امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277155
۶۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

تمام اطلاعات درباره نقش وکیل در مشاوره حقوقی و تنظیم دادخواست

تمام اطلاعات درباره نقش وکیل در مشاوره حقوقی و تنظیم دادخواست

آنچه درباره ضرورت مشاوره حقوقی نمی دانید

آیا شما هم در یک دعوای حقوقی گیر افتاده اید و نمی دانید چه مسیری را برای احقاق حق خود انتخاب کنید؟

آیا از اتلاف هزینه و زمان خود در راهروهای دادگاه ها خسته شده اید و می خواهید کسی به شما بگوید که چه کار کنید؟

آیا می خواهید قراردادی را امضا کنید و تعهداتی را بپذیرید اما از تبعات حقوقی که ممکن است برای شما ایجاد شود اطلاع ندارید؟

آیا می خواهید دادخواستی را برای دادگاه تنظیم کنید اما از اطلاعات حقوقی لازم برخوردار نیستید؟

این سوالات و سوالات مشابه متعددی وجود دارد که جواب آن ها را می توانید در یک مشاوره حقوقی حرفه ای با یک وکیل مجرب به دست آورید.

شما با مشاوره حقوقی می توانید مسیر اشتباه پرونده ی خود را تصحیح کنید، یا از بروز مشکلاتی در تصمیم گیری های خود که ماهیت حقوقی دارند پیشگیری نمایید.  

تعاملات افراد مختلف با یکدیگر در جامعه در بسیاری مواقع باعث ایجاد تعارض منافع و اختلافاتی می گردد که صرفاً با استفاده از روش های حقوقی و قانونی قابل پیگیری و حل می باشند.

از سوی دیگر در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی در موارد متعددی افراد ملزم به اتخاذ تصمیمات و یا قبول تعهداتی می شوند که باید پیش از تصمیم گیری از تبعات حقوقی آن مطلع باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

به عنوان مثال شاید فردی در نظر داشته باشد قراردادی را امضا کند، اما عدم اطلاع وی از پیچیده گیهای حقوقی در تنظیم قراردادها ممکن است سرمایه وی را نابود کند و وی را مجبور سازد زمان زیادی را در دادگاه ها برای احقاق حق خود صرف نماید، در صورتی که همین فرد چنانچه پیش از امضای قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی استفاده می کرد با چنین مشکلاتی روبرو نمی شد.

بنابراین مشاوره حقوقی کمک می کند:

اولاً چنانچه درگیر یک دعوای حقوقی هستید بهترین مسیر را برای پیگیری پرونده خود انتخاب نمایید و یا اگر پرونده شما در مسیر اشتباهی قرار دارد که فقط باعث اتلاف هزینه و وقت شما می شود بتوانید آن را تصحیح نمایید.

دوماً اگر می خواهید اقدامی انجام دهید یا تصمیمی اتخاذ کنید که از تبعات حقوقی آن اطلاع ندارید پیش از هر تصمیم گیری از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید.

ارائه مشاوره حقوقی یکی از مهمترین خدمات دفاتر وکالت و موسسات حقوقی می باشد که چنانچه توسط یک وکیل حرفه ای و باتجربه ارائه شود می تواند روند رسیدگی به پرونده فرد را در مسیر صحیح قرار دهد که این امر در موفقیت فرایند دادرسی نیز تاثیر بسزایی دارد.

نقش وکیل در مشاوره حقوقی

با توجه به اهمیت مشاوره حقوقی، یک وکیل شایسته و حرفه ای که به قوانین و ریزمقررات در حوزه های مختلف تسلط دارد و سابقه درخشانی در کسب نتیجه در دعاوی متعدد داشته است، بهترین گزینه برای مشاوره حقوقی می باشد، زیرا چنین وکیلی با تجربه ای که از پرونده های مختلف کسب کرده و با تسلطی که بر مواد قانونی متعدد دارد می تواند سوالات و ابهامات موکل خود را به خوبی پاسخ داده و راهکارهای عملی و موثری را برای پرونده پیشنهاد دهد.

ویژگی های وکیل برای مشاوره حقوقی

1- در مشاوره حقوقی، وکیل باید همه ابعاد پرونده را مورد بررسی قرار دهد. وی باید زمان کافی را در اختیار موکل خود برای تشریح پرونده و دریافت مشاوره قرار دهد.

2- وکیل در یک مشاوره حقوقی حرفه ای درباره امکان پیروزی و یا شکست در پرونده به صورت واقع بینانه اظهارنظر می کند.

3- در مشاوره حقوقی، وکیل درباره پرونده ای که از نظر قانونی وجاهت ندارد و طرح آن باعث اتلاف هزینه و زمان موکل می شود به صورت صادقانه اعلام نظر می کند.

4- وکیل متخصص در مشاوره حقوقی باید با تسلط کامل بر قوانین حقوقی بهترین مسیر را به موکل جهت احقاق حقوق خود در کوتاه ترین زمان نشان دهد.

5- یک وکیل شایسته در امر مشاوره حقوقی هرگز به حاشیه های غیراخلاقی همچون تضمین صوری برنده شدن پرونده صرفاً جهت انعقاد قرارداد و دریافت حق الوکاله نمی پردازد.

6- در جریان مشاوره حقوقی یک وکیل حرفه ای درباره سختی ها و یا مشکلات بالقوه و یا بالفعل روند رسیدگی به پرونده، با موکل خود صادقانه صحبت می کند.

7- وکیل با تجربه مسائل و قواعد حقوقی را که ممکن است فهم آن برای موکلش دشوار باشد، به سادگی و روشنی بیان می کند.

8- یک وکیل زبده در امر مشاوره حقوقی باید بدون اغراق در توانایی هایش و یا بزرگنمایی در تجارب گذشته اش در حل پرونده های مشابه،  صادقانه درباره مسیرهای پیگیری پرونده با موکل خود گفتگو کند.

اهمیت وکیل و مشاوره حقوقی در تنظیم دادخواست

اولین قدم برای طرح دعوی در دادگاه ارائه دادخواست می باشد که بر اساس آن افراد اقدام به اقامه دعوای می کنند. ارائه دادخواست در دعاوی حقوقی موضوعیت دارد.

مطابق ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی: شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می باشد. دادخواست به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد است به دفتر شعبه اول تسلیم می گردد.

بر این اساس تمامی افرادی که خواهان طرح دعوا درباره پرونده های گوناگون حقوقی هستند در ابتدا باید دادخواست مربوطه را تنظیم کنند.

باید توجه داشت که تنظیم دادخواست با توجه به اهمیت آن برای آغاز فرایند دادرسی از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به دانش حقوقی بالایی دارد. زیرا چنانچه دادخواست با دقت و بر اساس مبانی قانونی تنظیم نشود موجب صدور قرار رد دادخواست خواهد شد.

با توجه به اهمیت و حساسیت تنظیم دادخواست استفاده از وکیل و یا مشاوره حقوقی در پیشبرد فرایند رسیدگی به پرونده بسیار حائز اهمیت است.

متاسفانه در موارد متعددی بسیاری از دادخواست ها به دلیل تنظیم اشتباه و عدم استناد درست به مواد قانونی در مراجع قانونی پذیرفته نمی شوند که این امر باعث عدم احقاق حق افراد می گردد.

در حالی که یک وکیل متخصص و مجرب با برخورداری از دانش حقوقی و تجربیات خود در مشاوره حقوقی برای تنظیم دادخواست، می تواند باعث پذیرش دادخواست و پیروزی در دعوی شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید