امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287183
۳۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

راهنمای خرید تیرآهن هاش به همراه نکات طلایی ضمن خرید

با ورود محصولاتی مانند تیرآهن به حوزه‌ های مختلف از جمله ساختمان‌ سازی، سرعت و کیفیت رشد علم و تکنولوژی نیز بهبود یافت. اگر در صنعت ساختمانی فعال هستید، باید به نکات مهم ضمن خرید و بعد از آن توجه ویژه ای داشته باشید تا خریدی به صرفه را تجربه کنید.

راهنمای خرید تیرآهن هاش به همراه نکات طلایی ضمن خرید

تیرآهن هاش چیست؟

به‌ طور کلی، تیرآهن‌ ها با توجه به مقطعی که دارند، بر اساس سه نوع استاندارد IPN، IPE و IPB تقسیم می‌ شوند. یکی از انواع مصالح ساختمانی با استحکام بالا که برای ساخت و ساز در انواع سازه به‌ کار می‌ رود، تیرآهن هاش است.

تیرآهن هاش (H) یک عضو ساختاری است که به شکل H بزرگ از فولاد نورد شده تشکیل شده است. تیرهای مقطع H به دلیل داشتن نسبت مقاومت به وزن و خواص مکانیکی برتر به طور گسترده برای ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شود. بر خلاف تیر I، بال های تیرآهن H شیب داخلی ندارند و فرآیند جوشکاری را آسان می کند. هر دو بال دارای ضخامت یکسان و موازی با یکدیگر هستند. ویژگی های مقطع تیرآهن هاش بهتر از تیرآهن I است و خواص مکانیکی بهتری در واحد وزن دارد که باعث صرفه جویی در مواد و هزینه می شود.

 استاندارد INP چیست؟ 

این استاندارد در ضخامت بال با نوع IPE متفاوت است. بدین معنی که ضخامت بال با دور شدن از جان تیر کاهش پیدا می‌ کند. قدرت تحمل بار INP نسبت به IPE یا IPB کمتر است و به همین دلیل، قیمت کمتری هم دارد. 

استاندارد IPB

تیرهایی که بر اساس استاندارد IPB تولید می‌ شوند و بال‌ هایی پهن به شکل حرف H دارند. تیرآهن هاش از این استاندارد پیروی می‌ کند و به دلیل ساختاری که دارد، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. تیر IPB در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌ شود و تفاوت اصلی آن‌ ها در ضخامت آن است.

تیرآهن  H سبک

تیر بال پهن سبک، به اختصار با نام‌ های IPBL (حرف L نمایانگر واژه Light به معنای سبک) یا HEA نیز شناخته می‌ شود. این نوع تیرآهن H با طول بال ۱٠٠ تا ۳٠٠ میلی متر، ارتفاع ۹۶ تا ۹۹٠ میلی متر و در اندازه‌ های بین ۱٠٠ تا ۱٠٠٠ میلی‌متر تولید می گردد.

تیرآهن H سنگین

تیرآهن H سنگین با نام‌های IPB و HEB شناخته شده و با طول بال‌ ۱٠٠ تا ۳٠٠ میلی‌ متر و ارتفاع مقطع ۱٠٠ تا ۱٠٠٠ میلی‌ متر ساخته می‌ شود. این نوع تیر بال پهن، کاربرد زیادی دارد و به همین دلیل، درخواست بالایی برای خرید تیرآهن هاش سنگین در بین فعالان حوزه ساخت و ساز وجود دارد.

تیرآهن H فوق سنگین

تیرهای فوق سنگین براساس استاندارد فولاد کشور آلمان ساخته می‌ شوند. این تیرها اندازه ه­ایی از ۱٠٠ تا ۱٠٠٠ میلی‌ متر، ارتفاع مقطع ۱۲٠ الی ۱٠٠٠ میلی‌ متر و طول بالی به‌ اندازه ۱٠۶ تا ۳٠۲ میلی‌متر دارند. با توجه به توضیحات ارائه شده، به‌ بیان ساده می‌ توان گفت تیرآهن هاش یکی از انواع تیرها بر اساس استاندارد IPB است که به‌ دلیل داشتن بال‌ های پهن، مقطعی شبیه به حرف H دارد و از مقاومت بالایی هم برخوردار می باشد.

مزایا و معایب خرید تیرآهن هاش

این محصول مانند هر مصالحی که در انواع سازه به کار می‌رود مزایا و معایبی دارد. شما باید بر اساس نیاز سازه خود و کاربرد هر نوع از انواع تیرآهن H، نوع متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. با بررسی قیمت تیرآهن هاش و در نظر گرفتن ویژگی های آن، می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. مزایا و معایب تیر بال پهن عبارت‌ اند از:

مزایای انتخاب تیرآهن H

  • به‌دلیل پیش‌ساخته بودن، سرعت نصب و اجرای آن‌ها بالا است.
  • در ارتفاع بالا کاربردی هستند.
  • برای اتصال قطعات مختلف در سازه‌ های فولادی مناسب ‌اند.
  • نسبت به سایر تیرها (IPE و IPN) مقاومت و استحکام بالایی دارند.

معایب خرید تیرآهن هاش

  • ضعف بالایی در برابر افزایش دمای سازه دارد. (با رسیدن دمای اسکلت فولادی به بالای ۶٠٠ درجه سانتی‌ گراد، مقاومت سازه کاهش می‌ یابد و فرو می‌ ریزد)
  • احتمال خوردگی زیادی در برابر عوامل خارجی دارد.
  • احتمال ضعف در نقاط اتصال جوش و پیچ وجود دارد. در صورتی که جوش‌ کار مهارت کافی در جوش دادن اتصالات نداشته باشد برای سازه مشکل ایجاد می‌ شود.

کاربرد تیرآهن H شکل

تیر فولادی H شکل عمدتاً برای اعضای تیر و ستون در سازه های صنعتی و عمرانی استفاده می شود. در نتیجه می توان گفت از جمله کاربری های تیرآهن هاش عبارتند از:

  • پشتیبانی سازه های فولادی برای ساخت و سازهای صنعتی
  • شمع فولادی و ساختار پشتیبانی برای مهندسی زیرزمینی
  • ساختار تجهیزات صنعتی مانند پتروشیمی و برق
  • اعضای پل فولادی با دهانه بزرگ
  • ساختار قاب تولید کشتی و ماشین آلات
  • پشتیبانی از تیر قطار، ماشین و تراکتور

تیر آهن H یک فولاد مقاطع اقتصادی است که به طور گسترده در صنعت، ساخت و ساز، پل، پلت فرم حفاری نفت و غیره استفاده می شود. طبق پیش بینی تقاضا برای تیرچه H در چین حدود 2.5 میلیون تن در سال 2005 و 5 میلیون تن در سال 2010 است.

نکات مهم در زمان خرید تیرآهن هاش

شناخت عوامل موثر بر قیمت آن می‌ تواند تا به حدودی دسترسی به آخرین قیمت تیرآهن هاش آسان تر باشد و بتوان نوسان‌ های قیمت تیرآهن h را بهتر پیش‌ بینی نمود. برای خرید تیرهای H (بال‌ پهن) باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. در ابتدا باید به نوع طراحی سازه و تناسب آن با تیرهای به‌ کار رفته توجه کنید. چرا که می‌ تواند از نظر اقتصادی پروژه را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین، نوع تیری که به کار برده می شود (سبک، سنگین، فوق سنگین) در وزن نهایی سازه اثرگذار است. بنابراین، توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت خواهد بود.

  • قبل از خرید تیرآهن هاش، باید نوع و ابعاد آن را براساس نقشه و طرح فنی سازه مشخص کنید. تیرآهن هاش به صورت گوشه‌دار، گرد، مستطیلی و ... در بازار موجود است و باید با توجه به نوع کاربرد و جایگاه آن در سازه، نوع مناسب را انتخاب کنید.
  • بعد از تعیین نوع و ابعاد تیرآهن هاش، باید به کیفیت و استاندارد آن توجه کنید. تیرآهن هاش باید دارای گواهینامه کیفیت از سازمان ملی استاندارد باشد و مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد.
  • در هنگام خرید تیرآهن هاش، باید به قیمت آن نیز دقت کنید. قیمت تیرآهن هاش به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند: نوع و ابعاد، کیفیت و استاندارد، نام تولیدکننده، بازار فروش، حجم خرید و ... شما باید با تحقیق و مقایسه قیمت‌های مختلف، بهترین قیمت را پیدا کنید.

کلام پایانی

اگر به تاریخ صنایع و اختراعات، نگاهی اجمالی داشته باشیم به راحتی قابل درک است که نمی توان از سهم صنایع فولادی و تاثیر آن بر توسعه سایر حوزه های صنعتی، چشم پوشی کرد. در واقع نیاز انسان به ساخت سازه هایی با مقاومت بالاتر، فارغ از اهدافی که دنبال می کنند، باعث شده است که قیمت انواع محصولات فولادی، از جمله قیمت تیرآهن هاش، اهمیت زیادی پیدا کند. از این رو، بهتر است که برای استعلام و دریافت قیمت تیرهای بال پهن، به راهنمای خرید تیرآهن هاش بیان شده دقت کنید و بر همین اساس خرید نمایید.

منبع: آهن ملل

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید