امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267846
۲۱۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
قرارداد ائتلاف (Patent Pool)

حق اختراع و قرارداد ائتلاف

قراردادهای «ائتلاف‌ » (Patent Pool) که در آن صاحبان امـوال فـکری، حـقوق خود را در يک نهاد واحد تجميع می کنند تا متقاضيان استفاده بتوانند‌ به‌ جايی مراجعه به تک تـک صاحبان اموال فکری، تنها‌ به‌ اين نهاد مراجعه کنند

حق اختراع و قرارداد ائتلاف

حق اختراع و قرارداد ائتلاف

 قـرارداد يا تـوافق ائتلافی در واقع‌ يکی از سازوکارهای مديريت جمعی اختراع است که برای بهينه سازی سيستم حمايتی از اختراع و رفع نواقص موجود در آن‌ به کار می رود.

در تعريف‌ ائتلاف‌ در‌ حق اخـتراع مـی توان گفت که يک نوع توافق است که در بين دارندگان حق اختراع منعقد ‌‌می شود‌ تا حق اختراع های خود را با هم ترکيب کرده و بـه‌ يکـديگر‌ و يا به شخص ثالث ـ باتوجه بـه قـرارداد اوليه ـ ليسانس دهند و به اين ترتيب امکان توليد‌ و يا عرضه فناوری جمعی مهيا شود. اصولا در ائتلاف ها تمام حق اختراع‌ ها در يک جا‌ متمرکز‌ و جمع آوری می شوند تا اعـضاي ائتـلاف به راحتی بتوانند از آن اسـتفاده کـنند.

اداره مالکيت صنعتی و حق اختراع آمريکا به عنوان بزرگ ترين نهاد در صدور اظهارنامه هايی اختراع ، در تعريف توافقات ائتلافی چنين بيان داشته است : «توافق ائتلافی اين امکان را براي طرفين قرارداد فراهم می آورد تـا بـه جاي اينکه ليسانس گيرندگان به صورت انفرادی با تک تک‌ دارندگان‌ حق اختراع قرارداد ليسانس منعقد کنند، همه وسايل ضروری براي ايجاد يک فناوري معين را در يک جا دور هم جمع کرده و زمينه تـوليد کـالا را فراهم مـی کند.»

قراردادهای حوزه مالکيت فکری از حيث اثر، به سه دسته کلی تقسيم ميشوند:

دسته اول ) قراردادهای «واگذاری» (Assignment) کـه در آن تمام حقوق صاحب اموال فکری ـ به استثنای حقوق‌ معنويی ـ به مـنتقل اليه واگـذار مـی شود.

دسته دوم ) قراردادهای «اجازه حق بهره برداری » (License) که در آن مالکيت عين براي پديدآورنده باقی می ماند و فقط حق بهره بـرداری ‌ ‌از مـال فکريی به‌ طرف‌ قرارداد واگذار می شود.

دسته سوم‌ ) قراردادهای «ائتلاف‌ » (Patent Pool) که در آن صاحبان امـوال فـکری، حـقوق خود را در يک نهاد واحد تجميع می کنند تا متقاضيان استفاده بتوانند‌ به‌ جايی مراجعه به تک تـک صاحبان اموال فکری، تنها‌ به‌ اين نهاد مراجعه کنند.

ائتلاف نوعی مـشارکت‌ است‌ ميان‌ صاحبان حـق کـه حدود آن را طرفين مشخص می نمايند.

ائتلاف‌ ها دارای يک ويژگی مشترک هستند و آن اينکه دو يا چند صاحب حق اموال فکری با يکديگر توافق‌ می کنند‌ که‌ اعمال حقوق انحصاری خود را که قوانين مالکيت فکری برای آن‌ هـا‌ به رسميت شناخته است ، جزئاً يا کلاً نسبت به حق اختراع آورده شده در ائتلاف اسقاط‌ نمايند‌. لذا‌ اساس و ذات ائتلاف در حق اختراع مربوط به از بين بردن حق‌ انحصاری و اعطای نوعی «مصونيت » به اعضای ائتلاف در اين جـهت اسـت.

در اين‌ حالت‌ دو‌ يا چند واحد اقتصادی با انعقاد قراردادی ميان خود، توافق می نمايند که هر يک‌ از‌ آن ها مجوز بهره برداری از فناوری متعلق به خود را به طرف‌ (های) ديگر‌ قرارداد واگذار نـمايد تـا تمامی اطراف قرارداد بتوانند از فناوريهای تحت ائتلاف استفاده کنند‌. در واقع اساس و ماهيت اين قراردادها اعطای مجوز بهره برداری به‌ يکديگر‌ (در‌ بين اعضای ائتلاف ) به منظور استفاده از فناوري مشترک يا اعـطای مـجوز بهره برداری به‌ ديگران‌ است .

برای مشاهده کامل مقاله کلیک کنید

قرارداد ائتلاف در حق اختراع | دکتر مرتضی عادل |  محمود جعفری | فصلنامه دیدگاه های حقوق قضایی - دوره 20، شماره 71، پاییز 1394

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید