امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264109
۲۷۲۶۷
۵۸
۰
نسخه چاپی
رابطه جنسی

تأثیر رابطه جنسی بر سلامت روان + فیلم

این یک واقعیت انکارناپذیر است که رابطه جنسی سالم اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما دارد. اثرات یک رابطه جنسی بر روی سلامت توسط محققان زیادی مورد بررسی موشکافانه و دقیق قرار گرفته است

تأثیر رابطه جنسی بر سلامت روان + فیلم
 

به گزارش حقوق نیوز همه می دانند که برقراری رابطه ی جنسی با کسی که دوستش دارید و نیازتان را رفع می کند می توانند یکی از بهترین کار ها برای حفظ سلامتی تان باشد. روابط جنسی مزایای زیادی هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی شما دارند. به طور خلاصه روابط جنسی با کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، سوزاندن کالری های اضافه و غیره به سلامت جسمی شما کمک می کند. علاوه بر این روابط جنسی تاثیرات شگرفی در سلامت روان شما دارند. قطعا هر کس برای داشتن روابط جنسی انگیزه های خود را دارد اما حتما برای تان جالب خواهد بود که بدانید همین رفتار چه تاثیرات مثبتی روی روح و روان شما دارد. در این مقاله ۷ مزیت روابط جنسی بر روی سلامت روانی شما گفته شده است. همچنین دکتر مسعود یزدی در فیلمی به طور مفصل درباره رابطه جنسی و بهداشت روانی صحبت می کند.

۱. روابط جنسی و کاهش استرس

خوب می دانید که استرس با کسی شوخی ندارد. وقتی به سراغ تان بیاید شاید چاره ای جز تسلیم شدن و کنار گذاشتن تمام کارهای تان نداشته باشید. استرس حتی می تواند مقاوت فردی شما را در برابر مسائل جسمی یا روانی کاهش دهد. استرس با خود مشکلات مختلفی مثل سردرهای خفیف، مشکلات خواب، تنش عضلانی، افسردگی مزمن و نقض سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت. شواهد نشان می دهد که نزدیکی فرد به شریک زندگی خود چه ذهنی و چه فیزیکی می تواند در ایجاد آرامش و کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. نزدیکی فیزیکی با انتشار دوپامین که در ایجاد لذت و انگیزه نقش دارد و همچنین اندورفین که طبعا با استرس مبارزه می کند و اکسی توسین که به عنوان هورمون نوازش شناخته می شود حال شما را بهتر کرده و می تواند یک داروی لذت بخش و قوی بر علیه استرس باشد. همچنین زمانی که شما به اوج لذت جنسی برسید بدن شروع به تولید هورمون پرولاکتین کرده و به سرعت حس خواب آلودگی و آرامش می کنید. نهایتا خواب و آرامش پس از روابط جنسی کاملا استرس شما را مرتفع می کنند.

۲. روابط جنسی و افزایش اعتماد به نفس

روابط جنسی شما را به خود مطمئن تر می کند. علاوه بر تجربیات مثبتی که در طول روابط می توانید داشته باشید و تایید شدن از طرف شریک جنسی تان داشتن روابط جنسی نسبت به نداشتن آن تاثیر بهتری در افزایش اعتماد به نفس شما خواهد داشت. البته همیشه اینطور نیست اما در جهان امروز که گاهی موارد زیادی خودبینی و اعتماد به نفس شما را به خصوص در مسائل جنسی و فردیتی تحت شعاع قرار می دهد، قطعا داشتن روابط جنسی می تواند کمک زیادی در بهبود حال روانی شما داشته باشد. نداشتن روابط جنسی باعث خواهد شد که شما دچار احساس وحشت و نگرانی و نوعی شک به خود شوید و فکر کنید که شاید مشکلی دارید که نمی توانید این قسم روابط را برای خودتان داشته باشید. این نگرانی ها به مرور زمان اعتماد به نفس شما را تخریب خواهند کرد. درمانگران جنسی معتقدند که زن و شوهر هایی که به طور مرتب با هم رابطه دارند حس اعتماد به نفس بهتری دارند.

۳. افزایش صمیمیت با شریک زندگی خود

روابط و معاشرت همیشه آسان نیستند. هیچ کس به طور کامل از آسیب های خارجی و فشار های زندگی روی روابط جنسی و زناشویی خود مصون نیست. اگر کارها و مشغله های شما مانع از داشتن یک سری روابط جنسی مرتب با همسرتان باشد این خود یک نقطه ضعف برای شکست در زندگی جنسی تان تبدیل خواهد شد. شما ممکن است به مرور زمان از هم دور تر شده و صمیمیت و وابستگی خود با همدیگر را هم از دست بدهید. حال متقابلا داشتن روابط جنسی مرتب و خوب با همسرتان شما را به او نزدیک کرده و با هم صمیمی تر خواهید شد. در نتیجه خود این روابط جنسی تاثیرات مثبت خود را روی شما گذاشته و شما را به هم نزدیک تر و عاشق تر خواهد کرد.

۴. روابط جنسی نیاز های روانی ضروری شما را رفع می کند

همه ی ما نیاز های روانشناختی مشترک و ضروری داریم. داشتن روابط جنسی بخش مهمی از این نیاز ها را رفع می کند. آبراهام مزلو معتقد است که انسان ۵ نیاز مشترک و ضروری دارد که در کنار نیاز های فیزیولوژیکی وی مانند نیاز به غذا، آب و خواب برای ادامه ی حیاتش لازم هستند. ین نیاز ها عبارتند از : امنیت، عشق، رابطه و معاشرت، اعتماد به نفس و حس عزت و استقلال. مردم همانطور که برای برطرف کردن نیاز های فیزیولوژیکی خود تلاش می کنند باید در پی رفع این نیاز های روانی خود هم باشند. محققان معتقدند افرادی که از بیماری های روانی سخت مثل توهم یا حتی اعتیاد های مختلف رنج می برند همان هایی هستند که این نیاز ها برای شان رفع نشده است. مطالعات نشان می دهند که انزوای اجتماعی و به عبارتی برطرف نشدن ۵ نیاز فرد از اعتیاد به سیگار و الکل هم مضر تر است.

۵. روابط جنسی هوشیاری شما را افزایش خواهد داد

داشتن روابط جنسی مغز را قوی تر و فعال تر می کند. این برداشت شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می دهند روابط جنسی ظرفیت های شناختی مغز را بالا می برد. یک مطالعه روی روابط جنسی و تاثیرات آن بر مغز نشان داد که حتی فکر کردن به یک رابطه ی جنسی می تواند مهارت های تفکر تحلیلی شما را بالا برده و ذهن شما را باز تر کند. یک مطالعه ی دیگر روی مغز موش ها نشان داد که بخشی از مغز که مسئول ذخیره سازی خاطرات بود در موش باکره روند کاری کند تری داشت اما همین بخش بعد از رابطه ی جنسی بهبود پیدا کرد. به علاوه پژوهش های انجام شده نشان داد که در هنگام اوج لذت جنسی در مغز زنان خون رسانی به مغز بهبود پیدا کرده و مواد غذایی و اکسیژن بیشتری به مغز می رسد. در واقع به صورت همزمان خونرسانی به ۳۰ بخش مختلف مغز به خوبی انجام می شود. این روند هنگام فعالیت های ذهنی مانند حل جدول سودوکو، بازی های مربوط به حافظه و یا حل جدول های اطلاعت عمومی برای مغز اتفاق می افتد.

۶. روابط جنسی به شما حس جوان بودن می دهد

هم اکنون افرادی زیادی هستند که شاید اهمیت بالایی بر جوان ماندن و زیبایی خود بدهند. یک مطالعه اخیرا در بریتانیا نشان داد که داشتن روابط جنسی منظم می تواند زن و مرد را ۵ تا ۱۰ سال جوان تر نشان بدهد. این ممکن است به نوعی عجیب و حتی باور نکردنی به نظر برسد اما واقعیت دارد. اکسیر جوانی که در داستان ها به دنبالش هستید شاید در تخت خواب تان خود را پنهان کرده باشد. داشتن رابطه با همسرتان منجر به تولید هورمون رشد در بدن شده و در نهایت پوست را جوان تر و صاف تر و منعطف تر نشان خواهد داد. همچنین استروژن نیز در پی داشتن روابط جنسی در بدن افزایش یافته و بر سلامت پوست و مو تاثیر می گذارد. این روابط همچنین با تاثیرات مثبت روانی که بر شما می گذارند حس جوانی و شور و شوق شما را هم افزایش می دهند. به علاوه نزدیکی با همسرتان طول عمر شما را هم زیاد  می کند.

۷. روابط جنسی و مزایای مشترک با ورزش

می دانید که مزایای زیادی برای ورزش کردن گفته شده است. چه مزایای روحی و چه مزایای جسمی. جالب است بدانید که روابط جنسی هم دست کمی از ورزش ندارند. بله شما در هنگام رابطه خسته شده و انرژی زیادی صرف می کنید. گفته می شود که زنان هنگام برقراری رابطه ی جنسی به طور متوسط ۷۰ کالری می سوزانند و مردان ۱۰۰ کالری صرف می کنند. این درحالی است که اگر این روابط را تا نیم ساعت ادامه دهید ۲۰۷ کالری در بدن شما سوزانده خواهد شد. علاوه بر این روابط جنسی مانند ورزش حال خوبی به شما داده و تاثیرات روانی مثبتی خواهند داشت. رابطه ی جنسی خلق و خوی شما را بهتر می کند و سطح انرژی تان را بالا می برد.


    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید