امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276106
۱۲۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

جزیره کیش یکی از جزایر زیبای ایران است که علاوه بر جاذبه های طبیعی، دارای جاذبه های تاریخی و تفریحی پرشماری می باشد.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

1- کشتی یونانی کیش

شاید یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش کشتی یونانی باشد.

این کشتی امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره ی کیش تبدیل شده است .

در ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵ بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است .

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ در گلاسکو توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد .

زمانی که این کشتی ساخته شد وزنی برابر با ۷۰۶۱ تن و طولی ۱۳۶ متری داشت .

در طول زمان فعالیتش مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی داشته است و جالب این جاست که مالک آخر او یک یونانی بود و نام امروزی کشتی به این دلیل کشتی یونانی است .

کشتی یونانی نام های زیادی داشته است مانند : امپایر ترومپت ، نچرالیست ، کوروش پارسی ، همدان و زمانی که کشتی غرق شد نام او کولا اف بوده است . ( این نام ها به ترتیب نوشته شده است ) .

دلیل غرق شدن و به گل نشستن کشتی یونانی هنوز معلوم نیست. برخی می گویند شرکت لویدز انگلیس برای گرفتن مبلغی از شرکت بیمه از قصد باعث شده تا کشتی به گل بشیند .

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

2- شهر زیرزمینی کاریز کیش از جاهای دیدنی کیش

شهر زیرزمینی کاریز در کیش یکی از مقاصد گردشگری تاریخی در این جزیره است که قدمتی حدود ۲۵۰۰ سال قدمت داشته و نمونه از هنر و تبهر معماران ایرانی در آن زمان بوده است، که این روزها تبدیل به مقصدی دیدنی و تفریحی شده است. ویژگی های منحصر به فرد این ساختار زیرزمینی از جمله مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل های با قدمت بسیار بالا، این جاذبه را در زمره ی مهم ترین جاذبه های ایران و حتی جهان قرار می دهد.

این شهر در واقع یک قنات بسیار بزرگ است که مساحت آن حدود 10 هزار مترمربع است، از این رو به آن عنوان شهر داده شده است. عمق شهر زیرزمینی کاریز حدود 16 متر است. یعنی از سطح زمین باید 16 متر پایین بروید تا به آن برسید. ارتفاع خود کاریز حدود 8 متر است. تمام دیوارها و سقف هم با انواع صدف‌های زیبا پوشانده شده است.

یکی از مواردی که سبب شده تا کاریز کیش پر اهمیت شود و تمایزی ویژه با دیگری شهرهای زیرزمینی ایران داشته باشد، سقف مرجانی آن است که زمانی بستر آب دریا بوده و قطر آن به ۷ متر می رسد. این سقف پر از صدف و آبزیانی است که به صورت فسیل در آمده اند و به راحتی می توانید آنها را مشاهده کنید.با توجه به آزمایش های انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان بر روی تعدادی از این فسیل ها، قدمت این سقف را بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال نشان می دهند و حکایت از عمر بالای این سقف دارند.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

3- شهر باستانی حریره کیش

شهر 800 ساله حریره مربوط به سدهٔ ۵ تا ۱۰ ه. ق. است. در شهر تاریخی حریره جزیره کیش بقایایى در مرکز ساحل شمالى جزیره قرار دارد که به احتمال بسیار قوى به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامى بر مى گردد. این بقایا در وسعتى بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگو کننده این مطلب است که روزگارى شهرى بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیرى را در خود جاى مى داده است.

شهر باستانی حریره با ۱۲۰ هکتار مساحت، به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری تعلق دارد و در شمال جزیره کیش واقع شده است. برخی از بخش‌هایی که تا به امروز در این شهر کشف شده‌اند، شامل مجموعه‌ی ساحلی، خانه‌ اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی می‌شود. اشیای باارزش تاریخی مکشوف در این منطقه نشان از غنای فرهنگی و شکوفایی جزیره کیش پس از افول بندر تجاری سیراف دارد.

بندر سیراف یکی از بنادر قدیمی و مهم کشور بوده و بازرگانان از کشورهای مختلف برای تجارت به این منطقه می آمدند، بندر در سال 356 ه.ق در زمین لرزه ای  سهمگین و طولانی مدفون شده و چیزی از آن باقی نمانده است؛ بعد از آن بلافاصله تجار به دنبال جایی برای سکنی بودند و بدین ‌‌ترتیب به جزیره زیبای کیش قدم گذاشتند؛ منطقه ای در شمال کیش که بر صخره‌هایی با ارتفاع 10 متر قرار دارد و از طرفی موقعیت خوب برای شکل گیری بندر نیز داشته است؛ این منطقه نسبتا دریای آرام‌‌تری دارد و همه این‌ها باعث شده تا بازرگانان حریره کیش را به عنوان مقر خود انتخاب کنند، امروزه از این شهر که نام آن از نام ملکه شان گرفته شده تنها بقایایی از دیوارها به جای مانده است؛ بناهای به جا مانده بیشتر بخش‌های اعیانی، کارگاهی و حمام‌ها هستند اما در بین آن‌ها بناهایی ساحلی و راهرو‌هایی نیز کشف شده است، اکثر بناها سقف ندارند و تنها دیوارهایشان پابرجاست؛ بقایای شهر و آثار کشف شده نشان از قدمت این شهر به زمان ساسانیان و اوایل ورود اسلام نیز دارد.

حریره از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این بخش‌ها شامل خانه اعیانی، بخش کارگاهی و حمام می‌شود.

سعدی که سفرهای فراوانش معروف بوده در گلستان به وجود حریره اشاره کرده است.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

4- خانه اعیانی کیش

از دیگر مکانهای گردشگری و تاریخی کیش می‌توان به خانه اعیانی اشاره کرد.

خانه اعیانی یکی از دیدنی های شهر باستانی حریره در جزیره کیش محسوب می‌شود که نسبت به بقیه جاذبه های جزیره کیش کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. خانه اعیانی کیش از آن دسته از خانه‌های قدیمی ایرانی ا‌ست که چندین خانواده در این نوع خانه‌ها در کنار هم زندگی می‌کردند. نمونه‌های خانه اعیانی بیشتر در شهرهای یزد، کاشان و اصفهان دیده می‌شود. از بازمانده‌های این خانه تاریخی مانند کاشی‌کاری ستاره‌ای و مساحت زیاد آن می‌توان حدس زد که خانه اعیانی کیش به دوره‌ی ایلخانان تعلق دارد. کاشی‌های ستاره‌ای از کالاهای وارداتی در عصر ایلخانی بود که از جزیره کیش به کشور ایران وارد می‌شد و در ساخت تخت سلیمان و سلطانیه از این نوع کاشی‌ها استفاده شده است. به همین دلیل می‌توان گفت این عمارت تاریخی و زیبا به یکی از اشخاص ثروتمند شهر باستانی حریره در جزیره کیش تعلق دارد.

خانه اعیانی از بخش‌های مختلفی مانند آشپزخانه، مهمان خانه، ایوان و محل سکونت بانوان تشکیل می‌شود که دیدن هر بخش از این خانه شما را با یک وجه تاریخی آن آشنا خواهد کرد و سخنان زیادی از تاریخ را برایتان بازگو می‌کند. بنظر می‌رسد که این خانه در گذشته با فعالیت صیادی و برای دسترسی آسان به دریا احداث شده است، شاید هم کانال‌های نفوذی و خروجی در مقابل هجوم اهالی شهری بوده است. در کنار خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره ،مجموعه تاریخی دیگری همچون مسجد، حمام و قنات‌های قدیمی وجود دارد. حمام شهر قدیمی حریره با صحن های مختلف، دارای بخش‌هایی چون سر بینه، گرمخانه و تون حمام که در بخش جنوبی این بنا احداث گردیده است و توسط راهروهای سر پوشیده از آن جدا می‌شود. دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب گرمخانه که آخرین بخش ساختمان را تشکیل داده است در نوع خود یکی از قدیمی ترین حمام ها ایرانی که طی باستان شناسی کشف و شناسایی شده است و دو دوره مجزا و متمایز از هم را برای مخاطبان خود بازگو می‌کند. طبق گفته باستان شناسان به نظر می‌رسد این حمام خصوصی بوده و به صاحبش اختصاص دارد.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

5- خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش با قدمت ۲۰۰ سال در قدیمی ترین محله جزیره کیش قرار دارد. مساحت اینجا یک هزار و ۲۰۰ متر مربع است که در حدود ۲۰۰ سال پیش بنا شده است دارای ۱۵ اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی بوده و از سبک معماری کاملاً بومی برخوردار است.

این خانه به منظور معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش، خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل شد. این خانه نمادی از اصالت مهمان نوازی مردمان کیش است. صاحب اصلی خانه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین شخصیت معروف و محبوب کیش در ۸۰ سال گذشته، تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی آن زمان بود.هدف از برپایی این خانه مردم شناسی فراهم کردن فضایی با اصالت و سنتی برای معرفی بومیان و فعالیت های آنها در دوران گذشته به مسافران و مهمانان است.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

6- آب انبار دوقلو کیش

آب‌انبارها بنایی حوض مانند و مسقف می‌باشند که در قدیم به‌منظور جمع‌آوری و نگهداری آب‌های سطحی ناشی از بارندگی ساخته می‌شده‌اند. آب‌های نگهداری شده در این مکان‌ها در فصول کم باران مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. جاذبه‌ی آب انبار دوقلو در کیش با ۵ بادگیر و ۲ گنبد در سال ۷۲ در شمال جزیره و روی پایه‌های آب‌انباری قدیمی ساخته شده است.

درست است که هنوز ۳۰ سال نیست که از بازسازی این آب انبار دوقلو با الهام از معماری سنتی یزدی می‌گذرد اما به دلیل ساخت‌وساز در مسیر آب‌های سطحی، افزایش فضاهای صنعتی و نیاز فزاینده به آب در کیش کاربری این آب انبار از مکانی برای ذخیره آب به مکانی برای بازدید گردشگران تغییر کرده است. همچنین در گذشته نیز به دلیل وجود آب، هوای داخل آب انبار بسیار خنک بوده ولی در حال حاضر که این آب انبار بدون آب است هوای داخل و بیرون آن فرقی ندارند.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

7- باغ پرندگان کیش

باغ پرندگان کیش یکی از دیدنی های کیش به شمار می‌رود که پیشنهاد می‌کنیم گردشگرانی که با تور کیش به دیدن این باغ زیبا می‌روند از دیدن این مجموعه بی‌نظیر غافل نشوند. باغ پرندگان کیش در سال 1380 افتتاح گردید. این باغ در مجموعه تفریحی پارک دلفین های کیش قرار دارد که مساحت آن 3 هکتار است و به طور معمول روزانه 500 گردشگر از این باغ بازدید می‌کنند. باغ پرندگان کیش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. با عبور از مسیر سرسبز و زیبای بخش اول باغ پرندگان جزیره کیش و توقف در کنار قفس‌ها، پرندگان مختلف را تماشا می‌کنید که در کنار آن نیز با نوع تغذیه، زیستگاه و ویژگی‌های هر پرنده آشنا می‌شوید.

در بخش دوم باغ پرندگان کیش فضای بسیار بزرگی که دو هکتار مساحت دارد ایجاد شده که مخصوص پرواز آزاد پرندگان است. در باغ پرندگان کیش بیش از ۵۵ گونه از پرندگان قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکا نگهداری می‌شود که دیدنشان تماشایی است. همچنین در وسط باغ پرندگان برکه‌ای وجود دارد که در آن فلامینگوها، پلیکان‌های پاخاکستری و سفید، درنای تاج‌دار، ایبیس، قوها و انواع لک‌لک‌های مارابو را می‌بینید که در محیطی کاملا طبیعی، مناظر کم‌نظیر و زیبایی را در برابر دید گردشگران به زندگی خود ادامه می‌دهند.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

8- پارک دلفین ‌های کیش

اگر سفرتان به کیش همراه با کودکان است، بازدید از پارک دلفین های را در برنامه‌تان بگنجانید. پارک دلفین‌ ها یا دلفیناریوم از معروف‌ترین دیدنیهای جزیره کیش است. دلفیناریوم در جنوب شرق جزیره و در محوطه باغ پرندگان واقع شده است. همان طور که در مورد قبل اشاره شد در آکوریوم آب شور این محوطه به غیر از دلفین تعداد دیگری از گونه‌های پستانداران دریایی نگه‌داری می‌شود.

اما علت اصلی شهرت پارک دلفین ها حرکات و نمایش های جالب و بانمک این حیوانات باهوش است. بازی دلفین ها با توپ، حلقه و نقاشی کردن آنها برای کودکان و البته بزرگسالان هیجان‌انگیز است.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

9- اسکله تفریحی کیش

اسکله‌ تفریحی کیش با طول ۴۳۷ متر و عرض ۱۸ متر، با استفاده از چوب احداث شده و از جذاب‌ترین مکان های دیدنی کیش برای علاقمندان به تفریح و سرگرمی است. باشگاه بولینگ، سینمای چهار بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی بخش‌های متنوع اسکله را تشکیل می‌دهند. تماشای دریا، غروب آفتاب، لاک‌پشت‌های دریایی، دلفین‌ها و پرندگان دریایی و به‌خصوص ماهیگیری از جمله جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

10- بوستان آهوان کیش

بوستان آهوان کیش در زمینی با مساحت ۲هکتار، در خیابان فردوسی جزیره نیلگون کیش قرار داشت. این بوستان یکی از دیدنی ترین جاذبه های جزیره کیش است، این پارک محبوب بر خلاف نامش فقط مخصوص نگهداری آهو نیست بلکه گونه های مختلف جانوری مانند روباه، گوزن، میمون، شغال، شیر، انواع پرندگان و… نیز در این بوستان زندگی می کنند.

به طور کلی این مکان ۱۷ قفس برای نگهداری گونه های مختلف جانوری دارد و تعداد زیادی از حیوانات این منطقه نیز بیرون از قفس زندگی می کنند که آهوان هم جزء آن ها هستند و دلیل نام گذاری این بوستان نیز به به خاطر وجود همین آهوان زیبا است.

اما باغ وحش پارک آهوان جزیره کیش در سال ۱۳۹۰ تخریب شد و در حال حاضر، یک مجتمع تجاری به نام میکا مال در زمین های آن در حال ساخت است که گفته می شود یکی از بهترین مراکز خرید کیش خواهد شد.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

11- جزیره هندورابی

جزیره هندورابی جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویایی محلی مناسب جهت آرامش و تفریح و شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب است، جاذبه هایی که در دنیا بسیار با ارزش هستند. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیرۀ کیش و همچنین برخورداری از زیبایی های طبیعی، قادر است بخشی از نیاز‌های سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

این جزیره در قرن پانزدهم در اشغال پرتغالی‌ها بوده است. بقایای توپ‌های جنگی قدیمی یادگار آن دوران است. برای رفتن به جزیره هندورابی می‌توانید از قایق های چارتری که در اسکله ماهیگیری کیش وجود دارند، استفاده کنید.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

12- ساحل مرجانی کیش

کیش است و مرجان هایش! ساحل مرجانی کیش هم به همین دلیل معروف است. حتما زمانی را به گردش و تفریح در ساحل کیش اختصاص دهید. در اطراف ساحل کیش امکانات تفریحی و سرگرمی فراوانی وجود دارد. حتی اگر نخواهید به سراغ این امکانات تفریحی بروید، می‌توانید در کنار ساحل قدم بزنید و از تماشای دریا لذت ببرید.

علاوه بر این در ساحل آلاچیق‌های فراوانی وجود دارد که برای فرار از تابش مستقیم نور آفتاب می‌توانید داخل آنها بروید. بدون تردید ساحل مرجانی یکی از مناطق دیدنی کیش است که تفریح در آن هزینه چندانی هم روی دست‌تان نمی‌گذارد.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

13- درخت سبز کیش

درخت سبز کیش، کهنسال‌ترین درخت لور یا انجیر همان انجیر معبد در جزیره کیش است و چیزی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد، درختان انجیر معابد، در ابتدا تنه است، ولی با رشد درخت، شاخه های آن به سمت زمین آویزان می شوند و بعد از مدتی در آن فرو می روند که خود به تنه تبدیل می شوند. این روند آن قدر ادامه می یابد تا یک درخت با چندین ساقه به هم پیچیده و پیوسته در داخل زمین بوجود می آید.

شاخه های درخت سبز کیش  ، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند. گروهی از مردم معتقدند که این درخت انرژی های خوبی دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان نخ ها و پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند. مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری کیش شهر تاریخی حریره و آب انبار واقع شده و دارای دو درب ورودی است.

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری به جزیره آورده شده اند، این درختان از هند و چین به کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس وارد و در بیشتر مناطق قدیمی تر کیش کاشته شدند. سرسبزی محوطه ، آلاچیق ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، باربیکیو ها و صندلیهایی با طراحی جالب این مجموعه را زیبا ساخته است. اما یکی از عواملی که گردشگران جزیره کیش را به این نقطه می‌کشاند، هیبت افسانه‌ای درخت سبز است.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

14- روستای باغو کیش

روستای باغو از قدیمی‌ترین روستاهای واقع در جزیره کیش  است که دور از بخش‌های پیشرفته و مردن این جزیره زیبا قرار گرفته است. باغو نحوه زندگی ساکنان قدیمی این جزیره را  برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

طبق تحقیقات انجام شده،کلمه باغو از نام پیرزنی 100 ساله گرفته شده است و در زمانی که جزیره کیش در تصرف پرتغالی‌ها بوده است در این روستا زندگی می‌کرده است.

تمام جاذبه های تاریخی و تفریحی جزیره کیش

15- نمایشگاه خزندگان کیش

نمایشگاه خزندگان کیش از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کیش است و در خیابان فردوسی، جنب پارک آهوان قرار دارد. در این مجموعه می‌توان بیش از صد گونه از خزندگان و مارسانان را مشاهده کرد. مارهای عظیم بوآ، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمار ایگوانا ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مار پرنده تایلند و عنکبوت‌های بزرگ و پرنده خوار برزیلی نمونه‌هایی از این گونه خزندگان هستند. با بازدید از این مجموعه می‌توان اطلاعاتی درباره خزندگان، شرایط زندگی، تغذیه و تولید مثل آن‌ها به دست آورد.

  • منبع
  • علی بابا
  • قصر شایان
  • کجارو
  • سلام پرواز
  • علاءالدین
  • لست سکند

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید