امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277807
۸۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

تمام آنچه درباره شکایت از کارگر یا کارفرما به اداره کار باید بدانید

تمام آنچه درباره شکایت از کارگر یا کارفرما به اداره کار باید بدانید

شکایت از کارفرما یا کارگر

در هر حوزه ای ممکن است که اختلافی بین طرفین یک رابطه حقوقی پیش بیاید و قانون گذار هم برای حل این اختلاف معمولا مراجعی را پیش بینی کرده است.

همچنان که در اختلافات بین افراد دادگستری مرجع عام، به حساب می آید برای برخی اختلافات مراجع خاص تری را در نظر گرفته برای مثال اگر اختلاف بین مردم با سازمان های دولتی باشد دیوان عدالت اداری مرجع حل اختلاف است و در مثال دیگر از اختلاف بین کارگر و کارفرما باشد اداره کار مرجع حل اختلاف است یعنی کسی یا کارگری که از کارفرما شکایت دارد باید به اداره کار شکایت خود را تسلیم کند نه به دادگستری.

شکایت از کارفرما یا کارگر مثل تمام روابط اجتماعی و حقوقی بین کارگر و کارفرما تعهدات و وظایفی حکم فرما است که هر کدام باید به آنچه تعهد کرده اند عمل کنند.

کارگر باید عملی را که به وی محول شده انجام بدهد در مقابل کارفرما موظف است که حقوق و مزایای ایشان را پرداخت کند.

لذا اگر هر کدام به وظایف و تعهدات خود عمل نکند طرف مقابل می تواند در مرجع صالح رسیدگی به حقوق خود را مطالبه کند.

شکایت کارگر از کارفرما ممکن است به دلایل متفاوت باشد مانند پرداخت نکردن حقوق، عدم پرداخت مزایا، عدم بیمه نمودن کارگر، اخراج غیر قانونی و…

نکته ای که قابل ذکر می باشد اینکه گاهی اگر دو خواسته در یک دادخواست به نوعی معارض باشند قابل رسیدگی نیست.

برای مثال اگر کارگر هم شکایت کند بابت این که از کار به صورت غیر قانونی اخراج شده و هم اینکه مطالبه سنوات نماید رسیدگی نمی شود چون اگر قصد بازگشت به کار را دارد دیگر حق سنوات ندارد و اگر قصد سنوات را دارد در حق بازگشت به کار را ندارد.

دادخواست طرح شکایت در اداره کار

در گذشته تقدیم دادخواست به صورت سنتی انجام می گرفت اما در حال حاضر تقدیم دادخواست از طریق سامانه اداره کار انجام می پذیرد و همچنین لازم است که در کنار ثبت دادخواست مدارک و مستندات نیز پیوست شود.

مدت زمان شکایت به دلیل اخراج غیر قانونی

مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به موردی است که کارگر از آن شکایت می کند و طبق قانون مشخص می شود.

برای مثال اگر کارگر به دلیل اخراج غیر قانونی از کار برکنار شده باید از تاریخ اخراج مزبور ظرف یک ماه دادخواست خود را تقدیم گند در غیر این صورت به دعوای وی رسیدگی نمی شود‌.

مدارک لازم برای شکایت در اداره کار

لازمه شکایت از هر کسی در روابط قراردادی، اثبات قرارداد مزبور است. در این مورد هم فرد باید قرارداد کاری را که تنظیم کرده است پیوست کند و این باعث می شود خواسته ای را که مطالبه دارد مستند کند.

اگر قرارداد کار کتبی بود می توان آن را ارائه داد و اگر اینگونه نبود برای اثبات رابطه کاری می توان به ادله ای دیگر مثل فیش های واریزی و موارد دیگر که با ارتباط داشتن می تواند رابطه مزبور را اثبات کند.

مواد مرتبط با اختلاف کارگر و کارفرما در قانون کار

ماده ۱۵۷- هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمانهای دسته جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش، از طریق هیات های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

ماده ۱۵۸- هیات تشخیص مذکور در این قانون از افراد ذیل تشکیل می شود:

1- یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی.
2- یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان.
3- یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان استان.

در صورت لزوم و با توجه به میزان کار هیات ها، وزارت کار و امور اجتماعی می تواند نسبت به تشکیل چند هیات تشخیص در سطح هر استان اقدام نماید.

تبصره- کارگری که مطابق نظر هیات تشخیص باید اخراج شود، حق دارد نسبت به این تصمیم به هیات حل اختلاف مراجعه و اقامه دعوی نماید.

ماده ۱۵۹- رای هیات های تشخیص پس از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجرا می گردد و در صورتی که ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت به رای مزبور اعتراض داشته باشد، اعتراض خود را کتبا” به هیات حل اختلاف تقدیم می نماید رای هیات حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. نظرات اعضای هیات بایستی در پرونده درج شود.

نمونه متن دادخواست به هیات تشخیص اداره کار

نام نام خانوادگی: آقای …………

نام پدر: …….

سال تولد: ……..

شماره ملی: ………..

عنوان شغل: فروشنده میزان سابقه کار در کارگاه: ۵ سال

اقامتگاه: تهران  شماره تلفن: ………

خوانده: آقای ………. به نشانی: تهران  کد ملی: ……….

خواسته: حقوق معوقه – تفاوت دستمزد – حق مسکن – بن کارگری – حق اولاد – بیمه و سنوات….

شرح خواسته:

اینجانب: آقای ……. از تاریخ ۱۳۸۶ تا تاریخ ۱۳۹۲ در فروشگاه ……… مشغول بکار بوده ام که حدود ۴۰ روز پیش از بنده خواستند که به فکر کار دیگری باشم چون توانایی پرداخت حقوق را نداشتند از هیئت محترم تقاضای رسیدگی به موارد زیر را خواستارم:

۱- تفاوت دستمزد: کارفرما لیست بیمه پرداخت شده را قبول ندارد و می گوید شما کارگر پادو بوده اید طبق حقوق کارگر پادو باید حساب شود در حالی که بنده از تاریخ شروع بکار خود به مدت دو سال از ساعت ۸ صبح الی ۵/۸ شب با موتور سیکلت برای این فروشگاه مشغول به کار بوده ام و پس از دو سال به علت کارهای سنگین و سوار شدن بیش از حد به موتور به کمردرد مبتلا شده ام و پس از آن در فروشگاه مشغول به کارهای بانکی و فروشندگی بوده ام، حال موقع تسویه حساب به جای حقوق قانونی من کارفرما کل حقوق و مزایای پنج سال وده ماه و چهارده روز را حدود ۰۰۰/۰۰۰/۲۴ ریال محاسبه کرده است. و پس از اینکه به توافق نرسیده ایم تهمت سرقت به بنده زدند.

۲- حق مسکن و حق اولاد و بن کارگری و ….

۳- اضافه کاری

۴- عیدی و پاداش

۵- سنوات خدمت

۶- حق بیمه از تاریخ ۱۳۸۶ تا تاریخ ۱۳۸۷

  • منبع
  • بنیاد بین المللی حقوقی سنا

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید