امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283903
۴۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

خرید و فروش مزایده ای چیست؟

مزایده یکی از روش های خرید و فروش است. در این فرایند فردی به عنوان فروشنده یا مزایده گزار تمایل دارد تا کالا یا خدمت مورد نظر خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش رساند و در این بین خریدار یا فردی که در جلسه مزایده شرکت کرده است تمایل دارد با حداقل قیمت ممکن کالا را خریداری نماید

خرید و فروش مزایده ای چیست؟

مزایده یکی از روش های خرید و فروش کالا است. به زبان بسیار ساده می توان مزایده را همان حراجی به شمار آورد. افراد برای شرکت در مزایدات و گرفتن آخرین اطلاعات در خصوص مکان، زمان و شرایط برگزار مزایده می توانند به سایت مزایدات معتبر مراجعه نموده و از آخرین مزایداتی که قرار است برگزار گردد، مطلع شوند. در صورتی که تمایل دارید در خصوص این شیوه خرید و فروش اطلاعاتی کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.  

خرید و فروش مزایده ای

مزایده یکی از روش های خرید و فروش است. در این فرایند فردی به عنوان فروشنده یا مزایده گزار تمایل دارد تا کالا یا خدمت مورد نظر خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش رساند و در این بین خریدار یا فردی که در جلسه مزایده شرکت کرده است تمایل دارد با حداقل قیمت ممکن کالا را خریداری نماید. برای مثال در خودرو مزایده ای فردی برنده مزایده خواهد بود که بالاتر از قیمت پایه یا کف و پایین تر از قیمت روز بازار خودرو پیشنهادات خود را ارائه نماید.

البته در مزایده هر قیمتی را نمی توان پیشنهاد داد. پیش از برگزاری مزایده ارزیاب یا ارزیابان از سوی مزایده گزار مأمور به بررسی کالای مورد نظر شده و در انتها قیمتی تعیین می­ کنند. قیمت تعیین شده از سوی مزایده گزار را قیمت پایه یا کف می­گویند. قیمت پایه قیمتی برای شروع مزایده است و افراد نمی­توانند قیمتی پایین تر از قیمت پایه ارائه نمایند.

در مزایده بانک ملی گروهی از ارزیابان در محدوده های مختلف کاری نظیر مسکن، زمین، ماشین و ... حضور دارند که عملیات ارزیابی کالا و تعیین قیمت پایه را انجام می­دهند.

افرادی در مزایده برنده خواهند شد که علاوه بر اینکه قیمتی بالاتر از کف ارائه می­دهند با قیمتی پایین تر از قیمت بازار کالای مورد نظر را انتخاب نمایند.

مزایده برای چه کالاهایی استفاده می شود؟

مزایده در بخش های مختلفی کاربرد دارد. مزایده می­تواند از اموال مصرفی و بسیار ساده تا مزایده های کلان مربوط به اموال دولت و بخش عمومی را در بر گیرد. .با توجه به رشد تکنولوژی و ایجاد آگهی های مزایده در سامانه های معتبر مزایده و مناقصه، افراد می­توانند در مزایده اموال مختلفی حضور به هم رسانند.

این طیف بسیار وسیع است. از مزایده اموال شوهر برای پرداخت مهریه به همسر که به منظور اجرا زیر نظر قوه قضاییه و به حکم دادگاه انجام می­شود تا مزایده اموال یک شرکت ورشکسته برای پرداخت بدهی های خود تا مزایده ماشین های اسقاطی یکی از سازمان های دولتی برای تأمین سرمایه و سرمایه گذاری در بخش هایی دیگر از اقتصاد، همگی در این طیف وسیع قرار می­گیرند.

مطابق با ماده 79 قانون محاسبات کشور بسیاری از معاملات وزارتخانه ها و موسسات دولتی می­بایست از طریق مزایده یا مناقصه انجام شود. حتی ماده 114 قانون مدنی اشاره بر این دارد که فروش اموال توقیف شده می­بایست از طریق مزایده انجام شود. مطابق با قانون ماده 82 محاسبات کشور مزایده می تواند در معاملات ذیل انجام شود:

مأمور فروش در معاملات جزئی که بازه ریالی آن مشخص است می­تواند به بالاترین قیمت پیشنهادی کالا را به فروش رساند.

در خصوص معاملات متوسط که مجدداً بازه قیمتی آن در قانون مشخص است نیز مزایده قابل انجام است.

در خصوص معاملات بزرگ و عمده حتماً پس از انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار مزایده قابل انجام خواهد بود.

مراحل انجام مزایده

پیش از برگزاری مزایده در صورتیکه مزایده عمومی باشد لازم است تا آگهی مزایده به اطلاع عموم برسد. به این منظور آگهی مزایده حداقل یک بار در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار می­بایست منتشر گردد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوزی سامانه ها و سایت های مختلف و معتبری وجود دارند که آخرین اخبار و اطلاعات در خصوص مزایدات و مناقصات را به اطلاع عمومی می­رسانند.

در آگهی مزایده زمان، مکان و شرایط برگزاری مزایده اعلام می­شود. اما پیش از برگزاری مزایده لازم است قیمت پایه با کف قیمتی که مزایده از آن قیمت شروع می­گردد، مشخص شود. این کار توسط ارزیاب از ارزیابان معتمد انجام می­گیرد و قیمت پایه برای انجام مزایده مشخص می­گردد. اگر پس از ارزیابی و تعیین کف قیمت یا قیمت پایه خریداری پیشنهادی ندهد، ارزیابی کالای مورد نظر لازم است مجدداً انجام پذیرد.

در زمان برگزاری مزایده عمومی افراد از حضور یکدیگر مطلع بوده و در خصوص قیمت های پیشنهادی یکدیگر نیز مطلع خواهند بود. حتی کسی که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه کرده و برنده مزایده می­شود، قیمت پیشنهادی و نام وی به اطلاع حاضرین خواهد رسید. اگر مزایده خصوصی باشد تنها افراد محدودی در مزایده شرکت کرده که از حضور یکدیگر مطلع نیستند و پیشنهادات خود را در پاکاتی بدون اطلاع از پیشنهادات دیگران به مزایده گزار ارائه می­دهند. کسی برنده مزایده است که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید