امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285599
۴۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

خارج کردن بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین سنگ کلیه جهان از بدن یک بیمار

این سنگ کلیه 13.372 سانتی‌متر طول و 801 گرم وزن دارد.

خارج کردن بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین سنگ کلیه جهان از بدن یک بیمار

پزشکان سریلانکایی از شکم یک سرباز 62 ساله بازنشسته، سنگ کلیه‌ای به طول 13.372 سانتی‌متر و وزن 801 گرم را خارج کردند. آن‌ها با انجام این کار، موفق شدند تا رکورد جهانی بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین سنگ کلیه‌ای که تاکنون از بدن انسان خارج شده را به ثبت برسانند.

براساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، این سنگ از کلیه بیمار که 11.8 سانتی‌متر طول آن اعلام شده، بزرگ‌تر بوده است. طبق داده‌های مربوط به رکوردهای جهانی گینس، بزرگ‌ترین سنگ کلیه‌ای که تاکنون در جهان کشف شده (سال 2004 در هند) 13 سانتی‌متر طول داشته و سنگین‌ترین نمونه (سال 2008 در پاکستان) 620 گرم وزن داشته است. اکنون پزشکان با انجام این عمل جراحی در بیمارستان ارتش شهر کلمبو در سریلانکا، موفق شده‌اند تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسانند.

خارج کردن بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین سنگ کلیه جهان از بدن یک بیمار

بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین سنگ کلیه خارج‌شده از انسان

به‌طور معمول، اندازه یک سنگ کلیه متغیر است و می‌تواند به‌اندازه سنگ‌ریزه یا گرانول باشد. بااین‌حال، گاهی اوقات به دلیل وجود سطح بالایی از مواد معدنی خاص در ادرار افراد، آن‌ها می‌توانند بسیار بزرگ‌تر از حد معمول شوند. سنگ کلیه می‌تواند در یک یا هر دو کلیه انسان‌ها ایجاد شود و به‌ندرت باعث آسیب دائمی می‌شود.

ازجمله علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده سنگ کلیه باشد و باید مراقب آن‌ها بود، می‌توان به درد شدید در پشت، پایین یا پهلوی شکم و وجود خون در ادرار اشاره کرد. گاهی اوقات اندازه این سنگ‌ها به قدری کوچک است که به راحتی از مجاری ادرار عبور می‌کنند و فرد حتی از وجود آن‌ها مطلع نمی‌شود. اما این موضوع درباره بیماری سریلانکایی صدق نکرده است.

او تحت عملی به نام پیلولیتوتومی باز قرار گرفت که در آن سنگ از داخل لگنچه کلیوی خارج می‌شود. این بیمار اکنون درحال بهبودی است و طبق گزارش رکوردهای جهانی گینس وضعیت خوبی دارد.

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید