امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281777
۲۴۲
۱
۰
نسخه چاپی
کسب و کار‌های ایرانی آیا باید با سئو خداحافظی کنند؟

خسارات فیلترینگ سرویس‌های گوگل

خسارات فیلترینگ سرویس‌های گوگل

این روز‌ها علاوه بر فیلتر شدن دو اپلیکیشن شرکت متا، یعنی واتس اپ و اینستاگرام شاهد فیلتر شدن بسیاری از سرویس‌های گوگل هستیم، گوگل مپس، اَدز، دسیکاور، ترنسلیت، فروشگاه گوگل پلی و... از جمله سرویس‌هایی هستند که کاربران ایرانی برای دسترسی به آن‌ها باید از وی پی ان و فیلترشکن استفاده کنند.

حال باید دید که آیا این روند موقتی است یا همیشگی، زیرا ادامه این روند، تبعات جبران ناپذیری را برای کسب و کار‌های آنلاین و همچنین کاربران عادی به دنبال خواهد داشت.

دو جنبه مهم فیلترینگ سرویس‌های گوگل

مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با فرارو با اشاره به فیلتر شدن اکثر سرویس‌های گوگل در ایران، اظهار داشت: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است، در وهله اول برای کسب و کار‌های ایرانی که در بستر آنلاین فعالیت می‌کنند، از جمله وبسایت‌های خبری و همچنین کسب و کار‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند، چه آنلاین و چه غیر آنلاین، آن‌ها با توجه به مباحث سئو که انجام می‌دهند، تا به حال هزینه‌های زیادی را در این باره انجام داده اند.

وی افزود: اما اگر قرار باشد، این فیلترینگ همچنان ادامه داشته باشد، کسب و کار‌های ایرانی با ضرر بسیار هنگفتی روبرو می‌شوند که این موضوع اجتناب ناپذیر است، از سوی دیگر هرچند تاکنون آلترناتیو‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده، اما اینکه این جایگزین‌ها بتوانند کاری که گوگل انجام می‌دهد را با این وسعت و حجم انجام دهند، خود باید مشخص شود، اما به هر حال در این زمینه باید دید که آیا فیلترینگ ادامه خواهد یافت یا اینکه با آرام شدن اوضاع می‌توان، دوباره این سرویس‌هایی که فیلتر شده‌اند، رفع فیلتر می‌شوند.


غیبی گفت: در وهله دوم نیز مردم نیز که از سرویس‌های گوگل نیز استفاده می‌کنند، طبعا دچار مشکل می‌شوند، که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، در این زمینه و با توجه به تجربه موجود به نظر می‌رسد، کسب و کار‌ها باید به فکر یک تغییر در زمینه استفاده از این سرویس‌ها باشند، یعنی استفاده از دو لاین، در حال حاضر برخی از خدمات عمومی در بستر اینترانت داخلی عرضه می‌شود و کسب و کار‌ها نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: در لاین دوم نیز برای فضای بین‌الملل مورد استفاده باید قرار بگیرد و آلترناتیو‌هایی که می‌شود به عنوان جایگزین برای سرویس‌های گوگل استفاده کرد، مورد شناسایی قراردهند، تا از این طریق کسب و کار‌ها و وبسایت‌ها نیز بتوانند در فضای اینترنت بین الملل به کار خود ادامه دهند و از لحاظ درآمدی نیز به آن‌ها آسیبی نرسد، حال باید دید در این زمینه چه جایگرین‌هایی وجود دارد، تا کسب و کار‌های آنلاین بتوانند از آن استفاده کنند.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید