امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278080
۱۱۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

تزریق بوتاکس میگرن روشی موثر برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس میگرن روشی موثر برای درمان میگرن

همه چیز درباره تزریق بوتاکس میگرن

یک سردرد شدید غیرقابل تحمل، حالت تهوع، مشکلات بینایی و حملاتی که به ناگهان فرد را زمین گیر می کند تجربه ای است که یک فرد با سردرد میگرنی بارها تجربه می کند، گاهی این سردرد ها آنچنان آزاردهنده و مشکل زا هستند که به نوعی با فرد آسیب های شدید و غیرقابل قبول رو به رو می شود، درمان این نوع سردرد بنا بر نوع آن و میزان حملات متفاوت است، از جمله تزریق بوتاکس میگرن که البته برای همه افراد کارا نبوده و نمی تواند برای همه استفاده شود.

میگرن یکی از انواع سردرد های است که متاسفانه با حملات بسیار شدید می تواند بیمار را زمین گیر کرده و در رفتارهای اجتماعی و شغلی فرد نیز تاثیر گذار باشد، از این رو درمان آن و جلوگیری از حملات میگرن برای این افراد نقش حیاتی و کلیدی در زندگی شان دارد، با اینکه درمان میگرن تا کنون کشف نشده است ولیکن جلوگیری از حملات میگرن با استفاده از برخی شرایط و درمانها امکان پذیر است، روش بوتاکس میگرن مزمن از آن دسته روشهایی است که از سال 2010 مورد تائید FDA قرار گرفت و تاثیرات آن بر روی سردرد به اثبات رسید.

در مطالعه ای که بر روی افراد بالغ با میگرن انجام شد افراد اذعان می کردند که بعد از تزریق بوتاکس (تزریق دیسپورت) تعداد روزهایی که دچار سردرد شده اند کاهش داشته و همینطور شدت سردرد آنها کم شده است.

در یک مطالعه دیگر، افرادی با دو دوره تزریق بوتاکس تعداد روزهای سردردشان تا 50 درصد کاسته شده بود و پس از 5 دوره تزریق بوتاکس (دیسپورت) این میزان تا 70 درصد کاسته شده بود.

پزشکان معتقد هستند که تزریق دیسپورت به این دلیل برای افراد میگرنی کار می کند که نوروترنسمیت هایی را که حامل سیگنالهای درد هستند متوقف می کند، در واقع سیگنالهای عصبی در نورونها که شبیه به یک جاده هستند حرکت می کنند، این گیرنده ها قب از رسیدن به انتهای جاده که سیگنالهای عصبی در اطراف مغز و گردن شما هستند متوقف می شوند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوع نوروتوکسین است که توسط نوعی باکتری تولید می شود، این ماده سمی اگر به همراه غذای خراب خورده شود، می تواند باعث واکنشی به نام بوتولیسم شود، زیرا سیگنالهای اعصاب را مسدود و باعث فلج ماهیچه می شود.

ولیکن تززیق بوتاکس به این دلیل که در معده هضم نمی شود و مقدار آن بسیار کمتر از غذای خراب شده است ایمن است.

پزشکان در ابتدا از این ماده برای رفع چین و چروک صورتشان استفاده کردند زیرا این ماده می تواند باعث ریلکس شدن و به اصطلاح آرام شدن عضلات صورت شود و نیز به کسانی که دچار فلج مغزی هستند برای کنترل اسپاسم و تیک کمک می کند.

تزریق بوتاکس میگرن روشی موثر برای درمان میگرن

افراد مناسب تزریق برای بوتاکس میگرن

به عبارتی چه کسی با تزریق بوتاکس تاثیر آن را در سردرد خواهد دید؟ این سوالی است که اکثر مراجعین برای میگرن در کلینیک مغز و اعصاب دکتر کیهانی فرد می پرسند و در جواب باید گفت تزریق بوتاکس میگرن در نوع مزمن آن است، میگرن مزمن به این معنی است که بیمار علاوه بر حملات میگرن دچار سردردهای روزمره عصبی نیز هست و به طور ماهانه در تعداد روزهای زیادی سردرد را تجربه می کند و اگر کسی میزان کمتری سردرد (14 روز در ماه به پائین) و یا نوع دیگری سردرد مثلا سردرد خوشه ای را تجربه می کند، عملا این نوع درمان برای او کارایی نخواهد داشت.

درمان بوتاکس (تزریق بوتاکس میگرن)

تزریق بوتاکس هر 12 هفته یکبار در اطراف سر و گردن شما انجام می شود تا درد شما را کم و یا از آن جلوگیری کند.

افراد ممکن است بین 30 تا 40 تزریق را نیاز داشته باشند که به صورت مساوی در هر دو سمت سر و گردن تزریق می شود و اگر درد در یک نقطه از سر بیشتر بوده باشد احتمالا تعداد تزریق بیشتری در آن نقطه اتفاق می افتد و نتیجه آن را بین دو تا سه هفته بعد خواهید دید.

مسله مهم اینجاست که تزریق بایست توسط یک پزشک متبحر انجام گردد و نباید به کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند مراجعه کرد، یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به خوبی می داند که محل و میزان تزریق که به شما آسب نمی رساند و درمان شما را پاسخ می دهد چگونه است. تزریق بوتاکس در درمان میگرن

عوارض جانبی بوتاکس برای درمان میگرن (عوارض آمپول دیسپورت) بوتاکس میگرن

واکنش های آلرژیک نسبت به بوتاکس به صورت نادر اتفاق می افتد ولیکن کهیر، تنگی نفس، تورم در قسمتهای پائینی پا از جمله عوارضی است که در برخی مواقع رخ می دهد، تزریق بیش از حد دارو می تواند کشنده باشد و بایست همه چیز تحت نظارت پزشک انجام شود.

اگر کسی از میگرن مزمن رنج می برد و یا سردرد به هر شکل وی را آزار می دهد بایست به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نموده و نوع سردرد و بهترین درمان برای وی تشخیص داده شود، اگر فردی مورد مناسب تزریق دیسپورت تشخیص داده شد با کنترل شرایط توسط پزشک در دوره های مناسب آن را انجام می دهد.

  • منبع
  • دکتر مجید کیهانی فرد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید