امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279347
۱۹۴۴
۵
۰
نسخه چاپی

تصویر سازی ذهنی از رویا تا واقعیت

تصویر سازی ذهنی چیست

تصویر سازی ذهنی واقعا جواب میدهد؟ در پاسخ به این سوال اجازه دهید من سوالی را طرح کنم. تاحالا شده در ذهنتان به چیزی فکر کنید و آن چیز برایتان اتفاق بی افتد؟ اینکه میگویم لزوما لازم نیست موارد بسیار بزرگی هم باشد. مثلا تا حالا پیش آمده هنگامی که پشت فرمان اتومبیل خود نشسته اید، تصور کنید که تصادف کرده اید و دقایقی بعد آن اتفاق برایتان بی افتد؟ این مثال های کوچک اثبات کننده ی قانون تجسم خلاق و یا همان تصویر سازی ذهنی هستند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تصویر سازی ذهنی (به انگلیسی: imagination) یعنی از قدرت تخیل خود استفاده کنید تا رویاها و آرزوهای خود را محقق کنید. اما چگونه؟ اگر یک نفر به شما بگوید که با قدرت تصویــــرسازی میتوانید به تمام آرزوهایتان برسید چقدر حرفش را باور میکنید؟ حالا اگر آن یک نفر یکی از  افراد موفق جهان نظیر کوین ترودو ، راندا برن ، بیل گیتس و … باشد چه ؟  اوباما رئیس جمهور سابق امریکا در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرد، در کودکی عادت داشته چشمان خود را ببند و تجسم کند در کاخ سفید در حال قدم زدن است و در نهایت روزی که این رویا محقق شد به یاد تصویرسازی دوران کودکی اش افتاد.

میدانید که اوباما اولین رئیس جمهور رنگین پوست در کشوری به شدت نژادپرست است و با این بستر فرهنگی جامعه رسیدن به چنین هدفی دست کمی از معجزه ندارد که من آن را معجزه ی تصویر سازی ذهنی مینامم. مثالی که برایتان زدم تنها قطره ای از دریای بیکران نتایج به دست آمده از تصویرسازی خلاق است.

تصویر سازی ذهنی چیست

همانطور که بالاتر هم گفتیم تصویرسازی ذهنی یعنی از قدرت تخیل و تصورات خود استفاده کنید تا به اهدافتان دست بیابید.  اکنون که در حال مطالعه ی این مقاله هستید، ممکن است به دنبال جذب پول باشید و یا دلتان بخواهد یک رابطه ی رویایی را بدست آورید و به دنبال جذب عشق باشید. ممکن است در آرزوی بدست آوردن شغل خاصی باشید و یا هزاران آرزوی دیگر در سر داشته باشید. برایتان یک خبر خوب دارم. اگر بتوانید به درستی از تصویر سازی ذهنی استفاده کنید یعنی بتوانید هر آنچه را که واقعا طالب آن هستید با احساس خوب در ذهنتان مجسم کنید و این کار را ادامه دهید، چیزی نمیگذرد که رویا و خواسته ی شما به یکی از حقایق شیرین زندگیتان تبدیل خواهد شد. اما چه چیزی مانع آن میشود تا از این قدرت ذهن استفاده کنید؟

گاهی طرحواره ها مانع پیشرفت ما میشود. گاهی اعتماد به نفس پایین ما. گاهی عزت نفس تضعیف شده و گاهی نیز جزئیاتی که باید از تصویر سازی ذهنـــی بدانیم اما نمیدانیم. پس در پاسخ به این سوال که تصویر سازی ذهنی چیست دانستیم که این اصطلاح به معنی تجسم خلاق اهداف و آرزوهای ما است. اما اینکه چطور کار میکند و چطور باید از آن استفاده کنید تا نتیجه ی عکس ندهد را در ادامه بررسی میکنیم.

تاریخچه تصویرسازی ذهنی

اگر بخواهید بدانید که مردم و یا بهتر بگوییم افراد موفق جهان، چه زمان به قدرت تصویر سازی ذهنی پی بردند باید بگوییم که  سرخپوستان ناوایو دارای شکل مفصلی از باور به تصویرسازی برای درمان بیماری هستند. آنان فرد را ترغیب می‌کنند خود را سالم «ببیند». البته برخی دیگر معتقداند که، قدمت تصویرسازی به زمان بابلی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان می‌رسد. در ب

سیاری از دست نوشته های بجامانده از ارسطو و بقراط ، آمده است که تجسم خلاق در مغز ارواحی را آزاد می‌کنند که قلب و بخش‌های دیگر بدن را برمی‌انگیزند و به فرد بیمار نیروی تازه ایبرای حیات میبخشند. البته به عکس این قضیه هم اشاره شده و در بخش هایی آمده است که یک تصویرسازی قوی از بیماری برای ابتلای آن فرد به بیماری کفایت میکند. از تصویرسازی ذهنی قرن‌ها به عنوان یک درمان طبی برای درمان بیماری ها استفاده شده است. حتی راهبان تبتی در قرن ۱۳ و ۱۴ با مراقبه و مدیتیشن و تصویرسازی کاری می‌کردند که به درمان بیماری ها منجر میشده و عنوان میکردند که بودا بیماری‌ها را شفا می‌دهد.

عملکرد تصویر سازی ذهنی به چه صورت است

اگر تا این لحظه از مقاله همراه ما بوده باشید احتمالا این سوال در ذهنتان پر رنگ شده است که، تصویر سازی ذهنی و یا همان تجسم خلاق چگونه کار می کند و چطور میتوان از آن برای کسب موفقیت در زندگی استفاده کرد؟ قانون جذب به این سوال به روشنی پاسخ داده است.

بر اساس قانون کائنات وقتی به چیزی فکر می‌کنید در حال فرستادن ارتعاش آن چیز جهان هستی هستید. ساز و کار کائنات نیز به این صورت است که، ارتعاشی را که از هر شخص دریافت میکنند به واقعیت تبدیل میکنند. فرقی نمیکند که شما به فقر فکر کنید و یا پول فراوان. به عشق فکر کنید یا نفرت. به سلامتی فکر کنید یا بیماری. شما دقیقا آنچیزی را از کائنات دریافت میکنید که به آن فکر کرده اید. در حالت کلی وظیفه ذهن فرستادن ارتعاش به کائنات است و وظیفه ی کائنات نیز به فعل تبدیل کردن ارتعاشات است.

اما عامل اصلی که سرعت جذب را مشخص میکند تمرکز است. یعنی هرچقدر تمرکزتان به خواسته هایتان بیشتر باشد ارتعاش ثبت نامی شما به کائنات  قوی تری است و نتیجه زودتر حاصل میشود. اما تصویر سازی ذهنی همان عاملی است که اگر در استفاده از آن اصول اولیه اش(که در ادامه به آن میپردازیم) به درستی به کار گرفته شود، سرعت تحقق رویاها را بسیار بالا میبرد.

جالب است بدانید که شما به صورت ناخودآگاه هر روز از تصویر سازی ذهنی استفاده می کنید. حال اگر نحوه ی کار با آن را بلد نباشید ممکن است در راستای جذب ناخواسته ها به زندگیتان از آن استفاده کنید و در نهایت چیزهای منفی مثل، روابط نامناسب، فقر و بیماری را به زندگیتان جذب کنید. پس تنها رسالت شما در استفاده از قانون جذب این است که به صورت خودآگاه از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید و از این کار دست نکشید.

تصویر سازی ذهنی یا رویاپردازی؟

تصویر سازی خلاق یعنی شما به ذهنتان یک هدف بسیار پرقدرت بدهید تا بتواند برای زندگی خود برنامه ریزی کند. اما رویا پردازی یعنی ساعت ها زمان خود را در رویا سپری کنید و در رویاهای خود به آنچه میخواهید رسیده باشید. اصلی ترین نقطه ضعف رویا پردازی این است که ذهن فکر میکند مطلوب محقق شده است و اقدام و عمل را از دست میدهد. در نتیجه هیچ اقدامی برای رسیدن به هدف صورت نمیگیرد.

تاثیر تصویرسازی ذهنی خلاق بر روی ضمیر ناخودآگاه

همین طور که بالاتر گفتیم، ما انسان ها در طول زندگی خود، تمام مدت در حال استفاده ی ناخودآگاه از تصویرسازی ذهنی هستیم و با این حال پیش خودمان فکر میکنیم که تصویر سازی ذهنی چقدر کار  پیچیده‌ای است. اگر شما هم معتقد اید که تصویر سازی بسیار سخت است پیشنهاد میکنم که برای لحظه ای چشمان خود را ببندید. چه چیزی میبینید؟ بله ذهن شما به سرعت در حال ساختن تصویر ها و صحنه های جدیدی است. پس این کار اصلا سخت نیست چرا که کار ذهن این است که تصویرسازی کند. اما چه وقت مشکل ایجاد میشود؟ زمانی که بلد نیستیم از تصویرسازی به درستی استفاده کنیم.

افکار انسان ابتدا به صورت تصاویری در ذهن او شکل میگیرد. مثلا اگر به شما بگویم گل سرخ چه تصویری در ذهن شما نقش می بندد. بدون شک حروف گ ل س ر خ را نمیبینید. بلکه یک شاخه، یک گلدان و یا یک بوته گل سرخ را میبینید. پس تمام افکار ما با تصاویر در ذهن نقش می بندد ودر نهایت در دنیای بیرون از ما تجلی میابند. اینجاست که مولانا به زیبایی گفته است:«بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست / در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی».

نیمکره راست مغز انسان بیشتر با تصاویر و رنگ ها و صداها آمیخته است و وظیفه ی تصویر سازی ذهنی به عهده ی آن است. تصویرسازی در قانون جذب یکی از قدرتمندترین روش ها برای خلق رویاها است. و این بدان معنا است که شما خواسته تان را به صورت دقیق و واضح در ذهنتان بیاورید. اما سوال اصلی این است که چطور خیلی از افراد از تجسم خلاق یا همان تصویر سازی ذهنی استفاده می‌کنند اما نتیجه لازم را نمی‌گیرند؟ راستش را بخواهید این افراد یک مشکل کوچک دارند و آنهم اصول تصویر سازی خلاق است که حتما در این مقاله به آموزش آن میپردازیم.

در مورد تاثیر تصویر سازی ذهنی در ضمیر ناخودآگاه تحقیقی انجام شده که میزان ضربان قلب بین گروهی از دونده هایی که یکجا نشسته اند ودر ذهن خود فقط می دوند و گروهی دیگر که در واقعیت و فیزیکی می دوند اندازه گیری شد و نتیجه ی حاصل همه را شگفت زده کرد. در انتهای کار میزان ضربان قلب هر دو گروه به یک اندازه بود. انگار که هر دو گروه مسابقه داده اند. این تحقیق نشان داد که هرچیزی که در ذهن به آن متمرکز باشیم دیر یا زود در بیرون از ذهن ما به خود شکل فیزیکی و واقعی می گیرد.

تاثیر تصویر سازی در زندگی افراد موفق جهان

چند نفر از افراد موفق جهان را میشناسید که از تصویرسازی ذهنی به عنوان راز موفقیت خود نامبرده اند؟ در ابتدای مقاله به داستان معروف استفاده ی اوباما از تصویر سازی ذهنی اشاره کردیم. جیمز نسمت بازیکن گلف معروف را میشناسید؟ او همیشه رویای پیشرفت در گلف را داشت و نهایتا توانست با تصویر سازی خلاق به آن دست پیدا کند. او ک در گلف تنها یک بازیکن متوسط بیشتر نبود. گلف را کنار گذاشت و به مدت هفت سال حتی پای خود را هم در زمین گلف نگذاشت و بعد از هفت سال وقفه به گلف برگشت و نتایجی را کسب کرد که اصلا قابل مقایسه با نتایج قبلی او نبود. با اینکه حتی وضعیت جسمس او نیز در این هفت سال تحلیل رفته بود. او در این هفت سال در ذهن خود زمین گلف مورد علاقه اش را انتخاب میکرد و هر روز یک بازی کامل هجده مرحله‌ای را در تخیل خود به پایان می‌رساند. او همه چیز را با تمام جزئیات تصور میکرد و حتی خود را در لباس گلف میدید و در نهایت هر آنچه تصور میکرد به واقعیت دنیای او تبدیل شد.

عناصر اصلی تصویر سازی ذهنی

عناصر اصلی تصویر سازی ذهنی

برایان تریسی نویسنده ی معروف در کتاب قانون جذب خود درباره ی تصویر سازی ذهنی می نویسید که با آگاهی از عناصر اساسی تصویر سازی ذهنی و اجرای آنها سرعت محقق شدن رویاهایتان ۱۰۰ برابر میشود. در ادامه به بررسی این چهار عنصر خواهیم پرداخت.

۱- تکرار

تعداد دفعات تجسم خلاق یک رویا رابطه ی مستقیم با به حقیقت پیوستن آن دارد. هرچه بیشتر شما در مورد یک رویا تصویرسازی ذهنی کنید، آن رویا بیشتر در ذهن نیمه هوشیار شما ثبت شده و ذهن شما آن را به عنوان یک حقیقت میپذیرد.

۲- مدت تصویر سازی ذهنی

چه مدتی را در هر روز صرف تصویر سازی ذهنی میکنید؟ هرچه بیشتر بتوانید این کار را بکنید، بهتر می‌توانید تصویر را به عمق ذهن نیمه هوشیار خودتان بفرستید.

۳- وضوح

تصوری که از رویای خود در ذهنتان دارید چقدر واضح و شفاف است؟ رابطه ای مستقیمی میان تصویر ذهنی ای که میسازید و نتیجه ای که به دست می آورید وجود دارد. هرچه تصویر ذهنیتان شفاف تر باشد، نتیجه ی حاصل به آنچه می اندیشید نزدیک تر است. زمانی که هدف شما از شفافیت کامل برخوردار باشد. درست در همین لحظه، هدف شما ناگهان به واقعیت میپیوندد.

۴- شدت تصویر سازی ذهنی

شدت تصویر سازی یعنی ادغام احساساتتان با تصویر سازی خلاقتان. این بخش مهم‌ترین بخش تصویرسازی ذهنی است. اگر تمام مراحل بالا را طی کرده باشید و در زمان تصویرسازی احساساتتان کاملا دخیل باشد، به طور مثال وقتی ثروتمند شدن را تجسم میکنید، هیجان زده شوید، بی شک هدف‌تان بلافاصله تحقق پیدا می کنند.

تصویر سازی ذهنی و یا همان تخیل خلاق بهترین روش رسیدن به خواسته ها است اما چطور تجسم خلاق کنیم تا بهترین نتیجه حاصل شود؟ در ادامه به شما می آموزیم که چطور با قدرت تصویرسازی ذهنی یا همان تجسم خلاق می توانید آینده تان را کامل بسازید.

مراحل تصویر سازی ذهنی

اگر میخواهید تصویرسازی ذهنی اصولی ای داشته باشید باید چهار مرحله ای را که در ادامه به معرفی آن میپردازیم مو به مو اجرا کنید.

 ابتدا هدفتان را مشخص کنید:

در این مرحله باید دقیقا مشخص کنید که چه چیزی را می‌خواهید. پیشنهاد میکنم که یک کاغذ و قلم بردارید و با جزئیات کامل تمام اهداف و خواسته هایی که دارید را بنویسید. این کار باعث می‌شود که شما دقیقاً بفهمید که چه چیزی را میخواهید. به عنوان مثال با تمام جزئیات مشخصات همسر رویایی و رابطه ای که خواستار آن هستید را بنویسید.

افکار واضحی(منطبق با هدفی که دارید) را در ذهن تان ایجاد کنید

در این مرحله شما باید خیلی واضح اهداف خود را تجسم کنید. این مرحله اگر به درستی انجام شود بی شک برایتان معجزه میکند. هر چه واضح‌تر و با احساس بهتری، خواسته و هدف تان را تصویر سازی ذهنی کنید، سرعت رسیدن شما به اهدافتان بیشتر میشود.

در تمام مراحل تصویر سازی ذهنی تمرکز داشته باشید(به طور مثال زمانی که خودتان را در شرکتتان تصور میکنید دریک ثانیه بعد سوار بر ماشینتان نبینید. بلکه ابتدا از در شرکت خارج شوید و سپس سوار ماشینتان شوید)

به تصورات ذهنی خود انرژی مثبت بدهید

در مرحله ی آخر باید به خواسته تان انرژی مثبت بدهید. بهترین روش برای این کار استفاده از عبارات تاکیدی است. عبارات تاکیدی ای که حس و حال خوبی به شما میدهد را پیدا کرده و بارها تکرار کنید.(پیشنهاد میکنیم از عبارات تاکیدی که بنظر شما دروغ و غیر قابل باور است، استفاده نکنید.)

تمرین تصویر سازی ذهنی

اگر تا اینجای مقاله را با ما همراه بوده باشید، قطعا با تجسم خلاق و یا همان تصویر سازی آشنا شده اید و دانسته اید که چطور کار میکند. در این بخش قصد داریم به شما یاد دهیم که چطور خود را برای تجسم خلاق اصولی و صحیح آماده کنید. یعنی در واقع میخواهیم با هم تصویر سازی ذهنی را تمرین کنیم. در این بخش خواهید آموخت که چطور هر خواسته و هدفی را با تجسم خلاق به واقعیت تبدیل کنید. آیا آماده اید؟

همانطور که بالاتر در اصول تصــــویر سازی ذهنی هم گفتیم در قدم اول باید هدفتان را مشخص کنید. البته فرآموش نکنید که باید در این مرحله بسیار شفاف عمل کنید و هدف خود را کاملا واضح برای خودتان ترسیم کنید. پس موضوعی را که به عنوان هدف انتخاب کردید را در نظر بگیرید. سپس به یک مکان ساده و آرام و بی سروصدا بروید میتوانید بنشینید یا دراز بکشید. ببینید در کدام وضعیت آرامش بیشتری دارید. اکنون به موضوع مورد نظرتان فکر کنید و تمام جزئیاتش را در ذهنتان مرور کنید. عبارات تاکیدی نیز در این مرحله می‌تواند به کمک شما بیاید. یا اینکه شروع کنید با خودتان صحبت کنید و به خودتان بگویید که بی شک خواسته ی من محقق میشود.

فقط این نکته را حتما در نظر داشته باشید که در زمان تصویر سازی ذهنی باید حتما احساستان خوب باشد اگر احساس بدی داشته باشید و پیش خودتان فکر کنید محال است به خواسته خود برسید و یا حتی اگر اندکی شک و تردید داشته باشید تصویر سازی ذهنی شما آنطور که باید جواب نمیدهد. احساسات بد شما را از خواسته و هدفتان دور می‌کند و حتی ممکن است منجر به جذب ناخواسته ها به زندگیتان شود. وقتی احساس تان خوب شد همینطور احساس خوب را در خودتان نگه دارید و این تمرین را از روزانه تا یک ربع ادامه دهید.

تکنیک تصویر سازی ذهنی خلاق

  • چشم هایتان را ببندید.
  • حتماً تنها باشید.
  • به آینده بروید و اتفاقی در آینده را تخیل کنید.
  • پس از بازکردن چشمهایتان شکرگزاری کنید.
  • منبع
  • راز موفقیت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید