امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280283
۴۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

حمایت نظامی آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه؛ منافع استراتژیک منطقه ای

ایالات متحده از زمان استقلال اوکراین، همواره متعهد به حمایت و کمک های مالی و غیرمالی به این کشور بوده است، زیرا اوکراین برای برقراری امنیت و ثبات، گسترش سیاست های بشردوستانه و بازسازی، برگزاری انتخابات دموکراتیک و انجام اصلاحات قانون اساسی، احیای اقتصاد و مبارزه با فساد تلاش می کند.

بررسی روابط بین اوکراین و آمریکا

بررسی روابط بین اوکراین و آمریکا

از سالیان پیش تاکنون اوکراین برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای داشته است. از زمانی که اوکراین استقلال خود را در سال ۱۹۹۱ به دست آورد شریک استراتژیک مهمی در موضوعات مختلف برای ایالات متحده آمریکا به حساب می آمده و از لحاظ سیاسی و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

کمک های ایالات متحده به اوکراین محدود به بازه زمانی حمله روسیه به این کشور نمی باشد. ارائه تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خود در برابر جنگ روسیه علیه اوکراین، یک اولویت فوری برای آمریکا و متحدانش می باشد.

ایالات متحده از زمان استقلال اوکراین، همواره متعهد به حمایت و کمک های مالی و غیرمالی به این کشور بوده است، زیرا اوکراین برای برقراری امنیت و ثبات، گسترش سیاست های بشردوستانه و بازسازی، برگزاری انتخابات دموکراتیک و انجام اصلاحات قانون اساسی، احیای اقتصاد و مبارزه با فساد تلاش می کند.

اوکراین، از زمان استقلال از شوروی سابق همواره با فاصله گرفتن از روسیه در جهت سیاست های غرب حرکت کرده است. فارغ از گزینش ارزش های غربی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، این کشور در حوزه نظامی نیز با درخواست های آمریکا و ناتو همسو بوده است و این مسأله ای نیست که روسیه به راحتی از آن چشم پوشی کند.

اوکراین یک شریک استراتژیک منطقه ای کلیدی برای آمریکا و متحدانش می باشد که تلاش های قابل توجهی برای مدرن سازی ارتش خود و افزایش قابلیت همکاری خود با ناتو انجام داده است.

1. یکی از بزرگترین اقدامات اوکراین در اوایل ۱۹۹۰ دست کشیدن از زرادخانه‌ ای بود که از زمان شوروی در این کشور باقی مانده بود.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ یک سوم زرادخانه آن در اوکراین باقی ماند، که در آن زمان شامل پیشرفته ترین سلاح های هسته‌ای بود و اوکراین به عنوان سومین قدرت اتمی جهان به حساب می‌آمد.

این ‎زرادخانه انواع تسلیحات هسته‌ای پیشرفته از جمله ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر را شامل می شد که هر موشک ده کلاهک هسته‌ای داشت که تاکنون در سطح موشک های بالستیک بی‌نظیر است.

اما باید توجه داشته باشیم که بر اساس سیاست تمرکزگرایی در روسیه سویچ اصلی کنترل این سلاح ها در مسکو قرار داشت و کیف در عمل کنترلی بر آنها نداشت. بنابراین اوکراین حتی اگر می خواست از این سلاح ها استفاده کند، بدون هماهنگی با مسکو نمی توانست.

همچنین این زرادخانه در آن زمان ابزار های قابل توجهی برای طراحی و تولید انواع سلاح های هسته ای را در اختیار داشت که همه این امکانات و تسلیحات در زمان شوروی و در راستای جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی با آمریکا طراحی و ساخته شده بودند.

2. قرارداد بوداپست یکی از مهمترین اقدامات اوکراین بود که در جهت سیاست های خلع سلاح اتمی امضا شد.

اوکراین با امضای قرارداد بوداپست به همراه آمریکا، انگلیس و روسیه متعهد شد که همه سلاح های هسته ای خود را تحویل دهد و در مقابل آمریکا و انگلیس امنیت و تمامیت ارضی اوکراین را در مقابل هرگونه تجاوز خارجی تضمین کنند.

توافقنامه بوداپست فقط در مورد اوکراین نبود بلکه هر سه جمهوری اوکراین ، بلاروس و قزاقستان را که محل استقرار سلاح های هسته ای شوروی غیر روسیه بودند،  شامل می شد.

همچنین اوکراین تمامی مواد هسته‌ای و اورانیوم با غنای بالا را در مارس ۲۰۱۲ زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موسسه فیزیک و فناوری خارکوف و موسسه تحقیقات هسته‌ای آکادمی ملی علوم در اوکراین به روسیه منتقل کرد.

به صورت کلی اوکراین در مورد مسائل کلیدی سیاست خارجی به خواسته‌های آمریکا آنطور که شایسته منافع آن بوده همیشه پاسخ داده است.

کمک های نظامی آمریکا به اوکراین

اما از تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ و با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین کمک های نظامی و غیر نظامی آمریکا به اوکراین وارد فاز تازه ای شد. در نظر غرب حمایت از اوکراین به معنای حمایت از ارزش‌های دموکراتیک و حق کشورها برای دفاع از خود در برابر تجاوز است. در طی این جنگ آمریکا علاوه بر تحریم گسترده روسیه حمایت تسلیحاتی زیادی از اوکراین کرده است.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی یف کمک کرده است که از این میان ۳.۸ میلیارد دلار مربوط به کمک های نظامی واشنگتن به اوکراین می شود.

در جنگ با روسیه اوکراین علاوه بر زرادخانه‌های قدیمی ساخت شوروی، محموله‌های بزرگی از تسلیحات غربی دریافت کرده است. از موشک های ضد تانک گرفته تا توپخانه سنگین که در فهرست تجهیزات ارسالی نظامی آمریکاست. پنتاگون فهرستی از این تجهیزات را اعلام کرده است.

پهپادها

به گزارش ایرنا از نیوزویک آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است.

از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای "فونیکس گوست" را در اختیار اوکراین قرار داده است. این پهپاد ها قابلیت های مشابهی با نوع"سویچ بلید" دارند اما آمریکا آنها را با توجه به خواسته های اوکراین طراحی و تولید کرده است.

موشک ها، سیستم های ضد خودروهای زرهی و رادار

همچنین تاکنون، آمریکا بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین در اختیار اوکراین قرار داده است. موشک های جاولین یک نوع موشک قابل حمل و هدایت شونده ضد تانک هستند که می تواند توسط سربازان حمل شده  یا بر روی  یک خودروی زرهی نصب شوند.

جاولین که یک موشک هدایت‌شونده ضدتانک محصول ایالات متحده است از طبقه موشک‌هایی محسوب می‌شود که اصطلاحا «شلیک کن و فراموش کن» نامگذاری شد‌ه‌اند. به این معنی که پس از شلیک، خود تا لحظه انفجار روی هدف قفل می‌کند و نیازی به دخالت فرد شلیک‌کننده ندارد.

واشنگتن همچنین بیش از یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر که یک سامانه موشکی ضدهوایی است را به اوکراین تحویل داده است. علاوه بر این موشک ها، پنتاگون  تعداد نامشخصی سامانه موشکی هدایت شونده لیزری و سامانه های هوایی کنترل از راه دور پوما ۱۷ هزار  رادار ضد توپخانه، ۴ رادار ضد خمپاره و دو رادار نظارت هوایی را به اوکراین ارسال کرده است.

توپخانه سنگین

به گفته پنتاگون، آمریکا تاکنون ۹۰ عراده توپخانه هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری را در اختیار کیف قرار داده است. امریکا همچنین مشغول آموزش نیروهای اوکراینی برای نحوه استفاده از این توپخانه ها است. علاوه بر هویتزرها، واشنگتن بیش از ۲۰۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری به اوکراین ارسال کرده است.

خودروهای زرهی

برای یدک کشی توپ های هویتزر، آمریکا ۷۲ دستگاه خودروی تاکتیکی به همراه ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی چند منظوره و ۲۰۰ نفربر زرهی ام ۱۱۳ به اوکراین  ارسال کرده است.

هواپیما

واشنگتن همچنین با ارسال ۱۶ بالگرد ترابری می ۱۶ به کی یف موافقت کرده است. این بالگردها قابلیت نصب تجهیزاتی مانند موشک اندازها و توپ ها را دارند.

اسلحه و مهمات

ارسال بیش از ۷ هزار قبضه سلاح سبک شامل هزاران تفنگ و تپانچه و صدها مسلسل و تفنگ ساچمه ای به اوکراین از دیگر تجهیزات نظامی است که به اوکراین ارسال شده است.

اوکراین همچنین بیش از ۵۰ میلیون گلوله و همچنین مواد انفجاری سی-۴ و مهمات ضد نفر ام ۱۸ ای ۱ دریافت کرده است.

البته باید توجه داشت که آمریکایی‌ها تحت تأثیر رنج اوکراین قرار گرفته‌اند، اما حمایت مردمی از جنگی دور از سواحل ایالات متحده تا ابد ادامه نخواهد یافت. تورم برای رای دهندگان آمریکایی یک مسئله بسیار بزرگتر از اوکراین است و اختلالات در بازارهای جهانی غذا و انرژی احتمالا تشدید خواهد شد.

و در پایان، این اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم‌های سخت بگیرند: آنها هستند که می‌جنگند، می‌میرند و خانه‌های خود را در اثر تجاوز روسیه از دست می‌دهند، و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که پایان جنگ چگونه است. اگر درگیری منجر به مذاکرات واقعی شود، این رهبران اوکراین خواهند بود که باید تصمیمات دردناک سرزمینی را اتخاذ کنند که هر گونه سازش را ایجاب می کند.

آرمان محمدی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید