امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285017
۲۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

 تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.

نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که نزدیکترین عضو گونه آن در یک نیمکره دیگر در آن سوی اقیانوس آرام است. پس چگونه این صنوبر تنها سیتکا به جایی که هست رسیده؟!

 تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

جزیره کمپبل یکی از جنوبی‌ترین جزایر نیوزلند است و در آن باد‌های شدیدی می‌وزد و اجازه نمی‌دهد چیزی بلندتر از چند فوت رشد کند.

آب و هوا با اینکه منجمدکننده نیست، اما چندان خوشایند نیست. دما به ندرت از ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود. هر روز ابری و بیشتر روز‌ها بارانی است. تنها ۴۰ روز بدون باران در جزیره کمپبل وجود دارد و تقریباً ۶۰۰ ساعت آفتابی در سال وجود دارد که به طور میانگین کمتر از دو ساعت در روز است. تنها گیاهانی که در این شرایط جان سالم به در می‌برند نوعی گیاهان چند ساله به نام مگاهرب هستند. وجه تسمیه آنها این است که به طور غیرعادی بزرگ می‌شوند و با برگ‌هایی به بزرگی یک ورق کاغذ آ ۴ رشد می‌کنند، یعنی راهبردی برای بهترین استفاده از نور کم.

 تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

صنوبر سیتکا در هیچ کجای این منطقه نباید رشد کند. در واقع، صنوبر سیتکا در هیچ کجای نیمکره جنوبی وجود ندارد. تنها جایی که این درخت به صورت بومی رشد می‌کند، کمربند باریکی در ساحل غربی آمریکای شمالی است که از جنوب آلاسکا و بریتیش کلمبیا تا شمال کالیفرنیا امتداد دارد.

تصور می‌شود که این صنوبر در جزیره کمپبل توسط لرد رانفورلی کاشته شده باشد که از سال ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۴ فرماندار کل نیوزیلند بود. زمانی بین سال‌های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۷.

اگرچه این درخت زنده ماند – به لطف ترجیح طبیعی آن به آب و هوای سرد و مرطوب – اما شکوفا نشده است. پس از گذشت این همه سال، طبق آخرین اندازه‌گیری انجام شده در سال ۲۰۱۱، به سختی ۱۰ متر قد دارد.در صورتی که در سرزمین مادری خود، حداقل ۶۰ متر ارتفاع داشت. این درخت، علیرغم اینکه بیش از صد سال سن دارد، هرگز مخروطی نداشته، که نشان می‌دهد در حالت جوانی دائمی باقی مانده است.

توقف رشد درخت تا حدی به دلیل آب و هوای اقیانوسی است و تا حدودی به دلیل این واقعیت است که تنه آن به طور معمول توسط کارکنان‌ ایستگاه هواشناسی که تا سال ۱۹۵۸ در آنجا کار می‌کرد، قطع می‌شد. هیچ جنگل طبیعی در جزیره کمپبل و سیتکا وجود ندارد. صنوبر تنها منبع درخت کریسمس آن‌ها بود!

این درخت عجیب که دور از زیستگاه طبیعی خود کاشته شده، همچنین به نشانی برای تغییراتی که انسان در این سیاره زمین ایجاد کرده، تبدیل شده.

 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید