امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279208
۱۲۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

تعصب یا سوگیری و تمام آنچه باید بدانید

سوگیری یا تعصب چیست؟

سوگیری یا تعصب چیست؟

سوگیری نوعی گرایش، تمایل یا تعصب نسبت به یا علیه چیزی یا کسی است. برخی از سوگیری ها مثبت و مفید هستند - مانند انتخاب فقط غذاهایی که سالم تلقی می شوند یا دوری از کسی که آگاهانه باعث آسیب شده است.

اما سوگیری ها اغلب بر اساس کلیشه ها هستند، نه دانش واقعی یک فرد یا شرایط. چه مثبت و چه منفی، چنین میانبرهای شناختی می تواند منجر به پیش داوری هایی شود که منجر به تصمیمات عجولانه یا اعمال تبعیض آمیز می شود.

بنابراین سوگیری یا تعصب یک تمایل طبیعی له یا علیه یک ایده، شی، گروه یا فرد است. اغلب آموخته می شود و به شدت به متغیرهایی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نژاد، قومیت، پیشینه تحصیلی و غیره وابسته است. در سطح فردی، تعصب می تواند بر روابط شخصی و حرفه ای فرد تأثیر منفی بگذارد. در سطح اجتماعی، می تواند به آزار و اذیت ناعادلانه یک گروه، مانند هولوکاست و برده داری منجر شود.

چه چیزی باعث تعصب افراد می شود؟

با شروع از سنین پایین، مردم بین کسانی که شبیه آنها هستند، "گروه درونی" خود و کسانی که شبیه آنها نیستند، "گروه بیرونی خود" تبعیض قائل می شوند. از جنبه مثبت، آنها می توانند حس هویت و امنیت را به دست آورند. با این حال، این طبقه‌بندی می‌تواند ذهنیت «ما در برابر آنها» را تقویت کند و به تعصب مضر منجر شود.

سوگیری ناخودآگاه یا ضمنی چیست؟

مردم به طور طبیعی متعصب هستند - آنها چیزهای خاصی را دوست دارند و از چیزهای دیگر خوششان نمی آید، اغلب بدون اینکه کاملاً از تعصب خود آگاه باشند. تعصب در سنین جوانی به دست می آید، اغلب در نتیجه تربیت فرد. این سوگیری ناخودآگاه زمانی مشکل ساز می شود که باعث شود فرد یا گروهی به دلیل جنسیت، قومیت، نژاد یا عوامل دیگر با دیگران بد رفتار کند.

سوگیری منفی چیست؟

مردم دوست دارند برنده شوند، اما از باختن بیشتر متنفرند. بنابراین تمایل دارند هنگام تصمیم گیری به نتایج منفی توجه بیشتری داشته باشند و آنها را بیشتر از نتایج مثبت وزن کنند. این سوگیری منفی توضیح می‌دهد که چرا ما بیشتر بر رویدادهای ناراحت‌کننده تمرکز می‌کنیم و چرا اخبار در بیشتر مواقع بسیار وحشتناک به نظر می‌رسند.

سوگیری خوش بینی و سوگیری بدبینی چیست؟

مردم تمایل دارند تا زمانی که روحیه خوبی دارند احتمال نتایج مثبت را بیش از حد ارزیابی کنند. برعکس، زمانی که آنها احساس ناراحتی می کنند، به احتمال زیاد انتظار نتایج منفی را دارند. در هر دو مورد، احساسات قدرتمند باعث ایجاد تفکر غیرمنطقی می شوند.

آیا انسان می تواند بی طرف باشد؟

به طور کلی، نه. هر کسی درجاتی از تعصب دارد. این طبیعت انسان است که بر اساس برداشت های اولیه قضاوت کند. همچنین، اکثر مردم یک عمر مشروط شدن توسط مدارس، مؤسسات مذهبی، خانواده های اصلی خود و رسانه ها را دارند. با این حال، با تأمل انتقادی در مورد قضاوت ها و آگاهی از نقاط کور، افراد می توانند از کلیشه سازی و اقدام بر اساس تعصب مضر اجتناب کنند.

چگونه می توانید تعصب را کاهش دهید؟

گفتن به مردم برای "سرکوب تعصب" یا نژادپرستی اغلب نتیجه معکوس دارد. هنگامی که افراد آموزش می بینند تا به افکار تعصب آمیز یا نژادپرستانه توجه کنند بدون اینکه سعی کنند آنها را کنار بزنند، در نتیجه می توانند انتخاب عمدی در مورد نحوه رفتار خود با دیگران داشته باشند. این می تواند منجر به تبعیض کمتر و کاهش تعصب در طول زمان شود.

اثر هاله چیست؟

اثر هاله زمانی اتفاق می‌افتد که اولین برداشت مثبت شما از کسی، درک کلی شما از او را رنگ کند. به عنوان مثال، اگر از زیبایی فردی شگفت زده شده اید، ممکن است تصور کنید که او دارای ویژگی های مثبت دیگری مانند عاقل بودن، باهوش بودن یا شجاع بودن است. یک برداشت منفی، از طرف اول، می تواند شما را به تصور بدترین چیزها در مورد یک شخص سوق دهد، که در نتیجه یک «هاله معکوس» یا «اثر شاخ» ایجاد می شود.

تعصب و کلیشه

تعصب اغلب به عنوان کلیشه هایی در مورد افراد، بر اساس گروهی که به آن تعلق دارند و/یا بر اساس ویژگی فیزیکی تغییرناپذیری که دارند، مانند جنسیت، قومیت، یا گرایش جنسی، مشخص می شود.

این نوع سوگیری می تواند نتایج مضری در دنیای واقعی داشته باشد. مردم ممکن است آگاه باشند یا ندانند که این تعصبات را دارند.

پدیده سوگیری ضمنی به ورودی های اجتماعی اشاره دارد که از تشخیص آگاهانه فرار می کنند. توجه به سوگیری های مفید - در حالی که سوگیری های منفی، پیش داوری یا تصادفی را کنترل می کند - مستلزم تعادل ظریف بین محافظت از خود و همدلی با دیگران است.

پدیده سوگیری به ورودی های اجتماعی اشاره دارد که از تشخیص آگاهانه فرار می کنند. توجه به سوگیری های مفید - در حالی که سوگیری های منفی، پیش داوری یا تصادفی را کنترل می کند - مستلزم تعادل ظریف بین محافظت از خود و همدلی با دیگران است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید