امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275674
۱۲۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر باکره بودن زوجه در طلاق دوران عقد | باکره بودن زوجه و حذف نام همسر از شناسنامه

تاثیر باکره بودن زوجه در طلاق دوران عقد

طلاق در دوران عقد عموماً به معنای باکره بودن دختر تعبیر می شود که در این صورت تفاوت هایی را با طلاق در دوران زناشویی دارد.

تاثیر باکره بودن زوجه در طلاق دوران عقد

از لحاظ قانونی آنچه طلاق در دوران عقد را از دوران زندگی زناشویی متمایز می نماید، عدم رابطه زناشویی بین زن و مرد است.

به طور کلی در صورتی که در دوران عقد بین زوجین رابطه جنسی برقرار نشده باشد، در زمان طلاق مهریه نصف خواهد شد. این قانون در مورد درخواست طلاق از سوی هرکدام از زوجین نیز اجرا می‌شود. این قاعده کلی طلاق توافقی است، مگر اینکه در بین زوجین شرط دیگری برقرار شده باشد. مثلا اینکه زوجه ادعا کرده باشد در صورت طلاق توافقی مهریه را بذل می‌نماید.

بر اساس ماده ی 1092 قانون مدنی: هرگاه شوهر قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.»

اما در صورت وقوع رابطه جنسی بین زن و مرد در دوران عقد، تعلق تمام مهریه به زوجه ضروری است.

بر اساس قانون، زوجه می تواند هر زمان در طول زندگی زناشویی و در دوران عقد، مهریه خود را مطالبه نماید. در صورتی که طلاق در زمانی که زن باکره است انجام شود، زن از لحاظ قانونی و شرعی مستحق نصف مهریه خواهد بود، البته زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه نیز توافق نمایند. حتی زن می تواند در جریان طلاق همان نصف مهریه را نیز بذل نماید.

چنانچه زوجین خواهان طلاق در دوران عقد باشند و زوجه بر باکره بودن و عدم برقراری رابطه ی جنسی با زوج تاکید داشته باشد، روال کار در دادگاه‌‌های تهران به این صورت است که اگر زوجه مدعی بکارت باشد، باید به پزشکی قانونی مراجعه کند تا مورد معاینه قرار گیرد و گواهی تأیید بکارت بگیرد. چنانچه دادگاه عدم نزدیکی را تائید نماید، نتیجه معاینه در رای دادگاه تاثیرگذار خواهد بود. البته رای کارشناسی پزشکی قانونی قابل اعتراض است .

در برخی موارد زن بعد از ازاله‌ بکارت اقدام به ترمیم آن از طریق جراحی می‌کنند. در این موارد پزشکی قانونی بکارت ترمیم شده را تشخیص داده و در گزارشی که به دادگاه می‌دهد این مساله را عنوان خواهد کرد. در این موارد دوشیزه نبودن زوجه تایید می‌گردد.

اما گاهی نیز امکان خطا وجود داشته و در حالی که پزشکی قانونی ترمیم بکارت را تشخیص داده، با اعتراض زوجه مواجه می‌شود. در این موارد زوجه را جهت معاینه به واحد دیگری از پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند. موارد زیادی وجود داشته که تشخیص جدید در مغایرت با نظریه‌ی قبلی بوده است.

رویه فوق در بعضی از شهرستان ها متفاوت است و اظهار زوجین مبنی بر عدم رابطه زناشویی کافی می باشد.

باکره بودن زوجه و حذف نام همسر از شناسنامه

باکره بودن زوج علاوه بر اینکه باعث تعلق نصف مهریه به وی می شود تاثیر دیگری نیز دارد. 

در صورت باکره بودن زوجه و طلاق در دوران عقد، زن عده طلاق ندارد و هر کدام از زوجین می توانند بعد از طلاق با مراجعه به دفتر پیشخوان و یا اداره ثبت احوال با ارائه مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه، کپی کارت ملی، دادنامه طلاق، طلاقنامه و گواهی مربوط به دوشیزه بودن زوجه از دفتر خانه طلاق نسبت به حذف ازدواج و نام همسر از شناسنامه اقدام کند.

  • منبع
  • یاسا
  • تابناک
  • گروه وکلای مهرآیین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید