امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287237
۳۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

تأثیر نوشیدن گل گاو زبان قبل از خواب بر کیفیت خواب و آرامش شبانه

گل گاو زبان خواص زیادی برای آرامبخشی و استرس دارد و خوردن گل گاوزبان قبل از خواب می تواند بر هورمون های بدن تاثیر بگذارد و به کاهش بی خوابی کمک کند.

تأثیر نوشیدن گل گاو زبان قبل از خواب بر کیفیت خواب و آرامش شبانه

گل گاو زبان چیست؟

گل گاو زبان یک گیاه سالانه است است که در آب و هوای معتدل رشد می کند.این گیاه نام یک سرده از تیره گاوزبانیان است و یکی از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایرانی است.گل گاوزبان که به گل ستاره نیز معروف است ، گیاهی است که به خاطر گلهای بنفش پر جنب و جوش و خواص دارویی اش قابل توجه است.

گل گاو زبان دارای دو سرده معروف در ایران است که نباید با هم اشتباه گرفته شود.گل های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره ای شکل و لعابی است و در کوه های البرز بسیار زیاد یافت می شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می روید، دارای گل های لاجوردی و کوچک و دایره ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می کند

دمنوش گل گاوزبان برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا سرشار از طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها و مواد فعال است، از بتاکاروتن، گاما لینولئیک اسید و کولین گرفته تا ویتامین سی، پتاسیم و آهن. برگ های گیاه پوشیده از خارهای تحریک کننده است، به همین خاطر قبل از استفاده باید همیشه جوشانده شود که به طور طبیعی به چای تبدیل شود.

مواد شیمیایی و مغذی در گل گاوزبان

گل گاو زبان حاوی گاما لینولنیک اسید، اسید استریک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید اروسیک، اسید عصبی، لیکوپسامین، آمابیلین، سوپینین، تسینین، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبر، نیاسین، ویتامین A، ویتامین سی، کولین، تیامین، ریبوفلاوین می باشد.

خواص دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان دارای خواص زیادی برای سلامتی و درمان بیماری ها می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • رفع استرس
  • مبارزه با بی خوابی
  • کاهش التهاب
  • تسکین علائم آرتروز
  • عادی سازی سطح هورمون
  • سم زدایی بدن
  • تقویت ایمنی بدن
  • کاهش تب و تسکین سرفه
  • تسکین دردهای قاعدگی

مزایای اصلی دمنوش گل گاوزبان شامل توانایی آن در سم زدایی بدن و کاهش استرس و در عین حال متعادل سازی سطح هورمونی است. غلظت بالای ویتامین سی به این معنی است که برای سیستم ایمنی مفید است و همچنین می تواند التهاب غیر ضروری را در سراسر بدن کاهش دهد. بنابراین خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. برخی افراد از این دمنوش برای کاهش تب و همچنین تسریع روند بهبودی استفاده می کنند.

برای سلامت زنان، استفاده متعادل از این چای ممکن است ناراحتی های قاعدگی را کاهش دهد. همچنین می تواند بر هورمون هایی که بر الگوی خواب تاثیر می گذارد تاثیر بگذارد. بنابراین به کاهش بی خوابی کمک می کند. با وجود آنتی اکسیدان های مختلف موجود در این دمنوش، آن را با سطوح پایین تر استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بیماری های مختلف مرتبط میکند.

 گل گاو زبان قبل از خواب

گل گاوزبان در طب سنتی برای گشاد کردن عروق خونی ، آرام بخشی، رفع بی خوابی ، درمان استرس، اضطراب و درمان تشنج استفاده می شود.علاوه بر این گل گاو زبان به طور گسترده در فرم مکمل استفاده می شود و برای درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی استفاده می شود. خوردن دمنوش گل گاو زبان قبل از خواب می تواند به خواب راحت و کاهش اضطراب و استرس کمک کند.بهترین زمان مصرف گل گاوزبان بعد از شام و قبل از خواب است.

خوردن گل گاو زبان در شب و قبل از خواب می تواند بر هورمون هایی که بر الگوی خواب تاثیر می گذارد تاثیر بگذارد. بنابراین به کاهش بی خوابی کمک میکند. با وجود آنتی اکسیدانهای مختلف موجود در این دمنوش، آن را با سطوح پایین تر استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بیماری های مختلف مرتبط می کند.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان به راحتی در خانه می تواند تهیه کرد. برای تهیه این دمنوش گیاهی در خانه دستورالعمل های ساده زیر را دنبال کنید

مواد لازم

  • مقداری برگ گل گاوزبان خشک شده
  • 1 فنجان آب جوش
  • 1 قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه

برای تهیه دمنوش گل گاوزبان مقداری گل گاوز زبان خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید. سپس حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. سپس آن را قبل از خواب میل کنید.

مضرات گل گاو زبان

برگ، گل و بذر گل گاو زبان حاوی آلکالوئید ها هستند. آلکالوئیدها برای کبد سمی هستند. بنابراین نباید در دوز های بالا از این گل استفاده کنید. برخی از عوارض جانبی گزارش شده از گل گاو زبان تهوع، ناراحتی معده، آروغ زدن و نفخ است. با این حال ، این عوارض بسیار نادر هستند. البته توجه کنید که گل گاو زبان باعث رقیق شدن خون می شود و برای افرادی که مشکلات قلبی دارند و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، باید با احتیاط مصرف شود.

تداخل دارویی گل گاو زبان

گل گاو زبان حاوی غلظت های کمی از آلکالوئیدهای پیرولیزیدین اشباع نشده است که با اثرات سمیت کبدی مرتبط است، نباید از آن با داروهای سمیت کبدی مانند استروئیدهای آنابولیک، فنوتیازین یا کتوکونازول استفاده کرد.

گل گاو زبان همچنین ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد و نباید با داروهایی که می توانند تشنج را کاهش دهند مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و فنوتیازین ها استفاده شود.

  • منبع
  • شفامگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید