امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278630
۷۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

تمام اطلاعات درباره علل مختلف درد پا

تمام اطلاعات درباره علل مختلف درد پا

علل شایع درد پا

درد یا ناراحتی در هر نقطه از پا می تواند از یک درد کسل کننده تا یک احساس چاقو شدید متغیر باشد.

این ناراحتی اغلب در مدت زمان کوتاهی از بین می رود و با درمان های خانگی قابل تسکین است. با این حال، در برخی موارد یک وضعیت پزشکی جدی ممکن است باعث درد شود. در صورت احساس درد شدید یا مداوم در پا ، به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی از شایع ترین علل درد پا شرایط جزئی یا موقتی هستند که پزشک می تواند به طور موثر آنها را درمان کند.

گرفتگی عضلات

علت اصلی درد پا گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است که اغلب به عنوان "اسب چارلی" شناخته می شود. گرفتگی معمولاً با انقباض ماهیچه های پا باعث درد ناگهانی و شدید می شود.

ماهیچه های سفت کننده اغلب یک توده قابل مشاهده و سخت در زیر پوست ایجاد می کنند. ممکن است مقداری قرمزی و تورم در ناحیه اطراف وجود داشته باشد.

خستگی و کم آبی ماهیچه ها ممکن است منجر به گرفتگی عضلات پا به ویژه در ساق پا شود. برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها و استاتین ها نیز ممکن است در برخی از افراد باعث گرفتگی عضلات پا شوند.

صدمات

درد پا نیز اغلب نشانه آسیب است مانند موارد زیر:

کشیدگی عضلانی یک آسیب شایع است که در اثر پارگی فیبرهای عضلانی در اثر کشش بیش از حد رخ می دهد و اغلب در ماهیچه های بزرگتر مانند همسترینگ، ساق پا یا چهار سر ران ایجاد می شود.

تاندونیت التهاب تاندون است. تاندون ها تارهای ضخیمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. وقتی ملتهب می شوند، حرکت مفصل آسیب دیده دشوار است. تاندونیت اغلب بر تاندون های همسترینگ یا نزدیک استخوان پاشنه تاثیر می گذارد.

بورسیت زانو زمانی اتفاق می افتد که کیسه های پر از مایع یا بورس اطراف مفصل زانو ملتهب می شوند.

آتل ساق پا (سندرم استرس داخلی استخوان درشت نی) باعث ایجاد درد در امتداد لبه داخلی استخوان ساق پا یا استخوان درشت نی می شود. این آسیب زمانی رخ می دهد که ماهیچه های اطراف استخوان ساق پا در اثر استفاده بیش از حد پاره می شوند.

شکستگی های استرس شکستگی های کوچکی در استخوان ساق است، به ویژه در استخوان ساق پا.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی معمولاً منجر به درد پا می شود. این شامل:

تصلب شرایین

تصلب شرایین تنگی و سخت شدن شریان ها در اثر تجمع چربی و کلسترول است. شریان ها رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند. هنگامی که انسداد وجود دارد، جریان خون را در قسمت های مختلف بدن کاهش می دهد. اگر بافت های پا اکسیژن کافی دریافت نکنند می تواند منجر به درد پا، به ویژه در ساق پا شود.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

ترومبوز ورید عمقی (DVT) زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون در یک ورید واقع در عمق بدن ایجاد می شود. لخته خون یک توده خون است که در حالت جامد قرار دارد. DVT ها معمولاً پس از دوره های طولانی استراحت در رختخواب در ساق پا ایجاد می شوند و باعث تورم و گرفتگی می شوند.

آرتریت التهاب مفاصل

آرتریت التهاب مفاصل است. این بیماری ممکن است باعث تورم ، درد و قرمزی در ناحیه آسیب دیده شود. اغلب بر مفاصل زانو و لگن تأثیر می گذارد.

نقرس

نقرس نوعی از ورم مفاصل است که می تواند زمانی ایجاد شود که بیش از حد اسید اوریک در بدن جمع شود. معمولاً باعث درد ، تورم و قرمزی پا و قسمت پایینی ساق پا می شود

رگ های واریسی

رگ های واریسی رگهای گره دار و بزرگ شده ای هستند که در اثر پر شدن رگها با خون به دلیل دریچه های ناتوان ایجاد می شوند. آنها معمولاً متورم یا برجسته به نظر می رسند و می توانند دردناک باشند. آنها اغلب در ساق پا و مچ پا ظاهر می شوند.

آسیب عصبی

آسیب عصبی در ساق پا ممکن است باعث بی حسی ، درد یا سوزن سوزن شدن شود. اغلب در نتیجه دیابت در پا و قسمت پایین ساق پا ایجاد می شود.

تمام اطلاعات درباره علل مختلف درد پا

سایر علل درد پا

شرایط و آسیب های زیر نیز می تواند منجر به درد پا شود اما علل شایعی نیستند:

لغزش دیسک

لغزش (فتق) دیسک زمانی رخ می دهد که یکی از دیسک های لاستیکی بین مهره داران از جای خود خارج شود. دیسک می تواند اعصاب ستون فقرات را فشرده کند. این ممکن است باعث ایجاد دردی شود که از ستون فقرات به بازوها و پاهای شما منتقل می شود.

بیماری اسگود شلاتر

بیماری اسگود شلاتر زمانی رخ می دهد که تاندونی که کاسه زانو را به استخوان ساق متصل می کند دچار کشیدگی می شود. این غضروف استخوان درشت نی را در جایی که به استخوان متصل است می کشد. این باعث ایجاد یک توده دردناک در زیر زانو می شود و در نتیجه حساسیت و تورم در اطراف زانو ایجاد می شود. این بیماری عمدتا در نوجوانانی رخ می دهد که در دوران بلوغ دچار جهش رشد می شوند.

بیماری لگ-کالو-پرتس

بیماری بیماری لگ-کالو-پرتس به دلیل قطع خون رسانی به توپ مفصل ران رخ می دهد. کمبود خون به استخوان آسیب جدی می رساند و می تواند آن را برای همیشه تغییر شکل دهد. این ناهنجاری ها اغلب منجر به درد می شوند ، به ویژه در ناحیه لگن ، ران یا زانو. این عمدتا در دوران نوجوانی رخ می دهد.

لغزش اپیفیز استخوان ران

لغزش اپیفیز استخوان ران، جدا شدن توپ مفصل ران از استخوان ران است که باعث درد لگن می شود. این بیماری فقط در کودکان رخ می دهد ، به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند

تومور

تومورهای غیر سرطانی یا خوش خیم نیز می توانند در استخوان ران یا استخوان شانه ایجاد شوند.

تومورهای استخوانی بدخیم یا سرطانی ممکن است در استخوان های بزرگتر ساق پا، مانند استخوان ران یا استخوان شانه ایجاد شود.

چه موقع در مورد درد پا به پزشک مراجعه کنید

گاهی مشخص می شود که چه زمانی درد پا نیاز به مراجعه به پزشک یا اورژانس دارد.

اگر مشکلات زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم در هر دو پا
  • رگهای واریسی که باعث ناراحتی می شوند
  • درد هنگام راه رفتن
  • درد پا که بدتر می شود یا بیش از چند روز ادامه می یابد

در صورت بروز هر یک از موارد زیر بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید:

  • تب دارید
  • بریدگی ساق پای شما عمیق است.
  • پای شما قرمز و در لمس گرم است.
  • پای شما رنگ پریده است و هنگام لمس احساس خنکی می کنید.
  • در تنفس مشکل دارید و در هر دو پا تورم دارید.
  • نمی توانید راه بروید یا وزنه ای روی پای خود بگذارید.
  • شما از ناحیه پا آسیب دیده اید که همراه با صدای ترکیدن یا صدای خرد شدن ایجاد شده است.

تعدادی از شرایط و آسیب های جدی ممکن است باعث درد پا شود. هرگز از درد پا که به نظر نمی رسد برطرف می شود یا با علائم دیگری همراه است ، غافل نشوید. انجام این کار می تواند خطرناک باشد. اگر نگران درد پا هستید به پزشک خود مراجعه کنید.

جلوگیری از درد پا

همیشه باید برای کشش ماهیچه های خود قبل و بعد از ورزش وقت بگذارید تا از درد پا در اثر فعالیت بدنی جلوگیری شود. همچنین خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز و مرغ برای جلوگیری از آسیب به عضلات ساق پا و تاندون ها مفید است.

با انجام موارد زیر می توانید از بیماری هایی که ممکن است باعث آسیب عصبی در پاها شوند جلوگیری کنید:

  • به مدت 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته ورزش کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • کلسترول و فشار خون خود را زیر نظر داشته باشید و برای کنترل آنها اقدامات لازم را انجام دهید.
  • اگر زن هستید مصرف الکل خود را به یک نوشیدنی در روز یا در صورت مرد بودن دو نوشیدنی در روز محدود کنید.
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید