امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279151
۸۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

تخلیه املاک مشاع

خیلی از افراد به دنبال چگونگی تخلیه املاک مشاع هستند. قبل از اینکه بتوانید با چگونگی نحوه انجام این کار آشنا شوید، نیاز است تا اطلاعاتی را درباره املاک مشاع به دست بیاورید. همانطور که شاید بدانید، ملک مشاع ملکی است که چند نفر در آن سهیم باشند.

 اگر بخواهیم به اصطلاح قانونی این مورد اشاره داشته باشیم، می توانیم از آن تحت عنوان اشاعه نام ببریم.

 در ادامه به صورت کامل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای این مطلب دنبال کننده ما باشید.

با تعریف ملک مشاع بیشتر آشنا شوید

با تعریف ملک مشاع بیشتر آشنا شوید

در مقدمه به صورت جزئی به تعریف ملک مشاع پرداختیم. اگر بخواهید درک بیشتری را نسبت به این موضوع داشته باشید، نیاز است تا به صورت جامع تر با آن آشنایی پیدا کنید. بدین صورت که مشاع بودن یک ملک به معنای مالکیت چند نفر بصورت شریکی در یک ملک است بدون مشخص بودن سهم هریک از شرکاء بطور مستقل و جداگانه.

 یکی از مسائل مهمی که در مورد ملک مشاع وجود دارد این است که، هریک از مالکان مشاع، می توانند بدون اجازه سایر مالکان، در مورد سهم خودشان، تصرفات حقوقی مانند: فروش و اجاره را انجام دهند اما در مورد تصرفات مادی در سهم سایرین و تمام ملک نیاز به رضایت همه شرکاء است.

چگونگی تخلیه املاک مشاع

چگونگی تخلیه املاک مشاع

برای انجام این فرایند نیاز است تا موارد قانونی را پشت سر بگذارید. سه راه مختلف وجود دارند که شما با کمک آن ها می توانید نسبت به تخلیه ملک مشاع اقدامات لازم را به انجام بیاورید. این سه راه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • دعوای خلع ید
  • تصرف عدوانی
  • تخلیه ید

پس به طور کلی می توانیم دو حالت را برای تخلیه انواع املاک مشاع تصور کنیم که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

· تخلیه ملک مشاع از طریق طرح دعوای تخلیه ید

از جمله دعاوی مربوط به مالکیت می توانیم تخلیه ید را نام ببریم. برای اینکه به تصرفات پایان داده شود، نیاز است تا این دعوی مطرح شود.

 این دعوا در ابتدای کار به صورت اذن است ولی به مرور خواهان این ادعا را دارد که ادامه تصرفات انجام گرفته بر روی ملک، خلاف قرارداد و یا به طور کلی خلاف قانون است.

 اگر بخواهیم به صورت ساده تر بیان کنیم می توانیم اینطور بگوییم که اگر بعد از اتمام قرارداد ، متصرف هنوز از موضع خود کوتاه نیامده باشد و در ملک اقامت گزیند، مالک ملک می تواند نسبت به دعوای تخلیه ید اقدام کند.

· تخلیه ملک مشاع از طریق طرح دعوای خلع ید و تصرف عدوانی

· تخلیه ملک مشاع از طریق طرح دعوای خلع ید و تصرف عدوانی

این مورد با گزینه های دیگر در تفاوت است. زمانی از طرح دعوای خلع ید و تصرف عدوانی استفاده می شود که تصرفات فرد در ملک مشاع از همان ابتدای کار غیرقانونی بوده باشد. در این صورت فرد می تواند با کمک روش های ذکر شده، نسبت به تخلیه املاک مشاع اقدامات لازم را به انجام برساند.

حالا شاید این سوال پیش بیاید که مالک ملک از کدام روش استفاده می کند. استفاده از هر کدام روش ها بستگی به این دارد که فرد از چه طریقی می خواهد دادخواست خود را اثبات کند.

اگر صاحب ملک نتواند تصرفاتی که قبلا انجام شده بود را به اثبات برساند، در آن صورت از طریق دعوای خلع ید تخلیه را به انجام می رساند.

برای تنظیم دادخواست تخلیه املاک مشاع به این نکات توجه کنید.

یک سری از نکات وجود دارند که به منظور تنظیم دادخواست باید به آن ها توجه ویژه ای را داشته باشید که مهم ترین آن ها شامل گزینه های زیر می شوند:

  • زمانی که قصد دارید دادخواست را ثبت کنید، نیاز است تا نام خواهان و همچنین خوانده به درستی درج شود.
  • خواسته باید در دادگاه تعیین شود. بدین صورت که خود خواهان باید این موضوع را ثبت کند که از کدام طریق می خواهد نسبت به تخلیه ملک مشاع اقدام کند. هر کدام از این روش ها دارای شرایط خاص خود هستند که قبل از انتخاب باید به آن ها توجه داشته باشید.
  • تمامی ادله و مدارک مورد نیاز باید به محضر دادگاه ارائه داده شوند. 

برای تنظیم دادخواست تخلیه املاک مشاع به این نکات توجه کنید.

سخن آخر

تخلیه املاک مشاع از طریق گوناگونی امکان پذیر است. هر کدام از این راه ها دارای شرایط خاص خود هستند که قبل از انتخاب باید توجه خود را نسبت به آن ها معطوف سازید.

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت خلاصه راه های پیش رو را برای شما نام ببریم و نکات ویژه را نیز ذکر کنیم.

 در صورتی که می خواهید این فرایند با کیفیت بسیار بالایی انجام شود و زمان و هزینه شما هدر نرود، می توانید از وکیل ملکی مربوطه و با تخصص استفاده کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید