امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282892
۲۲۰۶
۲
۰
نسخه چاپی

جاذبه های گردشگری شهر هیر اردبیل

جاذبه های گردشگری شهر هیر اردبیل

هیر نام یکی از شهرهای استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این شهر در جنوب شهرستان اردبیل واقع شده‌ و مرکز بخش هیر می باشد.

وجود مناظر زیبا و رودخانه‌های نشات گرفته از کوه‌ها سبب ایجاد آب و هوایی خوش و فرح‌انگیز گردیده‌است. وجود جنگلها و باغات میوه من جمله گیلاس، آلبالو، سیب از مشهورترین میوه‌های هیر می‌باشد. در این شهر منطقه‌ای بنام دربند وجود دارد که دارای طبیعی بینظیر است.

شهر توریستی هیر

درباره سابقه تاریخی شهر توریستی هیر اسناد و مدارک مکتوب زیادی وجود ندارد ولی نوشته بعضی از کتب تاریخی در قلعه هیر نشان می‌دهد که این قلعه و سایر آثار باستانی آن چند هزار سال قدمت دارند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

بخشی از منازل مسکونی هیر که در قلعه قرار دارد کاملا نشان دهنده باستانی و قدیمی بودن آن است و مردم برای در امان ماندن از هجوم و حمله راهزنان قبایل مختلف منازل خود را روی قلعه می‌ساختند. مردم، منازل و محل نگهداری دام‌های خود را در منطقه‌ای که به راحتی قابل حفاظت باشد احداث نموده‌اند و در لغت‌نامه دهخدا نیز هیر به معنی آتش آورده شده است.

بر اساس گفته مردم محل، کلمه هیر از زمان زرتشتی و آتش‌پرستی وجود داشته است، به‌طوری‌که آثار مراسم دوران آتش‌پرستی با رویکردی اسلامی هنوز هم به کلی بین مردم معدوم نشده و قسم خوردن به چراغ روشن و آتش محترم شمرده می‌شود.

دیدنی های هیر

دربند هیر

دره زیبای موسوم به دربند هیر در یک کیلومتری این شهر واقع شده است که از آن می توان به عنوان بهشت گردشگری هیر نام برد.

دربند هیر منطقه ای زیبا و دلنشین و مملو از جاذبه های طبیعی است که هر سال عده زیادی گردشگر در ایام مختلف سال به این منطقه سفر می کنند. این منطقه با داشتن درختان میوه ، چشمه های فراوان محیطی دلپذیر برای علاقمندان به گردشگری است.

منطقه دربند هیر حدود 234 هکتار وسعت دارد و تنها 24 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

هیر از ۴۰۰ سال پیش جزو والی متعلق به شیخ صفی‌الدین اردبیلی عارف و جد بزرگ شاهان صفوی بوده و هنوز هم عده‌ای از نواده‌های شیخ صفی در مرکز بخش هیر ساکن و مشغول زراعت هستند.

کوه آق دوکه

کوه آق دوکه با ارتفاع 2755 متر در محدوده شهرستان اردبيل ، بخش هير، دهستان فولادلوی جنوبی و در 7 کيلومتری جنوب شرقی مرکز بخش هير واقع شده است.

کوه آق دولن

کوه آق دولن با ارتفاع 2642 متر در محدوده شهرستان اردبيل، بخش هير، دهستان فولادلوی جنوبی و در 30 کيلومتری جنوب شرقی مرکز شهرستان اردبيل واقع شده است.

جاذبه های گردشگری شهر هیر اردبیل

کوه آق یل

کوه آق دولن با ارتفاع 2136 متر در محدوده شهرستان اردبيل، بخش هير، دهستان فولادلوی جنوبی و در 30 کيلومتری جنوب شرقی مرکز شهرستان اردبيل واقع شده است.

روستای انیلو

روستای انیلو روستایی است که در دهستان فولادلوی جنوبی بخش هیر و در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است. روستای انیلو با برخورداری از دشت و کوهستان‌های فراوان و مردمان خونگرم و مهمانواز ، منطقه ای مناسب برای گردشگری است. مساحت زمین های این روستا ۴۰۰۰ هزار هکتار است.

اکثر مردم این روستا به کارهای کشاورزی و دامپروری مشغولند. برگزاری مراسم های مذهبی و نیز دادن نذری و احسان از شاخصه های مردم این روستا است.

پل معلق هیر

پل معلق هیر پلی شیشه ای و معلقه که از روی رودخانه پرآب هیر چایی در شهر هیر میگذرد. این پل در شهر هیر در جنوب شرقی استان اردبیل قرار دارد و یکی از جذابیت ها و نقاط گردشگری استان زیبای اردبیل به شمار میرد. اگر اهل مسافرت و طبیعت گردی و همینطور عاشق هیجان و ماجراجویی هستید، حتما باید از پل هیر دیدن کنید. چون این منطقه هم طبیعت بسیار زیبایی دارد و به باغ های میوه اش معروف است و هم اینکه پل معلق هیر در این منطقه واقع شده است.

  • منبع
  • الی گشت
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید