امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285001
۲۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

تعریف اثربخشی و کارآیی | اثربخشی و کارآیی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

همه ما بارها و بارها کلمات اثربخشی و کارآیی را از منابع مختلف خوانده و شنیده‌ایم! اما سوالی که وجود دارد این است که هر کدام از آن‌ها چه معنایی دارند و در چه جایی استفاده می‌شوند؟

تعریف اثربخشی و کارآیی | اثربخشی و کارآیی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

همه ما بارها و بارها کلمات اثربخشی و کارآیی را از منابع مختلف خوانده و شنیده‌ایم! اما سوالی که وجود دارد این است که هر کدام از آن‌ها چه معنایی دارند و در چه جایی استفاده می‌شوند؟

از نظر بسیاری از کارشناسان مربوطه، این دو واژه معنای یکسانی دارند؛ به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کنید. اما همه ماجرا این نیست! در این مقاله، قصد داریم به طور کامل در مورد این دو کلمه مهم صحبت کنیم.اگر شما هم این روزها به فکر کارآیی و اثربخشی بیشتر هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از کارآیی و اثربخشی چیست؟

اگر بخواهیم در مورد تفاوت این دو کلمه توضیح دهیم، در ابتدا باید با معانی هر یک از آن‌ها آشنا شوید. به صورت لغوی، معنی این دو کلمه (رسیدن به تاثیر و هدف مورد نظر) است. اما به طور کلی، تفاوت‌های واضحی میان کلمات موثر و کارآمد وجود دارد. منظور از موثر بودن، رسیدن به هدف یا نتیجه مقبول است، در حالی که معنی کارآمد، رسیدن به نتیجه از طریق بهترین روش و با کم‌ترین زمان و انرژی می‌باشد. به زبان ساده‌تر، موثر بودن، انجام درست کارها است. اما کارآیی، انجام کارهای درست است.

اثربخشی و کارآیی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همه ما زمانی که می‌خواهیم از کلمه‌ای خاص استفاده کنیم، در ابتدا فکر می‌کنیم که آیا آن کلمه به خوبی گویای منظورمان هست یا خیر؟! به همین دلیل برای آن‌که شما را نسبت به استفاده از دو کلمه اثربخشی و کارآیی مطمئن کنیم، می‌خواهیم به سراغ توضیح تفاوت آن‌ها برویم.

به طور کلی، زمانی که قصد دارید به صورت مقبول به هدف خود برسید، باید از کلمه اثربخش استفاده نمایید. اما اگر تمایل داشته باشید در مورد هدفی صحبت کنید که با کم‌ترین زمان، هزینه و انرژی به آن رسیده‌اید، واژه کارآمد معنی بهتری دارد. در ادامه، بیشتر درمورد زمان استفاده از این دو کلمه صحبت خواهیم کرد.

استفاده از کلمه (اثربخش) و (کارآمد) در چه جاهایی صحیح است؟

تا این قسمت از مقاله به خوبی با معنی دو کلمه مورد نظر و تفاوت آن‌ها آشنا شدیم. در این قسمت به شما خواهیم گفت که زمان و مکان استفاده از کلمه اثربخش کدام است؟!

  • در زمان انجام کار به صورت تمام و کمال
  • در زمانی که کاری به نتیجه دلخواهمان رسیده باشد.
  • هنگامی که یکی از اهدافمان محقق شده باشد.

زمان استفاده از کلمه کارآمد

  • زمانی که بر روی کارهای بهینه تمرکز کرده‌اید.
  • هنگامی که بخواهید توضیح دهید فراتر از حد توقعات به نتیجه رسیده‌اید.
  • زمانی که چگونگی رسیدن به هدف برایتان مهم است.

تعریف اثربخشی و کارآیی | اثربخشی و کارآیی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

چگونه در کارهایمان اثربخش‌تر باشیم؟!

حال که با معنا و مفهوم این کلمات آشنا شدید، احتمالا می‌خواهید بدانید که چگونه در کارهایتان اثربخشی بیشتری داشته باشید؟ تفاوتی ندارد که خانه‌دار هستید و یا شاغل، به هر حال همه ما نیاز داریم برای کارهای روزانه خود موثر واقع شویم و آن‌ها را به سرانجام برسانیم.

به دنبال نتیجه باشید و نه چیز دیگری!

زمانی به اثربخشی بیشتر می‌رسید که تمام تمرکز خود را بر روی هدفتان بگذارید و از نحوه انجام آن، چشم‌پوشی نمایید. هنگامی که قصد دارید یکی از کارهای لیست روزانه‌تان را تیک بزنید، بهتر است انرژی و زمانتان را فقط در فرآیند انجام صرف نکنید. بلکه پیشنهاد می‌کنیم بر روی درست انجام دادن کار مورد نظرتان تمرکز داشته باشید.

در برنامه شخصیتان، اولویت‌بندی داشته باشید!

احتمالا برای شما هم پیش آمده در زمان‌هایی که کار زیادی روی سرتان ریخته، سردرگم شوید و ندانید باید از کجا شروع کنید! در این شرایط، بهتر است ۳ مورد از اموری که مهم، زمان‌گیر و یا چالش‌برانگیز هستند را در لیست کارهای مهم قرار دهید. بدین ترتیب وظایفی که برایشان استرس دارید، زودتر انجام می‌شوند. همچنین به دنبال آن، از تیک خوردن کارهای دشوارتر انرژی می‌گیرید و حس و حال بهتری برایتان ایجاد خواهد شد.

روحیه مثبت داشته باشید

فراموش نکنید که برای موثر بودن در هر کاری، باید مثبت باشید. به عنوان مثال، در زمانی که حوصله انجام کاری را ندارید، بهتر است به سراغ آن نروید! در این مواقع می‌توانید با اندیشیدن به چیزهایی که برایتان خوشحال‌کننده است، فضا را برای خود مثبت‌تر نمایید. علاوه بر این، فکر کردن به نتیجه کار، شما را سرحال‌تر می‌کند و در موثر واقع شدنتان مفید است. از دیگر راه‌های اثربخشی در کارهای روزانه، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • برای انجام کارها، روتین ثابت داشته باشید.
  • ارتباط موثر با اطرافیانتان برقرار کنید.
  • در هر برهه زمانی، فقط و فقط تنها بر روی یک کار تمرکز داشته باشید.
  • کارها را به تعویق بیندازید تا سریع‌تر انجامشان دهید!
  • استرستان را کنار بگذارید.

چگونه کارآیی بیشتری داشته باشیم؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارند همواره فراتر از چیزی که مورد نظر است پیش بروند، باید روش‌های کارآمد بودن را در پیش بگیرید. هر چند که اثربخشی در زندگی خوب است، اما برای بهتر بودن از دیگران، باید بتوانید روش‌های کارآیی را به کار ببندید. در ادامه، چند مورد از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

از عوامل حواس‌پرتی در زمان کار دور بمانید

در زمان انجام کارهایی که به تمرکز زیادی نیاز دارند، همواره یک دفترچه و خودکار در دسترستان بگذارید تا فکرها و عوامل حواس‌پرتی را یادداشت کنید. شما می‌توانید در زمان استراحت و اوقات فراغت، با دوستانتان صحبت کنید و یا قبوض عقب افتاده را پرداخت نمایید!

وظایف بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

همان‌طور که مشخص است، هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم با یک گاز بزرگ یک ساندویچ کامل را بخوریم! روند انجام یک پروژه هم مانند ساندویچ خوردن است! به این معنا که باید گام به گام و ذره ذره پیش بروید. این فرآیند ممکن است در ابتدای راه برایتان طاقت‌فرسا باشد، اما تقسیم وظایف به کارهای کوچک‌تر شما را در انجام امور، کارآمدتر می‌کند

قانون ۲۰/۸۰ را به کار بگیرید

برای افزایش کارآیی می‌توانید از قانون ۲۰/۸۰ استفاده کنید. این قانون که به اصل پارتو نیز شناخته می‌شود، توسط اقتصاددانی به نام ویلفردو پارتو معرفی شد. براساس این قانون، شما باید بخش بیشتر زمان خود را برای ۲۰درصد کارهای مهم صرف کنید و به دنبال روش‌هایی باشید که ۸۰درصد کارهای باقی‌مانده در حداقل زمان انجام شوند. از دیگر راه‌های افزایش کارآیی عبارتند از:

  • استراحت داشته باشید
  • از اشتباهات و دستاوردهای خود درس بگیرید.
  • تبادل اطلاعات داشته باشید تا ابهامات برطرف شوند.
  • برنامه جایگزین تدوین کنید.
  • نه گفتن را یاد بگیرید.
  • همواره در حال یادگیری باشید.
  • به هرکدام از کارهایتان زمانی را اختصاص دهید.

 

  • منبع
  • رشدانا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید