امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285143
۵۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیرات مخرب غر زدن بر ارتباطات

غر زدن تاثیر مخربی در رابطه دارد و باعث عصبانیت، رنجش و لطمه به عزت‌نفس طرف مقابل می‌شود. سعی کنید خواسته خود را به‌آرامی مطرح کنید و برای حل مشکلات با همسر، دوست یا کودک خود صحبت کنید.

تاثیرات مخرب غر زدن بر ارتباطات

غر زدن یکی از آن رفتارهایی است که ارتباطات را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث دورشدن افراد از این شخص می‌شود. اگر شما خودتان فرد غرغرو هستید، به یاد داشته باشید که این افراد به صمیمیت با افراد لطمه وارد کرده و آنها را به‌مرور از شما دور می‌کند. باور داشته باشید که درخواست مکرر یک چیز تاثیری نداشته و فقط به روان شما و اطرافیانتان آسیب وارد می‌کند. شاید هم شما جز افرادی هستید که از غرزدن همسر، کودک یا یکی از نزدیکانتان خسته شده‌اید. راه‌هایی برای درمان و مدیریت این مشکل وجود دارد که در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که افراد غرغرو چه نشانه‌ای دارند؟ چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه شود؟ علت این رفتار در کودکان و بزرگسالان چیست؟ در روان‌شناسی شخصیت این افراد چگونه تعیین می‌شود؟ چه راه‌هایی برای درمان این مشکل وجود دارد و با افراد غرغرو چگونه باید رفتار کرد؟

غر زدن چیست؟

غر زدن به انگلیسی nagging نامیده می‌شود. بیشتر افرادی که این رفتار را دارند، تصور می‌کنند، غر زدن آنها تاثیری داشته و در انجام امور تاثیر دارد. یکی جملات رایج در میان افراد غرغرو این است که “یک گوشش در است و یک گوشش دروازه” اگر شما هم مدام به اطرافیان ازاین‌دست جملات می‌گویید، احتمالا در دسته افراد غرغرو قرار دارید.

احساسات و عواطف مهم‌ترین نقش را در این رفتار دارند. به همین دلیل در خانم‌ها بیشتر این رفتار دیده می‌شود. این دسته از افراد به طور مکرر به شما می‌گویند، یک کار را انجام دهید و در نهایت هم خودشان آن کار را انجام داده و از شما ناراحت می‌شوند.

نشانه های غر زدن

مهم‌ترین نشانه غر زدن تکرار مکرر درخواست‌ها و عصبانیت و ناراحتی شخص است. این رفتار آزاردهنده هم باعث ناراحتی خود شخص و هم ناراحتی طرف مقابل می‌شود. زمانی که شخص چند بار درخواست خود را تکرار می‌کند و نادیده گرفته می‌شود، گوشه‌گیر شده و منجر به ناامیدی و مشکلات سلامتی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد غرغرو معمولا دچار مشکلات زیر می‌شوند.

  • ناراحتی معده
  • مشکلات هضم
  • بی‌حالی
  • خستگی
  • نگرانی
  • اضطراب
  • احساس عصبانیت دائمی
  • احساس غم و اندوه شدید
  • و مشکلات دیگر در سلامت روان
  • این افراد از نابودشدن رابطه می‌ترسند.
  • دچار ناامیدی از رابطه می‌شوند.
  • احساس بی‌احترامی می‌کند.

غر زدن در روان‌شناسی

غرزدن می‌تواند هم باعث آسیب روانی به شخص غرغرو و هم آسیب طرف مقابل شود. این شخص احساس می‌کند، شنیده نمی‌شود و طرف مقابل به او اهمیت نمی‌دهد. درنتیجه عصبانیت دائمی داشته و در رابطه خود احساس ناامیدی می‌کند.

زمانی که طرف مقابل این رفتارها را هر روز می‌بیند، به خود شک کرده و احساس بی‌لیاقتی می‌کند. این نوع احساس‌ها روی روان شخص تاثیر زیادی دارد و شخص به دنبال راه‌هایی برای دورشدن از فرد غرغرو است. دررابطه‌با همسر یا دوست، این نوع رفتار امید، تمایل و انگیزه را از بین می‎برد. شخص مقابل به‌مرور از درگیری اجتناب کرده و ترجیح می‌دهد از همسر یا دوست خود دور باشد.

انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند. ما نیاز داریم در کنار افرادی باشیم که به ما احترام بگذارند، انگیزه دهند و از ما قدردانی کنند. زمانی که این نیازها در یک رابطه نزدیک برطرف نشود، شخص مقابل احساس ضعف کرده و عزت‌نفس او دچار مشکل می‌شود.  

از نظر روان‌شناسی این رفتار باعث شکاف در رابطه می‌شود. زیرا الگوی ارتباطی برای گوش‌دادن و عمل‌کردن وجود ندارد و الگوی شکایت اجباری در رابطه شکل می‌گیرد.

تحقیقاتی توسط دکتر مارکمن در سال ۲۰۱۰ در مجله روان‌شناس خانواده منتشر شد و به نقل از wsj تحقیقات نشان داد:

در میان زوج‌هایی که با گذشت پنج سال از ازدواجشان ناراضی بودند، تقریباً ۲۰٪ الگوهای ارتباطی منفی مانند غر زدن و ۱۲٪ کاهش در ارتباطات مثبت داشتند.

شخصیت افراد غرغرو

در میان تیپ‌های شخصیتی مختلف، افراد غرغرو بیشتر دیگران آزار داده و ناامید می‌کنند. این نوع شخصیت دیگران را سرزنش کرده و مدام عیب‌جویی می‌کند. ترک این رفتار برای افراد غرغرو بسیار دشوار است. در دسته‌بندی DSM-5 این نوع شخصیت آزاردهنده در میان بیماری های روانی قرار نمی‌گیرد. اما می‌توان گفت که این نوع شخصیت با اختلال شخصیت منفعل – پرخاشگر همپوشانی دارد.

غر زدن می‌تواند در شخصیت وسواسی هم دیده شود. این افراد روی اقدامات دیگران متمرکز شده و به همین دلیل ممکن است مدام غر بزنند. در افراد با اختلال وسواس فکری – اجباری (OCD) هم ممکن است غر زدن جز شخصیت فرد باشد. این شخص در افکاری به شکل وسواس‌گونه گیر کرده و شروع به غر زدن می‌کند.

این نوع شخصیت با اختلال شخصیت منفعل – پرخاشگر همپوشانی دارد. غرزدن می‌تواند در شخصیت وسواسی هم دیده شود.

در چه صورت لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این رفتار به شکل یک بیماری روانی خود را نشان می‌دهد و باعث مشکلات شدیدی دررابطه‌با همسر، فرزند یا دوست شده است، باید با روان‌شناس یا روانپزشک مشورت کنید. زمانی که هر دو طرف در فضای درمانی روی این مشکل کار کنند، ذهن به‌جای شخصی‌سازی به دنبال منطق خواهد بود.

علت غر زدن

روان‌شناسان معتقدند که افراد غرغرو این تصور را دارند که باید برای رسیدن به خواسته خود مکرر آن را تکرار کنند. اما این رفتار یک دور باطل است. گاهی ممکن است شخصیت‌هایی مانند افراد مضطرب، وسواسی یا بسیار منظم نتوانند برای یادآوری کارها به دیگران خود را کنترل کنند و مدام غر می‌زنند. به‌ویژه اگر طرف مقابل شخص آرامی باشد و کارها را در لحظه آخر انجام دهد، این رفتار شدیدتر بروز می‌کند.

۱. علت غر زدن کودکان

اگر کودک شما مدام غر می‌زند، ریشه آن به موارد مختلفی برمی‌گردد. برخی کودکان در موقعیت‌های استرس‌زا این رفتار را از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال شما به‌تازگی مشغول به کار شده‌اید، نوزاد جدیدی وارد خانواده شده است یا خانه خود را تغییر داده‌اید. این تغییرات بزرگ می‌تواند باعث استرس کودک شده و به این شکل خود را نشان دهد.

در برخی مواقع هم کودک تنها برای برآورده‌کردن نیازهای خود از این روش استفاده می‌کند. زمانی که غر زدن برای رسیدن به خواسته‌ها کارساز باشد، کودک این کار را تکرار می‌کند.

۲. علت غر زدن خانم ها

غر زدن می‌تواند رفتاری باشد که هم در خانم‌ها و هم در آقایان دیده شود. معمولا زنان در امور خانه و اداره زندگی خانواده بیشتر احساس مسئولیت کرده و بیشتر غر می‌زنند. زنان در رابطه نسبت به علائم اولیه مشکلات حساسیت بیشتری دارند. زمانی که زنان درخواستی می‌کنند و پاسخی نمی‌گیرند، بیشتر احساس نگرانی کرده و متوجه وجود مشکل می‌شوند. اما درخواست مکرر و غر زدن وضعیت را بدتر می‌کند.

شخص مقابل نیز می‌تواند در این رفتار تاثیر داشته باشد. اگر شریک زندگی در مقابل درخواست‌های همسر جواب روشنی ندهد، غر زدن همسر بیشتر می‌شود.

درمان غر زدن و مدیریت افراد غرغرو

برای درمان این رفتار و مدیریت شخص غرغرو باید هر دو طرف الگوی رفتاری خود را تغییر دهند. البته تغییر عادات چالش‌برانگیز است. تغییر در رفتار برای برخی افراد به منزله از‌دست‌دادن بخشی از خود است. اما باید برای حل این مشکل هر دو شخص تلاش کنند. استراتژی‌های زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  • در بسیاری از مواقع صدای شخص غرغرو می‌تواند آزاردهنده باشد. برخی از کارها را پیشنهاد دهید تا بدون کلام انجام شود. به‌عنوان‌مثال از همسر خود بخواهید لیست خریدها را روی میز بگذارد تا شما در اولین فرصت آنها را انجام دهید.
  • با یکدیگر توافق کنید که یادآوری کارها را به یک کلمه خلاصه کنید. مثلا بیرون از خانه به‌جای گفتن جمله “من ده بار به تو گفتم جلوی سوپرمارکت توقف کن تا شیر بخریم.” فقط از یک کلمه “سوپرمارکت” یا “شیر” استفاده کنید.
  • هر دو طرف باید یاد بگیرند که قرار نیست همه کارها طبق برنامه آنها پیش برود. شما به‎عنوان شخص غرغرو باید  سعی کنید به‌جای دستوردادن، از شخص مقابل سوال کنید. مثلا به‌جای اینکه بگویید، “اتاق را تمیز کن” می‌توانید بگویید “چه زمانی فرصت می‌کنی تا اتاق را تمیز کنی” یا “می‌توانید قبل از مهمانی آخر هفته اتاق را تمیز کنی؟”
  • با شریک زندگی خود صحبت کنید و بگویید که بهتر است کاری را از ابتدا رد کند تا اینکه بعدا زیر قول خود بزند. این رفتار هر شخصی را عصبانی می‌کند.
  • وظایف و تکالیف خود و همسرتان را روشن کنید.
  • اگر کاری را همسر شما با وجود تکرار درخواست انجام نمی‌دهد، سعی کنید در صورت امکان خودتان آن کار را انجام دهید.

با غر زدن کودک چه کنیم؟

در اولین مرحله سعی کنید، نیاز کودک را شناسایی کنید. آیا او به دلیل گرسنگی، تنهایی یا خستگی این رفتار را از خود نشان می‌دهد؟ آیا به دلیل عصبانیت از موضوعی مدام غر می‌زند؟ به‌آرامی با او صحبت کنید. به او توضیح دهید که این رفتار درست نیست و برای برطرف‌کردن نیاز‌های خود باید راه‌حل دیگری را جایگزین کند. مثلا اگر کودک شما در زمان گرسنگی غر می‌زند، به او بگویید، “از این به بعد در زمان گرسنگی فقط به من بگو که گرسنه هستی تا غذایی برای تو آماده کنم.”

با غر زدن همسر چه کنیم؟

اگر همسر شما مدام در حال غر زدن است، سعی کنید آرام و محترمانه با او صحبت کنید. در این شرایط راهکارهای زیر می‌تواند موثر باشد.

  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. به‌جای بحث‌کردن از او کمی فاصله بگیرید. می‌توانید در این شرایط پیاده‌روی کنید.
  • با یک دوست قابل‌اعتماد یا روان‌شناس صحبت کنید تا ناراحتی‌های شما کمی تخلیه شود.
  • مشکل را برای خود تعریف کنید. آیا درخواست همسر شما غیرمنطقی است یا زمان آن درخواست مناسب نیست؟
  • با یکدیگر مذاکره کنید. به‌عنوان‌مثال اگر همسر شما می‌خواهد زباله‌ها را بیرون ببرید، به او بگویید من این کار را انجام می‌دهم؛ اما زمانی که از سرکار می‌آیم، این کار را از من نخواه.
  • مهارت گوش‌دادن را تمرین کنید. هنگام صحبت تماس چشمی داشته باشید.
  • راهی پیدا کنید که با هم توافق کنید.
  • هر روز زمانی را برای عشق‌ورزیدن به همسر خود اختصاص دهید.
  • اگر با وجود تلاش زیاد، مشکلات از بین نمی‌رود، حتما از مشاوره با روان‌شناس استفاده کنید.

برای کنترل افراد غرغرو مهارت گوش‌دادن را تمرین کنید. هنگام صحبت تماس چشمی داشته باشید.

تاثیر شخص غرغرو روی اطرافیان

بدون شک غر زدن می‌تواند تاثیرات منفی در رابطه با دیگران داشته باشد. این رفتار مخرب ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند.

  • ایجاد رنجش می‌کند و باعث عصبانیت طرف مقابل می‌شود.
  • دیگران کمتر به او گوش می‌دهند. هیچ‌کس دوست ندارد، درخواست‌های قدیمی را مکرر و با عصبانیت بشنود.
  • دید دیگران نسبت به او منفی می‌شود. آنها می‌دانند که غر زدن نوعی برای تنبیه برای آنهاست و زمانی که درخواست او را انجام دهند، باز هم برای موضوع دیگری غر می‌زند.
  • طرف مقابل احساس می‌کند که می‌خواهد او را کنترل کند.
  • اگر در مقابل کودکان این رفتار را داشته باشید، به‌مرور متوجه می‌شوید که آنها هم به همین شکل با شما ارتباط برقرار می‌کنند.
  • غر زدن یعنی تمرکز بر رفتارهای اشتباه دیگران. عیب‌یابی به‌جای تقویت روحیه افراد، آنها را فرسوده می‌کند.

فرق غر زدن با منفی بافی

منفی بافی در حالت شدید می‌تواند نشانه تیپ شخصیتی منفعل – پرخاشگر یا منفی‌گرا باشد. در این نوع اختلال شخصیتی فرد کاملا منفی‌گرا بوده و افکار منفی او را رها نمی‌کنند. در این تیپ شخصیت غر زدن می‌تواند جز رفتارهای اصلی باشد. اما این دو رفتار با هم متفاوت بوده و ممکن است شخص بدون اختلال منفی‌گرا مدام برای انجام کارها به دیگران غر بزند.

  • منبع
  • دکترتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید