی مثبت تری دارند، سالم تر هستند و عمر طولانی تری دارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که بهزیستی ذهنی ممکن است نقش محافظتی در سلامت داشته باشد. با کاهش مرگ و میر و افزایش طول عمر همراه بود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که احساسات مثبت و بهزیستی نیز با ایمنی قوی تر و کاهش التهاب مرتبط است.

در حالی که استرس و احساسات منفی می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، محققان دریافته اند که بهزیستی ذهنی می تواند مانعی در برابر این اثرات باشد و حتی ممکن است برخی از آسیب ها را خنثی کند.

از آنجایی که احساسات مثبت استرس را کاهش داده و باعث بهبودی می شود، ممکن است بهتر بتوانید پس از رویارویی با یک موقعیت استرس زا بهبود پیدا کنید.

محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که بهزیستی ذهنی با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی، بهبودی سریع‌تر پس از بیماری و افزایش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت مرتبط است.

سایر مزایا

مطالعات همچنین نشان داده است که افرادی که به طور مکرر احساسات مثبت را تجربه می کنند، بیشتر سازنده و خلاق هستند. آنها تمایل به کسب درآمد بیشتر، همکاری بیشتر با دیگران و رفتارهای مخاطره آمیز کمتری دارند. آنها همچنین روابط اجتماعی بهتری دارند و رفتارهای اجتماعی بیشتری دارند.

چگونه می توان بهزیستی موضوع را بهبود بخشید

بنابراین اگر به دنبال راهی برای بهبود زندگی خود هستید، با کار بر روی بهزیستی ذهنی خود شروع کنید. از آنجایی که بهزیستی ذهنی تأثیرات عمیقی بر سلامت فردی و اجتماعی دارد، علاقه قابل توجهی به راه هایی برای کمک به مردم برای شادتر شدن و رضایت بیشتر از زندگی خود اختصاص داده شده است.

برخی از راهبردهای خاص که مؤثر نشان داده شده اند عبارتند از مداخلات ذهن آگاهی و رفتار شناختی.

ذهن آگاهی تمرینی است که شامل یادگیری نحوه تمرکز و قدردانی از زمان حال است. افراد به جای نگرانی در مورد گذشته یا آینده، یاد می گیرند که چگونه در لحظه زندگی کنند و به چیزهایی توجه کنند که در اینجا و اکنون برای آنها شادی و آرامش به ارمغان می آورد.

رویکردهای رفتاری شناختی بر کمک به افراد در شناخت الگوهای فکری منفی که با شادی تداخل دارند، تمرکز دارند. جایگزینی این روش های خودکار تفکر با الگوهای مثبت و مفیدتر می تواند به خوش بینی و شادی بیشتر منجر شود.

استراتژی هایی که می تواند کمک کند:

بهبود بهزیستی ذهنی یک فرآیند شخصی است که برای هرکس متفاوت خواهد بود. استراتژی های دیگری که می تواند کمک کند عبارتند از:

  • ایجاد روابط مثبت
  • انجام تمرینات بدنی منظم
  • تمرین شکرگزاری
  • اهدافی را تعیین کنید که برای شما معنادار باشد
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید