امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281271
۷۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیرات منفی هروئین بر سیستم عصبی چیست؟

سوء مصرف مواد مخدر باعث افزایش ترشح دوپامین می شود و اگر سیستم عصبی شما بطور دائم در معرض دوپامین باشند نسبت به آن تحمل ایجاد می شود. به همین جهت مهم است که از تاثیر هروئین بر سیستم عصبی اطلاع داشته باشید.

تاثیر هروئین بر سیستم عصبی

بطور کلی، سیستم عصبی انسان، شامل شبکه اعصاب و سلول هایی است که مهمترین وظیفه آن انتقال پیام از مغز به نخاع و سایر قسمت های بدن می باشد.

تاثیر هروئین بر سیستم عصبی

یکی از تاثیرات هروئین بر سیستم عصبی بدن ایجاد احساس سرخوشی است که متاسفانه بسیاری از افراد در زمان مصرف مواد مخدر به دنبال آن هستند. هروئین، مخدری بسیار اعتیاد آور است که با اتصال به گیرنده های مواد افیونی مغز، بر سیستم عصبی تاثیر شدیدی می گذارد و باعث می شود تا سیل دوپامین به فرد هجوم بیارد که باعث حس شادی در مصرف کننده می شود. در زمان اتصال مواد افیونی به گیرنده های مغز، درک احساس درد برای مصرف کننده مختل می شود که این از مهمترین دلایل مصرف این نوع مخدرها به جای داروهای مسکن می شود.

نکته ای که باید نسبت به آن اطلاع داشته باشید این است که میزان دوپامین ترشح شده در زمان سوء مصرف هروئین بسیار زیادتر از آن چیزی است که به طور طبیعی تولید می شود. همچنین این ناهنجاری باعث می شود تا افزایش احساسات نسبت به آنچه در زمان اتصال اندورفین طبیعی بدن، به گیرنده های مواد افیونی را تجربه کنید.

نحوه تاثیر هروئین بر سیستم عصبی و مغز

بخش هایی از مغز که تحت تأثیر هروئین قرار می گیرند، مرتبط با مسیر پاداش و لذت طبیعی می شوند که این بخش ها عبارتند از قشر پیش پیشانی و هسته اکومبنس. بنابراین در صورتی که تصمیم داشته باشید فعالیت های لذت بخشی مانند غذا خوردن را انجام دهید، میزان دوپامین شما در این بخش ها افزایش پیدا می کند و با مصرف هروئین، میزان دوپامین به طور قابل توجهی افزایش یافته و تقویت می شود و همچنین مسیر پاداش مغز شما را تغییر می دهد. از مهمترین روش های تاثیر هروئین بر سیستم عصبی، کاهش فعالیت آن و عملکردهای حیاتی مغز و تنفس می باشد.

هروئین به عنوان یک عامل کاهنده فعالیت بر سیستم عصبی نیز باعث ایجاد نامنظمی در ضربان قلب می شود و درجه حرارت و فشار خون بدن را بطور کامل کاهش دهد.

تاثیرات طولانی مدت هروئین بر سیستم عصبی

در ابتدا، در صورتی که مصرف طولانی مدت دارید، تاثیرات آن بر دو ناحیه اصلی مغز همچون، قشر پیش پیشانی و لوب گیجگاهی داخلی می باشد که این مناطق وظیفه کنترل حافظه، تصمیم گیری و تفکر پیچیده را بر عهده دارند و به مرور زمان، در زمان مصرف هروئین، سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که نتیجه آن ایجاد مشکلات در تفکر منطقی، حافظه، کنترل تکانه ها و قضاوت می شود.

هرچه میزان مصرف هروئین بیشتر و سنگین تر شود، مغز خود را به گونه ای آماده می کنید تا عملکردش بدون مصرف مواد مخدر دشوار باشد. با گذشت زمان فعالیت هایی از قبیل تصمیم گیری، قضاوت و چشیدن طعم لذت، به طور طبیعی و بدون مصرف مواد مخدر دشوارتر خواهد شد. تاثیرات کوتاه و بلند مدتی که مصرف هروئین بر سیستم عصبی می گذارد، می تواند از سلامتی جسمی و روانی فرد سوء مصرف کننده مواد مخدر کاسته و بر اطرافیان آنها نیز تاثیرات منفی بگذارد.

  • منبع
  • آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید