امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276818
۱۴۱۴
۲
۰
نسخه چاپی

جیمز گارفیلد بدشانس ترین رئیس جمهور آمریکا که ترور شد

جیمز گارفیلد بدشانس ترین رئیس جمهور آمریکا که ترور شد

زندگی جیمز آبراهام گارفیلد؛ بیستمین رئیس جمهور آمریکا

جیمز آبراهام گارفیلد احتمالا بد شانس ترین رییس جمهور ایالات متحده امریکا است!

جیمز آبراهام گارفیلد بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بود که از چهارم مارس تا نوزدهم سپتامبر سال ۱۸۸۱ میلادی ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. این دوران همزمان با سلطنت ناصر الدین شاه در ایران است. اما دوران ریاست جمهوری گارفیلد بر خلاف ناصرالدین شاه بسیار کوتاه بود و در دوم ژوییه 1881 در ایستگاه راه آهن ترور شد و سرانجام نیز بر اثر جراحات وارده و عفونت زخمش (هنوز آنتی بیوتیک اختراع نشده بود) مدتی بعد در 19 سپتامبر 1881 و در 49 سالگی درگذشت.

جیمز گارفیلد سال ۱۸۳۱ درشهر کویاهوگا در اوهایو به دنیا آمد، دو ساله بود که پدرش را از دست داد، گارفیلد برای آنکه هزینه تحصیلش را فراهم کند مدتی راننده قایق های مسافری بود. او سال ۱۸۵۶ از کالج ویلیامز در ماساچوست فارغ‌التحصیل شد.

جیمز گارفیلد سال ۱۸۵۹ به عنوان سناتور جمهوری‌خواه از ایالت اوهایو به سنا راه یافت. در دوران بحران داخلی طرفدار سرسخت بازگشت ایالتهای تجزیه طلب به ایالات متحده آمریکا بود. سال ۱۸۶۲ و در زمان جنگ داخلی به ارتش داوطلبان پیوست و به دلیل لیاقتی که در نبردها از خود نشان داد درعرض دو سال چندین بار ترفیع گرفت و به درجه سرلشکر نیروهای داوطلب ارتقا یافت.

هم‌زمان در سال ۱۸۶۲ مردم اوهایو، جیمز گارفیلد را برای نمایندگی در کنگره انتخاب کردند. پرزیدنت لینکلن، گارفیلد را متقاعد کرد که از ارتش کناره گیرد استدلال لینکلن این بود که پیدا کردن یک نظامی برای جانشینی او به مراتب آسانتر از یافتن جمهوری‌خواهی توانا برای کنگره است. گارفیلد به مدت ۱۸ سال به‌طور متوالی به نمایندگی کنگره انتخاب شد.

سال ۱۸۸۰ در کنوانسیون جمهوری خواهان، گارفیلد نتوانست نظر سایر جمهوری خواهان را برای نامزدی دوستش، جان شرمن جلب کند. در نهایت در سی و ششمین دور رای‌گیری، به صورت غیرمنتظره و بدون آنکه از قبل در این باره گفتگویی صورت گرفته باشد، خود گارفیلد به عنوان نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

جیمز گارفیلد با اختلاف تنها ۱۰ هزار رای عمومی، ژنرال وینفیلد اسکات هنکاک، نامزد دموکراتها را شکست داد و به عنوان بیستمین رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد، در آن زمان جمعیت ایالات متحده آمریکا ۵۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۸۳ نفر بود.

جیمز گارفیلد در دوران ریاست جمهوری اختیارات دولت فدرال را در زمینه اداره گمرک نیویورک افزایش داد. درزمینه سیاست خارجی، وزیر امور خارجه دولت گارفیلد از تمام جمهوری‌های آمریکای لاتین دعوت کرد تا سال ۱۸۸۲ در کنفرانسی در شهر واشینگتن شرکت کنند.

جیمز گارفیلد بدشانس ترین رئیس جمهور آمریکا که ترور شد

ترور جیمز گارفیلد

قاتل جیمز گارفیلد، بیستمین رئیس جمهور آمریکا، چارلز گیتیو نام داشت و وکیل دادگستری بود. وی از طرفداران او بود و در ستاد انتخاباتی وی بسیار فعال بود. پس از پیروزی گارفیلد در انتخابات، چارلز از او سفارت امریکا در فرانسه را طلب نمود. گارفيلد در آغاز كار با سفير شدن چارلز گيتيو موافق بود اما وزير امورخارجه با انتصاب او به اين سمت موافقت نداشت و می گفت كه سفير آمريكا در فرانسه نه تنها بايد تجريه كار ديپلماتيك داشته باشد بلكه بر زبان فرانسه هم مسلط باشد.

سرانجام رییس جمهور گارفیلد برای خلاص كردن خود از دست گيتيو، به منشی اش دستور داد كه از آن پس به گيتيو وقت ملاقات ندهد.

چارلز گيتيو كه متوجه قضيه شده بود تصميم به قتل رییس جمهور گرفت و او را در دوم ژوئيه 1881 از پشت به گارفیلد در ایستگاه راه آهن واشنگتن دی سی شلیک کرد.

رییس جمهور بر اثر این گلوله زخمی شد و مدتی بعد بر اثر عفونت ناشی از آن در گذشت. گارفیلد در گورستان دریاچه ویو در کلیولند به خاک سپرده شد.

گفته می شود الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن، به کاخ سفید آمد و تلاش کرد گلوله را در بدن رئیس‌جمهوری با دستگاه الکتریکی که خود طراحی کرده بود ردیابی کند، اما موفق نشد.

در واقع علت مرگ گارفیلد خونریزی گسترده و مسمومیت آهسته خون بود که بعدا توضیح داده شد که بیشتر مربوط به روش غیر بهداشتی پزشکان برای درمان رئیس جمهور است تا خود زخم ها. پزشکان آن زمان در نقش بهداشت در پیشگیری از عفونت تعلیم نداشتند. روش استاندارد این بود که بیشتر تلاش های درمانی برای برداشتن گلوله بود و تعدادی از پزشکان در جستجوی ناموفق بارها و بارها زخم او را خفه کردند.

چارلز گیتیو قانل رئیس جمهور به جرم قتل متهم شد و در 30 ژوئن 1882 به دار آویخته شد.

  • منبع
  • تاریخ جهان
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید