امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277245
۹۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

تزریق بوتاکس برای این افراد ممنوع است

تزریق بوتاکس برای این افراد ممنوع است

تزریق بوتاکس یکی از رایج‌ترین فرایندهای ترمیمی صورت است که به منظور از بین بردن چین‌وچروک‌ها و افتادگی‌ها انجام می‌شود. این عمل معمولا برای از بین بردن خطوط اخم و لبخند، چین‌وچروک‌های کنار چشم یا پیشانی، از بین بردن افتادگی پلک‌ها و کناره‌های دهان و برجسته‌تر کردن لب‌ها انجام می‌شود.

برای یک فرد کاملا سالم با شرایط بدنی عادی تزریق بوتاکس هیچ محدودیتی ندارد. اما زمانی که فردی با شرایط خاص هستید، لازم است پیش از اقدام به این عمل کمی در این رابطه تحقیق کنید.

در این مطلب درباره ممنوعیت‌های بوتاکس صحبت کرده و لیست کسانی را که نمی‌توانند تزریق بوتاکس داشته باشند بیان می‌کنیم. پس اگر شما هم قصد تزریق بوتاکس را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، تا اتفاق ناخوشایندی برای شما رخ ندهد.

بوتاکس برای چه افرادی ممنوع است ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که زمان اثرگذاری تزریق بوتاکس به اندازه زمان انجام آن کوتاه است. به همین دلیل درست یکی دو روز قبل از عروسی یا مهمانی خانوادگی‌شان برای انجام این عمل مراجعه می‌کنند. باید بدانید که این باور کاملا غلط است. چرا که پس از انجام تزریق بوتاکس تا یکی دو روز جای تزریق بر روی صورت شما باقی مانده و پوست اطراف این ناحیه التهابی و قرمز است.

به‌ علاوه برای اینکه بوتاکس روی صورت شما بنشیند و چهره‌تان حالت عادی پیدا کند، حداقل یک هفته زمان نیاز دارید. بنابراین اگر یک اتفاق بزرگ در زندگی‌تان در حال رخ دادن است، حداقل یکی دو هفته پیش از تاریخ تعیین شده برای تزریق بوتاکس اقدام کنید.

اگر نیاز ندارید، بوتاکس نکنید.

به نظر می‌رسد که تزریق بوتاکس بیش از آنکه یک نیاز باشد، تبدیل به یک مد جدید شده است. اگر نگاهی به مراکز تزریق بوتاکس بیندازید، مشاهده خواهید کرد که بخش زیادی از افراد مراجعه‌کننده جوان هستند و هیچ چین‌وچروکی روی صورتشان دیده نمی‌شود.

توجه کنید که بوتاکس یک ماده کاملا شیمیایی است که از طریق تزریق زیر جلدی وارد بدن شما شده و استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. بنابراین بهتر است تا زمانی که چین‌های کافی در صورتتان ایجاد نشده، به فکر تزریق بوتاکس نیفتید.

اگر به ترکیبات بوتاکس حساسیت دارید، تزریق نکنید.

برخی از افراد هستند که نسبت به مواد استفاده‌شده در بوتاکس واکنش نشان داده و دچار حساسیت‌های پوستی خفیف یا شدید در نواحی تزریق و اطراف آن یا در برخی موارد در کل بدن می‌شوند. اگر برای اولین بار است که تزریق بوتاکس انجام می‌دهید، حتما از پزشک خود بخواهید که پیش از تزریق بوتاکس مقداری از آن را روی بخشی از پوستتان امتحان کند تا از عدم حساسیت مطمئن شوید.

علاوه بر آن در صورتی که قبلا تزریق بوتاکس انجام داده‌اید و اکنون به یک مرکز جدید برای تمدید مراجعه کرده‌اید، بهتر است وجود یا عدم وجود حساسیت را تست کنید. چرا که مراکز مختلف مواد خود را از جاهای مختلف و با مارک‌های متفاوت تهیه می‌کنند و ممکن است شما به مواد جدید حساسیت داشته باشید. البته توجه کنید که ممکن است حساسیت با مقدار کمی از تزریق خود را نشان ندهد و پس از تزریق کامل بروز پیدا کند.

در دوران بارداری تزریق بوتاکس را متوقف کنید.

همان‌طور که گفتیم، مواد مورد استفاده در بوتاکس ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. از آنجایی که شما هنوز جنینتان را نمی‌شناسید و نمی‌دانید به چه چیزهایی حساسیت نشان می‌دهد، باید تزریق بوتاکس را در دوران بارداری قطع کنید.

برخی پزشکان توصیه می‌کنند که اگر قصد بارداری دارید هم تزریق بوتاکس را متوقف کنید. البته این توصیه صرفا برای اطمینان از سلامت جنین است و ممکن است عدم رعایت آن آسیبی به جنین وارد نکند. چرا که بسیاری از زنان بدون آنکه بدانند باردار هستند اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند و بدون هیچ مشکلی فرزند خود را به دنیا می‌آورند.

اگر داروهای ضد انعقاد می‌خورید، از تزریق بوتاکس دوری کنید.

در صورتی که مبتلا به اختلال در انعقاد خون هستید یا از داروهای ضد انعقاد نظیر وارفارین استفاده می‌کنید، باید تزریق بوتاکس را فراموش کنید. این توصیه برای افرادی که دوزهای بالاتری از این داروها را استفاده می‌کنند جدی‌تر است اما افرادی که دوز کمتری مصرف می‌کنند، با مشورت پزشک معالج خود می‌توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند.

در صورتی که پزشک معالج شما مجوز تزریق را صادر کرد، حتما با ایشان در مورد قطع کردن یا نکردن قرص‌هایتان در روزهای نزدیک به تزریق بوتاکس، صحبت کنید و نتیجه را به خاطر سپارید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

افراد دچار بیماری‌های خاص نباید تزریق بوتاکس انجام دهند.

افرادی که به بیماری‌های خاص نظیر MS، سرطان، نارسایی کلیوی و… مبتلا هستند باید در تزریق بوتاکس احتیاط کنند. چرا که ممکن است داروهای این بیماری‌ها با ترکیبات بوتاکس تداخل پیدا کرده و آن‌ها را دچار مشکلات جدی کنید.

توصیه ما این است که این افراد به‌ طور کلی تزریق بوتاکس را فراموش کرده و به سراغ راه‌حل‌های کم‌خطرتری مانند هایفو برای از بین بردن چین‌وچروک‌هایشان بروند. اما در صورتی که به استفاده از بوتاکس اصرار دارید، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و پزشک تزریق کننده را نیز از بیماری خود مطلع سازید.

تزریق بوتاکس برای این افراد ممنوع است

اگر در دو هفته اخیر از این داروها یا مواد غذایی استفاده کردید، بوتاکس نکنید.

در صورتی که به طور مرتب از برخی داروها استفاده می‌کنید یا مدتی است به دلیل بروز مشکلی مصرف آن‌ها را آغاز کرده‌اید، باید یکی دو هفته پیش از تزریق بوتاکس مصرف آن‌ها را متوقف کنید. البته توجه کنید که این کار را به‌صورت خودسرانه انجام نداده و حتما با پزشکتان در میان بگذارید. داروهایی که ممکن از مصرف آن‌ها پیش از تزریق بوتاکس مشکل‌آفرین باشد، عمدتا داروهای رقیق‌کننده خون یا مسکن‌ها هستند. برخی از این داروها شامل قرص ویتامین E، آسپیرین، اکسیدیرین، قرص امگا 3، ایپوبرفون، ادویل، موترین و… می‌شود.

برخی مواد غذایی رقیق‌کننده خون نیز می‌تواند در حین تزریق بوتاکس یا پس از آن برای شما مشکل ایجاد کند. زنجبیل، زعفران یا مواد غذایی حاوی امگا 3 و ویتامین E از موادی هستند که باید از دو هفته یا ده روز قبل از تزریق، مصرف آن‌ها را متوقف کنید. توجه کنید که هنگام مراجعه به مرکز تزریق بوتاکس حتما دیگر ممنوعیت‌های غذایی و دارویی را سوال کنید و این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

ضعف عضلانی یا فلج ناگهانی عضلات

بعضی از افراد به طور ناگهانی دچار بیماری‌هایی می‌شوند که همه یا بخشی از اندام‌های آن‌ها را فلج کرده و پس از مدتی برطرف می‌شود. از آنجایی که بوتاکس از یک سم ضعیف شده فلج‌کننده ساخته شده است، تزریق آن در این افراد می‌توانند سبب تشدید بیماری شده و مشکلات جدی برای آن‌ها پیش بیاورد.

علاوه بر این افراد مبتلا به ضعف عضلانی هم نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند. چرا که ترکیبات بوتاکس خود موجب ضعیف‌تر شدن عضلات در ناحیه تزریق می‌شود تا فرایند ایجاد چین و چروک در پوست را متوقف یا کندتر کند. به همین دلیل تزریق بوتاکس در این افراد ممکن است منجر به آسیب در عضلات یا در برخی موارد فلج کامل آن‌ها شود.

افراد دارای حساسیت‌های پوستی و تب‌خال

تزریق بوتاکس معمولا در نواحی اطراف لب و خود آن، چشم‌ها، پلک‌ها، پیشانی، گونه‌ها و میان ابروها انجام می‌شود. سلامت این نواحی در هنگام تزریق اهمیت بالایی دارد. در صورتی که از داروهای ضد جوش یا آکنه یا کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌کنید، بهتر است تزریق بوتاکس را به بعدا موکول کنید.

همچنین اگر در نواحی تزریق حساسیت پوستی یا زخم باز دارید، بهتر است تا زمان برطرف شدن حساسیت یا ترمیم زخم صبر کنید. علاوه بر آن پزشکان تزریق بوتاکس را برای افراد دارای تب‌خال نیز ممنوع کرده‌اند.

ضعف سیستم ایمنی

طرفداران تزریق بوتاکس بیشتر افراد میان‌سالی هستند که بروز چین و چروک در پوستشان را نمی‌پسندند و قصد دارند که چند سالی به جوانی خود اضافه کنند. توصیه پزشکان به افراد بالای 50 سال این است که پیش از اقدام به تزریق بوتاکس با چکاپ کامل از سلامت کامل بدن خود اطمینان حاصل کنند.

البته این موضوع تنها مربوط به افرادی است که در طول زندگی خود به بیماری خاصی مبتلا نشده و داروی خاصی مصرف نکرده‌اند. افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند یا به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، نباید به سراغ تزریق بوتاکس بروند. چرا که حتی باکتری‌های ضعیف شده موجود در بوتاکس می‌تواند برای آن‌ها خطرآفرین باشد.

  • منبع
  • کلینیک خانه سفید

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید