امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276868
۱۱۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

لوتئین و زیگزانتین موجود در اسفناج ،آنتی اکسیدان های قوی اند، بنابرین چشم را از مضرات اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و ریسک ابتلاء به آب مروارید را پایین می آورند. آنها همچنین تاثیر مخرب رادیکال های آزاد را می کاهند. رادیکال های آزاد علت اصلی آب مروارید و سایر بیماری های چشمی است

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

اسفناج چیست؟

 اسفناج از خانواده تاج خروسیان است و نام علمی آن اسپیناسیا آلراسیا است. گیاه سبز رنگ و برگداری است که ارزان قیمت است و برای هر وسع مالی مناسب است. منبع غنی املاح، ویتامین، رنگدانه و مواد مغذی است. به همین دلیل اسفناج سبزی سودمندی برای استفاده روزمره محسوب می شود. بخاطر خواص متعدد این سبزی، مصرف منظم آن توصیه می شود. یکی از   مهمترین دلایلی که اسفناج در سراسر مورد استقبال قرار گرفته است، با دوام بودن آن است. این سبزی می تواند در زمستان در برابر سرما مقام باشد و مانند بهار مفید واقع شود.

اسفناج را می توان در سالاد بصورت خام و یا پخته مصرف کرد. همچنین می تواند کنار غذا مصرف شود و به دستور پخت خیلی از سوپ ها، خورشت ها و کاسرول ها اضافه شود. اصالت این گیاه به خاورمیانه برمی گردد و در ایران هزاران سال پیش کشت شده است. حدود ۱۵۰۰ سال پیش از ایران به چین برده شدو چند صد سال بعد به اروپا وارد شد و خیلی سریع جزء اصلی فرهنگ آشپزی قرار گرفت.   

خواص  اسفناج برای سلامتی 

اسفناج بخاطر داشتن املاح، ویتامین، رنگدانه و مواد مغذی مانند پتاسیم، منگنز، روی، آهن و کلسیم فواید متعددی برای بدن دارد.اسفناح گیاهی سبز است و بشکل های متفاوتی در دسترس است. می توان آن را در حیات خلوت کاشت یا از بازار به قیمت مناسب خرید. منبع غنی ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، ویتامین A ،ویتامین B6 ، ویتامین C و مقداری از سایر ویتامین های ضروری بدن است. این گیاه همچنین دیگر عناصر مهم از جمله تیامین و ریبوفلاوین که در بسیاری از واکنش های بدن مورد استفاده قرار می گیرد را دارد. اسفناج همچنین سرشار از رنگ دانه هایی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زانتان و کلروفیلین است. بهترین نکته راجع به اسفناج کم چرب بودن آن است. مصرف اسفناج چه بصورت خام و یا پخته خواص متعددی برای فرایند های فیزیلوژیکی بدن دارد.

خواص اسفناج برای چشم و بینایی

برای پیشگیری از آب مروارید با تغذیه توصیه می‌کنیم که مصرف اسفناج را افزایش دهید. ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مفید برای مقابله با بیماری های چشم، پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالا هستند.

دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند. برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف ۶ میلی گرم لوتئین و زیزانتین ممکن است خطر ابتلا به انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

یک پیمانه اسفناج همچنین حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است. ویتامین A از عملکرد قرنیه که لایه محافظ خارجی چشم است، پشتیبانی می کند. فردی که با کمبود این ویتامین مواجه است امکان دارد تولید رطوبت کمتر توسط چشم ها برای روانسازی را تجربه کند.

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

پیشگیری از آب مروارید با اسفناج

مطالعات مختلف نشان داده اند که لوتئین و زیگزانتین می‌توانند در کاهش ریسک ابتلا به کاتاراکت مؤثر باشند. لوتئین و زیگزانتین ارتباط تنگاتنگی دارند: این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزیجات و میوه جات یافت می‌شوند و بدن می تواند لوتئین را به زنگزانتین تبدیل کند. باید بدانید که بدن نمی تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تأمین این مواد سبزیجات سبز و پربرگ، به ویژه اسفناج است.

لوتئین و زیگزانتین موجود در اسفناج ،آنتی اکسیدان های قوی اند، بنابرین چشم را از مضرات اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و ریسک ابتلاء به آب مروارید را پایین می آورند. آنها همچنین تاثیر مخرب رادیکال های آزاد را می کاهند. رادیکال های آزاد علت اصلی آب مروارید و سایر بیماری های چشمی است.

کلم و سبزیجات سبز رنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتئین و زیگزانتین را می توان در سبزیجات و میوه جات زرد و نارنجی رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند زیرا پختن سبب شکسته شدن دیواره سلول ها و آزاد شدن لوتئین می شود.

طرز تهیه 3 غذا با اسفناج

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

 

 بورانی اسفناج

مواد لازم

- اسفناج ۱ کیلو
- گردوی خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
- ماست  ۵۰۰گرم
- سیر تازه ۱۰۰ گرم (اگر سیرتازه در دسترس نبود از ۳حبه سیر استفاده کنید)
- نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه

ابتدا اسفناج و سیر را پاک کنید و خوب بشویید. سپس آنها را خرد کنید و در یک قابلمه تفت دهید. هنگام تفت دادن هم مقداری نمک و زرد چوبه به آن اضافه کنید تا کاملا بپزند.
بعد از اینکه اسفناج ها با سیر تفت خوردند از روی حرارت بر میداریم تا خنک شوند. ماست را هم با قاشق کاملا هم بزنید تا یکدست شود بعد مقداری نمک، فلفل و گردوی خرد شده را به همراه اسفناج های سرد شده داخل ماست بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد این پیش غذای خوشمزه را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

کوکو اسفناج

مواد لازم

- اسفناج
- قارچ اسلایس شده
- تخم مرغ
- مقداری پنیر پارمسان
- فلفل سیاه ، نمک ، کمی آبلیمو

طرز تهیه

ابتدا قارچ با کمی آبلیمو وفلفل سیاه و پودر سیر در روغن با حرارت تفت دهید. دقت کنید در مرحله اول نمک نزنید تا قارچ آب نیندازد.

اسفناج را خرد کرده و به مواد اضافه کرده و تفت داده سپس در این مرحله پنیر پارمسان و نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و مجدد تفت دهید.

تاثیر اسفناج بر پیشگیری و درمان آب مروارید

ته چین اسفناج

اسفناج به علت داشتن آهن فراوان ،میتواند جایگاه خوبی در رژیم غذائی داشته باشد. من شخصا" از طرفدارهای اسفناج هستم و لذا میتوانم در شکلهای مختلف از این سبزی غذا، دسر ،و کیک درست کنم.

مواد لازم

- 4 پیمانه(600 گرم) برنج
- 600 گرم سینه مرغ رشته شده
سه پیمانه اسفناج بخار پز شده
- 2/5 پیمانه ماست چکیده
- 2 عدد تخم مرغ
- نصف پیمانه زعفران دم کرده
- به میزان لازم زرد چوبه
- به میزان لازم فلفل سیاه
- به میزان لازم نمک
- به مقدار لازم روغن
- 50 گرم کره

طرز تهیه

- اسفناج را به هر روشی که بلد هستید یا وسیله اش را دارید تهیه فرمائید و آبکش نموده تا آب نداشته باشد.
- سینه مرغ را درسته در یک قابلمه گذاشته و با پیاز و سیر و نمک و فلفل و آب لیمو مزه پز نمائید. برنج را ، پخته و آبکش نمائید.
- ماست و زعفران و تخم مرغها را مخلوط نموده و بهم بزنید. از مخلوط ماست و زعفران . نصفش را با مرغ مخلوط نموده و نصف دیگر را با برنج خوب هم بزنید.
- قابلمه ای را انتخاب نموده و مقداری روغن درونش ریخته و خوب میگذاریم داغ شود. برنج را به سه قسمت تقسیم نموده و یک قسمت را درون قابلمه ریخته و خوب پهن نمائید.
- مرغ رشته شده را به دو قسمت تقسیم نموده و بر روی برنج ها پهن نمائید. بر روی سینه مرغ، اسفناج آبکش شده را ریخته بصورتی که خوب پهن شود و مجددا" بر روی اسفناج برنج و سینه مرغ و باز برنج بریزید.
- درب قابلمه را گذاشته و بگذارید تا دم بکشد.
- یک ربع قبل از پایان پخت. کره را آب نموده و بر روی برنج ریخته تا هم طعم و مزه آن عالی شود.

نکته: اگر دوست دارید برنج شما دانه شود برنج را در زمان پخت برای آبکش نمودن ، کمی کال یا سفت تر بگیرید.

  • منبع
  • راسخون
  • لوناتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید