امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263700
۱۷۱۰۴
۱۷
۳
نسخه چاپی

جرم شرکت در آزمون بجای داوطلب دیگر

شرکت فرد دیگری به جای داوطلب اصلی در جلسه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد جرم محسوب شده و ضمن تحویل فرد جایگزین به مراجع انتظامی، داوطلب خاطی یک تا چند دوره از شرکت در تمام آزمون‌های سراسری محروم خواهد شد.

جرم شرکت در آزمون بجای داوطلب دیگر

جرم شرکت در آزمون بجای داوطلب دیگر

شرکت در آزمون به جای داوطلب اصلی در سایر کشور ما طبق قانون مجازات اسلامی و همچنین در سایر کشورها  تخلف محسوب می گردد و دارای مجازات است. در واقع قانونگذار برای اعمال حق و بر اساس اصول انصاف و عدالت و همچنین برقراری نظم در جامعه، شرکت در آزمون به جای داوطلب اصلی را تخلف و جرم تشخیص داده و برای آن مجازات تعیین کرده است. علاوه بر مجازات مقرر در این قانون، مرتکب به سایر مجازات های مقرر در هر آزمون نیز محکوم می گردد.

امروزه با تنوع آزمون ها، تقلب در آنها نیز یکی از جرایم بوده و رسیدگی به آن از وظایف قانون می باشد. به همین دلیل قانون گذار برای آن مجازات های ویژه ای را در نظر گرفته است تا به این طریق از تقلب در آزمون ها جلوگیری به عمل آورد.

جرم شرکت در آزمون بجای دیگری نیز از این قبیل جرایم بوده که در ماده 541 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) به آن اشاره شده است.

بر اساس ماده 541 قانون مجازات اسلامی: هر کس به جای داوطلب اصلی هر یک از آزمونها اعم از کنکور ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، دانشسراها، مراکز تربیت معلم، اعزام دانشجو به خارج از کشور یا امتحانات داخلی و نهایی واحدهای مزبور یا امتحانات دبیرستانها،‌مدارس راهنمایی و هنرستانها و غیره در جلسه امتحان شرکت نماید حسب مورد مرتکب و داوطلب علاوه بر مجازات اداری و انتظامی به دویست‌هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده فوق متخلفینی که چنین جرمی مرتکب می شوند معمولا به جزای نقدی از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان محکوم خواهند شد.

همچنین داوطلبین شرکت در آزمون های ورودی چنانچه مرتکب این جرم شوند مطابق رای دادگاه ممکن است از شرکت در یک تا چند دوره از آزمون های سراسری محروم شوند.

توجه کنید که چنانچه داوطلب اصلی از این موضوع اطلاع داشته باشد، مجازات شرکت در امتحان به جای دیگری شامل حال او می شود. اما اگر شرکت کننده در آزمون بدون اطلاع داوطلب اصلی اقدام به این کار کرده باشد، مجازاتی برای داوطلب منظور نخواهد شد و حتی در صورت محکومیت، میتواند درخواست اعاده حیثیت کند.

 یکی از راه های اثبات این جرم هم از طریق شهود است که باید شرایط شهادت در دادگاه را داشته باشند.

مرجع رسیدگی به جرم شرکت در آزمون بجای داوطلب دیگر

شرکت در آزمون به جای دیگری یکی از جرائم کیفری بوده که در دادگاه کیفری 2 مورد بررسی قرار می گیرد.

  • منبع
  • ساعد نیوز
  • دینا

۳ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید