امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276257
۱۴۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

جامع ترین اطلاعات درباره انواع بخور و فواید آن

جامع ترین اطلاعات درباره انواع بخور و فواید آن

فواید بخور دادن برای پوست

آیا به دنبال راهی کم هزینه برای مراقبت از پوست صورت خود هستید؟ انواع بخور صورت یکی از بهترین راه ها برای داشتن پوستی روشن و درخشان است.

مهم نیست که پوست چرب، مختلط یا خشک دارید؛ بخور صورت همیشه یک راه فوق‌العاده ساده و موثر برای پاکسازی و تسکین پوست شماست. استفاده منظم از بخور گیاهی می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی مانند خشکی، جوش، آکنه و لک را درمان کند و عملکرد موثری برای حفظ سلامت و زیبایی چهره‌تان داشته باشد. خوشبختانه، تهیه انواع بخور صورت بسیار آسان بوده و در خانه قابل انجام است.

برای بخور دادن پوست می توانید از گیاهان ریز مانند بابون، اسطوخودوس، آویشن، بومادران، رازیانه، اکلیل کوهی، نعناع صحرایی، صمغ عربی و کافور استفاده نمایید.

پس از بخور دادن می توانید با کمک دستمال کاغذی، جوش های سرسفید و سرسیاه را با فشار خالی کنید اما آنچه که در اینجا حائز اهمیت است این نکته می باشد که پس از عمل بخور ، چون منافذ پوست باز می شوند و سر جوشها نیز باز خواهد شد بهتر است برای بستن این منافذ، پس از اتمام این کار، از خیار رنده شده با لیمو ترش تازه و یا اگر پوست چرب دارید از آب سرد استفاده نمایید.

می توانید هفته ای یک یا دوبار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صورتتان را بخور دهید. فاصله صورت تا آب گرمی که بخار از آن بلند می شود باید حدود ۱۵ سانتی متر باشد. حوله ای را دور سرتان بیندازید از خروج بخار آب جلوگیری کند. چشمان خود را هنگام بخور باید ببندید.

بعد از بخور صورت باید بلافاصله صورتتان را با آب ولرم بشویید و از کرم یا سرم آبرسان استفاده کنید.

یکی از بهترین زمان ها برای ماساژ صورت بعد از بخور است تا جریان خون در پوست صورت را به حداکثر میزان ممکن برسانید و اثر آن را چند برابر کنید.

اگر از ماسک صورت استفاده می کنید استفاده از آن بعد از بخور بیشترین تاثیر را خواهد داشت چون منافذ پوست باز شده و نفوذ مواد مووثر ماسک به نقاط عمیق تر پوست امکان پذیر می شود.

فواید بخور صورت

بخور گرفتن فواید زیادی برای پوست دارد. به عنوان مثال، بخور صورت به علت آرامش‌بخش بودن می‌تواند از بروز مشکلات ناشی از استرس مانند اگزما، جوش و پسوریازیس پیشگیری کند. اما این تنها مزیت آن نیست! برخی از مهم‌ترین فواید بخور گیاهی برای صورت عبارت‌اند از:

- رفع جوش‌های سرسیاه، آکنه و لک‌های پوستی
- باز کردن منافذ بسته‌شده پوست
- افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست
- آرام کردن ذهن
- بخشیدن درخشش طبیعی و زیبا به چهره
- ارزان و ساده بودن
- سم زدایی پوست
- افزایش گردش خون و کمک به تغذیه شدن سلول‌ها
- آبرسانی فوق‌العاده به سلول‌های پوستی
- پاکسازی عمیق پوست از آلودگی‌ها

انواع بخور صورت

یکی از بهترین روش های بخور دادن، بخور بخار آب است چرا که این بخور را می توانید همیشه و در همه جا انجام دهید. برای بخور دادن با بخار آب باید پوست خود را در معرض بخار آب قرار دهید البته باید بسیار مراقب باشید که پوستتان نسوزد.

اضافه کردن گیاهان و روغن های اسانس به آب برای بخور صورت باعث می شود مزایای بیشتری دریافت کنید. برخی گیاهان برای انواع پوست ها مفیدند و برخی اسانس ها تاثیرات آرام بخش و تقویت کننده دارند

با بخور بخار آب، انواع آلودگی ها، چربی ها و سلول های شاخی از روی سطح پوست برداشته می شوند، پوست تمیز می شود و در نهایت، پوست مرطوب می گردد. این رطوبت پوست مانع از ایجاد چین و چروک آن می گردد.

از دیگر انواع بخور می توان به بخور رامسن یا زنجبیل شامی اشاره کرد. این بخور علاوه بر اینکه موجب تمیزی و طراوت و شادابی پوست می گردد، برای دستگاه تنفسی نیز بسیار مفید است.

در هنگام بخور، از جوشانده غلیظ و بسیار گرم رامسن استفاده کنید. یک پارچه و یا ملحفه بر روی سر خود بیاندازید و سپس بخار آن را استنشاق نمایید و در همان حال، پوستتان را ماساژ بدهید و با یک حوله تمیز، پوست را تمیز کنید.

برای آماده سازی این بخور می توانید 2 مشت کامل از ریشه گیاه رامسن را در یک لیتر آب ریخته و سپس با بخار حاصل از آن، پوستتان را بخور دهید.

بخور گل ختمی و بابونه نیز می تواند علاوه بر تمیزی و رطوبت پوست، موجب ضد عفونی شدن، روشن شدن و شادابی پوست گردد. پس از بخور دادن می توانید از انواع ماسک ها استفاده نمایید اما در مورد این نوع بخور، علاوه بر ماسک می توانید از روغن زیتون نیز استفاده نمایید. چنانچه پوستتان دارای جوش می باشد، پس از بخور گل ختمی و بابونه می توانید از آب لیمو ترش بر روی پوست خود استفاده کنید.

در هنگام استفاده از روغن زیتون و یا آب لیمو ترش از پنبه استفاده نمایید و اجازه دهید 30 دقیقه بر روی پوست بمانند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

در مورد طرز تهیه این بخور می توان گفت که مقداری گل ختمی و بابونه را در ظرف آب جوش می ریزیم و سپس در ظرف را به مدت 10 دقیقه می گذاریم تا دم بکشد. سپس، در ظرف را برداشته و یک پارچه کلفت روی سر خود بیاندازید و همینطور که صورتتان بالای ظرف و در معرض بخار قرار دارد، با کمک 2 انگشت، پوست خود را ماساژ دهید. این عمل را چندین بار تکرار نمایید.

بخور صورت با رزماری برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب است.

بخور صورت با اسطوخودوس برای پوست خشک و اگزما مناسب است و دارای مزایای آرام بخش است.

بخور اکالیپتوس  برای مقابله با آکنه و باز شدن سینوس ها و سرماخوردگی عالی است.

بخور پوست پرتقال علاوه بر داشتن خواص آروماتراپی برای آرامش و شادی منافذ مسدود شده پوست را هم باز می کند.

مراحل انجام بخور در منزل

تهیه بخور گیاهی و استفاده از آن بسیار آسان و کم‌هزینه است. برای کسب نتیجه حداکثری از بخور گرفتن، کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

- یک میز و صندلی راحت برای نشستن انتخاب کنید. میز ناهارخوری می‌تواند گزینه خوبی باشد.
- در صورت تمایل می‌توانید یک آهنگ بی‌کلام و ملایم پخش کنید تا آرامش شما بیشتر شود.
- موها را به عقب ببندید و مطمئن شوید که در حین بخور گرفتن روی صورتتان پخش نخواهند شد.
- با استفاده از اسکراب یا پاک‌کننده طبیعی صورت خود را تمیز کنید.
- صورت خود را با آب ولرم شسته و نم‌دار نگه دارید.
- چهار لیوان آب جوش را درون یک کاسه با اندازه متوسط تا بزرگ بریزید.
- گیاهان، گل‌ها، روغن‌های طبیعی یا هر ماده دیگری که فکر می‌کنید برای پوستتان مفید است به آب اضافه کرده و مخلوط کنید.
- سر خود را بالای کاسه خم کنید و صورت را حدود 20 سانتی‌متر دورتر از آب نگه دارید.
- یک حوله را روی سر خود بکشید تا از پخش شدن بخار در محیط جلوگیری شود.
- با بالا بردن یا پایین آوردن سر خود بالای کاسه می‌توانید گرما را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که نباید پوست خود را در معرض حرارت شدید قرار دهید.
- به مدت 10 دقیقه بخور بگیرید.
- صورت خود را با آب ولرم بشویید.
- در آخر، سرم یا کرم مرطوب‌کننده دلخواه خود را روی پوست صورت ماساژ دهید تا جذب شود.

در مجموع، بخور صورت یک راه عالی برای مراقبت از پوست است و لیاقت اینکه در روتین پوستی‌تان جای بگیرد را دارد. بخور گیاهی نه تنها به بهبود مشکلات پوستی و زیبا ماندن چهره کمک می‌کند، بلکه می‌تواند استرس را کاهش داده و سلامت روح و روان شما را نیز تضمین کند.

  • منبع
  • پرشین وی
  • دکتر سلام
  • زیبا بمان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید